מגבר ארקאם FMJ A28 ונגן CD17 - ביקורת משולבת

אורי וינגרט
05-10-2010 06:28

אורי בודק צמד מכשירים מבית חברת ARCAM האנגלית: מגבר משולב מדגם FMJ A28 ונגן תקליטורים (CD) מדגם CD17, האם יצעדו שניהם יחדיו ומה תהיה איכות הצליל בהשוואה למגבר קודם מתוצרת אותה החברה?


הקדמה

בשנת 1972 החלו חבורה-של סטודנטים למדע והנדסה-בקיימברידג' להתעניין ולייצר בתחום האודיו . ארקאם קמה בשנה הזו ומטרתם של החברים – על פי הצהרתם היתה לייצר מוצר אודיו איכותי ואמין מאוד.

ארקאם התבססה בסולם המותגים במקום טוב באמצע, עם נטיה כלפי מעלה. היא לא חברת היי אנד אקזוטית למוצרי קצה עליון אך גם לא חברה המייצרת מוצרי אודיו לצרכן הממוצע ביותר.

באופן כללי, מהניסיון שלי, ניתן לומר כי אפיון הצליל הינו "אנגלי אמיתי", לא המון חום, אלא דיוק, מוזיקליות ונימוס.

כיום, מייצרת החברה-שתי סדרות עיקריות : FMJ ו- SOLO החדשה יותר.

FMJ: סדרת האודיו "נטו" של החברה, המתמקדמת במוצרי סטריאו וסראונד איכותיים.

SOLO: סדרת האודיו האלגנטית וה"חכמה" יותר הכוללת DAC, מכשירים משולבים לסטריאו וסראונד של DVD ומגבר, מערכת מיני, ורמקולים.

הסט שנבחן הוא מסדרת ה- FMJ והוא מורכב מנגן CD מדגם הכניסה של החברה, ה- FMJ CD17 (מעליו נמצא ה- CD37).
כמו כן מגבר משולב 28 , מגבר האמצע בתחום המשולב של החברה, מעליו ה- A38 ומתחתיו ממוקם מגבר מדגם A18 .

תנאי הבדיקה

הבדיקה בוצעה כולה בחיבור לצמד הרמקולים שלי מדגם Mordaunt Short MS-908 מהדור הראשון.
דגם רמקול זה אינו נחשב כמפונק מדי בענייני הגברה, אבל הוא כולל ארבעה אלמנטים שאחד מהם הינו וופר צידי בקוטר 10”.

כמו כן, לשם ההשוואה-בין מקורות חוברו ה- CD17 למגבר עם כבל מסוג Kimber Timbre  הסופק ע"י היבואן, מול ה- CD הפרטי שלי מדגם PIONEER PDM425 ואינטרקונקט של חברת רורפורד פוסגייט.

כל שיר הושמע פעם אחת בנגן ה- CD שלי ואחריו במכשיר של ARCAM .
בכל פרק של בדיקה, הווליום היה זהה בהתחלה בשני המכשירים ולאחר מכן עלה בהדרגה בכדי לבדוק כיצד המגבר מתמודד עם עומסים שונים בכל סוג של מוזיקה.

חשמל: הדירה שלי הינה מהסוג השכור, אך במקרה עבור הסלון ישנו לוח חשמל פרטי המתחבר ישירות לפאזות הראשיות מחוץ לדירה.
לשם הבדיקה, הורדתי את כל המפסקים בלוח חוץ מהשקע הפרטי של המערכת.
מהמפצל הקצר ניתקתי את כל המכשירים שהיו מחוברים אליו חוץ משני מכשירי ה- CD (כל אחד מהם כובה בזמן שהשני פעל) והמגבר.

המוצרים כולם עברו חימום של מעל שעה-ביום הבדיקה וכמו כן שני הנבחנים עברו הרצה של מעל 100 שעות בבית.

Arcam FMJ A28 / CD17

אז מי הם האושפיזין?

