דינמיקה צרפתית: רמקולים Focal - JMlab 1027 במבחן

נמר לוי
24-11-2010 14:00

הפעם, עומדים למבחן זוג רמקולים צרפתיים מסדרת Electra שמפגינים אופי דינמי וקצבי. נמר לוי האזין וכתב רשמים. ביקורת.

Focal – JMlab הינה יצרנית רמקולים שנחשבת לשחקנית ראשית בשוק האודיו בצרפת ובאירופה בכלל.

Focal - JMlab שנוסדה בשנת 1980 שומרת על אופייה המיוחד כיצרנית אודיו, שם החברה הנוכחי מהווה תוצאה של איחוד שני מותגים ידועים מאותו בית: Focal שיצרו יחידות רמקולים עבור יצרנים רבים ו- JMlab שייצרה סדרות רמקולים באופן עצמאי (מבוססות אותן יחידות של פוקל).

היום נדליק אור על דגם מסדרת רמקולים גבוהה בליין החברה, סדרה אחת לפני סדרת הדגל. סדרת ELECTRA נחלקת לשתי דרגות. הדרגה הנמוכה יותר שאת אחד מדגמיה נבחן בסקירה הזו נקראת S בעוד הדרגה הגבוהה יותר נקראת BE שזה בעצם רמקול דומה לחלוטין ברמה הויזואלית אך עם יחידת טוויטר עשויה בריליום בצירוף קרוס שונה.

Focal-JMlab ELECTRA 1027S במבחן

נתחיל במראה ובנתונים הטכניים.
מדובר ברמקול רצפתי גדול המתנשא לגובה של 1,050 מ"מ ללא ספייקים ו-1,100 מ"מ עם ספייקים בעומק של 35 ס"מ ורוחב של 26 וחצי ס"מ עשוי MDF בגימור פורניר אייבוני מרשים למראה. איכות הבניה אינה יוצאת דופן ביחס למחירו. מדובר באיכות בניה מרשימה, איכותית ורמת גימור גבוהה מאוד עם תשומת לב לפרטים הקטנים כמו למשל הפלטה עליה יושב הטוויטר שמורכבת בקו שווה לחלוטין עם שאר התיבה שאפילו כאשר העברתי את ידי עליה לא חשתי כי היא בולטת או שקועה כלל.

הרמקול בנוי בתצורת 3Way בס ריפלקס על ידי 4 יחידות כאשר העליונה בקוטר 6.5 אינטש משמשת כיחידת המיד, מתחתיה ניתן למצוא את יחידת הטוויטר ומתחת לטוויטר שתי יחידות נוספות בקוטר 6.5 אינטש.
כל היחידות (מלבד יחידת הטוויטר) המשודכות לרמקול שייכות לסדרת W של פוקל שנחשבת לסדרה מוצלחת ואיכותית ביותר של החברה. יחידת הטוויטר בתצורת  DOME מאוורר בקוטר 1 אינטש הממוקמת בין יחידת המיד העליונה ויחידת הבס ממוקם בתוך תיבה משלו.


הנתונים מספרים על היענות לתדר שנעה בין 42Hz בתחום הנמוך ועד ל-30kHz בתחום הגבוה. האמת היא שגודלו ועצם השימוש בשתי יחידות בס 6.5 אינטש גרמו לי לחשוב שהוא ירד נמוך יותר. הרמקול מציג רגישות של 91dB ועקבה שנעה בין 8 ל-3.5 אוהם מה שהופך אותו לממוצע/קצת קשה לדחיפה.

ברמת הקרוס ניתן לראות כי יחידת הטוויטר מתחילה לנגן מ-2500Hz בעוד יחידת המיד יורדת עד 300Hz ומשם יחידות הבס מתחילות לנגן.האמת היא שאין תיעוד לכך שיחידת המיד מטפסת עד ל-2500Hz ומשם יחידת הטוויטר תופסת את הפיקוד וכך בעצם אנו מקבלים אינטרגרציה טובה בין יחידת הטוויטר והמיד למרות שעל פניו, מהאזנה, לא חשתי שיש איזה שהוא בור בניהם שהפריע לי. המלצת החברה היא להניע את הרמקול עם מגברים שנעים בין 40 ל-300 וואט. מהיכרותי עם רמקולים גדולים כאלה ועם נתונים דומים 40 וואט, גם אם הם עם זרם בריא, לא ממש יניעו אותם בסגנונות תובעניים. הסקירה תבדוק גם את הנושא הזה.

