מצלמת וידאו תלת מימד של פנסוניק – הצצה ראשונה לדגם HDC-SDT750

ליאור קורן
24-10-2010 15:45

סנונית ראשונה שמצלמת בתלת מימד: מצלמת הוידאו החדשה של פנסוניק, היא הראשונה בעולם להציע אפשרות צילום תלת מימד למשתמש הביתי, האם זה עובד בפועל? הצצנו.


נושא תלת המימד בתחום הוידאו תפס תאוצה גדולה בשנה האחרונה, אבל, בפועל, היצע המכשירים שזמין למכירה עבור הלקוחות מתמקד במסכי טלוויזיה בעיקר, מה שאומר שיש עם מה לצפות בתכנים הללו, אבל אין מה שייצר אותם.
היצע תכנים בפורמט 3D הוא דל ביותר נכון לעכשיו, גם מי שרוכש נגן Blu-ray 3D יכול לצפות בכמות סרטים שניתן לספור אותה על פחות מאצבעות יד אחת.

אפשרות אחרת, מלבד להמתין לאולפני הסרטים בהוליווד שישקיעו סכומי עתק על הפקת סרטי תלת מימד, היא לתת למשתמש הביתי להפיק תכנים כאלו, בעלות קטנה הרבה יותר.

אל תוך הצורך הזה, נכנסת חברת פנסוניק ומשיקה את מצלמת הוידאו הביתית הראשונה בעולם.

אז במה מדובר למעשה? ערכת התלת מימד מורכבת משני חלקים, האחד הוא גוף מצלמה HDC-SDT750, מצלמת וידאו 2D במראה המוכר, זוהי מצלמת וידאו HD לכל דבר, עם עדשת 35 מ"מ (בצידה הרחב) בעלת זום אופטי כפול 12, שלושה חיישני MOS בתצורה יחודית לפנסוניק ואפשרות צילום במצב 1080/50p.

מה שמבדיל אותה ממצלמות דו מימדיות אחרות, היא היכולת להתקין עדשת תלת מימד VW-CLT1
(הכוללת זוג עדשות במבנה יחיד) ולצלם תמונה "סטריאוסקופית" שיוצרת במוח אפקט של עומק.

כתבת וידאו - מצלמת תלת מימד, Panasonic HDC-SDT 750

בשיתוף עם Ynet
מגישים: מישל דור, ליאור קורן, צלם: רותם פלדנר, עריכה: מישל דור


מצלמות תלת מימד - עיקרון הפעולה

בעתיד הקרוב, צפויות לצאת מצלמות "תלת מימד" משני סוגים, הסוג הזול יותר יצלם במקור בדו מימד, אח"כ יוסיף את מימד העומק בעזרת אלגוריתם מתמטי (בדומה לתהליך בו מתבצעת המרת סרטי קולנוע מדו מימד לתלת מימד).
הסוג היקר יותר של מצלמות תלת מימד, יגיע עם עדשה כפולה, שתצלם במקור שני פריימים של אותו האובייקט – כל אחד מהם בזוית שונה, בדומה לעיקרון "זוג עיניים" בו פועלת הראיה האנושית.

המצלמה הנסקרת - HDC-SDT750, שייכת לסוג השני והיקר יותר.

מבנה המצלמה

כאמור, ללא עדשת ה- 3D, מבנה המצלמה יהיה מוכר לצלמים החובבים, זאת עם מתג זום עליון דו כיווני שתפקודו משתנה עפ"י מצב ההפעלה. בזמן צילום הוא משמש כמתג שליטה על זום, במצבים אחרים הוא שולט על שינוי עוצמת הקול או עבור ביצוע זום לתמונות סטילס בזמן צפיה בהן.
בצידה השמאלי של המצלמה, ישנם שני לחצנים עבור מעבר בין מצב צילום אוטומטי או ידני והפעלת מייצב רעידות.
בצד ימין למטה ליד רצועת האחיזה יש כניסה למיקרופון חיצוני ויציאת אוזניות, המיקרופון הינו רב כיווני, לפי המראה נראה שיש לו חמישה ערוצים נפרדים.

Panasonic מצלמת וידאו תלת מימד פנסוניק HDC-SDT750


חיבורי המצלמה כוללים יציאת HDMI (מיני), חיבור מיני USB, חיבור AV עם מתאם, חריץ כרטיס SD – המצלמה אוגרת את קבצי הוידאו על כרטיסי זיכרון מסוג SDHC או SDXC.
המסך הינו מסך LCD עם אפשרות מגע, יש מתחתיו עוד שורת לחצני מגע עבור כניסה לתפריטים, התחלת והפסקת צילום, זום ועוד, מלבד המסך, ישנה אפשרות צילום דרך עינית אלקטרונית צבעונית (פעילה במצב צילום דו מימד בלבד).
מעבר למצב תלת מימד

למי שמורגל בצילום עם מצלמות וידאו ביתיות, הפנסוניק מתגלה כפשוטה למדי לתפעול, אך מה קורה במעבר ל-"צילום עם עומק"? כאן יש כבר צורך להתאמן בצילום תלת מימד בטכניקה נכונה בכדי לקבל אפקט אמין ומוחשי לעין.