מגבר
FMJ A28
מדובר במגבר מסוג משולב (אינטגרייטד), המסוגל לספק כ- 75W RMS לשני הערוצים ב- 8 אוהם או 130 לאחד ב- 4 אוהם. למגבר שנאי טורודאלי ענק יחסית למגברים בסדר גודל הזה, והוא של כ- 650VA . המגבר גם שוקל בהתאם. הוא מתהדר במגוון של 6 כניסות שונות , TAPE LOOP , כניסת פונו MM , יכולת פרה-אאוט, וכמו כן LINE OUT רגיל.
דבר שלא מופיע יותר לעומת המגברים הקודמים הוא היכולת לתפקד כמגבר כח.

נגן תקליטורים FMJ CD17
מכשיר הכניסה של ארקאם מתהדר במעגל DAC מסוג Delta-Sigma 24bit מבוסס Wolfson 8741 זוג יציאות אנלוגיות לשימוש ביותר מחדר, יציאת COAX ויציאה אופטית.
ספק הכח הוא טורודיאלי גם כן. כמו כן לכל מעגל במכשיר ספק כח משלו. מעגל ההארקה הוא מסוג כוכב אשר דואג לבידוד רעשי מעגל אחד מהשני.

Arcam FMJ A28 / CD17
הבדיקה

קטע ראשון: Michael Jackson - Thriller - Billie Jean - גרסת הבריד SACD

מייקל ג'קסון - בילי ג'יןבילי ג'ין מספר על המעריצה המשוגעת של ג'קסון ז"ל אשר הטרידה אותו במכתבים רבים בטענה על כך שהוא אבי תאומיה.
השיר מופק בצורה פנומנאלית ע"י ג'קסון עצמו וקווינסי ג'ונס האגדי, עם משחקים רבים על כלים מגוונים וכמו כן סולואים שונים.
מייקל ג'קסון מספק בשיר יכולת ווקאלית מרשימה ובנוסף קולות רקע.

בדיקת המגבר לבדו: העמדת הכלים נכונה, הבמה נכונה ויפה, קולות הרקע והפרדת הכלים יפה מאוד, בעצם, המגבר חושף את קרביו של השיר כרגע, שולט ברמקול ללא בעיה, קולו של ג'קסון ברור וגם קולות הרקע.

ברגע שנכנס הבאס לתמונה ישנה מריחה מסויימת בחלק הכמעט תחתון, וכאן החלה-להשאל השאלה שתחזור בסקירה האם זה המקור האישי שלי או המגבר?

התשובה תגיע בהמשך.

במהלך האזנה לשיר, התחלתי להעלות את הווליום לרמה גבוהה למדי, הרמקול החל לצעוק קלות. אמנם השיר עצמו מוקלט בווליום די גבוה, אך ישנה קצת בעיה למגבר לשלוט לגמרי ברמקול. כנראה שרמקול כ"כ "כבד" לדחיפה, מתחיל להשפיע על המגבר.

בדיקת הסט כולו, מגבר + נגן CD של ארקאם:
כאשר עוברים אל נגן ה- CD של ארקאם מתגלה תמונה אחרת לגמרי. הסנר פתאום נשמע חי יותר, הסינטיסייזר נשמע ברור יותר. יש איזון בין קולו של מייקל ג'קסון לכלים.
בעצם הכל נשמע יותר מסודר במקום. מתחילה לדגדג בי התחושה שבעצם מקור הבעיות קודם הוא בכלל במקור האישי שלי.

גם כאשר העלתי את הווליום לדרגת אמצע הרמקול נשאר מאוזן, המגבר שלט בו ללא בעיה.

עליה נוספת למעלה המגבר נשמע יותר מאוזן מאשר במקרה הקודם, עדיין קצת קשה לו בחלק התובעני ביותר של השיר, אבל הוא מצליח לחשוף את איכות הסט השלם של ארקאם כולל הכבילה מתוצרת קימבר.

סיכום החלק הראשון : בקטעים תובעניים מאוד על הרמקול שלי המגבר טיפה התרגש בווליום גבוה. בווליום נמוך יותר הוא עמד במשימה. מה שכן, הוא הראה שביכולתו להביא לקדמת הבמה את ההבדלים הקריטים בין מקורות שונים.

קטע שני: Illinois Jacquet Desert Winds Album -You're My Thrill

Illinois Jacquet Desert Winds Album -You're My Thrillיחידת העילית באלבום הזה:
 Illinois Jacquet (alto saxophone); Kenny Burrell (guitar); Tommy Flanagan (piano); Wendell Marshall (bass guitar); Ray Lucas (drums); Willie Rodriguez (congas, bongos).

