שליטה על תכני המחשב דרך אייפון? אפשרי, עם ה- QNAP

גולן טופמן
03-11-2010 06:10

שרת ה- TS210 של QNAP מהווה NAS לכל דבר, אך מצטרפת אליו אפליקציית Qmobile שהופכת את מכשיר ה- אייפון למכשיר מדיה סנטר לכל דבר שמושך תכני מדיה מהרשת הביתית. ביקורת.


בימים אלו מושקים בישראל שלל שרתי QNAP, כפי שדיווחנו בשבוע שעבר. בין שלל דגמי השרתים, מושק גם הTS210 שמתייעד לתת פתרון איחסון ושיתוף לעסקים קטנים וגם לבית.

עד היום, המילה "שרת" העלתה אסוציאציות של חברות גדולות, ומידע בכמויות עצומות. בשנים האחרונות, כפי שכולנו מרגישים, כמות המידע שנצרכת, גם בבתים- גדלה וזאת בגלל סיבות שונות שנובעות מהתפתחות של טכנולוגיות קיימות וחדשות. אם בעבר, סרט שהועבר למחשב תפס נפח של 600-700 מגה בייטים, הרי שהיום לא נסלח לעצמנו אם לא נצפה בסרטים באיכות של P1080- איכות שיכולה לטפס גם לנפח של עשרות ג'יגה בייטים לסרט בודד.

לכן, נשאלת השאלה כיצד משתפים מידע רב בנפחים גדולים בבית? מה אעשה לדוגמא, במקרה שבו הסרט מאוחסן במחשב מסויים, אך אני רוצה לצפות בו דרך מחשב אחר, שמחובר אל מסך LCD?

אני יודע מה אתה חושבים, כונן קשיח חיצוני יכול לפתור את הבעיה, אבל אני מתכוון לפתרון שבו לא צריך אפילו לקום מהכיסא פתרון שבו כל תוכן יהיה משותף לכולם ובאופן אוטומטי. ה-TS210, עושה את העבודה הזו.


מבנה ומידות


ה-TS210 אינו גדול במיוחד מבחינה פיזית, מגיע בצבע לבן עם מרקם "פסנתר". כשראיתי אותו לראשונה, נזכרתי בכוננים הקשיחים ה"ניידים" הראשונים שהגיעו בגדלי 3.5. שלא כמו אחיו הקטן, ה-TS210 מעט רחב יותר, וזאת על מנת להכיל שני כוננים קשיחים בגודל של 3.5 כל אחד.

מידותיו הן 165 מ"מ גובה, 85 מ"מ רוחב ו-218.4 מ"מ עומק. משקלו ללא כוננים קשיחים עומד על 910 גרם לעומת משקל מלא (עם שני כוננים) של 1.9 ק"ג. אפשר לומר שה-TS210 אינו גדול כלל, במיוחד לעומת פתרונות איחסון אחרים מסוג זה והוא מצא את מקומו באופן כמעט טבעי בסמוך לנתב האלחוטי שלי.

QNAP TS210

מפרט וחומרה


ל-TS210 יש מעבד מסוגMarvell 6281  במהירות 800MHz והוא מכיל זיכרון RAM מסוג DDR2 בנפח של 256 ג'יגה ובנוסף גם 16 מגה בייטים של זיכרון פלאש (RAM). ה-TS210 מסוגל להכיל שני כוננים קשיחים מסוג SATA I/II, 3.5
QNAP TS210אינץ' כל אחד ועד 4 טרה בייטים ביחד. יש לציין שה- NAS מגיע ללא כוננים קשיחים, אותם צריך לרכוש בנפרד. לשם הסקירה קיבלתי מכשיר שכולל בתוכו כונן של Seagate בנפח של 250 ג'יגה.

למכשיר יש ספק כוח של 60W, מבחינת כניסות- סה"כ 3 כניסות USB 2.0, אחת מקדימה, עם אפשרות סינכרון מהירה (One Touch Sync) באמצעות לחיצת כפתור ייעודי.בדומה למארזי מחשב, המבנה דומה (אם כי באריזה קטנה מאוד)- פתח האיוורור מאחור, כולל כניסת הרשת, המתח ועוד שתי יציאות USB 2.0. כמו כן, בתחתית הפנל האחורי נמצא גם כניסת לנעילת K-Lock למיקסום האבטחה.

תכונות

ה- TS210 אינו מהווה רק כלי איחסון אלא גם כלי שיתוף - וככזה, יש צורך באבטחה. מלבד שם משתמש וסיסמא לגישה למערכת ולתכנים, ניתן להצפין את התוכן באמצעות SSH. מלבד זאת, ניתן להשתמש בK-Lock על מנת לנעול את ההתקן.

ל- TS210 ממשק חכם אליו אתייחס תיכף ובאמצעותו ניתן לגבות, להצפין ולשלוט בהגדרות האבטחה של המכשיר.
לחצן הסינכרון הקדמי יאפשר לחבר כונן חיצוני נייד ולסנכרן אותו עם ה- TS210 בלחיצת כפתור (חשוב לגיבוי).

