פטיפון Michell TecnoDec במבחן

נמר לוי
22-10-2010 16:00

פטיפון של החברה האנגלית "מישל" עובר ביקורת אצל נמר שהפעם גם נוגע בתחום בפאן האישי ומסביר למה פטיפון הוא משהו ששווה הרבה מעבר לסכום כל חלקיו.


כפי שרבים יודעים, נושא תקליטים ופטיפונים לא פס מן העולם, רחוק מזה. התחום האנלוגי נכנס לליבם של לא מעט חובבים חדשים וגם ותיקים, כאלה שמחפשים את הנוסטלגיה וכמובן בזכות האיכות והצליל היחודי שהפטיפונים מציגים. היום נדליק אור על פטיפון בדרגת הכניסה מאנגליה מחברה ידועה בתחום.


פטיפון בפאן האישי

לעיתים שואלים אותי מדוע אני כל כך מתחבר לענין הפטיפון. מה יש לי מהמכשיר ומהמדיום הזה. אז זהו, שמעבר לאיכות הסונית לפטיפון יש משהו שאין לאף מכשיר. פטיפון, כמו תקליט הוא "יצור" חי, נושם. הוא מורכב ממנוע שמהווה לב המניע אותו, ממוח שהוא הראש כמובן ומהגוף. יש משהו במכשיר הזה שהופך את ההתעסקות איתו והפינוק שיש להעניק לו לחוויה עבורי. הוא גורם לי להאזין לאלבומים שלמים בזכות המגבלה שאינה מאפשרת לדלג על קטעים בעזרת לחיצה מהירה בשלט, הוא גורם לי לחכות לחורף, לגשם ולקור בכדי להניח איזה ג'אז ליום סגריר על מנת לחמם את הלב. הצליל של הפטיפון, לפחות על פי הרוב המוחלט חולק בהחלט אופי אופייני: מוסיקלי מאוד, ריאליסטי עם במה מאוד נכונה, לא גדולה מידי ולא קטנה, אפשר להגיד שהבמה שבוקעת מהפטיפון תמיד נותנת תחושה שהיא מתאימה לגודל החלל. הפרטים והטבעיות יכולים להביא אותי לסוג של רגיעה ואושר שאני לא מצליח לקבל מאף מדיום אחרת. הפטיפון עבורי הוא הכלי הנכון להעברת הצליל.

פטיפון זה לא ענין לכל אחד. יש להבין כי על מנת לבנות סטאפ אנלוגי איכותי יש להשקיע לא מעט מאמץ בשילוב רזרבות גדולות של סבלנות, אחרת, זה לא ילך. ישנן עליות, לפעמים יש נפילות וגם תקלות, צריך להבין שיש גם בלאי במיוחד לראש ואם התקליט לא נקי המערכת לא תהסס לספר לכם על זה.

הפסקה האחרונה קצת מפחידה? אז אל תפחדו, משום שכאשר נכנסים לעולם האנלוגי ולומדים לאהוב אותו כל ההתעסקות הזו הופכת לאורח חיים "אודיופילי" שיהיה קשה מאוד להיפרד ממנו. במיוחד כאשר מאזינים לתוצאה. זו מכונת מוסיקה, מכונה עדינה ומורכבת של מסע לתוך הצלילים.

Michell TecnoDec במבחן

איכות הבניה של ה- TecnoDec הינה מצויינת. המבנה העגול מגיע עם מנוע ניפרד מהגוף, רגליים מיוחדות למניעת זעזועים + בסיס גומי משונן וצלחת שמסתובבת בהנעת רצועה והכל כשר למהדרין עם חותמת של הרבנות האודיופילית באנגליה. הצבע השחור המבריק והעיצוב הכובש ישדרגו כל ארון ציוד ויהפכו אותו ליפה יותר, עם אודיופילי יותר שעושה חשק להאזין למדיום מדהים.

הפטיפון העומד למבחן היום הגיע לסקירה עם קונפיגורציית רכיבי ברירת המחדל אשר היבואן בישראל מציע.