Focal JMlab Electra 1027s


משקל התיבה כולה עומד על 31 קילוגרם על פי אתר היצרן. בפועל, כאשר שקלתי אותם (משום שחשתי שזה יותר) המשקל הצביע על 38 קילו (והוא מדויק ביותר). לכן, אני נותן כאן עוד נקודה לזכות החברה בכך שהתיבה שלהם מוצקה וכבדה יותר ממה שהם מתארים. (צניעות או חוסר תשומת לב?)

מבחן האזנה

הפתיח של BRITTEN -YOUNG PERSON'S  GUIDE TO THE OTCHESTRA מגלה את התזמורת הסימפונית בשלמותה במלוא הדרה. הרמקול הזה מחזיק סימפונית בצורה יוצאת מהכלל. התוצאה מאוד דינמית, מאוד מאוזנת ועוצמתית במיוחד. בכלים בודדים הוא גם אינו מאכזב, הוא מצליח להעביר חליל פיקולו מהיר ומפורט, כינורות מופרדים וטבעיים מאוד, טובות עמוקות ובגודל נכון. בכלל, הרמקול הזה נשמע מעולה במוסיקה קלאסית בתזמורת סימפונית גדולה. גודל התיבה והיחידות מתפקדים ביחד היטב, לא הורגשה בומיות או תיבה מהדהדת. אהבתי מאוד את התחום הגבוה. נכון, יש סטיגמה מסויימת על כך שהם בהירים אך לא במקרה הזה. הרמקול מאוד מאוזן, אינו חריף ואינו בהיר. הוא מאוד. מאידך, הוא מאוד נטרלי וטבעי ולכן אלקטרוניקה מאותה משפחה עלולה להביא אותו לתוצאה מעט יבשה.

הערה על דינמיקה: רמקולים ריצפתים גדולים ומרובי יחידות כמו זה הנבחן לא אמורים להיבהל מיצירות תובעניות, כמובן בתנאי שהוא מאוזן ומגובש. הרמקול הזה הוא דוגמא מעולה לכך. הוא מאוד מאוזן והיחידות מתגלות כדינמיות, מאוד חזקות ואנרגטיות שמרגישות בבית עם מוסיקה קשה כמו זו. זו אומנם לא תחושה של קונצרט אמיתי או ממש קרוב לכך (זה שמור לגראנד אוטופיה) אבל התוצאה בהחלט מעבירה תחושה של צליל גדול, מערב מאוד וטבעי.

גם במוסיקה קלאסית קאמרית כמו Vivaldi - Four Seasons בהוצאה של BIS רמקול ה- 1027 נשמע מעולה. הוא מציג איזון טונאלי, מהירות ומיידיות מרשימים מאוד והפרדת כלים מעולה. ניתן לחוש את הקשת הנעה על המיתרים, המיקום של הנגנים ברור ומוגדר (גם ביצירה הקודמת) והבמה ענקית ויוצאת בעבר לגבולות הרמקול. תוצאה מצוינת בקלאסי.

הערה על טוויטר: יחידת הטוויטר הזו אינה מפורטת ומהירה כמו הבריליום של פוקל. אבל אני בהחלט מעדיף אותה. לדעתי הטוויטר הזה מאוזן יותר,"נכון" וטבעי יותר. יש בו רכות אך לא חסרה אווריריות. העידון והנימוס של הטוויטר הזה לעומת הבריליום הופך אותו לנוח יותר לשילוב מגברים ונעים יותר בהאזנות ממושכות.

