טושיבה X100 מצלמת וידאו Full HD במבחן

ליאור קורן
01-11-2010 06:13

מצלמת Full HD בגודל מלא בפחות מ- 2,000 ש"ח? זוהי ה- X100 "קמילאו" של טושיבה שמגיעה בתצורה קלאסית, עם זום אופטי כפול 10 וזיכרון פנימי, יצאנו איתה לסיבוב בדיקות. ביקורת.


מצלמות וידאו HD בגודל "מלא", הן ענין לא זול, מחירי הדגמים מתוצרת המותגים המובילים מתחילים מסביבות 3,000 ועוברים מהר מאוד "צפונה".

דגם קמילאו X100 של טושיבה מציע מצלמת וידאו בתצורה קלאסית (נוחה ליותר לאחיזה ביד בהשוואה למצלמות וידאו "כיס"), עם זום אופטי כפול 10 ורזולוציית 1080p, כיצד הוא מתפקד במציאות?

גוף המצלמה


תצורת הגוף של ה- X100 הינה קלאסית במראה, עם גוף "צינורי" וצד שטוח בשמאל שמכסה על צג המידע מסוג LCD.
הגימור הינו כסוף מבריק (רגיש לטביעות אצבעות), הפלסטיק מרגיש מעט זול למגע, מה שמסייע כנראה להורדת מחיר המצלמה לצרכן.
סידור לחצני השליטה הינו סטנדרטי ומוכר, עם מתג שליטה על זום בצד העליון. בצד האחורי של המצלמה, נמצאים שני לחצנים שתפקידם לעבור בין מצבי הפעלה שונים (צילום וידאו / סטילס / צפיה בתמונות) ולחצן טבעת רב כיווני המשמש לבחירת פרמטרים שונים, במרכזו ניצב לחצן הפעלת צילום שהינו נוקשה מעט להפעלה.

Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HD


פתיחה של מסך הצילום חושפת סלוט עבור כרטיס זיכרון SD ושני לחצנים עבור כיבוי / הדלקה והעלאת סרטונים לאינטרנט. גם אם שכחתם להכניס כרטיס זיכרון, לא נורא הוא הדבר משום שקיומו של זיכרון פנימי בגודל 4GB מאפשר לצלם כ- 48 דקות באיכות המקסימלית.
הפעלת התפריטים מתבצעת בעזרת מסך המגע. יש גם שלט רחוק המוסיף לנוחות המשתמש ומאפשר שליטה מלאה על פעולות המצלמה (כולל הקלטה, זום, שליטה על תפריטים ועוד) למשל בזמן צילום עם חצובה או צילום עצמי.
בבסיס המצלמה, יש מקום לחצובה (הברגה פלסטית), בצד ימין נמצאות יציאות מיקרו HDMI, TV ו- USB (המשמשת גם כשקע טעינת הסוללה). בצד הקדמי, נמצאות העדשה שחסרה מכסה נסגר אינטגרלי (יש מכסה פלסטיק בערכה) והפלאש.

Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HD

תפריטים והפעלת המצלמה

צג ה- LCD הינו מסוג מגע והשליטה על התפריטים נעשית בעזרת אצבע המשתמש, כולל מחוות של העברת האצבע בכדי לעבור בין תפריטים. לאחר משחק קצר מתרגלים לשליטה והעניינים מתגלים כפשוטים למדי.

Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HDרזולוציות הצילום מרמזות על התאמה לתקן האמריקאי ולא האירופאי (או הישראלי), כלומר בהתייחסות ל- 60Hz. במצב FULL HD, ניתן לבחור בין 1080p/30 או 1080i/60, כלומר 30 פריימים מלאים או 60 חצאים. בגדול, לא אמורה להיות בעיה בהצגת קבצי הוידאו על מסך טלוויזיה שנמכר בישראל משום שהדגמים שמשווקים כאן הם מסוג "מולטי סיסטם" ומסוגלים להציג וידאו שכזה ללא בעיה, בחיבור ישיר של המצלמה למסך, ניתן לבחור במצב PAL שיעלים בעיה כזו, באם תופיע. תופעה אחת שיכולה להגרם כתוצאה מצילום בפורמט אמריקאי היא הופעה של ריצוד שקורית כאשר מצלמים בתאורת ניאון (בגלל תדר הריצוד בנורות שמבוסס על 50Hz – החשמל הישראלי).

מלבד רזולוציות אלו, ניתן לצלם גם במצב 720p/60 או 720p/30 וגם ברזולוציית VGA (כלומר 640X480 פיקסלים, בפורמט תמונה 4:3) שמתאים בעיקר להעברת קבצים לאינטרנט, בנקרה שישנה בעיה של רוחב פס זמין.


פורמט קבצי וידאו
סיומת קבצי הוידאו ממצלמה זו הינה AVI, טושיבה לא משתמשת בקובץ המקובל AVCHD (עם סיומת MTS) בו משתמשים יצרנים כמו קנון, פנסוניק, סוני, JVC ועוד, אלא בחרה "מעטפת קובץ" שונה, גם היא מבוססת אמנם על דחיסת H.264 אבל עטופה כקובץ AVI, מה שיצר למשל בעיה בעריכה בתוכנת סוני ווגאס וחייב אותנו להשתמש בתוכנת עריכה מצורפת (יש בערכה גם דיסק עם גרסת ניסיון של Movie Edit Pro).


Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HDקצב הנתונים של הקבצים עומד בממוצע על 8Mbps, שהינו רחוק מהתקן המקסימלי של AVCHD שעומד על 24Mbps. זה מתבטא ביותר תופעות דחיסה שנראות לעין על המסך, במיוחד כאשר מצלמים עצמים שנעים במהירות.

הגדרות אחרות בתפריט, מאפשרות להפעיל יצוב תמונה, מצב מאקרו, גילוי תנועה, צילום איטי וצילום בפרקי זמן קבועים (Time Lapse) שיקסום לחוקרי טבע למשל שרוצים לתעד צמיחה של פרח...

ישנה אפשרות בחירה גם בסצינות צילום שונות (לילה, אור אחורי) או אפקטים (שחור/לבן, נגטיב ועוד), שליטה על איזון לבן וזהו פחות או יותר, כאשר חובבי הצילום הידני (שאוהבים לבחור בעצמם פרמטרים כמו מהירות או גודל צמצם) יצטרכו למצוא דגם אחר היות ולא תינתן להם ההזדמנות לבחור במצב זה כאן.

Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HD


איכות וידאו ותמונות

צילום בתנאי אור יום בחוץ, מביא לתוצאות טובות בדרך כלל, חדות וצבעוניות, אם כי הצבעים נוטים לכיוון המודגש והפחות טבעי.

דוגמאות איכות וידאו - טושיבה X100



המעברים בין צל לאור (למשל בקטע הוידאו הראשון, במעבר בין תמונת הכיכר לעבר השמיים) מתקבלים בתגובה מהירה של המצלמה והתאמה לתנאי התאורה החדשים, עם נטיה מסויימת לחשיפת יתר בתאורה חזקה.

הקטע השלישי, שמתחיל עם תמונה בזוית הגב של אדם צועד, מדגים זום אופטי כפול 10, בזמן הצילום, מופיע מחוון זום בצד ימין של הצג, לאחר שמגיעים לערך המקסימלי האופטי שמצויין בקו אדום, ניתן להתקדם עוד אך אז יופעל הזום הדיגיטלי שיפחית מאוד מאיכות התמונה.
עוד ניתן לראות בקטע זה את צבעי המדבר החמים ומעבר מזום מקסימלי למצב רחב, שם מתבלבל מנגנון הפוקוס וזקוק לשניה או שתיים בכדי להתאפס על הפוקוס הנכון. בקטע הרביעי, המנגנון מזהה נכונה את העצם הקרוב (עמוד חשמל) ומתכוונן עליו ושוב זקוק להשהייה קצרה בכדי לעבור למיקוד על נוף רחוק.

צילום בחשיכה, מוסיף תופעות לוואי של פיקסליזציה וטשטוש, אם מדובר בתנאי תאורה רגילים של בית (אורות דלוקים) אז הטיפול בסיטואציה הינו סביר בהחלט, אולם בתאורה חשוכה יותר התמונה הופכת למטושטשת ולא נעימה לעין.

כפי שצויין קודם לכן, לקצב הנתונים הנמוך יחסית יש מספר השפעות בפועל, כאשר מצלמים בתנועה מהירה או אובייקטים שנעים במהירות מול המצלמה, ניתן להבחין בתופעות פיקסליזציה.

סטילס: ה- X100 לא תחליף מצלמת סטילס מקצועית, אך היא יכולה לשמש עבור צילום תמונות באם השארנו את המצלמה האחרת בבית. מומלץ לצלם ברזולוציה מקסימלית של 10 מגה פיקסל (שהיא רזולוציית החיישן הטבעית) ולא על מצב 16MP שהינו מיותר למדי (במיוחד כאשר צופים בתמונות מעל גבי מסך מחשב או טלוויזיה בלבד) שאז מתבצעת אינטרפולציה שפוגמת בחדות התמונה.

Toshiba X100 טשויבה - מצלמת וידאו HD

סיכום

ה- Camileo X100 של Toshiba הינה מצלמת וידאו בעיצוב קלאסי וקטן יחסית (גם קל – 270 גרם) שהינו נוח יותר להפעלה מאשר דגמי הכיס הקומפקטיים. התפעול פשוט, את רוב ההחלטות על אופי הצילום תעשה ה- X100 ללא התערבות הצלם בתהליך.
ערכת המצלמה כוללת את הכבלים הנדרשים: כבל USB, מטען, כבל וידאו קומפוזיט וגם מיקרו HDMI עבור חיבור למסך HD מסוג LCD או פלזמה – כזה שינצל את כל רזולוציית הצילום שמציעה המצלמה.

איכות התמונה הינה בסדר ביחס למחיר, אך טובה פחות ממצלמות יקרות, בעיקר בתנאי צילום פחות אידאליים. יש זום אופטי כפול 10 שיענה על רוב צרכי הצלם הממוצע, סוללה שמספיקה לכמעט שעתיים ורזולוציית Full HD שתספק את הצלם החובב בצילום בתנאי יום, אך עם פשרות שנעשו בקצב הנתונים המקסימלי של קבצי הוידאו והופעת פיקסליזציה במקרים מסויימים.

ציון:

בעד: פשוטה להפעלה, וידאו FULL HD בזול עם זום אופטי כפול 10, זיכרון פנימי של 4GB.


נגד: זום ומנגנון פוקוס איטיים במקצת, פיקסליזציה במקרים מסויימים.

מחיר: 1,890 ש"ח

אחריות: שנתיים של חברת מפעיל

מעבר לתגובות בפורום