ראשית, כדאי לדעת כי במצב 3D, יש מגבלות בהשוואה לצילום 2d  רגיל, לאחר הברגת העדשה, נכנסים למצב תלת מימד בו מתבטלות מספר יכולות כמו אפשרות לזום אופטי, מייצב משולב וגם הרזולוציה מתקבעת.

Panasonic מצלמת וידאו תלת מימד פנסוניק HDC-SDT750


ה- HDC-SDT750 מצלמת בשיטת "תמונה לצד תמונה", בפורמט הזה, מתקבלות שתי תמונות, אחת בצד השניה על אותו הפריים (אם תנסו להציג את הוידאו על מסך רגיל, תראו על המסך שתי תמונות מוקרנות במקביל), בנוסף מסביב לכל תמונה יש מסגרת שחורה מסביב, כך שגם אם מקבלים על מסך תלת מימד תמונה אחת משולבת, היא תהיה קטנה יותר ביחס למצב דו מימד.
אז מה קיבלנו, תמונה שבמצב תלת מימד יש לה פחות מחצי רזולוציה של צילום 2D רגיל ב- Full HD, ומה עם האפקט, איך זה עובד? למען האמת, לא רע בכלל.

Panasonic מצלמת וידאו תלת מימד פנסוניק HDC-SDT750


עדשת 3D Conversion Lens
לאחר חיבור עדשת ה- 3D לגוף, יש לבצע כיול וסנכרון של שתי עדשות ה- 3D  יחדיו. מכסה שממוקם בצידה העליון של עדשת תלת מימד, מסתיר שלוש גלגלות המיועדות עבור כיול וצידוד העדשה. יש לבצע סנכרון של שתי העדשות ביחד, זאת ע"י כניסה לתפריט כיול 3D ומעקב אחר ההוראות שמופיעות על המסך. צריך לעשות זאת לפני הפעלה ראשונה של המצלמה ובהמשך גם במקרה בו מפרקים את העדשה מהגוף ומחברים בשנית.

Panasonic מצלמת וידאו תלת מימד פנסוניק HDC-SDT750


צילום ב-3D


לאחר התנסות בת מספר ימים במצלמה, גילינו כי למעשה נפתח בפנינו עולם חדש של אפשרויות אומנותיות, גם צילום של נושאים "שבלוניים" הופך לענין חדש לגמרי כאשר מתווסף אליו המימד השלישי. מימד ה"משחק" בין אובייקטים שהינם קרובים ורחוקים מהצלם הופך למשעשע ומאתגר בניסיון לקבל אפקט WOW גדול ככל האפשר.

צילום של הילדים בפארק, נסיעה מרכב, הליכה ביער (במיוחד בין ענפים ועלים נמוכים), כל אלו הופכים למשחק ויזואלי משעשע ומלא פוטנציאל.

בנוסף, לצפיה בבני משפחה מוכרים בתלת מימד יש אפקט שלא קיים במקרים אחרים (כמו למשל צפיה בסרט קולנוע), היבואנים בתחום יקבלו ממני עצה שיווקית בחינם: הראו ללקוחות הפוטנציאליים את עצמם ואת משפחתם / חבריהם בתלת מימד וקיבלתם מקדם מכירות אפקטיבי.

בכדי לקבל אפקט מוחשי, יש להתאמן קודם בצילום 3D, למשל, רצוי לכלול באותו הפריים אובייקטים קרובים וגם רחוקים ואז יתקבל עומק מוחשי, אם תצלמו למשל, פריים בו נמצא רק נוף מרוחק, לא תקבלו את האפקט המבוקש, לאחר כמה שעות צילום, מתחילים ל-"סדר" את האובייקטים בצילום באופן כזה שיראה עומק מרשים.

פנסוניק HDC-SD 750 - כך נראה קובץ וידאו שצולם בתלת מימד (על מסך דו מימד)


אם רוצים להגיע לתוצאות טובות, יש לדעת לצלם במגבלות הפורמט, כמו למשל, אין לצודד את המצלמה בזמן צילום במהירות גבוהה מדי, אחרת  תופיע על הצג הודעת אזהרה, כמו כן, בעבודה עם עדשת תלת מימד כמות האור שמגיעה לחיישני המצלמה יורדת פלאים, מה שגורם למעבד הוידאו לעבוד שעות נוספות ולעליה מורגשת בגרעיניות וברעש, מה שהופך את הענין להרבה פחות מלהיב בצילומי חשיכה (למרות שאפקט התלת מימד עדיין קיים בהם).
בלעדי העדשה (במצב דו מימד) המצלמה מתפקדת דווקא באופן מרשים מאוד בחשיכה.

Panasonic מצלמת וידאו תלת מימד פנסוניק HDC-SDT750


סיכום

עולם ה- 3D הביתי נמצא רק בתחילתו של מסלול, המצלמה החדשה של פנסוניק מהווה סנונית ראשונה בהחלט ובתור חלוצה, יש לה גם מגבלות כאלו ואחרות, אבל האפקט של עומק בתמונה עובד ונראה לעין.

כיאה לסנונית יוקרתית, המחיר לא צפוי להיות זול: 7,990 ש"ח ועליו יש להוסיף מחירו של מסך תלת מימד (כ- 16,000 ש"ח לפחות) עם זוג משקפיים אחד או יותר.

מעבר לתגובות בפורום