קנון EOS 60D - מצלמה חדשה בגוף חדש, ביקורת

גולן טופמן
10-11-2010 06:11

ביקורת בכורה ישראלית: קנון 60D מציגה גוף חדש, חיישן של 18 מגה פיקסלים ואיכות צילום וידאו משופרת, האם היא שווה עבורכם את המחיר? גם אנחנו היינו סקרנים. ביקורת.


כאשר שמעתי לראשונה על ה- Canon 60D, מודה - לא התלהבתי כל כך. בחלק מהפרמטרים, הציגה קנון דווקא שנמוך לכאורה ולא שדרוג בהשוואה לדגם הקודם - 50D, בנוסף לכמה מהלכים נוספים של קנון, שמיצבו את המצלמה ברמה שונה ממה שהתרגלו משתמשי סדרת ה-XXD. 

ה- 60D הינה בעלת מעבד Digic 4 המתקדם וחיישן ה-18 מגה-פיקסל החדש שהופיע לראשונה ב- קנון 7D ונמצא גם ב-550D. מצד שני, ה-60D מציגה לראשונה מבין מצלמות ה-DSLR של קנון- מסך מפרקי. האם המצלמה שווה את השדרוג ולמי היא מתאימה בדיוק? את זה נבדוק בסקירה.


קנון 60D - מבנה חיצוני


מבחינה חיצונית, ה-60D מציגה גוף מעט קטן יותר מזה של קודמתה, ה-50D, בעל מידות של 145 מ"מ רוחב, 106 מ"מ גובה ועומק של 79 מ"מ. משקלה הפך לקל יותר והוא מגיע לסך כולל של 755 גרם, ללא עדשה מורכבת (לעומת 822 גרם ב-50D).


שלא כמו קודמותיה בסדרה, ה-60D איננה מורכבת מסגסוגת מגנזיום, ומכאן גם פשרו של המשקל הקל. למרות שגוף המצלמה אינו עמיד כמו מצלמות אחרות בסדרת D אליה היא משתייכת, או כמו ה-7D לצורך העניין, הוא מרגיש עדיין קשיח ביד ויציב מאוד. אין הרגשה שמדובר בפלסטיק זול וזאת בגלל שהגוף עשוי מתכת עם ציפוי פלסטיק פולי-קרבונט ולכן הינו עדיין קשיח מעט יותר מסדרת מצלמות הכניסה של קנון.

Canon 60D - מצלמה קנון
לחצנים וממשק

כנהוג בסדרת ה-XXD, גלגלת השליטה המרכזית ממוקמת בדופן העליונה של המצלמה בצד שמאל וכאן מוצג חידוש: על מנת לסובב את גלגלת השליטה, יש ללחוץ על כפתור קפיצי שממוקם במרכזה- מעין לחצן בטיחות שמונע מהגלגלת להסתובב בטעות ולשנות את מצב הצילום שלנו. כפתור ההפעלה משולב גם הוא בצורת מתג אינטגרלי בגלגלת השליטה. יש לציין שמיקום מתג ההפעלה אינו אינטואטיבי כלל וכדי להשתמש בו, יש להשתמש גם ביד השנייה ולהפעיל מעט כוח.

גלגלת השליטה מנווטת בין כמה מצבי צילום, ביניהם מצב עדיפות תריס, מצב עדיפות צמצם, מצב ידני, צילום וידאו, Creative, Basic, פורטרט, לילה ונוף.

בדופן העליון בצד ימין נמצא את את המסך המשני ואת כפתורי התפעול שלו. דרך המסך הזה ניתן לשנות באופן מהיר נתונים כמו ISO, מצב פוקוס, מדידה מטרית וקצב צילום. כמו כן, קיים גם כפתור שמפעילה את תאורת המסך, למצבים בהם נצלם במקומות חשוכים.


בסמוך למסך המשני, קיימת גלגלת שליטה נוספת, שמאפשרת מעבר בין מצבי השליטה במסך.


Canon 60D - מצלמה קנון

בגוף המצלמה אין ריבוי של כפתורים. קיימת גלגלת שליטה מרכזית שאיתה ניתן לנווט בתפריטים ובמרכזה שינוי: במקום ג'ויסטיק שהיה נהוג עד כה, מוצב D-PAD שאיתו נעשה הדפדוף בתפריטים. עינית המצלמה מבוססת  pentaprism (מנסרה) והיא מכסה 96% מהפריים. כמו ב-7D וה-550D, גם כאן קיים מקש Q, אשר מאפשר ניווט מהיר בין האלמנטים בתפריט.


