טושיבה SX900 - מצלמת וידאו HD קטנה ואלגנטית

ליאור קורן
29-11-2010 06:00

מצלמת ה- SX900 של טושיבה הינה קטנה יחסית ואלגנטית, עם מסך LCD וזום גדול יחסית, האם הגודל משפיע על איכות התמונה בוידאו או בסטילס? ביקורת.


Toshiba SX 900 Camileo

הדבר הראשון שתופס את העין במבט על גוף המצלמה השחור הינו הגודל הקומפקטי, עם גוף צנום, דק בחצי בהשוואה לכל מצלמת וידאו ממוצעת אחרת, למעשה, לא רחוק במימדיו מאילו של מספר מצלמות פליפ ("כיס"), אך כאן יש גם מסך LCD מפרקי בגודל מלא.

ה- SX900 הינה שחורה, בשילוב פס כסף ונגיעה של אדום, מה שמקנה לה מראה אופנתי וסקסי צר. עם המצלמה, מגיע גם נרתיק שחור קטיפה, ביחד עימו היא נראית כמו אביזר אופנתי ועדכני שמתאים לתיק או לארנק גדול.


Toshiba SX 900 Camileo מצלמת וידאו

כבלים מצורפים
בערכת המצלמה, תמצאו את כל הכבלים הנחוצים: USB עבור חיבור למחשב, AV OUT שכולל יציאת וידאו מסוג קומפוזיט + חיבורי אודיו RCA ואחרון חביב וחשוב הוא כבל ה- HDMI המיועד עבור הצגת וידאו באיכות HD על גבי מסך הטלוויזיה.

גוף המצלמה

הצד השמאלי – גב המסך מגיע בגימור שחור מבריק, לעומתו הצד הימני שהינו גוף המצלמה העיקרי מגיע בגימור שחור מט שהינו רגיש פחות לטבעיות אצבעות ויותר חשוב מזה, מוחזיק טוב יותר ביד, מחליק פחות וזה חשוב בעיקר כאן בגלל חסרונה של רצועה שעוטפת את היד כנהוג במצלמות בגודל מלא.

הבסיס כולל מכסה שמסתיר את פתחי חיבורי HDMI וגם USB שמתפקד גם כיציאת AV, לידם נמצא חריץ עבור כרטיסי זיכרון SD.

למרות קוטנה, משתמשת ה- SX900 בכרטיסי SD בגודל רגיל ולא בגרסאות המיני וטוב שכך (אלו כרטיסים נפוצים וזולים יותר לרכישה). באותו הצד ניתן למצוא גם תושבת עבור חיבור לחצובה (הברגה).

מאחור – בצד הקרוב לצלם, ישנו לחצן צילום עגול וגדול יחסית לשאר לחצנים, לידו מכסה פתח חיבור המטען וגם התקן לקשירת שרוך נשיאה.

בצד העליון של המצלמה, נמצאים לחצני הזום וצילום תמונות סטילס.

צג LCD
כאשר מסובבים החוצה את צג ה- LCD על צירו, מתגלה אכזבה קלה, הוא אינו מסוג שמתופעל בעזרת מגע וכמו כן, לחצני ההפעלה שלו אינו ממוקמים מסביב למסגרת שלו אלא ממול – בגוף המצלמה עצמה.

יכול להיות שסידור זה נולד על מנת לסייע בהצמדת המסך באופן הדוק ודק יותר אל גוף המצלמה, אך הוא דורש אקרובטיקה מסויימת עם האצבעות ומקשה במעט על התפעול. כאמור, לחצני השליטה כוללים לחצן MENU, מעבר למצב צפיה ולחצן ארבע כיווני עם OK במרכזו, זאת מלבד לחצן כיבוי והדלקת המצלמה.

Toshiba SX 900 Camileo מצלמת וידאו

בחזית ה- SX900 ממוקמת עדשת הזום X9 (בתוספת זום דיגיטלי X12 שאיננו ממליצים להשתמש בו בד"כ) עם פלאש קטן מתחתיה.


תפריטים


בכדי לקצר מעט בניווט אל תתי תפריטים, ניתן לקבוע קיצור דרך לכל אחד מארבעת החיצים בלחצן הניווט המרכזי.

המצלמה כוללת שלושה תפריטי הגדרות עבור הקלטה, עם אפשרות שינוי פרמטרים של איכות וידאו, סטילס, בחירת סצינת צילום  (ספורט, פורטרייט, נוף ועוד),  פילטרים כמו שחור לבן וספיה, טיימר, נורת LED, הפעלת מייצב רעידות (וידאו / סטילס), שיטת פוקוס (9 נקודות או ספוט), שיטת מדידת אור ושינוי ISO (אוטומטי או ידני עד 1600).

Toshiba SX 900 Camileo מצלמת וידאו

תפריט הגדרות הצילום השלישי מאפשר לשנות איזון לובן, חשיפה, רגישות, זום דיגיטלי ועוד.


תפריט הגדרות המצלמה מופרד מזה של הצילום, משום מה דווקא שם נמצא אפשרות כיבוי או הדלקת מנגנון החלקת רעשים בצילום וידאו או סטילס (NR) וגם ביטול רעשי רוח מהמיקרופון. כאן ניתן לשלוט גם על שינוי אופי תמונה כמו רגיל, VIVID או SOFT. מה שמשפיע על רווית צבע וניגודיות ולהפעיל מצב "רגישות גבוהה" עבור צילום לילה.