לאחר הכנה שכזו , קשה לדבר עוד הרבה. האלבום עצמו הוא גרסת 24 ביט 96KHZ  שהוקלטה בזמנו על תקליט ועברה העברה לדיסק .
ההקלטה בזמנו נעשתה באולפן מיוחד בניו ג'רסי במטרה להשמע כהקלטת היי אנד .

האלבום מלא בסגנונות שונים ומגוונים, ואני ממליץ עליו לכל חובב אודיו או ג'אז.

המגבר
תיפוף קל מצד ימין בוקע מתוך הרמקול עצמו וסקסופונו של ג'אקה בוקע מצד שמאל בדיוק.
המגבר מעביר את כל מה-שה- CD מסוגל לתת. הנגיעות הקלות בסקסופון, משחקי האצבעות וכו...
הפסנתר שמופיע באמצע נשמע אמיתי יחסית והמגבר מתחיל להזכיר לי את המגבר האישי שלי שגם הוא מתוצרת ARCAM , ישן יותר אך מוגדר "רמה-מעל" המגבר שנסקר.

בהעברה ל-CD  מתקליט ישנה חריקה מוזרה בסקסופון שמופיעה בעוצמה כאן. המגבר חושף אותה לגמרי. שערות המקל המסתובב על הסנר מלווים את הכל מצד ימין באופן יפה מאוד.
העמדת הכלים של המגבר טובה, הוא שולט ברמקול ללא בעיה בכל קטע וקטע ובכל ווליום.

הסט
כאשר עברתי לסט המלא התגלתה בפני תמונה יפייפיה שלא יכלתי כנראה לקבל בנגן CD שלי שהוא גם נחות יותר וגם מתברר כאחד שצובע את הסאונד. כמו כן הוא רק 16 ביט ולא 24 ביט מה שאולי פוגע ברזולוציה.

בארקאם מתגלה עושר גדול יותר של מוזיקה, כאילו ישנם יותר כלים, ההפרדה דרמטית יותר ומיקרו דיטיילס נוספים כגון עוד קצת משחקי תיפוף או משחקי נשיפה ונשימה נחשפים על הסקסופון עצמו.

לסיכום החלק השני : הסט עצמו פשוט נכון יותר, הוא מנגן נהדר, שולט ברמקול שלי , קטע הג'אז הקליל אך היפה הזה מראה את היכולת של המגבר וה-CD כסט ואף של המגבר עצמו בלבד לטפל במוזיקה הזו ללא בעיה.
התוצאה הייתה מעודנת ונכונה יותר.

Arcam FMJ A28 / CD17

קטע שלישי: Tori Amos – Little Earthquakes - Tear in Your Hand

Tori Amos – Little Earthquakes - Tear in Your Handאלבום הפריצה של טורי איימוס ,משנת 1992 עדיין מופיע בכל מקום כדוגמא לאלבום אודיופילי. שמעתי אותו על כמעט כל סוג של מערכת שעברה במהלך דרכי והוא מהווה סוג של אלבום רפרנס מבחינתי.
טורי איימוס האמריקאית הג'ינג'ית, נחשבת ב20 שנה האחרונות כיוצרת הגדולה בתחום הנשי.
היא מחברת את כל סוגי האוכלוסיה, אישית, לא מצאתי איש שלא התחבר לחלק מהחומרים שלה. אלו חומרים מאוד אישיים, חושפניים, המלווים בשירתה של איימוס בעלת הקול המיוחד היורד ועולה. היא אינה מצוידת במנעדים של זמרות Soul או ג'אז אך כן בעלת קול שונה ומעניין שחודר אלייך.
איימוס עצמה הינה פסנתרנית מחוננת עם עבר קלאסי. בהופעותיה אפשר לראות אותה מנגת בצורה עיוורת על שני פסנתרים במקביל והיא אמנית בתחום ברמה של הגדולים ביותר.

בנוסף, אלבומיה מופקים בצורה נהדרת וחושפים הכל.

