מגבר פטיפון Roksan Caspian Reference, ביקורת

נמר לוי
20-08-2010 06:50

מגבר פטיפון הינו רכיב חשוב במערכת אודיו אנלוגית, נמר לוי בוחן את הדגם הבכיר במשפחה של חברת רוקסן האנגלית, ביקורת.


הפעם נדליק אור על אחד מהרכיבים החשובים יותר במערכת האנלוגית שברשותם – מגבר הפונו. הפעם נבחן מגבר פונו מבית היצרנית האנגלית המכובדת רוקסן.

המוצר הנסקר נחשף לראשונה בארץ, זוהי הגרסא האחרונה והמעודכנת ביותר של החברה שכיאה ליצרנית אנגלית טהורה שומרת על עיצוב שמרני ועקבי לאורך השנים.

ROKSAN CASPIAN Phono Stage (Amp) REFERENCE DXP SE במבחן!

הרוקסן הינו מגבר פונו בגודל מארז מלא (43 ס"מ רוחב) וכולל שתי דרגות הגברה, MC ו-MM. זוהי גרסת הפונו היקרה ביותר של החברה, כאשר השליטה בדרגת ההגברה מתבצע בתחתית המכשיר על ידי כפתורים קטנים בסדר מוגדר (ישנו תרשים חרוט ממקום על יד הכפתורים). בחלקו האחורי ניתן למצוא שתי כניסות RCA + חיבור להארקה והאזנת חשמל המתבצעת על ידי כבל הקומקום הסטנדרטי. בקדמת המכשיר ניתן למצוא צג פשוט שעליו מוצגת דרגת ההגברה שנבחרה. בסך הכל מדובר ב- PHONO STAGE שבנוי נהדר עם רמת גימור מאוד איכותית ומשקל שמספר על ספק כוח גדול למדי שהוא בהחלט אחד מהרכיבים החשובים בכל מוצר אודיו.

קצת טכני
מכשיר זה מציג רגישות של 40dB בדרגת הגברה MM ושתי דרגות MC כאשר האחת מציגה רגישות של 54dB ודרגת ההגברה שנקראת MC2 שמציגה רגישות של 60dB. שתי דרגות הגברה ל-MC מאפשרים התאמה נכונה יותר עבור הראש שברשותכם וזהו בהחלט צעד מבורך. נמשיך עם נתון אחוזי עיוות שעומד על 0.01% שזה נתון טוב בהחלט עבור פונו סטייג' שכן הראשים עצמם מציגים גם ככה אחוזי עיוות גבוהים יותר ולכן אני רואה את הנתון הזה כ"פחות חשוב". יחס אות לרעש בדרגת הגברה MM עומדת על 88dB, בדרגת הגברה MC1 84dB ובדרגת MC2 שמהווה את הדרגה הרגישה ביותר המוצר מציג נתון של 80dB שזה לא ממש שקט.

Roksna Caspian Phono Reference

מבחן האזנה

התחלתי עם אחד מהאמנים המוערכים והאהובים עלי. satchmo הוא הכינוי הנפוץ לזמר והחצוצרן הגדול "לואי ארמסטרונג" בתקליט מדהים במהדורה מיוחדת של AUDIO FIDELITY במשקל של 200 גרם מכובדים ואיכות סונית יוצאת דופן שנקרא satchmo plays king oliver.

לואי ארמסטרונגכבר מהצליל הראשון בו הטרומבונים נותנים את קולם ניתן להבין שמדובר ב- PHONO STAGE מרשים. הצליל טבעי, מלא ומפורט להפליא, החצוצרה שמצטרפת נוטה להשמע "חריפה" בשילובים שונים וכאן, בשילוב הזה הצליל בהחלט מאוזן ו"נכון". לואי ארמסטרונג פותח את פיו ולאוזניי מתגלה נוכחות אנושית אמיתית, בטבעיות וקלילות מדהימה שקשה מאוד להתעלם ממנה. הבמה מסודרת מאוד, מדויקת להפליא וענקית. התופים מאחור מתפרסים במרחב שבין הרמקולים, כלי הנשיפה בצדדים, הפסנתר מאחורי ארמסטרונג והוא במרכז, יחד עם החצוצרה. גם הפונו הזה, כמו רוב ה- PHONO STAGE היקרים מצליח להציג דינמיות מרשימה מאוד, נטרליות ומהירות משביעת רצון בהחלט. התוצאה בקטע הזה הוציאה אותי מרוצה בהחלט!