Focal JMlab Electra 1027s

רוק עם רזולוציה

עוברים לז'אנר הבא - מוסיקת רוק, בחרתי ב-dream theater scenes from a memory. רוק מהסוג הזה דורש מהרמקול המון. מעבר לכך שהרמקול צריך לדעת לנגן בקול רם הוא צריך לדעת להעביר חוויה של הופעת רוק אמיתית. ומרמקול בגודל כזה מיצרנית כזו אני מצפה להרבה. האמת שהרמקול הזה אינו מאכזב, הוא דינמי מאוד כיאה ליחידות של פוקל שידועות ככאלה. אבל מה שבאמת הפתיע אותי זה הרזולוציה שהוא מציג, הוא מצליח להעביר גיטרות עם משקל מרשים, תופים דינמים ומהירים, הפרדה מרשימה ופירוט רב. הוא מצליח להעביר את קולו של הסולן בביטחון מבעד לשלל הכלים הגועשים מאחור. אני מוצא את התוצאה ברוק כבד מהסוג הזה גם מרשימה בהחלט.


הערה על תיבה: ישנם יחסי גומלין הדוקים בין התיבה לבין היחידות, במיוחד ברמקולים גדולים כמו זה. במקרה בו הם לא מסתדרים, יש בעיה והיא מורגשת. התיבה הזו, יחד עם היחידות הללו מתאימים האחד לשני כמו כפפה. התיבה אינה מהדהדת ולא מתערבת, מה שהופך את הצליל לחופשי, צלול ומאוד דינמי. כאשר התיבה מהדהדת יש לה טבע להרוס קודם כל את התחום הנמוך והוא משפיע על שאר התחומים. במקרה הזה אני ממש מתפעל מאיכות הצליל גם כאשר המוסיקה אמורה להכביד על הרמקול.

Dire Straitsממשיכים עם Dire Straits - Brothers In Arms בשיר הנושא של התקליט. כאן מעט התאכזבתי. מוסיקה שאמורה להישמע "אינטימית" נשמעת גם כאן כוחנית מידי. משהו מעט אלים בוקע מהרמקול. קולו של הסולן נשמע מעולה, התוצאה טובה מאוד. מאוד מפורטת אך התחושה היא שיש משהו שלא מצליח לעטוף את השיר ברכות שלו. משהו שלא יוצא החוצה. אפשר להגיד שהתוצאה כאן היא "טכנית" מידי.

השיר הזה הוא שיר איטי, שיר נשמה עדין שדורש מהרמקול להעביר חוויה עוטפת, מערבת. במקרה הזה זה לא קרה. שידכתי לרמקול מונו בלוקים מנורתיים של מקינטוש על מנת לקבל את אותה אינטימיות. אולי הצליל המקינטושי יביא את הגאולה. אז זהו שלא. האופי של הרמקול הזה מביא אותו לתוצאות טובות יותר במוסיקה תובענית. אפשר להגיד שככל שהמוסיקה יותר מורכבת וקשה כך הרמקול מרגיש טוב יותר וזה ניכר בצליל.

בחנתי שוב את אותו שיר והפעם דרך הפטיפון. התוצאה השתפרה אך עדיין התחושה של הצליל הקשה לא עזבה אותי.

ילדותי עם פוקל

Focal JMlab  Electra 1027sעל מנת לבדוק שוב את התופעה עברתי לפטיפון על התקליט של "מתי כספי" בשיר "ילדותי השנייה" שאמור להביא את הרוגע הזה לרמקול. ברוב המקרים, השילוב של פטיפון, קדם מגבר מנורתי ומגבר הספק מנורותי אמור להביא את רמקול להישמע יותר "מתובלן" או חוויתי. במקרה הזה, למרות שחל שיפור ניכר באינטימיות וברכות של הצליל, זה עדיין לא מושלם.

