רמקולים אנגליים מנומסים: Mission m60i במבחן

נמר לוי
19-11-2010 06:16

זוג הרמקולים המדפיים הנבחן מפגין אופי משלו מנומס ונעים להאזנה, מה שהופך אותו לידידותי לאוזן ומהנה בסגנונות מסויימים, אך פחות מתאים לאחרים. ביקורת.


חברת Mission נוסדה בשנת 1977 וכבר לאחר שנה, השתמשה היצרנית הבריטית בפעם הראשונה ביחידת פוליפרופילן ברמקול מדגם 770, זהו חומר שמהווה שידוע כשכיח ומוצלח למטרת יצור יחידות רמקולים.


בשנת 79 פיתחה את הרמקול הראשון בו יחידת הטוויטר ממוקמת מתחת לוופר ה-מידבס. למרות הקידמה שהציגה היצרנית מרגע פתיחתה ובמהלך שנות ה-80, MISSION נחשפה לשוק העולמי באופן משמעותי רק מתחילת שנות ה-90 כאשר חשפה את סדרת ה-75 שלה שהפכה להצלחה ולאחד מהרמקולים עליהם כתבו שמהווים את תמורה טובה ביותר לכסף, זאת בשלל מגזינים נחשבים ברחבי העולם.
כיום, כאשר שנת 2011 בפתח, היצרנית הזו עדיין ממשיכה לחדש ולייצר רמקולים במחירים אטרקטיבים במיוחד.

היום נדליק אור על מהדורה זולה יחסית מבית היצרנית, זהו זוג רמקולים מסוג מיני מוניטור שקיבל לא מעט עיטורים ומחמאות בעולם בכל הנוגע לתמורה לכסף - MISSION m60i במבחן!

מראה ומבנה

הנבחן חושף שתי יחידות כאשר יחידת המידבס הממוקמת מעל יחידת הטויטר בקוטר של 5 ורבע אינטש ויחידת טוויטר בקוטר של 25 מ"מ העשויה ממקרופייבר בשילוב מגנט נאודיום (מגנט נאודיום זה יפה).  בחלקו האחורי העליון ניתן לראות את הפורט אשר נועד לרסן את הבס ומתחתיו ארבעה טרמינלים מצופים פלסטיק איכותי למדי ועמיד והם מאפשרים חיבור  BI AMP למי שמעניין לשלב לרמקול יחידת הגברה נפרדת עבור הטוויטר או הוופר.
הנתונים במפרט מספרים על היענות לתדר שנע בין 60Hz בתחום הנמוך ועד ל-20kHz בתחום הגבוה. המלצת החברה היא להניע את הרמקול עם מגברים שמספקים בין 25 וואט ועד ל-100 וואט כאשר בפועל, 25 וואט לא מספיקים לטעמי. שאר הנתונים החשובים הינם עכבה ממוצעת של 8 אוהם ונצילות של 86 דציבל.

עבור מי שמחזיק עדיין במסך טלוויזיה מסוג CRT, חשוב לדעת כי הרמקול הזה אינו ממגנט אותם (לא רלוונטי עבור מסכי LCD או פלזמה).

Mission m60i - רמקולים במבחן

מבחן האזנה

מתי כספי בשיר "ילדותי השנייה" חושף כי לרמקול הזה יש צבע משלו ואופי מנומס וזה מוציא את קולו של הזמר בצורה מאוד מרשימה כשהוא עמוק, בריא וגדול מאוד.
גם הבמה הייתה טובה למדי בגודלה, אך תמונת הסטריאו מרשימה פחות. תוף הרגל המצטרף בחלק השני של השיר נשמע מעולה, עמוק, חזק, דינמי ומאוד ריאליסטי.