בס: מעט רזה אך מדויק ומהיר מאוד. בקטעי קונטרבס חסר לי מעט גוף ומשקל אך הצליל ברור ומאוד נטרלי. בקטעים עמוסים בבס (דיאנה קרול, פטרישיה ברבר) הרוקסן מצליח להביא את התוצאה למאוד מאוזנת ומאוד "נכונה". בקטעים רזים מטבעם הוא ממשך בעקביות להרזות מעט את הצליל בתחום הנמוך.

הפרדת כינורות

אני ממשיך עם מוסיקה קלאסית מבית היוצר של VIVALDI ביצירה המקסימה שמשמשת אותי כרפרנס כבר המון זמן Four Seasons the . זו אולי אחת היצירות שקשה לי להשתעמם ממנה. היא כל כך מורכבת וכל כל משתנה בין עונה ועונה שכל פעם אני מוצא בה משהו חדש להתאהב בו. אישית, אני מעדיף את הביצוע הזה של piero toso בהוצאה של ERATO שלמרות שהיא אינה נחשבת מהמשובחות ביותר ויש לי בהחלט כאלה שעל פי דעתם של חובבי קלאסי מדופלמים יהיו טובות יותר אך בזו יש משהו בסאונד שפשוט קוסם לי. היצירה מתחילה וה- רוקסן מצליח להפריד את הכינורות באופן ברור מאוד, עם צליל אוורירי וטבעי, אין סימנים או רמיזות לחריפות או חוסר איזון והתוצאה הסונית הכללית היא בגוון נטרלי נוטה לחמימות קלילה. הצליל מפורט ומאוד מוגדר ומגובש, ברמת המיקרו דינמיות הוא בהחלט מרגיש בטוח וחושפני והכי חשוב הצליל מאוד נקי ומאוד שקט מה שבעצם מוביל לכמה יתרונות להישמע בולטים עוד יותר.

Roksna Caspian Phono Reference

מתופפים שמחים

ZAKAאני ממשיך עם יצירה מוסיקלית מבית ZAKA שלמרות השם שמהווה קונוטציה לא ממש חיובית ועלול להחריד כל יהודי, מדובר בהרכב מתופפים מוכשר ושמח. הם אגב, מהווים השראה להרכב המתופפים האלקטרוני SAFRI DU שהיו הראשונים ששילבו מוסיקת מועדונים אלקטרונית יחד עם כלי הקשה אקוסטיים. מכל מקום, כלי הקשה דורשים מהירות, דינמיות ושקיפות מוחלטת. אם זה לא מתרחש לא נשמע את "גוף" כלי ההקשה, את הדעיכה שלאחר המכה ואת הפרטים הקטנים כאשר היד או המקל פוגעים בעור (או בפלסטיק). כאן, תשמעו הכל, ההקלטה מעולה והפונו מצליח להציג זאת, הוא אומנם גילה מעט "חריפות" אך אני נוטה להאשים בכל את קדם המגבר שלי שאופיו מזוהה עם הצד הנטרלי/אנליטי בין משפחות הצליל וגם מפני שכאשר שודך אל קדם מגבר של מקינטוש (שנבחן על ידי לא מזמן) התופעה הזו נעלמה.

ה-רוקסן מצליח להציג מהירות מרשימה ביותר ומצליח לשקף את הפרטים הקטנים אך לא ברמה שחשתי מסוחרר מכך. בתחום הפירוט הוא מאוד מתאים למחירו ולא נרשמה הצגת פרטים מעבר לממוצע.

