Ayon CD-07 - נגן CD מנורות עם תחנת עגינה לאייפון

נמר לוי
05-12-2010 06:00

נגן CD Hi-End עם תחנת עגינה ל- אייפון או אייפוד? כן, זהו ה- CD-07 של Ayon Audio שעובר מבחן האזנה אצל נמר לוי. ביקורת.

זה כבר יותר מ-20 שנה שחברת Ayon audio מייצרת רכיבי אודיו. החברה מתרכזת בייצור רכיבי אודיו משולבי מנורות וברמקולים. לאחרונה התאחדה עם Lumen White ופועלת יחדיו בגזרת ההיי אנד העולמית המוערכת.

כיום, נדליק אור על מוצר חדש של Ayon, זהו נגן CD  - דגם "כניסה" של החברה.

CD-07 Ayon במבחן!

מהצד החיצון, מדובר בנגן מרהיב ביופיו. יש לו יופי בסגנון "חללי" אבל עדיין לא כזה שצועק בקול "הסתכלו עלי – אני חתיך אש!". המראה הסולידי המרשים הזה מגיע בצבע שחור מוברש כאשר בחלקו העליון של המכשיר, נמצא פתח טעינת הדיסק.

במכשיר הזה, התופסן נמצא כבר על המכסה מה שמהווה יתרון לשכחנים שעלולים לשכוח את התופסן בחוץ ולשרוט את הדיסק (כמעט וקרה לי עם נגן אחר). למעלה, ניתן למצוא גם את כפתורי ההפעלה הגדולים והנוחים לתפעול. עוד ממבט עילי ניתן לראות את המנורות מבעד לסורגים משני צידי המכשיר בחלקו האחורי שמקנים לו מראה "קרבי" ומאסיבי במיוחד.

בקדמת הנגן ניתן לראות את תצוגת ה-LED בצבע אדום שעליה מוצגים מספר השיר והתזמון. פינותיו המעוגלות מקנות לו מראה זורם ונעים לעין.

Ayon Audio CD-07 - נגן דיסקים מנורות עם תחנת עגינה ל- אייפון


חיבורי הנגן כוללים יציאה דיגיטלית אופטית, קואקסיאלית, כניסת USB לניגון דרך דיסק און קי (לא ניבדק), XLR, RCA וגם תוספת מעניינת בדמות תחנת עדינה אינטגרלית עבור אייפון או אייפוד של אפל.

הערה על מנגנון טעינת הדיסקים: עבור מי שאין ברשותו פטיפון, ההתעסקות הזו בטעינת הדיסק יכולה להוות פעולה מבורכת עבור האודיופילים חובבי הטקסים.
מלבד ענין הטקסיות, יש הטוענים כי העדר מגש מציג יתרון סוני וחוץ מזה סוג הטרנספורט שנמצא בשימוש בדגם הזה, אינו מאפשר התקנת מגש.

מבחן האזנה

אני פותח הפעם בגזרת הרוק ובוחר ב- dream theater scenes from a memoryשמהווה עבורי את המבחן האולטימטיבי לרוק כבד שמוקלט באופן נהדר (ואין הרבה הקלטות כאלו). גיטרות חשמליות מקבלות משקל טוב, דינמיות נפלאה, קצב מעולה ואיזון טונאלי על הצד החם נטול צבע או תיבולים מיותרים. התופים מרגישים מדויקים ואנרגטיים מאוד, הצליל מהיר, מיידי ומפורט להפליא. מה שקצת חזר לי זה רזולוציה בתחום התחתון שכן גיטרת הבס ותוף הרגל לא ממש מופרדים אך תידרש תשומת לב רבה להבחנה בכך. אני מפיל את האשמה הזו על המנורות הפשוטות המסופקות עם הנגן. מנורות איכותיות, מניסיוני, יפתרו את הבעיה הזו לחלוטין. קולות שירה מבעד להרכב הכסחני נשמעים מעולה. יש פוקוס, במה רחבה ועמוקה וקול אנושי משכנע מאוד. התחום הגבוה נשמע רך כמו חמאה ואינו חותך את האוזן או מגלה חריפות. להיפך, הוא מציג צליל מפורט ואוורירי מבלי להציק ואפילו לא במעט.

מה עם אלקטרוני?

