מגבר Sugden Masterclass - כמה חזקים יכולים להיות 30 וואט? ביקורת

נמר לוי
19-09-2010 05:10

ה-"מאסטר קלאסס" של סאגדן האנגלית, הינו מגבר משולב חם מזג בתצורת Class A שמצליח להציג סממני צליל של מגברי מנורות, עם דינמיות של הגברה טרנזיזטורית ומצליח להעביד כל אחד משלושים הוואטים שלו באופן מרשים. ביקורת.

Sugden - אני לא זוכר מתי דיברנו או כתבנו כאן על היצרנית הזו, אם בכלל. בהחלט הגיע הזמן להדליק אור על אחת מהחברות המעניינות שעדיין לא זכו להבחן על ידינו. עד היום הזה.

לקחתי לבדיקה מוצר שסקרן אותי מאוד, מדובר על מגבר משולב אנגלי שאמור (על הנייר) להתחרות במגברי מנורות בזכות הטופולוגיה (CLASS A) ובזכות הפידבקים מהמשתמשים שזרועים ברחבי הרשת.

SUGDEN זו החברה ו- MASTERCLASS הוא הדגם.

קצת טכני

Sugden Masterclass מגבר משולבמגבר משולב זה פעול בשיטת CLASS A ומייצר 33 וואטים ב-8 אוהם, היענות לתדר במנעד של 14 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-200 קילוהרץ בתחום הגבוה. הנתונים מציגים נתון יחס אות לרעש של 100 DB שעל הנייר אמור להציג תוצאה שקטה מאוד, ויחד עם זאת בחבילה הזו נקבל גם מגבר פונו מובנה בדרגת MM בלבד המציג רגישות של 2mV. וכל זה מגיע בקופסא שבנוייה כמו טנק מאובזר היטב במשקל של 20 ק"ג שהינו כפול מזה של מגברים טרנזיסטורים רבים בעלי הספקים של 100 וואט ויותר. מאחור, ניתן למצוא טרמינלים איכותיים במיוחד מבית WBT שנחשבת לחברה הטובה ביותר בתחום הטרמיניזציה.

האם הנתונים, הצהרות שקוראות למגברי המנורות האיכותיים לעלות למסלול המרוצים יחד איתו, הבניה המרשימה והשם המדופלם שעומד מאחורי המגבר הזה יציגו תוצאה סונית מספקת? את זה נתחיל לבחון עכשיו.

Sugden Masterclass מגבר משולב


מבחן האזנה

Dream Theatreהפעם, התחלתי דווקא עם מוסיקת רוק. הסקרנות גברה עלי, רציתי להבין באיזה אופן יכולים 30 וואטים צנועים להניע את הרמקול שלי שנחשב לממוצע עם נטייה לקשה מבחינת ההנעה. בחרתי בקטע רוק כבד למדי מבית היותר של dream theater בתקליט האהוב עלי scenes from a memory שמתחיל ב-INTRO מאוד מרגיע שמלווה אותו קולו של הסולן (?) שנשמע מצויין, מאוד נכון, אמיתי וטבעי. כשמסתיים קטע הפתיחה אנו קופצים לרצועה 2 ושם מתחילה "המלחמה" האמיתית. נתחיל בכך שאגלה לכם כי 30 הוואטים הצנועים הללו חזקים להפליא. המגבר מניע את הרמקול בקלות מפתיעה, הגיטרה מלאה באנרגיה ומציגה משקל נכון ודינמיות גם בדיסטורשנים הכי כבדים. התופים אינם מאבדים אנרגיה לרגע והתוצאה הופכת למרשימה עוד יותר כאשר נכנסת השירה וביחד עם כלי הנגינה האלימים המגבר מצליח לשמור על דינמיות, הפרדה טובה מאוד, תחום התדרים הנמוך מציג רזולוציה טובה מאוד ופרטים ברמה משביעת רצון אם כי לא מהמדהימים ששמעתי אבל התוצאה הכללית מוסיקלית, חמה ונעימה לאוזן בכל עוצמה.