בגדול, התוצאה בתקליט הזה מעולה ומרשימה והכי חשוב – משכנעת מאוד.

הערה: התחום התחתון ביותר מרגיש מעט רזה, ישנה תחושה כי הוא אינו מצליח לרדת ממש נמוך ואני מוצא את "חסרון" הזה כמבורך כאשר הוא משודך למערכת עם בעיות אקוסטיות בתחום התחתון. הוא אומנם לא יבצע עבודה של לוכד בס או RC אך העדר או הנחתה של התחום הנמוך מאוד (30HZ ומטה) היא לעיתים קרובות מבורכת. אני מוכרח לציין כי ללא מיקוד עקבי בגזרת התדרים הזו וללא מבחן שמתמקד בכך אני סבור שלא תתייחסו לכך וגם אם התייחסתם לכך זה לא ממש מפריע לחוויה המוסיקלית שכן שאר ספקטרום התדרים והאיזון הטונאלי בהחלט עושה את שלו ומעשיר את החוויה המוסיקלית והאיכות הסונית המרשימה של המוצר.

מיד: אמרנו על הבס שהוא מעט רזה וזה עלול להתפרש כאילו גם המיד והמיד בס מושפעים מכך. המצב לא כך. המיד שבוקע מהפונו הזה הוא בהחלט מלא, עם רזלוציה מרשימה, טבעי ועם נפח ונוכחות אנושית וכלית מאוד משכנעת.

צד אפל מוצלח מאוד

מכאן אני ממשיך לאחד מהתקליטים הטובים והממכרים ביותר ששמעתי. מדובר בתקליט שאני קורא לו תקליט מסע. זה מסוג התקליטים שעל מנת להבין בדיוק מה רצה המשורר בהם, צריך להאזין לו מתחילתו ועד סופו מספר פעמים. גם לאחר פעמים רבות של האזנה רצופה אי אפשר שלא להתפעל מהיצירה המוסיקלית הגדולה ביותר שנעשת בתחום הרוק. פינק פלויד – הצד האפל של הירח בהחלט ראוי למחמאות מהסוג הזה ולא רק בזכות השילוב האלקטרוני והאקוסטי אם כי בגלל העריכה המושלמת, הסאונד הנדיר (בתקליט במיוחד) וכמובן הצלילים שאז, בשנים ההם, הקדימו את זמנם. את התקליט הזה שמעתי מספר פעמים דרך מגבר הפונו הזה. המסקנות ברורות לחלוטין. הוא מצליח להעביר את היצירה באופן משכנע בהחלט. הוא מציג איזון טונאלי מעולה ורמת פירוט מרשימה שבלטה בשיר Money בו הקופה גלגלה לא מעט מטבעות. הוא הצליח להעביר גיטרה חשמלית מלאה באנרגיה ובעלת משקל ראוי, סקסופון עם גוף ואווריריות משביע רצון עבור כל אודיופיל "מוסמך". הצליל נטרלי נוטה לחמימות קלילה ומאוד רגוע ו"זורם". האזנה לתקליט עצמו בעצימת עיניים היא אכן חוויה מרוממת נפש במיוחד כאשר הרכיבים טובים.

פוקוס בקול אנושי

מתי כספיממשיך עם מתי כספי ואני בוחר באחד משיריו הטובים ביותר "ילדותי השנייה" שנפתח עם ניגון לילי של סינתיסייזר שנשמע מעולה, רך ועדין כמו שהוא אמור להישמע, קולו העמוק של מתי כספי נשמע היטב בפוקוס מרשים ובטבעיות מענגת ומשכנעת מאוד. התחום התחתון נשמע מעולה, עם רזולוציה מרשימה מלבד התחום התחתון מאוד שנעלם מאחור. משם ומעלה הצליל מאוד מאוזן, כלום לא בולט מידי ושום דבר לא חסר. בקטעים בהם מתי כספי "לוחץ" בקולו אני מגלה דינמיות מעולה ששומרת על איזון טונאלי נכון ומגובש.

