מצלמה קשוחה במבחן – אולימפוס Stylus Tough 8010

אלי כרמי
14-09-2010 05:06

מה מסתתר מתחת לגוף של מצלמת Olympus המוקשחת, ה- Stylus Tough 8010, לקחנו אותה לטיול בחוץ, בים וביבשה, ביקורת.


לא לכל מקום ניתן לקחת את מצלמת הסטילס הביתית ללא חשש כי תפגע ותפסיק לפעול. אבל יש מצלמות שמתיימרות להגיע ולעבוד בכל מקום, הגרסה החדשה של Olympus למטרה זו נקראת Stylus Tough 8010. על הנייר היא מסוגלת לצלול עד לעומק של 10 מטרים, לשרוד טלטולים, מכות וגם קור קיצוני ולהמשיך לצלם תמונות איכותיות תוך כדי שייט בים או סקי על פסגות הרים, בדקנו האם כצעקתה.

מבנה

גוף המצלמה בנוי אלומיניום מוקשח, ה- 8010 אינה מלכת יופי, אך היא גם לא גדולה ומגושמת מדי למראה וביחד עם עיצוב ריבועי ונקי היא אינה צועקת "אני מצלמה מוקשחת ומגושמת". בחלקה השמאלי הכולל נעילה כפולה כהגנה נגד אבק ומים נמצא פתח הכנסת כרטיס הזיכרון, הסוללה וכן חיבורי USB ו- HDMI. מעל נמצאים כפתורי ההפעלה ולחצן הצילום. כאשר באחוריה לצד מסך 2.7'' נמצאים רוב כפתורי ההפעלה שבדומה לשאר המצלמה גם הם מרגישים חזקים ובעלי עמידות.

Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס

סוללה וזיכרון
למצלמה יש זיכרון פנימי של 2 GB שניתן להרחבה ע"י שימוש בכרטיס זיכרון מסוג SD/SDHC. המצלמה מסופקת עם סוללה נטענת מסוג Lithium-Ion כאשר חיבור המצלמה עם כבל USB למחשב או לחשמל גם טוענת את הסוללה, אך כבל USB זה אינו סטנדרטי, בגלל זה חשוב לשמור על הכבל המסופק עם המצלמה וכן לקחת אותו איתכם לטיול ארוך לצורך טעינה והורדת תמונות.

סוללת ה- 8010 הספיקה לכמה ימי עבודה מאומצים שכללו צילום של כ- 190 תמונות חלקן עם פלאש וגם צילום וצפייה כמה קטעי וידאו.

Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס

הפעלה וצילום

לחצן ההפעלה נמצא במיקום מעט מוסתר זאת בכדי למנוע הפעלה אקראית, אך קשה ללחוץ עליו להפעלה. לאחר הפעלת המצלמה יש להמתין 7 שניות עד שיהיה ניתן לצלם. לחצן הצילום לעומת זאת הינו בעל תגובה טובה ונוח לשימוש כאשר בין צילום לצילום יש להמתין כ- 5 שניות או 7 שניות כאשר מצלמים עם פלאש. למצלמה יש אפשרות לצילום ברצף שמאפשר צילום מספר תמונות בקצב של קצת פחות מתמונה ב- 4 שניות, או צילום מהיר ברצף של יותר מתמונה בשנייה אך אז הרזולוציה יורדת לרמה של 3 מגה פיקסל.

לחצנים ומכות
למרות שהמצלמה לא ממש קטנה והמסך לא ממש תופס את כל החלק האחורי שלה לחצני התפעול שלה יחסית קטנים ולא ממש נוחים לשימוש, לצורך שינוי הזום, שינוי ההגדרות או הפעלת הוידאו.
למצלמה יש יכולת שליטה וצילום ע"י מכות בגוף המצלמה, מעל ובצדדים, שיטה שאמורה לעזור לתפעול בשטח כאשר הידיים עם כפפות לדוגמה. רעיון נחמד, אך גם לאחר מספר ניסיונות ואימון, קשה לי להגיד שממש הצלחתי לשלוט בשיטה זו.
 
מסך ותפריטים

Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוסה- 8010 מגיעה עם מסך 2.7'' ו- 230,000 פיקסלים, אשר מציג תמונות באופן ברור וניתן לעבוד איתו גם ביום שמש חזקה. הוא מאפשר שינויי תפריטים וצפייה בתמונות  בצורה נוחה, רק חבל שתמונות שמצולמת לאורך ("פורטרייט") לא מוצגות כך על המסך.

היות ואין לחצנים ייעודיים לשינוי הגדרות כל הפעולות נדרשות להתבצע דרך התפריטים ולא דרך מקשי קיצור כמו ברוב המצלמות האחרות. כלומר קבלת תגובה איטית יותר עבור כל שינוי, כך שיש סיכוי לפספס את הצילום אם רוצים לשנות ערכי ISO או לעבור לצילום מספר תמונות רצופות.
שלא תבינו לא נכון: האפשרויות קיימות ואפילו מגוונות אך הן מופעלות רק דרך התפריטים.

עברית
תפריטי המצלמה מופיעים בעברית מלאה (ומבחר שפות נוספות) וכך גם מסכי עזרה והסברי התפעול, דבר שלמרבה ההפתעה קצת נדיר בארצנו, מה שמזכה מצלמה זו בנקודת זכות גדולה כאן. הממשק בעברית מהווה יתרון שיכול לעזור למשתמש הפשוט להבין ולנווט יותר בקלות בין התפריטים בשפה הברורה לו.

