Xtreamer Pro - ביקורת על סטרימר דואו

ליאור קורן
24-09-2010 05:30

האח החדש ממשפחת Xtreamer מציע מקום אחסון לשני כוננים קשיחים, עיצוב חדש ומספר תכונות מעניינות בגרסת התוכנה החדשה, האם יצליח לשחזר את הצלחת דגם Xtreamer הקודם? ביקורת.

בראשית הגיע ה- Xtreamer הראשון וחולל רוח סערה בעולם הסטרימרים, בהציעו יכולות של סטרימרים יקרים פי כמה ותמיכה טובה בעברית שקרצה לשוק המקומי.
מאז, יצאה גם גרסת Xtreamer Sidewinder בה הוחלף המאוורר שלא הצטיין באורך חיים ובשמירה על שקט לאורך זמן בקירור פאסיבי ובמעבד מעודכן בסימן + שהבטיח תמיכה עתידית בפורמטי אודיו HD, הבטחה שרק עכשיו מגיעה לידי מימוש.

כעת יש גם אח חדש – בשם Xtreamer Pro שמקבל עיצוב חדש ומספר עדכונים, עליהם נעמוד בסקירה זו.

אבזור עשיר

עוד לפני שניגע במכשיר עצמו, נעיף מבט מסביב: ה- Xtreamer Pro מגיע עם חבילת אבזור עשירה שלא תמיד נראית אפילו בדגמי סטרימרים יקרים יותר, עם כבל HDMI מצורף, כבל וידאו קומפוזיט + אודיו, כבל USB PC,כבל מאריך ל- USB עם מעמד, כבל eSATA ואפילו כבל eSATA המיועד למחשב ומגיע עם תושבת להתקנה יעודית. זה מרשים מאוד ומעורר תהיות לגבי קמצנות של יצרנים אחרים בנושא הזה.


הפרסומים המוקדמים חשפו כי דגם זה כולל מקום לשני כוננים קשיחים בגודל סטנדרטי, לפני קבלת המכשיר לסקירה, ניתן היה לחשוב כי גודלו יהיה מוגזם בגלל נפח חלל האחסון הגדול יחסית, אך כשפותחים את האריזה, מתגלה כי מימדיו של ה- Xtreamer Pro מפתיעים והוא לא הרבה יותר גדול משני דיסקים קשיחים צמודים בתוספת מספר סנטימטרים קטן בכל צד.


Xtreamer Pro

העיצוב מרובע ונאה, במיוחד בזכות קוטנו של המכשיר, הגוף עשוי אלומיניום מוברש ושחור ואילו החזית עשויה פלסטיק שחור מבריק ורגיש לשריטות וכוללת חמש נורות בקרה (LED) המסמנות על כך שהמכשיר פועל, חיבור רשת, הפעלה במצב NAS וחיווי על הדיסק הקשיח שפעיל (A או B).


מתחת לנורות, נמצא חיבור eSATA עבור כוננים קשיחים שמציע מהירות העברה כפולה בהשוואה ל- USB2 שקיים גם הוא בחזית.
מאחור, נמצא כניסת USB 2.0  נוספת וגם USB PC הנועד לחיבור ישיר של כונני המכשיר אל המחשב, כך שיופיעו ככוננים חיצוניים וניתן יהיה להעביר אליהם או מהם קבצים (יש מתג בחירה A/B).

Xtreamer Pro


השלט הרחוק, קטן וצפוף עבורי (כאן זה כבר אינו יתרון), לאחר שימוש בשלל שלטי סטרימרים, אני מגלה כי פריסת הלחצנים מקשה על מציאת הפונקציה המבוקשת, בטח כאשר מדובר בחדר חשוך למדי. זוית השידור של השלט שופרה ביחד ל-Xtreamer הקודם וזה מורגש בשטח.

