Epos M12i - רמקולים מדפיים מאנגליה, ביקורת

נמר לוי
12-11-2010 06:15

זוג רמקולים "מוניטוריים" של חברת Epos האנגלית במבחן: מפתיעים באיכות הבס ביחס לגודל הרמקול, נעימים לאוזן ומצליחים להעלות חיוך על פני המאזין. ביקורת.

Epos-Acoustics הינה יצרנית רמקולים אנגלית מנוסה שהחלה בפעילותה בשנת 1983. היא אינה מתהדרת במוצרי דגל של מאות אלפי שקלים ומכוונת את עצמה מבחינת מחירים אל טווח האמצע / ביניים בשוק האודיו.

היכרותי עם אפוס לימדה אותי שאיכות הבניה וההרכבה שלהם הינה מרשימה בהחלט ביחס למחיר. יחד עם זאת האנגלי נשאר אנגלי וזה מורגש בעיצוב המאוד מאופק והביישן של הרמקולים מתוצרת החברה., בתצורה קלאסית ומוכרת לעין.


אפוס M12i - פאן טכני

הרמקול העומד למבחן היום הינו דגם M12i - רמקול המוניטור הראשון בסדרה הבכירה של היצרנית. זהו רמקול בתצורת 2Way בגודל פיזי בין בינוני לקטן עם דפנות עשויות MDF בעובי 18 מ"מ בעוד הדופן הקדמית והאחורית עשויות מ-MDF בעובי של לא פחות מ-25 מ"מ מה שמסביר את משקלו הרב ביחס לגודלו הצנוע. מפרט הרמקול מציג נתון נצילות של 87 דציבל ועכבה נומינלית של 8 אוהם, הרמקול נענה לתדרים שנעים בין 54Hz בתחום הנמוך ועד ל-20kHz בתחום הגבוה. בפועל, לאחר בדיקה הוא מנגן היטב גם 45Hz בתחום הנמוך בשילוב עם חדר הבדיקה. בנתונים הטכנים מתייחסים לנושא מיקום הרמקול וטוענים שאין להעמידו פחות מ-20 ס"מ מקיר אחורי (נתמקד בעניין הזה בהמשך). משקל הרמקול עומד על 8.1 קילוגרם שזה בהחלט מכובד ביחס לגודלו. ניתן להזמין את הרמקול בשלל גימורים בהירים, כהים וכ"ו אך הצבע הנבחן הוא לטעמי המתאים ביותר לרמקול הזה.


את הבדיקה בצעתי עם מספר מגברים כאשר המגבר הראשי ששימש אותי לביקורת הוא מגבר של CREEK מדגם EVO 2 שלטענת החברה אמור להיות המתאים ביותר עבורו. כאשר בחנתי בזמנו את ה-5I של אפוס הגעתי למסקנה שאמנם ה-CREEK אכן נשמע ביחד איתו מצויין אך הוא לא היחיד ש"משתדך" באופן מוצלח, יש בנמצא עוד כמה וכמה מגברים אחרים שיוכלו להתאים.

Epos M12i - רמקולים אנגליים במבחן

מבחן האזנה

venetian snares hospitalityבמוסיקה אלקטרונית בחרתי בכמה קטעי ייחוס קבועים שלי. הראשון הוא הקשה מכולם, venetian snares hospitality רצועה מספר 1. ואכן, קשה לו. הוא לא ממש מנגן את זה אבל מנסה בכל כוחו לשמור על רמת איכות מסוימת. יש לרמקול הזה אופי של "שורד" גם כאשר הוא לחוץ לפינה כאשר חרבות מונחות לצווארו. למען האמת, לא הייתי ממש מבסוט מהתוצאה בקטע מספר 1 ועברתי לרצועה השלישית בתקליט שהיא מעודנת יותר (מעודנת יחסית). כאן כבר הוא התחיל לדבר אלקטרונית, הוא מצליח להציג תחושה טובה מאוד בקטע הזה ומעביר בס עמוק, חזק, מדויק ומהיר יחסית אם כי לא מהיר ברמה שתפתיע אותי. ההפתעה באה דווקא משני תחומי תדרים אחרים. מסתבר כי המיד והגבוהים עומדים בלחץ היטב וה- M12i מצליח להציג דינמיות והפרדה באופן מרשים, הוא מצליח לנגן בקול רם מבלי להתאמץ יתר על המידה וצולח את הקטע הזה בציון עובר פלוס.