המגבר
השירה מתחילה ישירות וקולה של איימוס הינו יפה ומרגש, מעודן, מאוזן, השיר הוא שיר קליל יחסית וניתן לשים לב כי למגבר אין בעיית שליטה. אפשר ומומלץ להעלות בווליום טיפה כבר בהתחלה, ושוב לא משתנה השליטה. בשלב מסויים מתגלה עירבוב כלים קל.
לאחר כ-2 דק' ישנו חלק בו איימוס צועקת במקצת, הרמקול קצת צועק ומכביד. האם זוהי אשמת ה-CD או המגבר ?
הגיטרה המלווה את השיר וכמובן הפסנתר נשמעים נהדר, לא דק ולא מלא מדי.
 
CD17
ללא ספק, הסט מספק כאן תמונה נכונה יותר. הכלים יושבים במקום, הבאס מרוח פחות ומורגש נכון יותר. הCD17  מתגלה כמכשיר מאוד נייטרלי, ללא סאונד "אופייני" .
בעבר היה סאונד "ארקאמי" מאוד למכשירים הללו, סאונד יחסית בהיר, פה לא מתגלה דבר כזה כלל וכלל.
כשהמגבר פועל כחלק מהסט, הוא משוחרר יותר, שולט יותר ברמקול והרמקולים נעלמים בחלל החדר.

לסיכום: מי שאוהב זמרות איכותיות יהנה מאוד מהסט הזה.

קטע רביעי: Pink Floyd - Dark Side Of The Moon – Money

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon – Moneyאת האלבום הנ"ל אין מה להציג ארוכות. מדובר ביצירת מופת של הפינק פלויד שהופקה ע"י אלן פרסונס האחד והיחיד.
התמונה התלת מימדית המתקבלת מהאלבום בכל שלב היא פנומנאלית, האלבום כמובן הוקלט ובושל כולו באמצעים אנלוגים והדבר נשמע גם היום בדיסק.
אישית, שמעתי אותו מאות אם לא אלפי פעמים. ברשותי שלוש גרסאות שונות שלו, גם בתקליט, והגרסה בסקירה היא האחרונה ההיברידית בדיסק SACD (נרכש בלונדון).

המגבר
השאלה כאן היא כיצד יתמודד המגבר עם כמות הכלים, הסולואים, התמונה התלת מימדית ועוד.
צלילי הקופה הרושמת המפורסמת וכניסת הבאס נשמעים טוב מאוד ועוברים מרמקול לרמקול.
כאשר נכנס מאוחר יותר הסקסופון הוא נשמע ברור וחורק היכן שצריך. התמונה יפה וברורה ובעצם המגבר מוציא את כל מה שנגן ה-CD  שלי יודע לעשות.
אך הבאס כנראה מוגבר מדי ע"י נגן ה- CD, המגבר מאבד טיפה של שליטה על הוופר הגדול והבאס נמרח. הדבר מראה שוב את חשיבות של המקור. התוצאה עדיין מהנה, אך אני מצפה כבר לשמוע את השילוב של המגבר וה- CD מתוצרת ARCAM.
בסוף השיר הדיבורים שמוקלטים נשמעים מאוד מאוד ברור וחזק. כאילו ישנה הדגשה לקולות.

הסט
שוב החלפה בין המקורות והשאלה שלי הינה איך זה יהיה?
ובכן, נהדר. כמובן ואדגיש את זה כבר פה ולא בסיכום. הכוונה היא לא נהדר ברמת מכשירים בעשרות אלפי שקלים. אבל למחיר הכללי של הסט הזה התוצאה מרשימה ובעיקר מאוד מוזיקלית.
גם פה בעצם מה שהתגלה הם פרטים רבים יותר. פחות ערבול בכלים. תמונה ברורה וגדולה יותר.
הרמקול נפתח באופן יפה ומלא יותר. הקטע בדקה השלישית הוא קשה לכל מערכת, הוא מכניס את כל הכלים להיפר עבודה ופה הארקאם לא התרגש. כנראה פה-נכנס לעניין ספק הכח האובר גדול של המגבר. לא חשוב כמה הגברתי כמעט, המגבר לא התרגש ושלט ברמקול.
בעצם הוא מאוד נייטרלי ולא צבוע. לא רואים משהו שהמגבר משפיע עליו. רק מגביר וזהו.
התוצאה: דינמיות נהדרת עם הרמקול שלי.