התקנת דיסק או שניים

בכדי להתקין דיסק קשיח בדגם אקסטרימר פרו החדש, יש להסיר את החזית ממקומה, אז יתגלה לעיניו של המשתמש חלל כפול המתאים לשני דיסקים קשיחים, עם חיבורי SATA וגם מתח מובנים, כך שאין צורך בכבל כלשהוא. דגם זה אינו ממש NAS בצורתו הקלאסית אלא פשוט סטרימר עם מקום אחסון לשני דיסקים קשיחים, מבט מדוקדק פנימה יגלה צלעות קירור פאסיביות על הדופן הפנימית, בעוד המאוורר שמוציא אויר חם נמצא על גב המכשיר, על צידו האחורי של לוח האם, כך שהוא מבודד למעשה מתאי האחסון של הדיסקים ולכן אינו ממש רלוונטי עבורם.

Xtreamer Pro

מי שמתכוון "להתעלל" בסטרימר זה כשרת NAS שפועל 24 שעות ביממה ועובד קשה בכדי להזרים תכנים אל כל קצוות הבית, טוב יעשה עם ירכוש מכשיר יעודי לכך ולא את ה- Pro הנסקר. בנוסף, מומלץ להתקין כונן קשיח מדגם קריר במיוחד (יקר יותר מהדגמים הרגילים) – במיוחד אם בכוונתכם להתקין צמד דיסקים (בנפח מקסימלי כולל של 4TB) וגם לא לשכוח להפעיל את אופציית SpinDown שמכבה את הכוננים לאחר חוסר בשימוש של מספר דקות.


Xtreamer Pro

תפריטים


Xtreamer Proכמעט כל הסטרימרים אותן בדקנו בשנה החולפת, היו מבוססים על ערכת שבבים מאותה משפחת REALTEK ומערכת הפעלה, כך שתפריט ההגדרות הינו דומה מאוד, עם תוספות קטנות / אישיות לכל סטרימר, כמו למשל מצב כיבוי רגיל או NAS.

בסעיף האודיו, כעת עם המעבר לשימוש במעבד מעבד 1283+  Realtek, התווספה התכונה שמשתמשים מתקדמים ציפו לה או כפי שהגדירה זאת בעצמה היצרנית: the long anticipated 7.1 Audio Passthrough to DTS-Master Audio, Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus.
האם זה עובד סוף סוף? בגדול ניתן לומר שכן, ברוב הגדול של כותרי בלוריי, נוגן הפסקול באופן מוצלח, למעט 2-3 מקרים בהם לא זוהה אות אודיו HD מתאים ע"י הרסיבר.

בזמן צפיה בסרט, לחיצה על לחצן Home בשלט מעלה את התפריט כשכבה על המסך, זאת מבלי לצאת מהסרט עצמו (בדומה לנגני Blu-ray), ניתן להכנס לתפריט ההגדרות למשל ולשנות פרמטרים (כמו רזולוציית מסך), לחזור לסרט בעזרת לחצן Return להמשך צפיה.

עברית לא שפה קשה


ה- Xtremaer Pro מציג תמיכה מרשימה בשפת הקודש, החל מתפריטים עבריים, דרך שמות קבצים שמוצגים כמו שצריך וכלה בכתוביות עברית שניתן להגדירן כ- LTR או RTL – מה שמתמודד באופן מצויין עם בעיות של היפוך סימני פיסוק. הכתוביות מוצגות בפונט נעים לקריאה, אך יש באג קטן שמופיע בצורת חץ דק צמוד רק כאשר מוצגת ספרה (מספר) שהינה הראשונה בשורה, לא ממש מטריד למען האמת.

Xtreamer Pro

וידאו
צורת הפעולה השוטפת והתמיכה בסוגי קבצים של ה- PRO דומה מאוד לדגם הרגיל ועל כך תוכלו לקרוא בהרחבה גם בסקירה על הדגם הקודם Xtreamer.