הפטיפון הנבחן כלל את הגוף הבסיסי ביותר של החברה שנקרא TecnoDec משודך לזרוע RB250 של רגה כאשר על הזרוע מורכבת משקולת מיוחדת שמצמצמת רזוננס והיא שידרוג מהותי ממשקולת הפלסטיק המקורית המגיעה עם הזרוע. שם המשקולת הנבחנת הוא Tecnoweight והיא אינה מגיעה בחבילה הבסיסית. הראש המשודך לפטיפון שייך ל-DANON מדגם DL304 שהוא בדרגת הגברה MC,

פטיפון Michell TecnoDec

האזנה

לואי ארמסטרונגפתחתי את הסקירה עם תקליט הרפרנס הקבוע שלי - SATCHMO PLAYS KING OLIVER בהוצאה של AUDIO FIDELITI במשקל 200 גרם. אני מוכרח לציין, לפני שאני מגלה לכם איך הוא נשמע על המישל, שמדובר באחד מהתקליטי חובה בכל בית של חובב ג'אז קלאסי. התקליט הזה הוא סוג של מסע ג'אזי מרתק במיוחד. נוסיף לכך את איכות ההקלטה היוצאת דופן בשילוב של מערכת אודיו איכותית ואנו מקבלים חוויה מוסיקלית בקנה מידה קוסמי. הפטיפון הזה אכן מצדיק את הרכישה של התקליט הזה, הוא מרגיש מאוד מאוזן על הצד החם, מאוד מפורט ומאוד טבעי. כמובן שכל זה בלי שמץ של דיגיטליות או חריפות. יש כאלה שטוענים שפטיפון "מעגל פינות" ואני רואה זאת כמאוזן ומאוד קרוב למציאות. המישל הזה מציג תוצאה מאוד מאוזנת, מאוד "נכונה" ומאוד חוויתית. יש שם גם מעט תיבול בצליל שאני רואה אותו לטובה, סוג של איזון בין ניטרליות "יבשה" לבין צביעת מכחול עדינה ומאוזנת. משהו ששואב את המאזין לתוך המערכת, אל תוך המוסיקה.

קולו של לואי ארמסטרונג נשמע נהדר, מאוד ראליסטי ועם נוכחות אנושית במרחב הבמה אם כי מעט מפריע לי מימד הגובה שאותו התוצאה לא הצליחה ממש לשקף. הוא כמובן אינו שר ממש נמוך אך הוא בהחלט בגובה לא מספק. כלי נשיפה כמו למשל החצוצרה שאמורה להיות "צרחנית" במיוחד בקטע הראשון (שעליו בוצעה הסקירה) נשמעת מאוד מאוזנת. אולי מעודנת טיפה יותר מהמציאות אך לא ברמה שמעידה על צליל מיופייף. הוא אינו כזה אך מעדן מעט את בהירות החצוצרה.

הערה: תקליט נשמע במיטבו במרכזו. במקרה של לואי ארמסטרונג הוא הקטע הראשון שמהווה כמובן את תחילת התקליט. הצליל כמובן משתבח לקראת האמצע ונשמע במיטבו במרכז. לכן, יש לשים לב היטב ליצור סוג של איזון בכיוון הטרקינג על מנת שהתוצאה בתחילת התקליט תהייה ברמה גבוהה מספיק ואפילו על חשבון איכות הצליל במרכזו. כיוון נכון יביא את הפטיפון למצב בו ישמע מאוד דומה בתחילתו ובמרכזו. עם סוף התקליט יש לנו בעיה קשה, השיר האחרון, כמעט בכל כיוון טרקינג שניסיתי, נשמע פחות טוב. זה מתרחש כמובן בכל פטיפון עם זרוע פיבוט.

אני ממשיך עם אחד מהגיטריסטים הישראלים הטובים ביותר בתחום הספרדי. לא, לא שלמה יידוב (שגם הוא בקטגוריה הזו) אבל לא פחות טוב, לדעתי אפילו יותר ווירטואוז בנגינתו - דיוויד ברוזה.
ראשית אני אשבח את איכות ההקלטות שלו לעומת רבים מהתקליטים העבריים ששמעתי. השיר הנבחר הוא "סיגליות" מתוך התקליט "האישה שאיתי" שמכיל בתוכו גיטרות, כלי הקשה (פרקשיין), תופים, סינתיסייזר וכמובן קולו הצרוד והספרדי משהו של דיויד ברזה. השיר סיגליות הוא אולי אחד מהשירים המעניינים ביותר שנתקלתי בהם במוסיקה העברית. מי שלא מכיר (אם יש אחד כזה אי שם ברחבי ישראל), מומלץ להאזין!