בסוף, כאשר הקולות נכנסים בהקלטה הם מעניינים יותר ונחשפים עוד חלקים, יותר שקט בעצם מתגלה-בהקלטה, ה-Head Room  של ההקלטה נחשף.

קטע חמישי ואחרון: אלבום - סימנים, מאת : מירון ח. איזקסון, וורד קלפטר 
שיר: "לזכור" מבצע: אלי מגן.

סימנים, מאת : מירון ח. איזקסון, וורד קלפטראת האלבום הזה קניתי לאחר ששמעתי את אלי מגן מבצע את "לזכור" ברדיו בלייב.
זה-שיר כל כך מעניין ומרגש, קול הבאס המדהים של מגן והקונטרה שלו גרמו לי לרוץ לשמוע ולקנות.
האלבום הוא אלבום שירים של איזקסון וקלפטר. שני כותבים מוכשרים. זהו אלבום נהדר ובעיקר גם מופק בצורה לא "ישראלית" מה שאומר, איזון, ווליום נורמלי ולא רצון ליצירת להיטים , אלא ליצור מוזיקה, כך שישמעו את השירה, המילים וגם את האמנים הסופר מוכשרים שמופיעים פה. בשיר עצמו למשל מלווה את מגן ששר ומנגן על הקונטרה באס שלו, ברי סחרוף עם גיטרה מייבבת.

המגבר
השיר נפתח בקונטראבאס של מגן וגיטרה אקוסטית עליה אמונה וורד קלפטר. הפרדת כלים יפה והבמה נפתחת. קולות הרקע נכנסים ומאחוריהם מארש תופים, הכל ברור ועומד יפה. כאשר נכנסת גם הגיטרה של סחרוף ישנו עומס קל על המגבר וגם הגברה של המוזיקה מההקלטה. המגבר שולט על הרמקול וכבר ברור לי שהבעיה הינה במקור שלי. הרמקול עדיין מאוזן וגם המגבר.
עולים בווליום והבאס קצת פחות מאוזן, יש הרגשה שהקונטרה מתחיל לעשות את שלו במערכת. הצ'לו המתלווה נשמע יפה מאוד, אבל לא התרגשתי. צ'לו אמור לרגש. פה זה לא קרה.

הסט
מהרגע הראשון שבו החלפתי בין המקורות הרגשתי יותר שקט. ההפרדה בין הכלים השונים ברורה יותר, קולו של מגן מלא יותר ומאוזן יותר. קול באס זה דבר שלא פשוט לשחזר.
גם פה הגיטרה של סחרוף יוצאת בערבול. ההרגשה שלי : ההקלטה נעשתה כך ואי אפשר לעשות עם זה כלום. כמובן שיכול להיות שאלו מגבלות הרמקול/מגבר.
לצערי את הדיסק הזה לא יצא לי לדגום במערכות טובות יותר משלי.
כאשר הצ'לו נשמע פה הוא מרגש, הוא מלא, הוא בולט.
קולות הרקע הפתיעו אותי. משהו שלא זכרתי שקיים עד היום.

לסיכום: המגבר וה- CD הללו חושפים מהשצריך.

Arcam FMJ A28 CD17

סיכום

נתחיל כמובן ממה שנקרא  "גילוי נאות": המגבר האישי שלי במהלך 8 שנים כמעט הוא ה-ARCAM DIVA A85. המגבר הזה היה ראשון בתצורה החדשה של ארקאם שאמר: שליטה דיגיטלית על הווליום ועל כל המגבר.

מאז עבר הרבה זמן, סידרת ה-DIVA  כבר אינה קיימת וה-FMJ  היא הסדרה העיקרית בסטריאו.

האם השינוי מורגש? כן. במה?


הסאונד של המגבר הזה לעומת שלי הוא פחות "ארקאמי קלאסי", כלומר קצת פחות בהיר.