אני ממשיך בגזרה הכבדה והפעם עם אלקטרוני כבד. כמובן שאין יותר נכון עבורי מאשר לבחון עם קטע שמשמש כרפרנס כמעט בכל מבחן. venetian snares hospitality שמלמד אותי בכל מבחן מחדש כמה קשה לנגן אותו היטב. הפעם אני חש שיש משהו בנגן הזה שמצליח להעביר סיגנונות מוסיקה אלקטרונים בצורה מאוד מרשימה. הוא מצליח לשמור על מהירות ודינמיות לאורך כל הרצועה הראשונה. הוא מציג הפרדה מרשימה מאוד, ובס הדוק מדויק ונכון בהחלט עם הפרדה מעולה בתחום התחתון.


yello the raceיחד עם זאת, במוסיקה אלקטרונית בסגנון מועדונים קצת פחות התפעלתי מהצליל. הוא אומנם מדויק ו"נכון" אך חסרה מעט "בומבסטיות" בצליל. זה מלמד אותי על העדר צבע ותיבול של הצליל, מה שמהווה למעשה חיסרון במוסיקה אלקטרונית מהסוג הזה.

בקטעי מוסיקה אלקטרונים מעודנים יותר כמו "המרוץ" של yello, ה- CD-07 מתעלה על עצמו. הוא מציג משקל רב בתחום הנמוך והפעם, לעומת הרזולוציה בנמוכים במוסיקה רוק מצליח לשמור על רזולוציה מלאה מעולה לאורך כל היצירה. תמונת הסטריאו מרשימה מאוד, ניתן למקם בקלות את הכלים הווירטואלים והמסונתזים במרחב הבמה. התוצאה ה"אלקטרונית" הינה מעולה בהחלט ומפתיעה מאוד ביחס למחירו ועצם השימוש במנורות פשוטות למדי.

Ayon Audio CD-07 - נגן דיסקים מנורות עם תחנת עגינה ל- אייפון


הערה על מנורות ואיטיות: רוב הנגנים מבוססי המנורות  שנתקלתי בהם הרגישו מעט איטיים ועצלים במוסיקה אלקטרונית. במקרה הזה החיסרון הזה כמעט ולא מורגש אם בכלל. ה- Ayon הינו מאוד מהיר, מיידי ודינמי באופן יוצא מהכלל. אני מקבל את כל היתרונות של הטרנזיסטור והמנורות כאחד. החמימות המנורתית יחד עם התוקפנות והדיוק הטרנזיסטורי מחמיא מאוד למוסיקה. במוסיקה אלקטרונית זו חוויה מדהימה.

בגזרת הג'אז בחרתי ב- jacques loussier the best of play bach שמהווה רפרנס מעולה לפסנתר. בכלל, ההקלטה הזו מעולה לטעמי. היא משקפת את גודל הפסנתר, המשקל, תמונת הסטריאו שממחישה את מיקום הפסנתר בקלות ביחס לשאר הכלים. הנגן הזה אוהב את זה ומציג את מה שהוקלט היטב. הוא מאוד טבעי, זורם ומצליח להעביר צליל חלק וצלול במיוחד. התופים נשמעים גם הם נהדר, מקל המברשת של המתופף נשמע מדהים. הוא אוורירי, רך והנגן מצליח להעביר את ההבדל בין מכה במרכז התוף לבין מכה בגדותיו בקלות יוצאת דופן. אני מוצא את התוצאה במוסיקה מהסוג הזה כטובה מאוד אך לא מושלמת. ישנה תחושה קלה של עיגול פינות בתחום הגבוה – אני מאשים בכך את איכות המנורה. מנורה איכותית תסדר את העגלגלות הזו למרות שיש לא מעט אודיופילים שיעדיפו דווקא את הצליל הזה. יש לציין כי למרות זאת אינני חש במחסור בפרטים או בצליל סגור או קרוב לכך. על מנת לגלות את ה"בעיה" הזו יידרש ריכוז רב ומערכת מאוד שקופה.

מבחר קלאסיקות

במוסיקה קלאסית בחרתי בשתי יצירות כאשר האחת (4 עונות של ויאלדי בהוצאה של BIS) מהווה מבחן למוסיקה קלאסית קאמרית אך אנרגטית והשניה היא הסמפוניה ה-5 של מהאלר אשר מהווה מבחן ראוי להתמודדות הנגן עם סימפוניות גדולות ותובעניות.


Vivaldi 4 seasonsב-4 עונות של ויואלדי הצליל הראשון כבר מגלה יתרון אחד בולט של הנגן. הוא מציג צליל "חלק" ונינוח מאוד אך אינו סובל מאיטיות או צבע ותיבול שאינו שייך ליצירה. הוא בהחלט נטרלי ומאוזן מאוד ומציג הפרדת כלים מעולה יחד עם מהירות ומיידיות מעולה. אני מוצא שהנגן ממש מצלם את הכלים במרחב הבמה ומקם אותם היטב במרחב הבמה.  