אופי תדרי מיד: קשה לי להתעלם מהמיד הביישן שהרמקול הזה מציג. נכון, כבר אמרתי וכנראה שתשמעו את זה שוב, יש חובבים שמאוהבים בגוון הזה, אני מעדיף איזון טונאלי בסיסי ולתת ל"משחק" עם רכיבי האלקטרוניקה (הגברה / מקור) לשנות אותו. במקרה הזה, האיזון הטונאלי אינו ממש מאוזן. המיד נמצא מאחור, הבס והגבוהים ממוקמים קדימה יותר. זה נשמע מאוד חם, מנומס ורגוע. זה בהחלט יתאים למי שמחפש את האופי הזה. אבל מי שמחפש מיד שזורק את המוסיקה קדימה לא ממש ימצא את זה ברמקול הזה.


אחים לנשק

Brothers in armsהאזנה למוסיקת רוק רכה כמו Dire Straits - Brothers In Arms גם היא גרמה לרמקול להישמע לא רע בכלל, היום מצבים שאפילו התפעלתי מהגודל ומהרוגע של הצליל. גיטרות נשמעות טוב מאוד דרכו, אפילו אפקט הדעיכה שחסר לי בתופים מאוחר יותר כאשר עברתי לגזרה הקלאסית לא הרגיש חסר בשיר הזה. קולו העמוק של הסולן, כמו עם מתי כספי, מאוד החמיא לרמקול. יש משהו בזמרים עם הקול הבריא והעמוק שמתאים לרמקול הזה. מאידך, מוסיקת רוק כבד כמו בתקליטור dream theater scenes from a memory היתה גדולה על הרמקול. הגיטרה שהציגה משקל ראוי ב- Brothers In Armsהפכה בסגנות הכבד לקטנה וחסרת משקל מפאת העומס הכלי המכביד על היחידה. ברוק כבד חסרה לרמקול הזה דינמיות, אנרגיה וכוח.

גם בחלל חדר השינה שלי, משודך למגבר של משולב של מרנץ, חשתי תחושה דומה בכל הנוגע לאנרגיה שבוקעת ממנו ברוק כבד. האמת היא שמעט מיני מוניטורים מצליחים לנגן רוק כבד מהסוג הזה באופן משכנע, רובם לא מצליחים כלל.


Mission m60i - רמקולים במבחןבשלב הבדיקה הבא, החלטתי לתת ל- m60i משהו עם הרבה מיד ובשר. הקלטה שתדגיש את מה שחסר לו. jacques loussier the best of play bach. פסנתר הוא אומנם אחד הכלים הקשים לשיחזור אך הוא יגלה לי עוד משהו בכל הנוגע לאיזון הטונאלי שלו. ואכן הוא גילה. הרמקול הזה אכן מציג רול אוף בתחום התדרים האמצעי. זה נותן תחושה של צליל מאוד חם, עגול ו"מתוק" ויכול בהחלט למצוא חן בעיני רבים שלא מחפשים את הצליל האודיופילי המפורט וחסר הפשרות. האמת שאני מוצא את עצמי לא מעט פעמים נהנה מהצליל הזה יותר מאשר מערכת חושפנית ויורקת פרטים סדרתית. למרות שהתוצאה אינה מי יודע מה מפורטת, ולמרות שהפרדת הכלים לא מהמשובחות, אני מוצא את התוצאה מאוד מהנה ונעימה גם לאחר שעות ארוכות של האזנה. זה בהחלט מצרך נדיר למאזין החובב שמחפש משהו רגוע שנשען לאחור ולא משהו תוקפני שקופץ לפנים. התוצאה דומה גם בגיטרות של פט מטיני, בחצוצרה של לואיס ארמסטרונג ובסקסופון של ירוסלב.

אלקטרוני תובעני

הצליל הבוקע מרצועה מספר 1 בתקליט Venetian snares hospitality  מציג סינטיסייזר עם משקל טוב אך חסר לי משהו בין הבס לגבוהיםבתחום שבין המיד התחתון והעליון. הרמקול מתגלה כלא מהיר במיוחד, הוא אינו מדויק אך יש לו המון כוח. הוא ממלא את הסלון בקלות בצליל קצת סגור בתחום האמצע אבל אינו מציק או חריף בתחום העליון. התוצאה באלקטרוני מהסוג הזה נוטה לבינוני.