איכות וידאו


ה- SX900 מאפשרת לצלם במספר רזולוציות: 1080p/60i, 1080p/30, 720p/30, VGA, את רוב צילומי הבדיקה ביצענו במצב 1080p/30 – אז ניתן לצלם כמעט 40 דקות של קטעי וידאו עם כרטיס זיכרון בנפח 4GB (הסוללה הפנימית מספיקה ל- 60 דקות לערך).

דוגמאות איכות וידאו - טושיבה SX900


ניתן לבחור באיכות צפיה של עד 1080p.

בקטע הבדיקה הראשון  - "מבט לרחוב", הצבעים נאמנים למציאות, ההתמודדות עם תנאי האור החזקים יאה, אם כי נוטה מעט לחשיפת יתר והחדות סבירה – הייתי שמח למעט שיפור בנושא, בעיקר בזמן תנועה.

בקטע השני, ה- SX900 מפגינה חדות טובה יותר בהתמודדות עם צילום מקרוב של רעפי גג כתומים וגם החשיפה הינה בסדר.

בקטע הנוף הבא, שנפתח בתמונת תקריב של קוצים, מגלה שמנגנון הפוקוס האוטמטי מתפקד באופן תקין, טוב יותר מאשר בדגם הקודם אותו בדקנו – טושיבה X100, זה קורה כל עוד לא מטילים עליו משימה מאתגרת כמו התמקדות על עצם קרוב כאשר צבע הרקע דומה לו. בקטע זה ישנו גוון שנוטה לצד הוורדרד ורק לאחר מספר שניות של תנועה אופקית, הגוונים בתמונה עוברים לחום בהיר ובכך משקפים נאמנה את התמונה האמיתית.
בקטע שצולם באנדרטת "מגילת האש", מעבירה המצלמה לתמונה את הצבעים שהיו באותו יום אפור, בשילוב ירקרקות המתכת. הליכה סביב האנדרטה בודקת את תפקוד מנגנון איזון הרעידות שעושה עבודה ממוצעת והקטע האחרון במקום, חושף גרעיניות בתמונה שרצוי ולא היתה מופיעה שם.

מעבר לצילומי לילה: צילום בתוך חדר, בתאורה חלשה. מצב AUTO מהווה פשרה מסויימת בין גרעיניות יתר לבין בהירות וחושף רעש רקע רוחש. נבירה בתוך תפריטי הצילום, מגלה אפשרות שליטה ידנית על רמת ISO – זוהי תכונה שקשה למצוא אותה במצלמות וידאו לחובבים. בחירה במצב ISO 800 מעלה את הרעש ומכניסה הרבה יותר אור לתמונה ו- ISO 1600 מגלה פגיעה מוחשית בפרטים ובחדות ויעיל בעיקר למצבי תאורה קשים במיוחד. נורת ה- LED הפנימית טובה בעיקר לצילומים מטווח קרוב יחסית.

חזרה לצילום בחוץ, מגלה חדות טובה יותר כאשר התמונה הינה סטטית וטווח זום מכובד יחסית (X9) למצלמה קטנה שכזו, אם כי לחצן הזום מתנגד להפעלה וקשה יחסית. הצילום בזמן נסיעה בודק שוב את מנגנון יצוב הרעידות שהינו אלקטרוני ולא אופטי (מנגנון אופטי קיים בדגמים יקרים יותר) ומגלה חשיפה וצבעים נכונים למדי.

תמונות סטילס
 בדומה למצלמות אחרות, גם ה- SX900 מאפשרת לצלם תמונות סטילס, ברזולוציית 8 מגה פיקסל עם יחס תמונה של 4:3 או רזולוציית 3 מגה פיקסל ב- 16:9. איכות התמונות מתגלה כבינונית למדי, מבט מקרוב מגלה פרטים מטושטשים בתמונה, עם אפקט שדומה לצבעי מים. הקטנה של התמונה משפרת את המצב.

לחץ להגדלה

Toshiba SX 900 Camileo מצלמת וידאו

סיכום

ה- SX900 של טושיבה מציגה תצורה מקורית: צורתה החיצונית מזכירה מצלמת וידאו מוכרת, אולם הגוף דק במיוחד, לא גדול בהרבה בהשוואה למצלמת Flip. צרפו לכך משקל של 151 גרם בלבד (כולל סוללה) ותבינו כי ניתן להכניס אותה ללא מחשבה מיותרת לתיק לכל הזדמנות צילום שתגיע בדרך.

למען האמת, גם איכות הצילום טובה יותר אך לא בהרבה מול מצלמות כיס מובילות וניתן היה לשפר את ענין החדות וצילום הלילה. יתרון אחד גדול מגיע בדמות זום אופטי מכובד יחסית למצלמות קטנות וגם האפשרות לשלוט על ערכי ה- ISO באופן ידני.

ה- Toshiba SX900 תתאים למי שמחפש מצלמת וידאו Full HD בגוף קטן, עם זום אופטי ומוכן להתפשר בתמורה על פרמטרים אחרים.

ציון:


מחיר: 2,290 ש"ח
אחריות: שנתיים של חברת מפעיל

בעד: מצלמה קומפקטית וקלה לנשיאה, זום מכובד ביחס לגודל המצלמה, אפשרות שליטה ידנית על ISO בצילום וידאו.

נגד: גודל (קוטן) המצלמה מקשה על תפעול, צילום בתנאי חשיכה, איכות סטילס.

מעבר לתגובות בפורום