גם בסגנון אלקטרוני קשה ותובעני המגבר הזה הצליח להציג דינמיות ומיידיות מרשימים בהחלט. venetian snares בתקליט hospitality שכבר הצליח לאשפז לא מעט מגברים שהתיימרו לנגן אותו כראוי הרגיש נוח להתנגן דרך המגבר הזה על הרמקולים שלי. אוסיף גם שהוא לא רק הצליח לנגן אם כי הצליח לנגן בקול רם מבלי לאבד דינמיות, פרטים וכל זאת עם איזון טונאלי שהתגלה כמרשים בהחלט. התחום הגבוה התבטא באופן נעים מה שהעשיר מאוד את החוויה המוסיקלית. מוסיקה אלקטרונית קשה מהסוג הזה נשמעת לעיתים קרובות חריפה ואנליטית מאוד על מגברים טרנזיסטורים. זה אמנם נותן תחושה של פירוט רב יותר אך אוזן מיומנת לא תיפול בפח הזה ולא כל מה ש"בהיר" או "חריף" הוא באמת מפורט. נחזור למגבר שלנו: במקרה הזה הצליל היה מאוד מעודן וזורם מבלי לאבד מהפרטים. מאידך, התחום התחתון הרגיש מעט איטי לעומת המיד והגבוהים אם כי לא במידה שמציקה או מורגשת ללא ריכוז מיוחד. למרות האיטיות הלא כל כך נוראה התחום התחתון היה מפורט ובעל רזולוציה טובה מאוד ופרטים רבים שחשפו שכבות בס רבות שקיימות ביצירה.

בסופו של ענין, בדיקת הקטע הזה הפתיעה, התוצאה "האלקטרונית" היתה מדהימה וזה לא רק בגלל שהיא הייתה טובה אלא משום שהיא הייתה טובה מאוד ביחס לנתונים של המגבר עם הרמקולים שלי כך שהשילוב על הנייר לא היה אמור לנגן את הסגנון הנ"ל בביטחון כזה. תמיד אמרתי ותמיד אומר, נתונים זה על הנייר אך אנחנו לא קוראים אודיו – שומעים אותו. ולעיתים קרובות אני מגלה שהנתונים וההאזנה לא תמיד מציגים תמונה זהה. כאן, זה בולט מאוד.

בס: מתגלה כטבעי, נכון, עמוק ולמרות שזו "סטיגמה" מסויימת אפשר להגיד שמאוד מנורתי. היתרון הבולט בתחום התדרים הנמוך הוא לא בכוחו אלא באיכותו היוצאת דופן. הוא אינו מציג בס דומיננטי אם כי מאוד מאוזן ביחס למיד ולגבוהים אך יחד עם זאת הוא מציג רזולוציה שנותנת תחושה כי אין צליל שהמגבר הזה לא יחשוף.

ווקאל מנורתי

eleftheria arvanitakiבתחום השירה בחרתי בזמרת מדהימה שמלווה אותי כמעט בכל בחינת מוצר (לא תמיד אני מוסיף את התוצאה למבחן). eleftheria arvanitaki היווניה בשיר המדהים meno ektos שמלווה בכלי נגינה מזרחיים כמו עוד, בוזוקי ודרבוקה שנשמעים מעולה דרך המגבר, עם הפרדת צליל מרשימה, במה ענקית וצליל טבעי ומאוד מיידי. אבל כאן אני מתמקד בקולה העמוק של הסולנית כאשר הוא מגיח מהמרכז בפוקוס מרשים בהחלט, בקדמת הבמה. אני מוצא את התוצאה הקולית מאוד קדמית בבמה אך יחד עם זאת גדולה טבעית ונעימה לאוזן. ניתן לחוש נוכחות אנושית משכנעת מאוד בחדר, דינמיות מרשימה יחד עם מתיקות ממכרת שקשה מאוד להתעלם ממנה. האמת, הצליל שבקע מהמגבר הזה בשיר הזה הזכיר לי מאוד תוצאות טובות של מגברי מנורות איכותיים שעמדו כאן למבחן רק שכאן המגבר הנבחן הציג יתרון בתחום הגבוה שאינו מעגל פינות. החוויה בשיר הזה היא בהחלט אחת מהמרשימות שנתקלתי בהן בתקופה האחרונה ואני בהחלט אקח אותה כסוג של זיכרון רפרנס לבאות (כמה שזה ניתן).

Sugden Masterclass מגבר משולב

כספי בחדר

בגזרה העברית בחרתי במתי כספי בשירו המרגש "ילדותי השנייה". מכיוון שהמיד המצוין של המגבר הזה כבר לא יכול להפתיע אותי מעבר למה שהוא הפתיע עד כה אקצר את המבחן העברי בכך שאומר לכם שאם אתם מעוניינים לשמוע את מתי כספי בחדר שלכם באופן משכנע מאוד בשילוב במה משכנעת שמייצרת תמונה ווירטואלית של להקה אמיתית ונוכחות נגנים בחלל אז אתם בהחלט תקבלו את זה דרך המגבר המשולב הזה. הוא מצליח לחלץ כל פרט ופרט מקולו של מתי כספי. את העומק, האווריריות המיוחדת לו, הניואנסים הקטנים שבוקעים מפיו והכל בדינמיות מעולה ובנעימות מנורתית שקשה להתעלם ממנה.