אלקטרוני קליל
בסגנון אלקטרוני מעודן יותר, כמו לדוגמה בקטעים של yello הרמקול מרגיש יותר בבית. הצליל הינו "בלתי מתאמץ", יותר מהיר ואנרגטי בהרבה. זה לא שבחרתי עבורו הפעם קטע ג'אז רך ועדין, זה עדיין אלקטרוני שאינו ממש קליל והוא בהחלט מתמודד היטב עם האתגר. יש לציין שהצבע והתבלון שהוא מוסיף למוסיקה מהווים יתרון אדיר בכל הקשור למוסיקה אלקטרונית. הצבע הזה מוסיף עוד מימד, עוד משקל ועוד אנרגיה. זה אומנם "מדומה" אבל כשזה עובד אז זה עובד.


Epos M12i - רמקולים אנגליים במבחןהערה על בס: למרות שבנתונים הטכניים דיווחה היצרנית על 54 הרץ בתחום הנמוך הרמקול הזה יורד נמוך יותר בפועל, בדיסק תדרים שברשותי הרמקול השמיע באופן ברור ומוגדר מאוד 45 הרץ אך איבד את עצמו לחלוטין ב-40 הרץ. בנוסף המלצת היצרן היא להרחיקו לפחות 20 ס"מ מקיר אחורי, אך מסתבר כי 20 ס"מ אינם מספיקים על מנת להוציא מהרמקול הזה את המיטב בכל הנוגע לבמה ולתמונת סטריאו. לכן, יש להרחיק את הרמקול עוד יותר מהקיר – יותר לכיוון של חצי מטר מהקיר כאשר נקודת ההאזנה הינה 3.4 מטר ממנו, מה שיספק את התוצאה הטובה ביותר עבור הרמקול הזה.

מה עם קלאסית?

במוסיקה קלאסית בחרתי בקטע הייחוס שלי BRITTEN -YOUNG PERSON'S  GUIDE TO THE OTCHESTRA שבו ניתן לנתח את הרמקול בכל כלי וכלי בתזמורת הסימפונית. בתחילה, האזנתי ליצירה כולה מבלי לעצור, יצא שהרמקול הצליח לשאוב אותי לתוך הצליל בקלות. הוא מנגן בביטחון, החלטי מאוד, מהיר ודינמי במיוחד. מאידך, יש לו חסרונות במוסיקה קלאסית והחיסרון העיקרי שלו הוא ברמת הטבעיות של הצליל. הוא מעט צובע, מעגל פינות, מייפה את הצליל. יחד עם זאת, חליל פיקולו נשמע אמיתי, עם המהירות, החדות והפרטים שמאפיינים אותו, הטרומבונים גם כן נשמעים בגודלם ובמשקלם ה"נכון" וגם בכינורות הוא מציג הפרדת צליל טובה מאוד. נכון, הוא לא ממש מצטיין בהעברת תזמורת סימפונית שלמה כמו זו שמנגנת במהלך היצירה הזו אך הוא בהחלט מתמודד איתה היטב ביחס למוניטורים אחרים שיצא לי לשמוע. בסך הכול, חובבי הז'אנר מאוד ייהנו מהתוצאה של הרמקול הזה יחד עם תזמורת סימפונית כמו זו. הוא אומנם לא יעביר תחושה של היכל ענק אך יעביר תחושה של צליל מרשים, מערב מאוד ומאוזן להפליא גם בקטעים שעלולים להישמע חריפים.

Dark side of the moonהפרדה ברוק
בתחום הרוק בחרתי בשני קטעי ייחוס. הראשון הינו pink floyd dark side of the moon כאשר הפתיחה שלו היא זו שהביאה אותי לבדוק כמה הרמקול הזה יורד באמת. הבס עמוק, חזק, עם נוכחות מרשימה מאוד. גיטרות נשמעות נהדר, עם משקל, הפרדה טובה מאוד של המיתרים עם מעט תוספת צבע לצליל. קולו של הסולן נשמע מעולה. תמונת הסטריאו ברורה ומוגדרת, הבמה עמוקה רחבה וגבוהה מאוד. הזמר עומד והשירה בוקעת מעל ראשי במרכז הבמה. התופים נשמעים נהדר, לא מרוחים ומאוד מאוזנים ודינמיים.


אבל, יש משהו אחד שהפריע לי. בקטע עם הפעמונים כאשר מאחוריהם מושמע צלצול פעמון קבוע חשתי שהרמקול אינו מצליח להעביר את הצלצול הקבוע מאחור באופן משכנע ובנוסף הפעמון אינו מציג את המתכת ממנו הוא עשוי. הצליל מתובל מאוד וחוויתי בהחלט ולכן אני לא מתלונן שכן הוא מציג את הפעמונים הגדולים בגודל שלא ניתן לצפות ממנו. התופעה התחדדה עם מגבר מנורות. אין ספק שרוב מגברי המנורות הינם יותר חמים או לפחות מעודנים ממגבר טרנזיסטור ולכן התחושה החמה התחדדה מאוד. יחד עם זאת הפרדת הצליל טובה מאוד בכל הקטע מלבד הצלצול הקבוע מבעד לפעמונים שהרמקול לא הצליח לשחזר באופן שמשביע את רצוני.


