יופי של כניסה: מרנץ CD5004 - נגן CD

נמר לוי
15-11-2010 06:03

דגם CD5004 מתאים להוות נגן תקליטורים עבור חובבים טריים בתחום האודיו וגם למי שמחפש נגן CD בתקציב צנוע יחסית ובעל תמורה טובה וצליל מהנה. ביקורת.


חברת מרנץ

על פי מה שמספרים על מרנץ, ההיסטוריה התחילה כבר בשנות ה-50 כאשר Saul Marantz חש אי שביעות רצון ממערכת האודיו האישית שלו. Saul Marantz, מייסד החברה היה גיטריסט קלאסי מחונן אשר ביחד עם Andres Segovia בנו במרתף ביתו ציוד אודיו שהיה אמור להחליף את המערכת בבית. Saul Marantz גייס את Andres Segovia למשימה משום שהיה ידוע בכישרונו הרב בעיצוב תעשייתי והחכים להעסיק מהנדסים מוכשרים ומנוסים כמו Sidney Smith ואחרים אשר יחד איתו בנו מכשיר קדם מגבר מודל 7 ו-8 ומגבר ההספק B8 שהכניסו אותם באופן כמעט מיידי לשוק האודיו העולמי כמוצרי איכות נחשבים.


בשנות ה-60 יצרו Marantz מקלט רדיו שנקרא 9120 שהיה יציב מספיק על מנת שנאס"א השתמשו בו למעקב בפרוייקט הנחיתה על הירח "אפולו". אנשי מרנץ עברו מניו יורק לקליפורניה ושם בנו את המגברים הטרנזיסטורים הראשונים שלהם.

בשנת 1982 שיחררו לשוק את נגן התקליטורים הראשון שנקרא CD63 והוא נחל הצלחה במכירות. בתחילת שנות ה-90, הציגה החברה לשוק מוצרי איכות מוצלחים כמו ה-CD40 שהפך גם הוא לסוג של רפרנס ברחבי העולם. בד בבד שנות ה-90 היוו גם כניסה לעולם הוידאו עם מקרן וגם מסך פלזמה PD4280, מה שלא התברר כהצלחה מסחררת...

Marantz CD5004 מרנץזה אמנם נשמע קצת הזוי אך השנים הפוריות ביותר של היצרנית היו דווקא בשנות ה-2000 כאשר שיחררו לשוק היצע אדיר של מוצרי סטריאו ורסיברים לקולנוע ביתי, בניהם רסיבר הכניסה 4500SR שבידל עצמו מהרסיברים המתחרים באיכות הסטריאו.

כיום מייצרת החברה חלק ממוצריה ביפן (עוד משנות ה-80) וזה למרות שמעטים מודעים לעובדה שהיא החלה את דרכה בניו יורק שבארצות הברית. חלק מדגמי הכניסה והביניים מיוצרים בסין תחת פיקוח של החברה.

מרנץ ואני

בעבר, יצא לי להאזין למגוון נגני דיסקים (CD) של Marantz. בין אם זה ה-CD40 הישן והטוב עם ה16 ביט הצנועים והצליל החם והעוטף ועד למהדורות מיוחדות במחירים יקרים למדי. התחושה היא ש- מרנץ כחברה שומרת באופן מאוד עקבי על צליל לא "אודיופילי" אך מאוד מוסיקלי וחוויתי. למיטב זכרוני התפעלתי תמיד מהתוצאה שבקעה מהנגנים שלהם. אני זוכר לטובה את ה-CD5400 (שכבר אינו מיוצר) שהוכתר לפני מספר שנים באופן בלתי רשמי לאחד הנגנים שנותנים את התמורה הטובה ביותר לכסף והיווה אחת מההמלצות שלי לחובב המתחיל.

את המוצרים החדשים של מרנץ טרם שמעתי. היום אבדוק אם החוויה שחוויתי בזמנו תחזור על עצמה או שמה השנים הביאו את Marantz למקומות אחרים ואולי העקביות באופי הצליל הפכה להיסטוריה.

זהו נגן תקליטורים חדש של Marantz והוא נקרא CD5004 אשר מחליף את סדרת 5 הישנה.

Marantz CD 5004 במבחן!

The Look
רמת הבניה מתגלה כמרשימה לעין, הפאות בקדמת המכשיר מעוגלות בטוב טעם וצבעו השחור מחמיא לו מאוד, הוא נראה "כבד" אך בפועל קל יחסית מה שמעיד על ספק כוח צנוע, בקדמתו במרכז מגש התקליטורים שמרגיש מאוד איכותי ויציב כאשר מתחתיו מסך צג המידע שמתגלה כקריא גם ממרחק של ארבעה מטרים. שישה לחצנים אחראים על פעולות השליטה בדיסק, לחצן שביעי מדליק ומכבה את המכשיר ומלבדם ישנה גם יציאת האזניות בתצורת PL עם מחוון עוצמה קטן המאפשר שליטה על עוצמת הקול של מגבר האוזניות.