ה-TS210 תומך ב- DLNA, תכונה אשר מגיעה בדגמי מסכי הטלויזיה החדשים ומאפשרת שיתוף אלחוטי של מידע. לאלו שדוחים כל הזמן את הגיבוי- קיים מערך גיבוי אוטומטי בשעה קבועה וביום קבוע, כך שאין צורך לדחות יותר את הפעולה הזו.

בכל עניין התקשורת האלחוטית אין צורך להתאמץ בפתיחת פורטים בנתב האלחוטי- למכשיר יש יכולת UPnP, שתעשה את זה עבורנו.


המהפיכה הירוקה הגיעה גם לאמצעי האחסון


בהשוואה לשרתי PC, צריכת החשמל של ה-- TS210 נמוכה בצורה משמעותית. בצריכה ממוצעת, ה- 210TS צורך בממוצע W14, לעומת שרת רגיל שצורך W350. הדגם המוקטן - TS110 צורך אף פחות- W7, אך כאמור לו יש מקום איחסון עבור כונן קשיח אחד בלבד.
 
QNAP TS210


תכונה נוספת לחיסכון בחשמל היא המאוורר החכם שבגוף המכשיר. למאוורר יכולת לזהות מאמץ ולהגביר ולהאט את הקצב בהתאם- בדומה למחשבים.

היכרות עם ממשק הניהול

בדיסק ההתקנה שמגיע באריזה קיימת תוכנת QNAP-Finder, אשר תפקידה לזהות את ה-TS210. לאחר חיבור המכשיר לנתב האלחוטי באמצעות כבל הרשת וחיבור כבל המתח לחשמל, מדליקים את המכשיר. בהתאם להוראות- בהדלקה יישמע צפצוף יחיד. לאחר כדקה יישמע צפצוף נוסף שייאשר לנו את התחלת העבודה עם ה- TS210. הצפצוף הנוסף מצביע על זיהוי הכוננים הקשיחים והפעלת המערכת (בדומה להפעלת מחשב- לוקחת כחצי דקה-דדקה עד שמערכת ההפעלה עולה עם כל התוכנות).

 
QNAP TS210


ניתן לרענן עד שרואים את ה- TS210ברשימה. לחיצה על "Connect" מביאה אותנו לממשק הניהול הוובי שדרכו נבצע את כל השינויים שבשרת וכלי האיחסון.

שימו לב, בכדי ליצור ממשק תיקיות, יש צורך בלבחור ב"Map Network Drive" וזאת כדי ליצור עץ תיקיות עבור ה- TS210, דרכן נוכל להעביר מידע שישותף בכל הרשת האלחוטית שלנו. לשיתוף מידע עם האייפון לדוגמא, קיימת תיקייה ייעודית – Qmultimedia.  הכניסה לממשק ידידותית מאוד ומציגה בפנינו את האפשרויות המרכזיות:

מרכז הניהול, שרת ה-Web, תחנת המולטימדיה, מנהל הקבצים ואפשרויות תמיכה כמו קישור לעמוד שירות הלקוחות, עמוד ה-Wiki המלא של QNAP ופורומי תמיכה.
 
QNAP TS210

עמוד הפתיחה בסגנון ה-Flow נועד לתת עמוד פתיחה ידידותי, אולם לא משנה באיזו אפשרות נבחר, בתוך הממשק עצמו ניתן לנווט בין הנושאים (למעט עמודי העזרה, שנמצאים מחוץ לממשק כמובן).
כניסה ל-Administration מובילה לעמוד הניהול. זה חשוב בעיקר עבור עסק - שם נוכל לפתוח שמות משתמשים לעובדים, תיקיית שיתוף לכולם (שימושי במקום עבודה שבו כל הגישות חסומות ויש לפתוח תיקייה שתהיה גלוייה לכל העובדים באשר הם), שליטה מרחוק ואפילו שרת FTP.
 
QNAP TS210

יש לציין שהממשק הינו ידידותי. אנשים בעלי ניסיון בניהול ואיחסון של אתרי אינטרנט ימצאו את הממשק מוכר מאוד והעובדה שהוא מוצג באופן מסודר, מקלה על העבודה.
נראה שהושקעה מחשבה רבה בממשק, כנראה בגלל שהמוצר מיועד גם לשימוש ביתי ולאו דווקא עסקי.

שיתוף עם ה- iPhone

כאחד שמחזיק במכשיר אייפון מדגם 3GS עם נפח של 16 ג'יגה בייט בלבד, וידאו הוא עניין בעייתי. אחרי התקנה של שלל האפליקציות והשירים, לא נותר עוד מקום רב. ה- TS210מאפשר קשר עם מכשיר האייפון ותצוגה של מידע כמו תמונות, וידאו ושירים על גבי האייפון.