קבצי AVI, MKV וגם AVCHD (של מצלמות וידאו) מתנגנים ללא בעיה מיוחדת, גם הפעלת כותרי DVD מתבצעת כסרט שלם ("ניגון תיקיה") אך בחלקם זה מחייב כניסה לתיקיית הסרט ובחירה בקובץ IFO הראשון.

גם אופן הצגת תמונות מוצלח ומאפשר השמעת מוזיקת רקע בזמן צפיה במצגת תמונות, התמיכה בפורמט FLAC באודיו קיימת, בנוסף לפורמטים הפופולריים כגון MP3 / WAV וגם ניתן לצפות במידע על השיר (באם קיימת בתגית ID3).

Xtreamer Pro

רשת

בגרסת הבטא, נתקלנו במספר בעיות בניגון חלק, אך עתה, בגרסה קושחה 2.4.1, הביצועים הפכו למשביעי רצון בהחלט, ניגון קבצי MKV כולל 1080p עובר ללא שום בעיה מיוחדת וגם במספר לא קטן של כותרי Blu-ray בקצבי נתונים שנעים סביב 40Mbps – 50Mbps ההפעלה היתה חלקה, נתקלנו בכמה קטעים תובעניים במיוחד מבחינת קצב נתונים בהם הורגשה קפיאה מהירה של התנועה על המסך.

אגב קבצי ריפ של בלוריי, לא את כולם מצליח לנגן המכשיר ב-"ניגון תיקיה" (ניגון ככותר שלם), למשל הסרט 2012 מכניע גם את ה- Xtreamer Pro שמבצע אתחול מהיר לאחר ניסיון צפיה בו, מה שמחייב להכנס ידנית אל תוך התיקייה הרלוונטית ולחפש את קובץ הוידאו המתאים ברשימת קבצי ה- M2TS הארוכה. את הכותר הספציפי הזה, שה"הפיל" דגמי סטרימרים רבים, הצליח לנגן כשורה רק הקטנטן PlayON! HD.

מי שמחפש לראות תפריטי בלוריי, שימשיך לחפש מכשירים אחרים, משום שה- Pro אינו מציג אותם ועובר באופן ענייני היישר אל גוף הסרט עצמו (אם כי ניתן להחליף שפת כתוביות ופסקול בזמן הצפיה בסרט).

The Jukebox

האופנה האחרונה בעולם הסטרימרים הינה הטמעה של ממשק Jukebox שמציג על המרקע עטיפות נוצצות של סרטים וסדרות, המחליפות את רשימות הטקסט המשעממות לעין.


האקסטרימר לוקח את הענין צעד נוסף קדימה בהיותו המכשיר הראשון שמטמיע את היכולת הזו כחלק אינטגראלי של המכשיר ואינו שולח את המשתמש עם הכונן הקשיח אל המחשב האישי בחדר העבודה.


Xtreamer Jubebox

הפעלה ראשונה של היישום דורשת עדיין התקנת יישום וביצוע אינדוקס של תיקיית קבצי המדיה וגם התפעול עדיין עובד טיפה איטי מדי לטעמי.

על ה- Xtreamer Jukebox ומדריך הפעלה ליישום תוכלו לקרוא בקישור הבא.
ישום זה פעיל כרגע רק עבור סרטים, כאשר לוחצים על סדרות / תמונות  ומוזיקה, מופיעה הודעה שמוסרת כי השירות הרלוונטי יתמך רק בגרסה הבאה.