השיר מתחיל עם צלילי סינטיסייזר יחד עם גיטרה ספרדית ומצילות, הצליל דינמי ומדויק. הגיטרה נשמעת נהדר, עם גוף, עם אופי וגוון מאוד טבעי. גיטרה כמו שגיטרה צריכה להישמע. אני יכול להגיד שקולו הצלול (היה צלול) של ברוזה נשמע נהדר, הכלים שמלווים אותו נשמעים נפלא. מאוד טבעיים, מאוד נכונים עם נטייה לחמימות. הפטיפון הזה הוא באמת פטיפון, יש לו ממש צליל של פטיפון. אולי זה ישמע נטול ייחוס אבל לזה אני קורא צליל אנלוגי וזה מורגש מאוד בתקליט הזה. התחום הגבוה בהקלטה הזו מעולה לדעתי. המצילות נשמעות נהדר, ההפרדה בצליל בין מכה במרכז המצילה למכה בשוליה מורגש בהחלט. ישנה תחושה מאוד נכונה וטבעית בתחום הגבוהה אך לא הייתי מתנגן לעוד קצת דגש בתחום הגבוה.

פטיפון Michell TecnoDec


על מנת להתרכז בדינמיות אני משתמש בתקליט של אחד מהרכבי כלי ההקשה המוכשרים ביותר שאני מכיר. ZAKA זה שם ההרכב (אין קשר למציאות הישראלית) והתקליט נקרא zaka percussion. טוב, אין כאן איזה שם מפולפל. פשוט מאוד כלי ZAKAהקשה בשילוב קולות אדם ועוד קצת סינטים. האמת היא שכלי הקשה נשמעים טוב מאוד דרכו. לא מדהים, לא נפלתי מהכסא אך למען האמת גם לא התאכזבתי. הרגשתי מעט צבע בצליל, אולי אפילו צליל שמעגל פינות. אני סבור ובטוח שראשים אחרים ישנו את התוצאה.

הערה: המסקנה אך כרגע עם הראש הזה הפטיפון הזה כחבילה אינו ממש מצטיין בהעברת כלי הקשה. אבל, וזה אבל גדול. זה נשמע יותר "נכון" ממה שהקומפקט שלי הצליח להעביר ופחות "נכון" מהפטיפון שלי שעולה ומושקע הרבה יותר מבחינת ראש וזרוע מאשר הפטיפון הנסקר. מהנסיון שלי עם פטיפונים וגם עם הפטיפון הזה, ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר כאשר המכשיר הינו שלך ואתה מטפח אותו באהבה.

ממשיך עם מוסיקה קלאסית. בחרתי ביצירה של BRITTEN והיאYOUNG PERSON'S  GUIDE TO THE OTCHESTRA בהוצאה של DECCA שתהפוך לרפרנס בכל ביקורת אודיו שאבצע בגזרה האנלוגית. הסיבה שזו היצירה הנבחרת הינה פשוטה בהחלט. היא מציגה את כל כלי התזמורת ביחד ולחוד. נתחיל בכלי נשיפה (לא לפי סדר ההצגה ביצירה) שנשמעים טוב מאוד. אפילו טוב מאוד פלוס. טרומבונים מאוד דינמים שמגלים מיד מלא ואנרגטי במיוחד שמצליח להעביר את האוויר שיוצא מהשופר באופן מאוד משכנע, הטובות עמוקות ומציגות איזון טונאלי מעולה בין הבס, המיד הנמוך והמיד האמצעי יחד עם גוף הכלי וההרמוניות שלו. התופים נשמעים טוב מאוד, לא מעולה אבל טוב בהחלט. יש גוף, יש מכה ויש הרמוניות אבל חסרה מעט תוקפנות שתעלם יותר כאשר כל התיזמורת תיכנס לפעולה. חלילים קטנים שלעיתים קרובות נשמעים מאוד צורמים (חליל פיקולו וחבריו) מביאים את הפטיפון להציג איזון טונאלי מעולה,  הצליל אינו צורם ואינו בהיר מידי אך יכול להיות שזה נובע מהגוון החם שהפטיפון הזה מציג. כלי פריטה (נבל) מציג הפרדה מעולה ומיקרו דינמיות שקשה להתעלם ממנה. לקראת סוף היצירה נחשפת כל התזמורת במלואה בפרק "הנצחון" של היצירה. כאשר תזמורת מלאה מנגנת אני חש כי הפטיפון מצליח להציג אותה כראוי, הוא מצליח לשמור על איזון טונאלי מרשים, הצליל מאוד מפורט וההפרדה טובה מאוד, היצירה הזו יכולה להפיל הרבה ראשי פטיפון משום שהיא אכן יצירה מאוד תובענית ודינמית. הראש הזה מתמודד איתה יפה מאוד. מה שהציק לי מעט זה דווקה התופים שלא הצליחו להציג תוקפניות ואנרגיה כפי שהייתי מצפה מהם. זה ניכר כאשר כל התזמורת נגנה ביחד. אבל כל שאר כלי התזמורת נשמעו בין טוב מאוד למעולה.