בחלקו האחורי של ה- CD5004, נראה שלוש יציאות אודיו, הראשונה הינה אנלוגית ושתי האחרות הינן דיגיטליות (קואקסיאלית וגם אופטית) – לחיבור אל DAC חיצוני.

Marantz CD5004 מרנץ

מבחן האזנה

אני פותח בסגנון האלקטרוני, בוחר כרגיל ברצועה מספר 1 בתקליט venetian snares hospitality שבעזרתו נבחנים הדינמיות, המהירות והאיזון הטונאלי של המוצר. הצליל הראשון הבוקע מהנגן מפתיע אותי לחלוטין. הצליל מלא, "כבד" ובריא מאוד, הצליל הזה מזכיר לי את המוצרים היקרים שעברו בביתי. הקטע ממשיך ומתפתח כאשר הוא מתקדם לחלק שאמור "להפיל" את המוצר. אז למרות שהוא נשמע בהתחלה כאחד שמתחרה ביקרים הללו שעברו אצלי בבית, שיא הקטע חושף את מחירו האמיתי של הנגן הזה שהינו זול יחסית. אז הוא מהיר ודינמי באופן מפתיע למחירו, אך עדיין הפרטים הקטנים שבמוזיקה דרשו ריכוז על מנת לגלותם.

YELLOבאלקטרוני מעודן יותר מבית yello ביצירה המוכרת ביותר שלהם שנקראת the race המשלבת כלי נשיפה מסונטזים (אלקטרונים) שפותחים את היצירה אני מגלה שהוא מצליח להציג צליל עם משקל, דינמיות ויופי של איזון טונאלי. הוא מציג בס עמוק ומוגדר שזכור לי ממוצרים יקרים ממנו בהרבה. בכלל, הנגן הזה מאוד נעים להאזנה גם ביצירות אלקטרוניות קשות ותובעניות ובמיוחד וגם כאשר המוסיקה מלטפת מטבעה.

הערה על עלות ואתגרים: מקור שאינו טוב מספיק, נכשל בקלות ביצירה הזו. כדאי מאוד להאזין לרצועה הראשונה בתקליטור הזה על מנת להבין כמה האתגר הזה קשה. למרות קושי היצירה אני רואה את הנגן הזה כמפתיע במיוחד מכיוון שהוא לא הציג חריפות או חוסר איזון טונאלי בכלל. הוא אמנם לא היה נדיב בפרטים ולקח את חלקם לאחור (במיוחד בתחום העליון של התדרים) אך עדיין הציג תוצאה מרשימה.


Marantz CD5004 מרנץ

בגזרה הקלאסית אני בוחר ביצירה אהובה ומוכרת שגם היא מלווה אותי במגוון סקירות. ויולדי ב-4 עונות.
הכינורות נשמעים נפלא. הצליל מאוד מאוזן, טבעי והפרדת הכלים מעולה, יש משהו מאוד סוחף ועוטף בצליל הבוקע ממנו. ה- CD 5004 הינו נגן חם באופיו, מאוד "אנלוגי" ללא שמץ של חריפות או בס מוגזם שנפוץ למצוא אותם במוצרים זולים. הוא מצליח להעביר תמונת סטריאו מאוד משכנעת VIVALDIומסודרת, בס מוגדר והדוק ומיד מלא ועשיר. גם בקטע הזה, הוא לא ממש מפורט ולא מי יודע מה "אודיופילי" וסטרילי באופיו אלא פשוט מזרים את הצליל בסוג של רכות שקשה להסביר במילים. בקטעים מתפרצים הוא שומר על דינמיות ראויה, איזון טונאלי מרשים ביותר וטבעיות.

ביצירות תובעניות יותר כמו ה-5 של מהאלר של ברנשטיין שדורשות מהירות ומיידיות הנגן אינו מאכזב, הוא מצליח להעביר תזמורת סימפונית במלואה באופן שאינו מבייש נגנים יקרים. הוא אמנם אינו בעל צליל טבעי כמו נגן יקר וטוב אך אינו מתרחק מהם ביכולתיו הסוניות. יש משהו מאוד עוטף וחמים בנגן הזה. יחד עם זאת הוא אינו מציג צליל סתום או לא מאוזן. בגזרת הכינורות אני מגלה הפרדה טובה מאוד, כאשר כלי נשיפה נשמעים נהדר אם כי לא ממש מדויקים ומופרדים אך עדיין מרשימים יחסית למחיר.