ממשיכים עם סגנון אלקטרוני, תובעני ואלים במיוחד. התחושה היא שזה בהחלט המגרש של ה- 1027S לאחר שנוכחנו לגלות שהוא מדהים ברוק כבד, בקלאסי כוחני וסביר להניח שלא יאכזב באלקטרוני אלים שכזה.
כרגיל, הקטע הנבחר הוא venetian snares hospitality שמהווה את אחד הקטעים הקשים והאלימים ביותר בתחום האלקטרוני. רצועה מספר 1 שמשמשת כפתיח של האלבום. והרמקול מרגיש שהוא משחק במגרש הביתי שלו,  רץ בביטחון של טווס עם הנוצות הכי יפות שיש. הוא חזק, פשוט חזק ודינמי. הוא ממלא את החלל בקלות, מפריד את הכלים בצורה פנומינלית. זו אחת התוצאות האלקטרוניות המרשימות ששמעתי, ושמעתי לא מעט מערכות טובות באלקטרוני. יש משהו שיודע להיות מאוד אגרסיבי ברמקול הזה, כמו מכונת ירייה שיורה את הצלילים בדיוק ובמהירות מרשימה ביותר. הבס מדויק, מהיר וחד. הוא לא עמוק מידי ולא מרוח אבל נותן תחושה של מכות בבטן עם רזולוציה והפרדה מעולה. בכלל, כייף להאזין לאלקטרוני דרכו, הוא משרה המון ביטחון, לא קורס ואפילו לא מראה סימנים שהוא קרוב לכך.

הערה על יחידות: אין ספק שהיחידות של פוקל דינמיות באופן יוצא דופן. קשה מאוד להרתיע אותן, קשה לעייף אותן והדרך היחידה להביא אותן לקריסה היא להגזים בעוצמה או לשדך מגבר שיקרוס לפניהן. אני מתפעל מהרזולוציה של הרמקול באופן כללי. מאידך, האופי האגרסיבי והדינמי של הרמקול מעט מפריע במוסיקה רכה שדורשת מהיחידות להעביר תחושה של צליל מעודן/עדין יותר. יחד עם זאת קל יותר לעדן רמקול אגרסיבי מאשר להוציא מרמקול רך את מה שאין לו. לכן, עם אלקטרוניקה מתאימה הוא יכול להגיע לאיזון בין האופי האגרסיבי לבין הדרישה לעדינות ורכות הצליל.


נקודות ציון

Focal JMlab Electra 1027sמיקום, זווית הטיה ומיקומים
בדומה להרבה רמקולים רצפתיים גדולים אחרים עם בס רפלקס אחורי יש למקם אותו לפחות 50 ס"מ מקיר אחורי ורחוק ככל הניתן מקירות צדדיים. הטיה קלה לכיוון המאזין ומרחק של חצי מטר לפחות מקיר אחורי הם תנאי הכרחי למיקום בסיסי כברירת מחדל. במידה ומורגשת חריפות בתחום הגבוה (תלוי באלקטרוניקה המשודכת אליו) ניתן להטות אותו כלפי מעלה מה שיביא עידון בתחום התדרים הגבוה.. הטיה חזקה פנימה תביא את הרמקול לפוקוס טוב יותר אך הבמה ותמונת הסטריאו יהיו פחות טובים. הטיה קלה מאזנת היטב בין הפוקוס, הבמה ותמונת הסטריאו.

שיכוך
ניתן למקמו עם ספייקים (עוקצנים) ובלעדיהם. כאשר מוותרים על הספייקים ניתן לתחוב לחורי הברגת הספייקים גומיות (מגיע בחבילה) שנועדו גם הם לשכך ולהפריד את התיבה מהרצפה. אני אהבתי יותר (תתפלאו) את התוצאה עם הגומיות ולא עם הספייקים. העמדתו על הגומיות מביאה את הצליל להיות יותר בשרני, מאוזן אך קצת פחות מהיר. מכיוון שמדובר ברמקול מהיר ומיידי מאוד מטבעו ההאטה הזו אינה ברת משמעות כלל. אין כלי, מהיר ודינמי ככל שיהיה שיואט בגלל הרמקול.  מאיך, הספייקים מביאים אותו לצליל קצת יותר נטרלי אך יש לו נטייה רבה יותר לייבש את הצליל ולהציג גבוהים מעט יותר בהירים. כמובן שיש יחסי גומלין בין ההגברה המשודכת לבין אופן הצבתו (עם/בלי ספייקים) אך בשלושת המגברים העדפתי את הגומיות על פני הספייקים.