הערה: היצירה הזו מצליחה לשקף את יתרונות האיזון הטונאלי של הפטיפון הזה בשילוב הראש והזרוע. יש משהו מאוד "נכון" ומאוד טבעי אך למרות שזה נשמע נוגד את המילה "טבעי" יש כאן גם תיבול אבל התיבול הזה הוא זה שעוזר להציג את הגוף של הכלי, ההרמוניה שלו והגוון הנכון. לעומת זאת התיבול הזה קצת "פגם" באופן הצגת כלי הקשה תוקפניים ופגע מעט במהירות ובמיידיות. האמת היא שאני מעדיף את הצליל בדיוק כך (במקרה הזה) משום שהיתרונות שלו מביאים את החסרונות הללו להיות כמעט חסרי משמעות.

פטיפון Michell TecnoDec


מכאן אני ממשיך לצד האפל של הירח. בהוצאה גרמנית של EMI שהיא בהחלט הטובה ביותר ששמעתי למעט רימסטרים שונים. התחלתי להאזין לו מהרצועה הראשונה כאשר מכות תוף הרגל בקצב פעימות הלב שהתגברו אט אט סחטו מהפטיפון בס עמוק, חזק ומפורט להפליא. בכלל, בתחום הבס התחתון הפטיפון הזה מאוד מפתיע. היצירה מתפתחת ואנו מגלים גיטרות אקוסטיות שנשמעות מעולה, עם גוף, עם אוויר בין פריטה לפריטה, עם אנרגיה וצלילים גבוהים מפורטים. הצליל מאוד דינמי ואנרגטי אם כי חסרה לי מעט שקיפות. יש לציין כי גם בהאזנה בעוצמה גבוהה הפטיפון הזה מצליח לשמור על איזון טונאלי מרשים ולהעביר את קולות השירה היטב מבעד לשאר הכלים. גיטרות חשמליות נשמעות טוב מאוד, יש משקל ונוכחות. בקטע הפעמונים נחלתי אכזבה מעטה בכך שחשתי כי הפעמונים הגדולים נשמעים מעולה בעוד הפעמון (טלפון?) שמצלצל ברצף מאחור אינו מופרד כיאה. כמובן שצריך להתייחס לכך וזה ממש לא קפץ לי לאוזן במכה הראשונה זה עדיין קיים. יש סיכוי יותר מסביר שבהאזנה לא ממוקדת ובוחנת כמו בביקורת לא תשימו לב שזה מתרחש.

הערה: מכיוון שפטיפון מורכב משלל חלקים שכל אחד משפיע על איכות הצליל אני לוקח בחשבון שעניין הפעמון הרצוף בפינק פלויד שהרגיש לא מספיק מהיר ומופרד יכול לנבוע מגורמים שונים שבניהם גם פונוסטייג' והתאמתו לפטיפון. לכן, כפי שהסברתי בכתבה יש לי תחושה שניתן להתגבר על החסרונות שהוצגו בתערוכה כאשר חיים עם הפטיפון ומשדרגים אותו עם יותר תשומת לב מהזמן שעומד לרשותי ולהגיע לתוצאות פנומינליות עם הפטיפון הזה. הבסיס שלו מדהים, היכולת שלו להגיע רחוק מאוד ולהתחרות ביקרים ומדופלמים ממנו מורגשת בהחלט. מה שצריך זה ידע, ניסוי וטעייה, סבלנות וסובלנות.

לעומת זאת מגבר הפונו של MOTH SER.30 PHONO עם ספק כח חיצוני 100 וואט נשמע הכי נכון ממה שהיה ברשותי בשילוב הפטיפון והראש הזה. הבדיקה במלואה נעשתה דרכו.

הערה: לדבריו של היבואן (אודיופריק) מגברי הפונו של טריקורד הם המתאימים ביותר עבור הסט האנלוגי הזה.  קחו זאת בחשבון טרם ההחלטה על מגבר פונו עבור הסט הזה.