מצבי צילום
עם תמיכה במספר מצבי צילום, כמו מצב צילום אוטומטי, מצב Program שנותן יותר יכולות שליטה וכן מייצב תמונה שעושה עבודה טובה, ה- אולימפוס 8010 מרגישה מצלמה מודרנית. כמו ברוב המצלמות היום גם היא מגיעה עם יכולת זיהוי פרצופים מתקדמת, מצב סופר מאקרו שמאפשר לצלם מקרוב - ממרחק של סנטימטר אחד ומספק תמונות חדות וברורות יחסית. פוקוס המצלמה עובד באופן מדויק בתנאי תאורה טובים עד סבירים, אך מרגיש איטי במקצת.

המצלמה כוללת עדשה רחבה של 28 מ"מ, עם זום אופטי כפול 5 וחיישן ברזולוציה של 14MP. בצילומי חוץ ואור טוב, יוצאות תמונות חדות וברורות תוך הפקת גוונים טבעיים, אך בצילום בתוך הבית או בצל התמונות פחות ברורות ונוטות להציג עודף ניגודיות. ה- 8010 מסוגלת לצלם גם ב- ISO גבוה, אבל מעל 400 אסא, מורגש כבר רעש בתמונה ומ- 800 אסא, מתקבלות תמונות מגורענות יחסית למצלמות קומפקטיות אחרות.

וידאו

המצלמה מסוגלת לצלם וידאו באיכות HD של 720P בקצב של 30 פרמיים בשנייה שזה בהחלט מכובד, נקודה נוספת לכף הזכות היא שבזמן הקלטת הוידאו לא שומעים את רעש המייצב או הפוקוס כמו מצלמות קומפקטיות אחרות. לצד השלילה יש לקחת את הפוקוס האיטי יחסית בזמן צילום הוידאו ואת הטיפול האיטי במעבר בין מצבי תאורה שונים – בניגוד לאחותה בעלת הזום הגדול ה- SP-800UZ.


מצלמה באקסטרים
על הנייר המצלמה יכולה לשרוד מספר פגעי טבע, מכות, קור ועוד שמיחדות אותה ומעניקות לה יתרון מול מצלמות קומפקטיות אחרות. בזמן בדיקה לא ממש התייחסתי אליה בכפפות של משי, העברתי אותה טבילות במימי ים סוף ובבריכה (גם לעומק של מספר מטרים) וכמו כן היא "טופלה" בידי מספר תינוקות לא רחמניים.
אך לא ממש התאפשר לי לבדוק לעומק את ענין העמידות כך שעל נקודות אלו (פרט לעמידות למים עד 10 מטר) אין לי אפשרות לחוות דעה.

סיכום

עם גוף קשיח ויכולת לעמוד בתנאים לא קלים מצלמה זו יכולה להיות בת לוויה מוצלחת שלכם לטיול הסקי, שיט, בילוי בים ועוד הרבה פעילויות המתאימות לקצב שלכם. היא תעשה כל זאת ללא צורך מיוחד בשימרה עליה ותאפשר לתפוס את הרגעים הקסומים האלו. אבל, חבל שאיכות התמונה נפגעת כאשר כמות האור מסביב יורדת וחבל גם על איטיות התגובות בזמן התפעול ובעת הצילום.
האם היא באמת בת הזוג שאתם רוצים לקחת לטיול הקשוח? את ההחלטה הזאת, אשאיר בידכם.

ציון:

מחיר: 1,999 ש"ח

אחריות: אלודה (שנתיים)

בעד: מצלמה מוקשחת, סופר מאקרו של 1 ס"מ, צילום וידאו HD, תפריטים בעברית.

נגד: תפעול ושינוי הגדרות איטי - מתבצע רק דרך תפריטים ולא לחצני קיצור, איכות תמונה בתנאי צל וחשיכה, תגובות איטיות, כבל טעינה USB יעודי ולא סטנדרטי.

תמונות דוגמה

לחץ על התמונה להגדלה

Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס - אלי כרמי


Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס - אלי כרמי


Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס - אלי כרמי


Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס - אלי כרמי


Olympus Stylus Tough 8010 אולימפוס - אלי כרמי

מפרט טכני - אולימפוס 8010

יכולת צילום בפורמט: 4:3, 16:9
גדול תמונה אפקטיבי 14MP
גודל חיישן 1/2.3 "
צפיפות פיקסל 45 MP/cm²
סוג החישן CCD
אסא 80, 100, 200, 400, 800, 1600, High Auto
זווית רחבה 28מ"מ
מיצב תמונה    כן
Aperture    F3.9 - F5.9
Min shutter    1/4 sec
Max shutter    1/2000 sec
Built-in Flash     כן
External flash    לא
Flash modes    Auto, On, Off, Red-Eye
Exposure compensation    -2 to +2 EV in 1/3 EV Steps
Continuous Drive, 5 fps
וידאו  1280 x 720 (HD 30 fps), 640 x 480 (30 fps)
Remote control    לא
טיימר 12 או 2 שניות
זיכרון חיצוני SD/SDHC
זיכרון פנימי 2GB
Viewfinder ללא
LCD    2.7 "
מספר פיקסלים    230,000
USB    USB 2.0 (480Mbit/sec)
HDMI    כן
Wireless    לא
GPS    לא
 סוללה    Lithium-Ion LI-50B
משקל 245 גרם כולל סוללה
מידות    24 98 x 64 x מ"מ

מעבר לתגובות בפורום