הגברה
רצוי מהמשפחה החמה אלא אם כן אתם אוהבים צליל פתוח במיוחד. הרמקול הזה שייך למשפחה הניטרלית נוטה לאנליטיות אך לא מגיע לחריפות. הוא יסתדר היטב גם עם מגברי מנורות. ההמלצה שלי היא לפחות 50 וואטים בריאים בזרם על מנת להניע ותו בביטחון. ככל שנעלה למגברים גיבורים ואיכותיים כך גם הרמקול ישמע טוב יותר.

סיכום

כשמדובר ביצרנית שכזו ובדגם לא זול שלה אני מצפה להרבה. המסקנות ברורות. מדובר ברמקול טוב מאוד. פשוט כך. הוא וורסטילי, חזק, מפורט מאוד, מיידי ומהיר כברק. בשילוב עם הגברה חמה נקבל רמקול רגוע ומאוזן מאוד עם צליל מאור אוורירי ומגובש. שידוך לאלקטרוניקה נטרלית תביא את הרמקול לתוצאה "אודיופילית" יותר, מדויקת, עם רזולוציות מרשימות ופירוט מרהיב. תלוי במאזין ותלוי באופי ההאזנה.

הרמקול הזה, יחסית לגודלו ולעצם העובדה שהוא מרובה יחידות, קל מאוד להנעה כך שמגברי מנורות מ-50 וואט ומעלה יעבדו איתו נהדר. קל מאוד לשלוט על התחום התחתון שלו ולהוציא ממנו הפרדה ופרטים. התחום הגבוה עלול להיות בעיה קשה עם אלקטרוניקה מהמשפחה האנליטית או זו הניטרלית עם הנטייה לאנליטיות ולכן אמליץ בחום לשים לב היטב לאיזה משפחת צליל משדכים אותו כאשר ההעדפה היא למגבר ניטרלי נוטה לחמימות או למי שמחפש צליל יותר רך ומלטף אפילו מגבר מהמשפחה החמה (אך לא מידי).

כפי שציינתי באחת מההערות, מפריעה לי העובדה שה- 1027S הינו מעט אגרסיבי בקטעי מוסיקה רומנטיים אך ניתן להשתלט על כך בעזרת אלקטרוניקה חמה או חמימה. כמובן שיש לשים לב שלא מעדנים אותו יתר על המידה מה שעלול לגרוע מהדינמיות והאגרסיביות שלו שמתאימה מאוד לסגנונות מוסיקה תובעניים.

איכות הבניה והלוק של הרמקול הזה יוצאים מהכלל, הוא משדרג כל בית בנוכחות של רמקול גדול ומרשים שנראה כרהיט יוקרתי. גימור ה-"אייבוני" מחמיא לו מאוד. נראה כי זה ממש הצבע איתו הוא צריך להיות מוצג.

שורה תחתונה – תמורה מעולה לכסף, מתאים לכל סגנונות המוסיקה אך דורש חלל סלון בינוני/גדול.

מחיר – 33,400 ₪
אחריות ושירות – אלרון אלקטרוניקה

תודה לחנות פיוז על השאלת הציוד לסקירה.

מערכת הבדיקה
מגבר הספק audio analogue MAESTRO DUECENTO –
קדם מגבר -  VAC STANDART LE

אנלוגי
פטיפון NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK -
זרוע Ace Space 9 inch tonearm -
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג  מובנה בקדמגבר מבוסס מנורות 12AX7 של AET
משקולת מייצבת -  לפטיפון Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

כבלים
כבלי כח kubala sosna emotion -
כבלי רמקול -  xlo limited edition
אינטרקונקט ACOUSTIC ZEN silver reference -

ציוד נלווה
ארון ציוד Finite-Elemente Pagode Signature -
הארקה משופרת לקדמגבר - Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONE

בנוסף המוצר נבחן עם זוג מונו בלוקים של מקינטוש C275 ומגבר משולב של מרנץ (סקירות יעלו בקרוב).
מעבר לתגובות בפורום