בסימפוניה ה-5 של מהאלר של ברשטיין אני מגלה שה- CD-07 מתמודד היטב גם עם מוסיקה קלאסית תובענית ומרובת כלים. גם כאן, כמו ביצירה הקודמת הוא מציג דינמיות ואנרגיה יחד עם הפרדת כלים משובחת ביותר. כלי התזמורת נשמעים נפלא, הצליל מאוד רך וצלול עם חמימות קלה שמחמיאה מאוד לצליל.
יש משהו מאוד מיוחד בצליל של הנגן הזה שבולט במיוחד במוסיקה קלאסית. הוא אינו "אודיופילי טהור", אנליטי ומדויק אלה מאוד זורם, חלק ואפשר להגיד "מנורתי" ועוטף. התוצאה דרכו מאוד מערבת מאוד נודעת ורומנטית אך לא מרוחה וצבועה. זה בהחלט יתרון כשמצליחים לערב איכות צליל טובה מאוד יחד עם פרטים והפרדה מעולה מבלי לפגוע בנעימות של הצליל גם בעוצמות גבוהות.

גם ביצירות קלאסיות כמו העולם החדש של דבוז'ק אני מגלה כלי נשיפה שנשמעים נהדר, עם אוויר בין הכלים, שקט מופתי ומפתיע לנגן מנורתי לא ממש יקר. גם כאן בקטעים דינמים ותובעניים הוא שומר על איזון טונאלי מרשים ומציג צליל עשיר ומלא אנרגיה.

Ayon Audio CD-07 - נגן דיסקים מנורות עם תחנת עגינה ל- אייפון

האזנה דרך אייפון

כן, יש אופציה כזו גם בנגן CD שפונה לתחום ה- HI-END והיא מאפשרת גם העברת שירים דרך שלט המכשיר. בחלקו האחורי של ה- CD-07 ניתן למצוא את מתקן העגינה לאייפון, דרכו ניתן לנגן קבצים מהטלפון, תוך שימוש ב-DAC של ה- "איון", בצירוף יכולת טעינת סוללה של ה-iPhone. כמובן שניגנתי קובצי WAV איכותיים שהורדו מהדיסקים המקוריים.
במספר השוואות שעשיתי, מצאתי כי ההבדל בסאונד בין האייפון לבין ניגון דיסק CD הוא דרמטי. יש יתרון מוחץ ל- CD כאשר משתמשים בטרנספורט של הנגן ולא דרך האייפון. ההבדל המורגש ביותר הוא בדינמיות ובמיידיות של הצליל. האייפון הציג תוצאה פחות טובה ברמת הפרדת הכלים, כינורות נשמעו מתכתיים והתחום התחתון נשמע חנוק לעומת אותו קטע דרך הדיסק.

אבל בכל זאת, יש בפתרון הזה יתרון בכך שהנגן מקבל אייפון בצורה כל כך נוחה. כאשר רוצים לנגן מוסיקת רקע בבית ובונים רשימת השמעה מועדפת ואין ממש כוח או עצבים להחליף דיסקים. אבל להאזנה מרוכזת זה לא מתאים לטעמי.

מיקום נקודת עיגון האייפון או אייפוד נמצא באחורי המכשיר ולכן יהיה קשה מאוד למצוא מדף גבוה מספיק עבור הנגן עצמו וגם בשביל האייפון. הייתי מעדיף, למרות שזה אולי פחות אסטטי שחיבור האייפון או האייפוד יעשה על ידי כבל ולא דרך תחנת עגינה. במידה והנגן יושב במדף העליון ואין גורם מפריע מעליו – שכחו מהערה זו.

נקודות ציון

המרה
המרה ל-192kHz/24bit  מתבצעת על ידי לחיצה על כפתור בשלט. אני לא ממש בעד ההמרות הללו מפני שכפי שהן עושות טוב הן גם עלולות לעשות דברים פחות טובים לצליל. כאשר הנגן מבצע המרה זו ניתן להבחין מיד שיש יותר דינמיות, יותר אנרגיה ויותר מהירות. ישנה תחושה גם שהפרדת הצליל טובה יותר אם כי בזה לא הייתי ממש בטוח. מאידך שימוש בהמרה מציג חיסרון בטבעיות הצליל, איזון טונאלי פחות טוב ובס קצת יותר מנופח (לא נפוח). אני משער שישנם דיסקים מסוימים שההמרה תעשה להם טוב, אבל ברובם קיבלתי תוצאה קצת פחות טובה בכלליות מאשר ללא המרות.