פטיפון Michell TecnoDec

נקודות ציון

העמדה ושיכוך
מעמד איכותי ומשוכך היטב הוא חובה. לא רק לפטיפון הזה אם כי לכל פטיפון. העדר שיכוך יביא את הפטיפון להציג בס מעט מרוח, מיד דחוס ורזלוציה פחות טובה. יש לשים לב שהפטיפון מפולס היטב, כל זווית, ולו הקטנה ביותר תשפיע על הצליל לרעה. ככל שהפטיפון מפולס כך התוצאה טובה יותר.
פטיפון זו חיה מפונקת. חשוב להשקיע זמן וסבלנות על מנת לקבל את התוצאה הרצויה.

הגברת פונו
בחנתי את המוצר על 3 מגברי פונו. משום שמדובר בסט אנלוגי בעל צליל נטרלי עם נטיה לחמימות רצוי לשלב מגבר פונו נטרלי ככל הניתן. המגבר פונו של גראהם סליי לא התאים כלל לראש הזה. הצליל היה "אלים" מידי וקריר, זה מפתיע אותי משום שעל הראש שלי (אורטופון) הוא נשמע לא פחות ממדהים ולא גילה שמץ של "אלימות" או תוקפניות יתרה בצליל. וכמו שאני אומר תמיד, הכל עניין של התאמה.

נוחות כיוון
זרוע מאוד נוחה לכיוון. ניתן לכוון VTA וטרקינג בקלות רבה. הוא אינו יוצא מאיזון גם לאחר כששינעתי אותו ממקום למקום במהלך הביקורת (לטובת בדיקת איכות השיכוך העצמית).

סיכום

קשה להתעלם מהיחס שבין המחיר לאיכות הסונית שמציג ה- "מישל". הוא מנגן מוסיקה, עושה אותה, משחזר היטב מידע מוסיקלי ומעביר אותו ברכות ובעדינות לשאר רכיבי המערכת. ה- TecnoDec משוייך למשפחת הצליל החם עם נטייה לניטרליות. הצליל מאוד אנלוגי באופיו, זורם טבעי ובכיוון הנכון. גיטרה מקבלת גודל ריאלי, פסנתר מתנגן עם תיבה בגודל נכון, קולות אדם משכנעים בהחלט ודינמיות טובה מאוד אך לא ממש מפילה. הוא מצליח להעביר גם מוסיקה תובענית ועמוסה באופן משכנע אם כי מוסיקה קלאסית שמנוגנת על ידי תזמורת סימפונית שלמה נשמעת קצת פחות דינמית מאשר מוסיקת רוק כבד. המחסור בדינמיות במוסיקה קלאסית מתרחש בכלים בודדים ורק כאשר היצירה ממש קשה. ביצירות קלאסיות קאמריות או כאלה שאינן ממש קשות הפטיפון מציג תוצאה נהדרת ואין תחושה של הפסד דינמיות או אנרגיה בכלל.  התחום התחתון המיד והגבוהים מרגישים מאוד מאוזנים ומגובשים בכל סיגנונות המוסיקה. אין ספק שבמחיר הזה, עם הלוק הזה והאפשרות לשדרג זרוע, משקולת משודרגת לזרוע, ראש, משככים שונים ומשקולת תקליטים שתפקידה ל"הדביק" את התקליט לצלחת שבסופו של דבר כל שידרוג כזה מקפיץ את האיכות של המוצר פלאים. יש לנו חבילה אטרקטיבית ומומלצת לחובב שרוצה להיכנס לעולם הפטיפונים.

השורה התחתונה פטיפון זה פטיפון, כשהוא טוב כמו זה אני חושב שקשה מאוד להתעלם מכך. מומלץ להאזין לו!

מחיר הגוף + זרוע ומשקולת זרוע משודרגת: 5,900 ₪
מחיר הראש: 3,000 ₪

אחריות ושירות: אודיופריק.

נתוני הראש

•  Output: 0.18mV
•  Output impedance: 40ohms
•  Stylus:.07 x.1mm special elliptical tip
•  Frequency range: 20Hz-70kHz
•  Tracking force: 1.0-1.4g
•  Compliance: 14x10-6cm/dyne
•  Weight: 7.0g

נתוני הגוף

•    Solid-plinth turntable with standalone motor
•    Acrylic/vinyl platter, impedance-matched to the record
•    Oil-pumping inverted bearing
•    High-quality standalone DC motor
•    Arm board for Rega-compatible arms
•    Optional record clamp
•    Optional HR power supply
•    Optional dust cover
•    Finished in black acrylic with aluminium metal parts

ניתן להוסיף ולהסיר רכיבים מהפטיפון בהתאם לתקציב, כמו כן ניתן לשדך לו ראשים שונים שיוזילו את מחירו הכולל.

מעבר לתגובות בפורום