הסוללה- חדשה לחלוטין - LP-E6, תאפשר לצלם עד 750 תמונות - תלוי ברמת הצריכה בזמן ואופן השימוש במצלמה (עינית בלבד, מסך סגור וכד').

כרטיסי זיכרון מסוג SD

בסמוך לעינית האופטית, ממוקם לחצן צילום הוידאו, אשר משמש גם עבור פונקציית ה-Live-View במצב צילום סטילס. בדופן הימני של המצלמה קיים חריץ לכרטיסי הזיכרון והפורמטים הנתמכים הם SD , SDHC ו-SDXC והמצלמה תומכת בעד 2 טרה בייט של זיכרון. מסך המצלמה, לראשונה בסדרות אלו בקנון, הינו מסך מפרקי. התמונה חדה וברורה, הצג הינו בגודל של 3 אינץ' והתנועה המפרקית שלו מכסה טווח של 160 מעלות. בדופן שמאל של המצלמה נמצא שקעי חיבורים בדמות יציאת HDMI (מיני), מיקרופון חיצוני (PL) שעשוי להיות שימושי מאוד עבור צילומי וידאו, USB וחיבור עבור שלט חיצוני.

תכונה נוספת שייובאה מה-7D דווקא, היא הפלס הדיגיטלי שמאפשר לנו לבדוק שהמצלמה מיושרת בזמן הצילום מול קו האופק. ניתן לבחור האם לצפות בפלס מעל גבי המסך או דרך העינית האופטית.

Canon 60D - מצלמה קנון

חיישן
ל-60D חיישן זהה לאלו שקיימים ב- 550D וב- 7D. החיישן, מסוג APS-C Cmos ,מציג אפשרות לצילום ב-ISO של 100 עד 12,400. יש לציין כי מצילומי הניסיון, התגלה כי הצבעים עשירים מאוד עם קונטרסט מצויין. הרזולוצייה הגבוהה יחסית, מאפשרת לבצע קרופים לתמונות שצולמו ועדיין לשמור על איכות גבוהה.


ביצועים


הודות לחיישן החדש יחסית, ניתן לצלם תמונות שמישות גם ב- ISO של 3200, אם כי ב-6400 הרעש מתחיל קצת להפריע. הודות ל-9 נקודות פוקוס מוצלבות (בעדשות עם צמצם 2.8 ומעלה), הפיקוס מהיר מאוד ומאפשר להתגבר על מצבי תאורה בעיתיים. קצב הצילום, שהורד מה- 50D, מ-6.3 ל-5.3 תמונות בשניה, עדיין מספק את הסחורה גם במהירות תריס נמוכה יחסית. המצלמה מאפשרת לצלם Jpeg ו-RAW יחדיו וכמו כן גם עריכת תמונות בתוך המצלמה.


Canon 60D - מצלמה קנון ביצועי ISO


ביצועי ISO - לחץ להגדלה

Canon 60D - מצלמה קנון ביצועי ISO

פוטושופ? אפשר לערוך לפני שמגיעים הביתה

ה-60D מציעה תכונה חדשה עבור צלמים חובבים והיא יכולת עריכת תמונות והוספת אפקטים- בתוך המצלמה. את התמונות שצילמנו בפורמט RAW ניתן לערוך בתוך המצלמה בהתאמה לאפקטים - אפקט מצלמת צעצוע, אפקט מינאטורה שהפך להיות נפוץ בקרב מצלמות חדשות (טשטוש הסביבה מסביב לאובייקט, מקנה לו מראה מינאטורי), שחור-לבן גרעיני ופוקוס רך. לא ברור עד כמה הפונקצייה הזו שימושית, במיוחד עבור חובבים מתקדמים שהם קהל היעד של המצלמה.

וידאו- שליטה על Gain המיקרופון - סוף סוף!