YELLOאני ממשיך עם קטע אלקטרוני נוסף, יותר מעודן, פחות מלחיץ והרבה יותר מוכר. Yello בקטע המירוץ. כאן, כלי הנשיפה המסונתזים נשמעים טוב. חסרים קצת פרטים בתחום המיד אבל בסך הכול זה לא רע. גם כאן ה- m60i מתגלה כמאוד דינמי, מאוד חזק ביחס לגודלו, אך חסר לי משהו שהופך את ההאזנה לחוויתית יותר והוא המיד המלא. הרמקול הזה אינו מציג מיד מלא ואנרגטי כפי שהייתי מצפה ממנו. מה שכן, הבס מרשים והטונים הגבוהים הינם מאוזנים, ללא שמץ של חריפות.

בגזרה הקלאסית בחרתי להאזין לתקליט - בריטן. את התזמורת במלוא הדרה הצליח ה- Mission להציג  בווליום נמוך עד בינוני עם מחסור מסויים בפרטים. זה באמת לא קל לנגן את זה ולא ציפיתי ממנו להצליח.

נרד לרמת כלי הנגינה הבודד ביצירה: המיד הגבוה אינו מפורט מספיק והטוויטר מנומס מידי כך שהוא לא חושף היטב את האוויר הבוקע מהחליל ואת הצרידות הקלה שמתגלה בנשיפה חזקה אל תוך פי החליל. בנוסף, טרומבון נשמע לא רע אך חסרה זריזות שתמחיש את הרעידות הקלות שבתוכו. הצליל בכלי נשיפה סינטטי מידי לטעמי. מאידך, מחלקת כלי הקשת נשמע נחמד פלוס. לא טוב מאוד ועוד לא מצוין אך ישנה הפרדה טובה, טונאליות טובה והבמה טובה מאוד. התופים נשמעים מעולה בנמוכים, פחות טוב במיד ופחות מזה בגבוהים. הכוונה היא שיש בס כאשר הוא מכה בתוף הדוד הגדול, אבל חסרה לי המכה על עור התוף. יש תוקפנות כאשר מכים על תופי הפרקשיין אך חסרה לי המכה על העור והדעיכה שלאחריה. המצילות נשמעות טוב, אינן חריפות אך שם חסרים לי פרטים שאמורים לגלות לי היכן פגע המקל על המצילה. האם בגדותיה, במרכזה או בקרבת פעמון המצילה.

תמונה ברורה או במה גדולה?
הבמה טובה מאוד, עמוקה, רחבה ומרשימה. מה שחסר זה תמונת סטריאו ברורה שמתקבלת אך ורק כאשר מטים את הרמקול כלפי אוזן המאזין ואז מאבדים את גודל הבמה. קשה מאוד למצוא את הנקודה בה מאזנים בין גודל הבמה לתמונת הסטריאו. זה אפשרי אך מצריך לא מעט משחק (גם של גובה המעמד עליהם הם עומדים.

Mission m60i - רמקולים במבחן

מישן ואופי

רמקול ה- "מישן" הנבחן מדגים אופי מודגש משלו. הבימה הינה אחורית - הזמר אינו קופץ מהרמקול על האוזן של המאזין, הצליל הינו מנומס, אולי מנומס מידי. אני משער כי יהיו חובבי אודיו שימצאו את סוג הפרזנטציה הזו כסתומה או סתמית אך מאידך, הנימוס הזה מאפשר האזנה של שעות על גבי שעות מבלי להתעייף ולא ישמע חריף בשום מקרה, גם כאשר האלקטרוניקה המשודכת אליו תהיה אנליטית באופייה. הבעיה מתרחשת כאשר האלקטרוניקה המשודכת אליו דומה לאופיו או אפילו נטרלית נוטה לחמימות. במקרים הללו הרמקול אינו נשמע מספיק טוב. לכן, חזרתי כבר קודם ואחזור על כך שוב בסיכום, יש להתאים לו היטב אלקטרוניקה שתחמיא לו ותתאים לטעמו של המאזין.