הערה על צבע: יש כאלה שאפילו מנסים בכל הדרכים להגיע לאופי הצליל הזה. במקרה הזה הרמקול הזה צובע את הצליל בצורה כל כך יפה שאני בהחלט מוותר לו ולא קוטל אותו למרות שזה די חורג מהעקרונות שלי, אסביר מדוע:

רוב הרמקולים שמייפים את הצליל נשמעים מאוד מרוחים ולא החלטיים בסגנונות תובעניים, ברוב המקרים הם מאבדים פרטים במסגרת עיגול הפינות ומאבדים את הפרדת הצליל במסגרת אופיים החם. במקרה הזה הבעיות הללו אינן קיימות. ה- Epos מצליח לשמור על הפרדה טובה מאוד, אינו מחסיר פרטים ועדיין מצליח להציג צליל מאוד עגול, מאוד זורם וחלק למרות שהוא מעט "מלאכותי". יש לציין שמגבר ניטרלי יכהה את התחושה העגלגלה והחמימה הזו אך לא ניתן להביא אותו לאנליטיות או בהירות יתר בכלל. לכן, אני מוצא את עיגול הפינות והגוון המייפה כסוג של יתרון במקרה הזה.


Epos M12i - רמקולים אנגליים במבחןדעה אישית על מדפיים
רק לעיתים רחוקות, אני מערב העדפה אישית שלי בביקורות אלא אם מדובר במקרה יוצא דופן.


באופן כללי, אני לא נחשב כחסיד של רמקולים מוניטורים. אני איש של רמקולים גדולים בגלל הנוהג להאזין למגוון סגנונות, בינם, למשל, מוסיקה קלאסית שמורכבת מתזמורות סימפוניות גדולות. מעט מאוד מוניטורים מצליחים לנגן מוסיקה כזו בהצלחה ואלו שכן מצליחים הינם לרוב רמקולים מוניטורים / מדפיים גדולים מאוד שהסיבה היחידה בעתיה אינם נכללים בקטגוריית רמקולים ריצפתיים היא הגובה שלהם. ובכל זאת, המוניטור הזה למרות גודלו הצנוע ועצם העובדה שהוא מחזיק ביחידת מיד-בס אחת קטנה הוא מצליח להתמודד עם סגנונות מוסיקה רבים. אני מוצא שלאט לאט, למרות שאינני חסיד של מוניטורים, במסגרת הכתבות והביקורות וההאזנות המרובות שלי למוניטורים יש כאלו שמצליחים לשכנע אותי שיש משהו בז'אנר הזה שמצליח לספק הנאה גם ממוסיקה ששמורה לרמקולים ריצפתיים.

המוניטור הזה הוא בהחלט אחד מהמוניטורים הללו שכמעט הצליחו לשבור לי את המיתוס הזה. הוא לא שבר אבל התקרב. אם נדבר עליו במונחים של "האנשה", נדמה אותו לילד אינטליגנטי וחמוד אבל גם שהינו קצת שובב ואפילו "קונדסון" קטן. מספיק שיחייך אלי פעם אחת ואני נמס ושוכח את כל. ממש ככה.

תדרי בס, מיד, היי

כאמור, הבס מהווה אחד מהפרמטרים הבולטים של הרמקול הזה בזכות הדינמיות, הנוכחות והעומק שבוקעים ממנו למרות היותו רמקול עם גוף קטן יחסית. הוא מצליח למלא סלון ממוצע באופן משביע רצון.

המיד הינו מתובלן מאוד אך לא סתום או נטול הפרדה. זה אחד מהמוניטורים מהמשפחה החמה היחידים שמציגים פירוט מעולה, דינמיות נפלאה ומצליחים לנגן בקול רם ולשמור על איזון טונאלי. תחום המיד של הרמקול הזה עשיר, מלא ובעל משקל.

גבוהים טובים לא קל להעביר. לרוב, בטווח המחיר הזה, הם נשמעים חמים וקצת סתומים או אנליטיים וחריפים. קשה מאוד להוציא ממוניטור זול תחום גבוה שהינו גם נעים להאזנה וגם מפורט, מהיר ואיכותי. במקרה הזה הרמקול הזה מצליח להציג את הצד הטוב של הטוויטר הזה. הוא חמים, נעים, אינו חריף ומפורט להפליא.