מיד: n,dkv יתרון הבולט של המגבר הזה, הוא מזכיר מאוד מגברי SET עם מנורות גדולות. זה מתבטא בפרזנטציה גדולה, מלאה ושמנמנה באופייה, ניתן בהחלט להתמכר למיד שבוקע מהמגבר הזה. יש סיכוי יותר מסביר שחובבי המנורות יהיו בטוחים בכל ליבם שמדובר במגבר משולב מנורתי מאוד איכותי.


מגבר פונו פנימי: בחנתי את הפונו סטייג' של ה- SUGDEN MASTERCLASS עם פטיפון של מישל טכנודק שנימצא אצלי לסקירה וגליתי שמדובר בפונו סטייג' מאוד מפורט, אוורירי ובעל אופי נטרלי נוטה לחמימות. התוצאה דרך הפטיפון מאוזנת בהחלט ודינמית להפליא. מאידך, שידוך לפונו סטייג' חיצוני מסוג MOTH SER.30 PHONO לערוץ ה-LINE הציג תוצאה נטרלית וטבעית יותר, פחות צבועה ורמת הפירוט הייתה גבוהה יותר. מאידך שידוך פונו סטייג' מסוג פרוג'קט מנורתי הציג תוצאה דומה מאוד לפונו הפנימי של המגבר המשולב. אי לכך אני מוצא את מגבר הפונו הפנימי כטוב אך לא טוב מאוד. חובב חובבי הפטיפונים יאלצו לדעתי לחשוב על שידוך מגבר פונו חיצוני שיתאים גם לדרגת הגברה MC שחסרה במכשיר הזה.

30 וואט מפתיעים: מאוד הפתיעה אותי העובדה שה-30 וואטים הללו כל כך חזקים. המגבר הזה מצליח לשלוט ביד רמה ברמקול שלי. ממש כמו מגבר גיבור מרובה וואטים טובים אך הציג יתרונות שאני מוצא רק ב-SET (מגברי מנורות סינגל אנדד) כמו מיידיות, טבעיות וגודל הפרזנטציה. קל מאוד להתמסר לצליל הבוקע ממנו במיוחד אם הרמקול שרגילים להאזין לו הוא רמקול בהיר עם מגבר קר או אפילו נוטה לבהירות. הוא ללא ספק מצליח להביא רמקולים אנליטיים לתוצאה מאוזנת, נכונה על הגבול הדק שבין צליל רומנטי לנטרלי. לדעתי זה הצליל הנכון.

מהאלר

על המבחן הקלאסי אחראי מהאלר מסימפוניה ה-5 שהיא לטעמי אחת מהיצירות היפות ביותר שכתב. אני מוצא את היצירה הזו כמתאימה מאוד עבור בחינה בזכות התובעניות ומגוון הכלים האקוסטיים הרחב שהיא כוללת.

המגבר הזה מצליח לנגן את היצירה באופן משביע רצון אך זיהיתי סוג של גבול בכוחו, אפשר להגיד "סוף סוף" מפני שזה הגיע רק כאשר הגברתי לעוצמות גבוהות למדי וזה היה כאשר התרגזתי שאיני מצליח להביא אותו לרוויה. אז כן, יש לו גבול והגבול הוא שילוב של רמקול שנחשב בינוני להנעה, יצירה קלאסית קשה ותובענית ועוצמה גבוהה. זה התבטא בחוסר קוהרנטיות של הצליל, כלי קשת איבדו מהפרטים ותמונת הסטריאו הפכה למעורפלת ודחוסה מאוד, הפרדת הצליל גם כן נפגעה קשות וכל גם הרזולוציה הכללית של היצירה. לאחר שחזרתי לעוצמה נורמלית אך עדיין חזקה ומאתגרת למדי המגבר הצליח להציג את היצירה הזו באופן ראוי בהחלט וכל החסרונות שגליתי כאשר לקחתי אותו לקצה היכולת נעלמו והתוצאה הפכה לטבעית יותר, הכלים בקעו מהרמקול בקלילות וכמובן שהפרדת הכלים והפרטים חזרו והמשיכו להרשים אותי בחוויה מוסיקלית נעימה שניתן להאזין לה שעות על גבי שעות.

גבוהים: התחום הגבוה מזכיר מנורות ואפילו מנורות עם יתרונות. הכוונה היא שהתחום הגבוה מרגיש מאוד קליל ואוורירי בעוד מגברי מנורות מעגלים מעט פינות בתחום התדרים הגבוה. אני מוצא שבתחום התדרים הגבוה המגבר הזה עולה אפילו על מגברי מנורות מאוד נחשבים שעמדו למבחן בביתי.

Sugden Masterclass מגבר משולב

נקודות ציון

התאמה לרמקולים
רמקולים בהירים או אנליטיים יסתדרו עם מגבר זה והאהבה בניהם אכן תפרח. רמקולים ניטרליים גם כן יתאימו בהחלט אך זה כמובן תלוי באוזן המאזין ובאותה מידה רמקול מהמשפחה החמה.