היתרון שלו? הוא נותן תוצאה כמעט כמו המגבר שלי שממוצב גבוה ממנו בהגדרה ובהרבה פחות כסף.
ה- A28 עבד נהדר על הרמקול שלי. הוא הניע אותו ללא הרבה בעיות, לא נחנק ובעיקר לא הפריע. השנאי העצום שלו יחסית לגודלו נותן לו יתרון כזה שכמעט בשום עוצמת ווליום הוא לא נשמע צעקני מדי או "חסר כח", תמיד יש לו מהיכן להביא עוד.
המגבר לא מתחמם יותר מדי, רק בימים החמים מאוד בהם לא הדלקתי מזגן והשארתי אותו לעבוד הוא היה חמים. דבר הנותן לו יתרון במיקום גם בארונות סגורים.
העיצוב ורמת הגימור מעולים. המכשיר שהגיע אליי היה בצבע שחור פחם.

שלט רחוק
השלט המצורף הוא שלט אוניברסלי של ארקאם בשם CR-90 הוא אחד הדברים היחידים שלא אהבתי. הוא כבד ולא נוח, כיוון שלא קיבלתי עם נגן ה-CD  את השלט שלו, הייתי צריך לעבור כל פעם בלחיצה עליו בין אחד לשני וזה מרגיש כמו שלט של מגבר סראונד. שלטים שאני מאוד לא אוהב.


ה-CD17 למען האמת, פשוט דיכא אותי קלות. התברר לי עד כמההמקור שלי בעייתי. הארקאם לא צובע, הוא מאוד שקט ונעים. ההפעלה שלו מהירה והוא שקט.
בשני המכשירים ניתן לכבות את התצוגה הירוקה.

אוסיף מילה גם על כבל האינטרקונקט שקיבלתי לסקירה, - Kimber Timbre, כבל דקיק ונחמד, העשוי בתצורה של Twisted Pair . התוצאה של המערכת איתו נהדרת.
הוא נוח לעבודה, המחברים שלו לא רעים בכלל, על אף שקצת נפתחים אם שולפים אותם בסיבוב. הוא לא יקר וטוב.

מחיר
אם נסכם את הסט כולו : במחיר של 12,150 ש"ח לכל הסט כולל הכבל זהו סט נהדר לאודיופיל המתחיל.

הוא נותן תוצאה נהדרת בכל הסגנונות, הוא מלא אפשרויות, הוא יפה, נקווה שבדומה למוצרי ארקאם האחרים גם הוא יהיה אמין מאוד, הוא מציג תמונה ברורה ויפה של ההקלטה, עם במה נהדרת ושליטה טובה מאוד גם ברמקול שאינו מפונק מצד אחד, אך גם כזה שאינו נחשב לקליל.

אם נסכם את הסט: בשלוש מילים איכות שוות מחיר.

נ.ב. מילה טובה על התמחור של היבואן. מחיר המוצר בחו"ל עומד על 895 פאונד או 1700 דולר למגבר וכ-695 פאונד או 999 דולר לנגן CD .
מחירם בארץ הוא כ-6500 ו- 5000 ש"ח בהתאמה.
מחיר הכבלים הוא 650 ש"ח כאשר המחיר הרשמי של המוצר הוא 140 דולר.

יבואן: סטריאוטיפ.

נתונים טכניים:
ARCAM FMJ CD17
Digital to Analogue System
•    Latest Wolfson 8741 DACs operating in differential mode
•    Output stage design derived from range topping FMJ AV9 processor
•    High precision clock with individually buffered clock outputs
•    Anti clipping processing to prevent distortion from CDs with very high output level
Connectivity
•    Two pairs of RCA phono outputs for multi room use or direct recording
•    Coax (phono) and optical (Toslink) digital outputs
Power supply
•    Toroid mains transformer


ARCAM FMJ A28
Pre-amplifier features
•    All electronic input switching for clean signal path and long term reliability
•    Studio grade volume control stage with +/- 0.05dB channel matching
•    Six line level inputs plus high quality MM phono input
•    Pre-amplifier outputs for bi-amping with Arcam power amplifiers (e.g. P38)

Power amplifier features
•    75wpc continuous power output (8ohms, both channels driven)
•    130wpc continuous power output (4ohms, 1kHz, one channel driven)
•    Fully discrete transistor power amp stages with temperature compensation
•    Current feedback design ensuring wide bandwidth for high resolution audio
•    Two pairs of individually selectable gold plated speaker outputs
•    All DC coupled signal path for enhanced bass control

Power supply features

•    Oversize toroid mains transformer

מעבר לתגובות בפורום