Epos M12i - רמקולים אנגליים במבחן

נקודות ציון

כיצד להגביר
ה- Epos M12i מתגלה כרגיש להגברה ומאוד שקוף לשינויים. בסך הכול מדובר ברמקול מאוד קל להנעה, כמעט כל מגבר יניע אותו היטב אך מגבר חזק ואימתני יביא אותו לתוצאה טובה יותר בקטעים תובעניים. האמת היא שיש כאן קצת דילמה. מגברים חמים, של כמה עשרות וואטים בטכנולוגיית מנורות או עם טרנזיסטורים איכותיים נשמעים איתו טוב יותר באופן כללי. אבל כשמגיעים לקטעים קשים ותובעניים המגברים הגיבורים יביאו את הרמקול ליתרון. המסקנה שלי לגבי הגברה מחולקת לשניים:

1-    אם אתם מאזינים למוסיקה קאמרית או ג'אז מעודן מגבר מנורות או טרנזיסטור חמים 30 וואט יעשה את העבודה ללא בעיה.
2-    אם אתם מאזינים לרוק כבד, קלאסי קאמרי אנרגטי ואלקטרוני – מגבר גיבור יעשה את העבודה טוב יותר וכמובן לא להתפשר על איכות שהינה חלק בלתי נפרד ממנו.

מיקומים
Epos M12i - רמקולים אנגליים במבחןרמקול זה הינו רגיש יחסית לקרבה לקירות בצדדיו או מאחור, רצוי לשלב לו את המעמד המקורי שכן יצא לי לקרוא על לא מעט אנשים שטוענים שאיתו הוא נשמע במיטבו לאחר שבחנו אותו עם מספר מעמדים. לא בדקתי זאת אך אמליץ לברר. מעבר לכך, המעמד המקורי מחמיא לרמקול ברמה הויזואלית.

התאמה למוסיקה
למרות גודלו הצנוע יחסית מדובר במוניטור אימתני ביותר. הוא מצליח לנגן הכול באופן טוב מאוד. כן, הוא בין הבודדים שמספק אותי גם באלקטרוני קשה ותובעני. בכלל, יש לו כוח בלתי נתפס ובס עמוק ובעל נוכחות שמביא אותו לכך שהוא משדר נוכחות של רמקול גדול. הוא מתאים גם לרוק כבד בעוצמות שפויות. התנאי לאיכות גבוהה ודינמיות ראויה בשני הסגנונות הנ"ל יהיה מגבר חזק ואיכותי (מעל 100 וואט).

יחד עם זאת הוא מעולה במוסיקה אקוסטית מעודנת כמו קלאסי קאמרי או ג'אז ומוסיקת עולם. מגבר חזק יהפוך אותו למעט "אלים", התוצאה הטובה ביותר לסגנונות הללו הודגמה כאשר שידכתי לו מגבר מנורות או טרנזיסטור חמימים ורכים באופיים.

סיכום

היצרנית הזו אינה מצליחה לאכזב אותי. רמקולים הם יודעים כיצד לבנות ואין בכך ספק.
זה לא היי אנד חסר פשרות וגם לא צליל אודיופילי מצוי שהוא לרוב נקי ולא סלחני. הצליל הבוקע מהרמקול הזה פשוט זורם, מערב ומאוד נעים להאזנה גם אחרי שעות ארוכות של מוסיקה. הוא מציג במה ענקית ששמורה לרוב לרמקולים רצפתיים בינוניים ואינה נפוצה כל כך במוניטורים בטווח המחיר הזה, הוא מאוד חזק וכוחני ומצליח לנגן את כל סגנונות המוסיקה עם עדיפות למוסיקה אקוסטית מעודנת (תלוי במגבר), הוא שקוף מאוד לשינויים מבלי להיות אנליטי באופיו וזה עוד יתרון גדול.
בנוסף, ניתן להתקדם בהדרגה עם שינוי הגברה וכבלים ולהגיע רחוק עם הרמקול הזה, מה שיהפוך אותו לפרוייקט מעניין וארוך טווח עבור חובב האודיו ולא ישעמם אותו לרגע.

מחיר: 5,700 ₪
אחריות ושירות: אמנון סאונד

מערכת הבדיקה

רמקולים - consensus audio engineering- lightning se -
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק audio analogue MAESTRO DUECENTO -
קדם מגבר -  VAC STANDART LE

אנלוגי
פטיפון NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK -
זרוע Ace Space 9 inch tonearm -
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג  מובנה בקדמגבר מבוסס מנורות 12AX7 של AET
משקולת מייצבת -  לפטיפון Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

כבלים
כבלי כח kubala sosna emotion -
כבלי רמקול -  xlo limited edition
אינטרקונקט ACOUSTIC ZEN silver reference -

ציוד נלווה
ארון ציוד Finite-Elemente Pagode Signature -
הארקה משופרת לקדמגבר - Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONE

המוצר הנ"ל נבדק גם עם מגבר משולב נוסף – CREEK EVO2

מעבר לתגובות בפורום