העמדה
הסאגדן מתחמם מאוד אך זה ענין נורמלי עבור מגבר שעובד בקלאס A לאורך כל הדרך. אני מוצא שההעמדה הטובה ביותר על מעמד המערכת תהיה כאשר המגבר הינו חשוף בכל צדדיו לאוויר. מדף סגור עלול להזיק למגבר בגלל חימום יתר. האמת היא שרוב המגברים מתחממים ולרובם אני אמליץ אוויר.

שיכוך
מעמד הפגודה שברשותי עשה לו בהחלט טוב. אני מוצא את המגבר הזה כרגיש לזעזועים ושקוף מאוד לסוגי מדפים שונים. בכל ביקורת אני מניח תחילה את המוצר על הרצפה לאחר מכן מניח אותו על אחד המדפים בארונית הסטריאו. כאשר הונח על המדף היעודי הורגש שיפור דרמטי באיכות הצליל שהתבטא בדינמיות, במה רחבה וברורה יותר והרבה יותר שקט. על מנת לבחון היטב את ההבדלים בשיכוכים הנחתי אותו על שרפרף עץ יציב והתוצאה הייתה פחות טובה מאשר על המדף הייעודי. לעומת זאת שימוש במשככים, ספייקים במקרה הזה הביא את התוצאה לקרובה מאוד לתוצאה שהתקבלה על המדף הייעודי. אי לכך, אני מוצא שהתמורה הטובה ביותר, בהעדר מדף יעודי איכותי, היא להעמידו על ספייקים ומשטח עץ יציב.

Sugden Masterclass מגבר משולב

סיכום

לא מעט פעמים מדברים על כך שאין דבר כזה צליל מנורתי וצליל טרנזיסטורי. זה לא ממש נכון, אבל בכל זאת יש סוג של עקביות בצליל ובכך למנורות יש יתרונות שאין לטרנזיסטור ולהפך. הצליל המנורתי (למרות הנתונים המזוויעים) נשמע טבעי ו"נכון" יותר מטרנזיסטור בלי קשר ל-EQ שלו. או במילים אחרות זה לא ממש קשור לגוון הצליל אלא יותר לאיכות סונית מנורתית. הטבעיות שבמנורה ממכרת ומצד והתוקפנות והשליטה של טכנולוגיית הטרנזיסטור ממכרים גם כן. המטרה היא להגיע לעמק השווה בין שניהם. והמגבר המשולב הזה בהחלט מזכיר מנורות עם יכולות שליטה ותוקפנות טרנזיסטורית כאשר צריך אותם.

אני מכניס את המגבר המשולב הזה לקטגוריה הסונית החמה ואוסיף כי לפי הצליל, הייתי מגדירו כמגבר משולב מנורות איכותי בתצורת מגבר טרנזיסטורי טהור שכולל יתרונות של שניהם עם חסרונות ספציפיים שלו. אחד מהחסרונות יהיה כושר ההנעה כאשר בצידו השני עומד רמקול קשה להנעה. מאידך, מול רמקולים כמו שלי שהם ממוצעים מהצד הקשה הוא עומד בגבורה ומניע בקלות בכל סגנונות המוסיקה. כמובן שתוספת של עוד כמה עשרות וואטים היתה הופכת אותו למגבר המושלם אך אני משער שהיינו משלמים על כך בכסף גדול ולא בטוח שהתוצאה הסונית היתה נשמרת.

ה- SUGDEN MASTERCLASS מצליח להציג מיידיות טרנזיסטורית ויחד עם זאת חמימות ואיזון טונאלי מרשים במיוחד. תחום המיד הוא התחום החזק ביותר של המגבר הזה - חם, שמן, עם רזולוציה מדהימה והיתרון הזה מביא את החוויה המוסיקלית לרמה בלתי רגילה.

מחיר
: 34,000 ש"ח

יבוא ואחריות: אמנון סאונד


ציוד הבדיקה -
SUGDEN MASTERCLASS Review

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - audio analogue MAESTRO DUECENTO -
קדם מגבר – VAC STANDART LE
מגבר משולב - SUGDEN MASTERCLASS

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK -
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm -
ראש -  - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג - ' - GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
ספק כח לפונו סטייג' - GRAHAM SLEE -  
משקולת מייצבת לפטיפון -  - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון -  - living voice

פטיפון ששימש לבדיקה:
TecnoDec + זרוע RB250+Tecnoweight + ראש - Denon DL160

כבלים
כבלי כח – kubala sosna emotion
כבלי רמקול - xlo limited edition
אינטרקונקט - ACOUSTIC ZEN Matrix

ציוד נלווה
ארונית ציוד -  - Finite-Elemente Pagode Signature
הארקה משופרת לקדמגבר -  -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONE

מעבר לתגובות בפורום