חשוב לי להוסיף כי מספר פרטים מעט חסרו לי במוזיקה, הייתי רוצה לקבל את הקשת החולשת על המיתרים, את ההפרדה האנליטית בין הכלים אך בטווח המחיר הזה אני יודע שזו דרישה לא פשוטה. אז אם זה לא שם אז לפחות המכשיר אינו מגלה חריפות, איטיות ונימוס יתר בצליל. אני מקבל את המוסיקה מתובלת, לא בהגזמה ולמרות שיש חסרונות הם הופכים להיות לא כל כך חשובים ביחס לתוצאה הכללית של הצליל.

במילים אחרות,  אם תחפשו חסרונות בסגנון הקלאסי – תמצאו. אבל אם פשוט תקשיבו לצליל לא תייחסו לחסרונות הנ"ל משמעות שתעכיר את החוויה.

במוסיקת ג'אז ניתן להבין בדיוק כמה הנגן הזה מספק תוצאה טובה ביחס למחירו. הוא מעביר סקסופון באופן גדול ובריא, תופים דינמים וקונטראבס מדויק, עם תיבה ועם גוף. יחד עם זאת הוא מסדר במה ותמונת סטריאו מרשימים ביותר. הפרדת הצליל מעולה, יש אוויר בין הכלים והמון אנרגיה בתוכם.

Marantz CD5004 מרנץ

נקודות ציון

מיקומים ורזוננס
אין סיבה מיוחדת להניח כי נגן CD זה יתחמם ולכן ניתן להניחו בתוך נישת ארון ללא חשש. אך, הוא זקוק לשיכוך שמביא אותו לתוצאה טובה יותר בהרבה במיוחד בתחום התחתון של התדרים שמציגים רזולוציה טובה יותר, הפרדה ואיזון טונאלי כללי טוב בהרבה. רצוי להניחו על שלושה ספייקים או על מדף יעודי לאודיו.

חשמל
במקרה הזה, לא התגלו יותר מידי הבדלים בין כבל יקר לזול, הוא אינו ממש שקוף בעניין הזה. משהו באמצע, בשביל לצאת ידי חובה יכול לעשות את העבודה. לא בטוח תרגישו בהבדל. לעומת זאת אינטרקונקטים משפיעים עליו מאוד. האקוסטיק זאן סילבר רפרנס שברשותי הוציא ממנו פירוט מדהים, נכון, הוא עולה פי כמה וכמה מהנגן עצמו אך דעו לכם שניתן בהחלט לשפר אותו בעזרת אינטרקונקטים מכסף. נחושת גם תתאים לו אבל פחות. אני ממליץ להשקיע ולבחון אינטרקונקטים טובים בשילוב עם הנגן הזה.

Marantz CD5004 מרנץ

סיכום עגול

על פי הממצאים, מרנץ לא איבדו את היכולת שלהם להציע מוצר זול יחסית וגם וטוב. זה מורגש ועל סמך ניסיון העבר גם לא מפתיע אותי.

הצליל של הנגן הזה הינו מאוד עגול, לא במובן של מעגל פינות אלא אופי צליל עגול וחמים. נכון שזה לא "נכון" אבל כך או כך מי שירכוש את הנגן הזה לא יחזיק ברמקול או במגבר שיעשה משהו יותר טוב ממנו מהבחינה הזו וגם אם יהיה יותר טוב אז כנראה בפער לא גדול.

במערכת אודיו המיועדת לחובב המתחיל הנגן הזה יתפקד באופן מצויין. הצליל של ה- CD5004 הינו טבעי, חמים ונעים להאזנה גם בקטעים שאמורים להיות חריפים. הוא מאוזן טונאלית לכיוון הגוון החמים אך אינו פוגע באווריריות הצליל. הנגן מתגלה כמפורט מאוד, דינמי ומהיר. יחד עם זאת השלט אינו נוח לתפעול מה שבמילים אחרות אומר "הנדסת אנוש לא טובה" והקליטה גם לא מהמשובחות. אבל מי מסתכל על השלט כאשר הצליל הבוקע ממנו אינו מדגדג לנו להחליף שירים לפני סיומם.

תמיד הרהרתי ביני לבין עצמי: על איזה מוצר איכותי אוכל להמליץ לאדם אשר רק עתה נכנס לתחביב ואין לו תקציב גדול. אז כעת יש לי מוצר כזה: מרנץ CD5004.

מחיר: 1,950 ש"ח
משווק: מוראל


מעבר לתגובות בפורום