ים של אינטרנט

נכון להיום, יש ל- Xtreamer את רשימת האתרים הגדולה ביותר שקיימת בסטרימר, בעבר היו בעיות עם אתר ה-"צינור" של גוגל, אולם בגרסה האחרונה 2.4.1, שירות יוטיוב עבד כשורה עם יכולת הרצה קדימה ואחורה עד למהירות X2, ללא תקיעות מיותרות.
יתר על זה, בכניסה ראשונה לתפריט האינטרנט, יוכל המשתמש להתקין ישום Xtreamer Live!, אותו יש להתקין על הדיסק (פנימי או חיצוני), מה שמוסיף מגוון רחב נוסף של אתרים המסודרים לפי קטגוריות שונות, כגון כלכלה, חדשות, תוכניות טלוויזיה אמריקאיות, בידור, טבע ואפילו תכנים למבוגרים.
חלק מתכני ה- Live! מגיעים באיכות HD טובה למדי גם עבור מסך 1080p בגודל 50".
רק שימו לב כל הדאגנים, עם המכשיר הזה יצטרכו לחפש עדכונים ברשת עבור שלושה ישומים למעשה: קושחת המכשיר, אפליקציית ה- JukeBox וגם ליישום Xtreamer Live!.

מי שיחפש את התפריט של תחנות רדיו אינטרנטיות, ימצא אותו לא בתפריט האינטרנט אלא דווקא בתפריט המקורות, שם הוא נקרא iRadio.


Xtreamer Pro

שליטה מרחוק

חידוש נוסף שהגיע בגרסת קושחה, הוא אפשרות שליטה במכשיר ממחשב או מכשיר אחר ברשת, כמו למשל אייפון, לאחר הקלדת מספר ה- ip של ה- אקסטרימר בדפדפן, עולה על המסך יישום שליטה מרחוק, כאשר בחירה במצב RC מעלה על המרקע שלט רחוק לכל דבר המאפשר לשלוט על המכשיר ואפילו לקבל ממנו תמונות צילום מסך בזמן אמת.

זה הופך כל טאבלט / מחשב נייד / אייפון לשלט רחוק שיכול להחליף את הקטנטן המקורי.

Xtreamer Pro

סיכום

ה- Xtreamer Pro (ולא Xstreamer כפי שנוהגים לכתוב בטעות) מרגיש כמוצר בשל, בל נשכח כי תוכנת ההפעלה שלו ותיקה יחסית ומקבלת שיפורים ועדכונים רציפים מזה זמן רב, בענין זה יש יתרון בשימוש בערכת שבבים מוכרת.

ומה נשתנה בהשוואה לגרסה המוכרת? גרסת האקסטרימר הרגילה (SideWinder) מתאימה למשל עבור מי שאינו מעוניין להתקין דיסק קשיח פנימי או מוכן להסתפק בכזה שהינו מסוג 2.5 (המיועד במקור עבור מחשבים ניידים), ה- Pro מספק חבילה שהיא מספיק קומפקטית במימדיה ומאפשר להתקין אחד או שני כוננים רגילים (אם כי מהסוג הקריר והיקר יותר) עם נפח כולל מקסימלי של 4TB מול 750GB של ה- Xtreamer הרגיל, גם העיצוב של ה- Pro הינו פחות "שביר" וכולל מאוורר גדול ושקט יותר (בגרסת ה- SideWinder יש כעת קירור צלעות פאסיבי).
ההבדלים האחרים כוללים זיכרון כפול בגודל (256MB DDR מול 128MB) וחיבור eSATA קדמי (מהיר יותר מ- USB).

המותג Xtreamer ממשיך להבשיל בכיוון הנכון, קשה לשמור על הובלה בעולם הסטרימרים כאשר בשנה הקודמת והנוכחית מושקים בישראל (ובעולם כמובן) דגמים ומותגים רבים וחדשים בתחום הצפוף כל כך, אבל האקסטרימר ממשיך גם השנה השניה ברציפות, לבלוט בחבורה ולהציע חבילת חומרה ותוכנה מלהיבה.

ציון:

מחיר: 899 ש"ח
אחריות: באג


בעד: תמורה מרשימה לכסף, תמיכה טובה בניגון קבצי וידאו, גימור משופר ביחס לדגם הקודם, חבילת אבזור (כבלים) עשירה.
נגד: שלט קצת קשה לתפעול, דורש כוננים מדגם קריר.

נבדק עם גרסת קושחה 2.4.1


מעבר לתגובות בפורום