שיכוך והעמדה
מכיוון שמדובר בנגן בעל טעינה עליונה יש להניחו על המדף העליון או לחלופין לדאוג שיהיה מספיק מקום להכניס את היד בין מדפים על מנת להכניס או להוציא את התקליטור. ה- CD-07 רגיש לרזוננס, כמו כל מוצר המשלב מנורות, מומלץ ואף מוכרח להניחו על מדף איכותי משוכך היטב. חשוב להבין שככל שהשיכוך טוב יותר כך התוצאה תהיה טובה יותר.

טעינה ופריקה של הדיסק
תפעול מנגנון זה הינו מאוד קל ומאוד נוח. יש לזכור שאין להשאיר את המכסה פתוח לאורך זמן בשום פנים ואופן. השארת המכסה במצב פתוח תגרום להצטברות אבק על העינית, מה שיקצר את חייה.  

שלט רחוק
עם השלט המצורף, אין צורך להתרכז בקליעה למטרה, פשוט לוחצים על הכפתור והפעולה מתבצעת. איכות השלט מעולה והוא בהחלט מרשים למראה ולמגע. הנדסת האנוש מעולה, ניתן להפעילו על עיוור לאחר מבט אחד או שניים בסידור הלחצנים.

Ayon Audio CD-07 - נגן דיסקים מנורות עם תחנת עגינה ל- אייפון

חום
בדומה לכל מוצר המשלב מנורות, גם ה- CD-07 מתחמם, לא מדובר ברמה שלא מאפשרת להתקרב אליו אך יש לתת לו מקום עם מרווח נשימה מספק. הוא נשמע במיטבו לאחר חצי שעה ולכן אני ממליץ להניח דיסק, להמתין קצת ולהתחיל בהאזנה קריטית כאשר הוא חם.

מנורות
מניסיוני החלפת המנורות לאיכותיות יותר מאשר המנורות שמקבלים עם המוצר מביאה אותו לתוצאה טובה יותר משמעותית. היתרון הבולט בנגני מנורות הוא שניתן לשנות את אופי הנגן, ולשפר את איכות הצליל באופן שמיע. יש לציין שכבר, עם המנורות הבסיסיות המתקבלות עם המוצר התוצאה מעולה.

סיכום

 ה- Ayon CD-07 מהווה נגן CD היי אנד אמיתי במחיר שפוי. מדובר בנגן שנשמע "יקר" ומלא ביתרונות שיפנקו גם את חובבי הגאג'טים בזכות העובדה שהוא מאפשר להאזין למוסיקה דרך אייפון או אייפוד בנוחות זאת מבלי לקום מהספה ולהחליף דיסקים במגש (במחיר מסויים של התפשרות על איכות הצליל במצב זה). בניגון תקליטורים (CD), מציג הנגן צליל בשרני, מלא, מדויק ודינמי מאוד. הוא מצליח להעביר את כל סגנונות המוסיקה בביטחון מלא אך במוסיקת מועדונים (שפחות נפוצה בקרב אודיופילים) הוא לא יציג מספיק "בומבסטיות" ורושם. הוא אינו פוחד מקטעי מוסיקה תובעניים ולא יהווה חוליה חלשה בתחום הזה. הוא בנוי נהדר ונראה מרשים, איכות בניה היא בהחלט אחת הטובות שנתקלתי בהן.
בנוסף, שינוי והחלפה של המנורות המקוריות יכולים להביא לשדרוג באיכות הצליל ובונוס אטרקטיבי לרוכשים.

מחיר: 10,900 ₪
אחריות ושירות – IL-AUDIO


Conversation rate192kHz / 24 bit
Tube complement2 x 5687
Dynamic range> 107dB
Output level @1 kHz  / 0,775V -0dB2V or 4V  rms
Output level @1 kHz  / 0,775V -0dB7 V / peak to peak
Output impedance  Single-Ended-RCA300 Ohms
Output impedance  Balanced-XLR300 Ohms
Digital output 75 Ohm S/PDIF (RCA)
Digital inputUSB
S/N ratio> 103 dB
Frequency response  20Hz - 20kHz  +/- 0.3dB
Total harmonic distortion @ 1kHz< 0.001%
Remote controlYes
Output complement RCA & XLR
Dimension (WxDxH) cm46x32x11 cm
Weight 10 kg

מעבר לתגובות בפורום