בהתאם לחיישן ה- APS-C Cmos שקיים גם בשתי האחיות האחרות, גם ב-60D ניתן לצלם וידאו ב-PAL או NTSC וברזולוציות של 1920X1080, 1280X720 ו-640X480 עם אפשרות לצילום ב-60 פריימים לשנייה בשתי הרזולוציות הנמוכות. התוצאות בוידאו ירשימו את הצופים – במיוחד בצפיה דרך מסך פלזמה או LCD גדול. בזכות חיבור המיקרופון, ניתן לחבר מכשירי הקלטה באיכות גבוהה (כמו ה-ZOOM H2/H4) להשלמת הוידאו האיכותי. תכונה נוספת שתדבר לכל צלמי הוידאו - בקנון החליטו סוף כל סוף לאפשר לנו לשלוט על עוצמת המיקרופון (GAIN) - מה שימנע הקלטה בדציבלים שהמיקרופון אינו יכול לעמוד בהם.

המסך המפרקי מהווה עולם אחר לגמריי בתחום צילום הוידאו. עכשיו אפשר להרים את היד מעל הראש בהופעה גדושת קהל או להוריד את המצלמה מטה ולצלם ילד זוחל מבלי להתכופף לרצפה. השינוי בהשוואה - עכשיו גם נראה מה אנחנו מצלמים במצבים כאלו. השימוש המסך המפרקי מתגלה כנוח גם אם אתם לא בדרך לצלם עונה של "מחוברים" וזאת בגלל יכולת הכיסוי הנרחבת שלו.

סיכום: 60D - מה השתנה?

אז מה היא בעצם מצלמת ה-60D? עם חיישן זהה ל-7D ול-550D, נדרש באמת משהו מיוחד כדי שנעדיף אותה. ובכן, אני מצאתי כי מצלמה ברמתה, במשקל קל יחסית, עם שליטה על עוצמת המיקרופון, מסך מפרקי ותכונות מתקדמות, בהחלט מצדיקים את הרכישה.


מצד שני - חובבים מתקדמים שמעוניינים בשדרוג מה- 40D או ה- 50D, עשויים להתאכזב. קצב הצילום הורד, והגוף כבר אינו עשוי סגסוגת מגנזיום. כמו כן, המצלמה כבר אינה אטומה לגמרי לפגעי מזג אויר כמו בדגמים קודמים. נראה שהשדרוג הטבעי מהקודמות בסדרה יהיה דווקא ה-7D שהינה ממוצבת בתור הדגם ה"חצי מקצועני" של קנון. לאלו שמשדרגים ממצלמות כמו ה-550D, 500D וקודמותיהן, צפוי שינוי מרענן ושדרוג רציני. גלגלת השליטה הנוספת, והמסך העליון מקלים את העבודה וגם ה-Shutter Lag של המצלמה קצר יותר. המצלמה אינה מרגישה "פלסטיקית" כמו סדרת הכניסה, היא מספקת תחושת אחיזה טובה יותר והיא מגיעה בגודל המתאים ליד ממוצעת.


בסופו של יום, ה-60D היא מצלמה מומלצת, אך לא תהווה שדרוג לכולם. יחד עם זאת, למי שיש את התקציב ורוצה להיכנס לעולם ה-DSLR, אני ממליץ לדלג על שלב מצלמות הכניסה ולהתחיל עם ה- 60D. בנוסף, שידוך עם עדשות איכותיות יבטיח תוצאות מעולות, כך שנראה שה- 60D היא "מצלמת האירועים" החדשה.

ציון:

בעד: מסך מפרקי ברזולוצייה גבוהה, משקל קל באופן יחסי, מבנה איכותי, גלגלת שליטה מרכזית, שליטה על עוצמת הקלטת האודיו מהמיקרופון.
נגד: כפתורים מעט קשיחים - אין פידבק מספק בלחיצה, מתג ההפעלה ממוקם במקום לא אופייני, למשדרגים מדגמי קנון קודמים: כרטיסי זיכרון בפורמט שונה- SD במקום CF, מבנה נחות מהקודמות בסדרה וקצב צילום נמוך יותר.

מחיר: החל מ- 4,415 ש"ח לגוף בלבד (ללא עדשה), לפי נתוני זאפ השוואת מחירים (המחיר משתנה בהתאם למבנה החבילה והאחריות).

Canon 60D Review - תמונות דוגמה, לחץ להגדלה

Canon 60D - מצלמה קנון - תמונות דוגמה
ISO 1600, F4, 1/200

Canon 60D - מצלמה קנון - תמונות דוגמה
ISO 1600, F4, 1/200

Canon 60D - מצלמה קנון - תמונות דוגמה
ISO 2500, F4, 1/320

קנון EOS 60D Sample Images
ISO 500, F10, 1/250

קנון EOS 60D Sample Images
ISO 500, F3.5, 1/30

מעבר לתגובות בפורום