האופי הזה מהווה יתרון מסוים. כבר טענתי בעבר שניסיוני לימד אותי שקל יותר לעצבן רגוע מאשר להרגיע עצבני. זה מתרחש גם בחיים וגם באודיו. לכן, המשפט הזה אמור לסדר לכם כמה דברים בראש.

נקודות ציון

כיצד להגביר
על מנת לחשוף פרטים ואווריריות בצליל, כדאי להתאים ל- m60i מגברים אנליטיים. אני מוצא שמגברי מנורות לא מחמיאים לו כלל, עדיף טרנזיסטור ניטרלי או אפילו אחד כזה שמודגש בתחום המיד שלו. תלוי מאוד במאזין. מאידך, מגבר מהמשפחה החמה או אפילו הנוטה לחמימות יציג תוצאה משעממת ועייפה.

הרמקול נבחן עם מספר מגברים, התוצאה בשילוב עם מגבר משולב של רוטל נשמעה נחמד. אך התוצאה עם מגבר משולב של מרנץ התגלתה כטובה בהרבה בשילוב הרמקול הזה.

מיקום
Mission m60i - רמקולים במבחןקרבה לקיר אחורי וצדדי מוציאה ממנו בס לא מדויק, לא מאוזן ולא מוגדר. יש להרחיקו מקירות ככל הניתן כך שימוקם לפחות 40 ס"מ מקיר אחורי ויותר מקירות צד. על מנת לקבל במה ראויה ותמונת סטריאו טובה יש לשחק עם ההטיה פנימה והחוצה לא מעט. התפר בין במה קטנה ותמונה טובה לבמה גדולה ותמונה לא ברורה הוא דק מאוד. התוצאה הטובה ביותר שהגעתי אליה התקבלה לאחר לא מעט משחק.

רזוננס וסטנד יעודי
חובה להעמידו על מעמד ראוי. מיקום הרמקול ישירות על מזנון הופך אותו לסתום, איטי ובומי. מיקום על מעמד ראוי משפר את התוצאה פלאים. אל תראו זאת כהמלצה אם כי כחובה.

סיכום

מדובר על רמקול שמקבל ציון "טוב". הוא נראה מרשים, מציג בס מאוד עמוק אך דורש מגבר איכותי מהמשפחה הניטרלית או האנליטית על מנת לקבל בס עמוק ומוגדר. מגבר חם או חמים בכלל, יציג תוצאה לא מאוזנת.

באופן יחסי למחירו הצנוע במיוחד מדובר ברמקול מאוד רגיש לשילוב שאר רכיבי המערכת. לא בגלל שהוא שקוף אלא בגלל שהוא מאוד בעייתי ביחס לאופיו המעט "סגור". קל מאוד להתאהב הצליל הנינוח שהוא מפיק, ישנם לא מעט אודיופילים לזה בדיוק מה שהם מחפשים ואם כך הדבר כנראה שזה הרמקול בשבילם. הוא אינו "אודיופילי" באופיו, אינו מספיק מפורט ואינו מספיק מאוזן. אבל אל תחשבו לרגע שמדובר ברמקול של מערכת מיני פשוטה. ה- Mission m60i הינו רמקול דינמי ומאוד חוויתי ויחסית לגודלו הצנוע ממלא חלל סלון בינוני או קטן בצליל שהוא בסך הכול די איכותי ביחס למחיר. אבל הוא עדיין מצליח להדיר שינה בעיני בכל הנוגע להתאמת הגברה ולכן יש לבחור היטב את המגבר המשודך אליו ולשים לב שהשילוב לא נשמע "סגור" מידי. חשוב להבין שמה שנשמע מרשים בהתחלה עלול לשעמם בהמשך.

מחיר: 2,190 ₪
אחריות ושירות: S.G  אלקטרוניקה

תודה לחנות פיוז על השאלת הציוד לסקירה.

מעבר לתגובות בפורום