את כל זה ניתן לעשות באמצעות אפליקציה חינמית שקיימת באפסטור בשם QMOBILE שהופכת את האייפון למדיה סנטר לכל דבר.
אחרי ביצוע כל ההגדרות בממשק, ניתן לזהות את השרת באופן אוטומטי באפליקצייה באייפון. לאחר הזנת הפרטים, מתקבל מסך הפתיחה. בחירה ב-Media Center תוביל אותנו לכל התוכן ששיתפנו בתיקייה הייעודית במחשב. My Jukebox בפתיחה ראשונה יופיע ריק וזאת בגלל ששם זה המקום שלנו ליצור את רשימת ההשמעה באייפון מהפריטים מבין הפריטים שנמשכים מה-TS210.

QNAP TS210

כניסה ל-Media Center תציג את כל המידע שנמצא בתיקיית השיתוף:
 
QNAP TS210

ניגון קבצי מוזיקה ווידאו עובד עם ממשק זהה  לזה של האייפון. נגן ה-Qmobile זהה כמעט לחלוטין לנגן אליו התרגלנו. בתמונות קיימת אפשרות להגדלה והקטנה באמצעות צביטה והתמונות מופיעות גם ב-Thumbnails בתצוגה מקדימה.
 
QNAP TS210

ניתן לנווט בין התפריטים בקלות ובמהירות אולם הטעינה והניגון אינם אלו שהתרגלנו אליהם בשימוש המידע שבאייפון. לוקחות כמה שניות לסנכרון - בכל זאת המידע נמשך ממקור חיצוני ולא מהמכשיר שלנו, כך שזה סביר. זמן ההמתנה אינו רב, אך קיים. דבר נוסף שהבחנתי בו: ה- Thumbnailsהמקדימים של התמונות נטענו לאט. למרות זאת, ניתן היה ללחוץ על הקובייה הלבנה ולהציג את התמונה עצמה. המעבר בין התמונות הינו מהיר.

איכות המוזיקה מצויינת ולא קיימת הגבלת ה-Volume שנמצאת בנגן האייפון, כך ששומעים חזק יותר בצורה משמעותית (במקסימום עוצמת השיר לא צרם באיכות 320Kbps, אך נאלצתי לעבור לחצי דרך בגלל העוצמה). בכל הקשור למוזיקה- Qmobile עושה את העבודה בהצטיינות.
 
QNAP TS210

בניגון וידאו - ניגנתי סרטון באיכות של 480P - טריילר לסרט "Faster" בכיכובי של דווין "דה רוק" ג'ונסון שהורד מאתר Apple Trailers. באופן אוטומטי, הסרט נפתח בגודלו המקורי, אבל קיים כפתור אשר מסדר את התמונה לפי גודל המסך. הג'יירואים נתמכים כמובן גם כן וניתן לצפות בסרט גם לאורך וגם לרוחב. ניתן לומר שגם נגן הוידאו מצויין ובמהירות גלישה של 10 מגה בדירתי, לא היו קירטועים כלל וגם כאן איכות הצליל הייתה מעולה.
 
QNAP TS210

הגדרות אפליקציית ה-Qmobile נעשית מעמוד הפתיחה ע"י לחיצה על Settings.
 
QNAP TS210

שני מצבים שימושיים, שמגיעים ב-Default של Disabled: נעילה אוטומטית של האייפון בעת שימוש ב-Qmobile ושימוש בגלישה סלולרית.
לאלו שמנויים בחבילות גלישה גדולות בחברת הסלולר ניתן לבחור באפשרות של שימוש ב-3G, אך לאחרים אני לא ממליץ, שכן ישנה כמות נרחבת של נפח  מידע שעוברת כאן. האפשרות השלישית מתקשרת ליצירת רשימות ההשמעה ולהורדת נתונים מהשרת למכשיר האייפון.

סיכום ומסקנות

ה-T210 נכנס לנעליים שאף אחד לפניו לא נכנס - שרת איחסון ביתי. אני מאמין שעם הזמן יהפוך הנושא לנפוץ יותר ויותר וזאת בגלל היעדר מקומות איחסון והרצון ליצור תקשורת בין כל המכשירים בבית. T210 מאפשר לנו לשתף מידע בזמן אמת עם מחשבים רבים, גיבוי מיידי ואבטחה מתקדמת והכל באריזה קטנה וחסכונית.

ציון:

מחיר מומלץ לצרכן: 1,500 ש"ח

אחריות: ויז'ואל ד.ג.


יתרונות:
•    חסכוני בחשמל
•    אפשרות איחסון של עד 4TB
•    ממשק ידידותי לבעלי ניסיון בנושא
•    אפשרויות מתקדמות לעסקי SOHO- אבטחה וגיבוי מתקדמים
•    קטן במימדיו
•    תקשורת מעולה עם ה-Iphone

חסרונות:

•    לא מגיע עם כוננים קשיחים - TU,O יש לרכוש בנפרד
•    המשתמש הממוצע לא ינצל את התכונות המתקדמות

מה באריזה

•    מכשיר ה-Ts-210
•    דיסק להתקנת ה-Qnap Finder
•    כבל רשת
•    חוברת הוראות מהירה
•    כבל חשמל + מתאם
•    ברגים לחיבור כוננים קשיחים בתוך המכשיר
•    כבל נתונים וכבל מתח ל-SATA

מעבר לתגובות בפורום