הצליל מציג פרטים רבים, לא מרגיש שחסר לי משהו ההרמוניות נשמעות היטב, שכבות המוסיקה ברורות והפרדת הכלים מעולה. אני מוצא גם כאן, כמו בקטעים אחרים, שהתוצאה הסונית שהמוצר הזה מציג היא לא פחות ממעולה.

גבוהים: התגלתה נטייה קלה לבהירות אך לא לחריפות וזה כאשר הרמקולים שלי משקפים זאת היטב. אני משער שרמקולים פחות נטרלים משלי יקבלו את האווריריות הבהירה מעט הזו באהבה רבה. ה- STAGE REFERENCE מאוד מפורט ומהיר, התחום הגבוה מצליח להפריד צלילים באופן מרשים מאוד, מצליח לשכנע במיקום פגיעת מקל המתופף על המצילה ומצליח בהחלט להעביר את הפרטים הקטנים ביותר שמסתובבים בשטח התדרים שלו. אני יכול להגיד בביטחון שהגבוהים שבוקעים מהפונו הזה הם פשוט מצויינים.

Roksna Caspian Phono Reference

נקודות ציון

העמדה
מדובר במכשיר קדם מגבר לפטיפון בגודל מארז מלא, הוא יתפוס מקום על המדף כפי שיתפוס כל נגן תקליטורים או מגבר משולב בגודל נפוץ. זה מהווה יתרון וחסרון, היתרון מתגלה כאשר יש מקום על המדף והרוקסן אינו עומד כנטע זר עיצובי במערכת אך כשאין מקום על המדף עבור מכשיר סטנדרטי (יש "פונוסטייג'ים רבים קטנים במימדיהם) הוא הופך להיות חצי מטרד, לא ממש פרקטי ולא ממש ניתן להסתרה מה שמוביל את החובב להניחו על הרצפה (רע מאוד) או לרכוש מעמד שמכיל מדף נוסף (טוב מאוד).

שיכוך
על כיסא, שרפרף יציב מעץ ליתר דיוק ה- רוקסן קספיאן ניגן פחות טוב מאשר על המדף היעודי. אי לכך אני מסיק מסקנה שכמו כל מוצר איכותי אחר, "הפינוק" כאן הינו בלתי נמנע. מדף יעודי הוא חובה כפי שחובה לחבר אותו לחשמל על מנת להאזין לו. בהעדר מדף יעודי לאודיו ניתן להשתמש באביזרי שיכור מסוגים שונים ולבחור בטוב ביותר עבורכם.

הזנת חשמל
בסעיף הזה, התגלו הבדלים ברורים מאוד. שידוך כבל חשמל איכותי יציג תוצאה טובה יותר באופן דרמטי מאשר כבל חשמל פשוט המגיע עם המכשיר. בחנתי הבדלים בין שלושה כבלי חשמל כאשר הכבל האישי שלי הינו היקר ביותר ואכן התגלה כשידוך הטוב ביותר עבור המוצר. התוצאה היתה מעולה גם בשילוב כבל חשמל בעלות של 800 ₪ אך לא מספיק טובה עם כבל החשמל המגיע עם החבילה. חסרונותיו של כבל החשמל המגיע עם החבילה התבטאו בנקיון, פרטים ובמיוחד בדינמיות ובתחום התחתון שהיה פחות מוגדר ופחות מופרד.

Roksna Caspian Phono Reference

סיכום

המוצר שבחנו זה עתה, מתגלה כמגבר מעולה עבור פטיפון. הוא מצליח להעביר קולות אדם באופן משכנע ביותר, להציג במה ענקית ותמונת סטריאו מעולה, מצליח לנגן קטעים מורכבים ולפרק תזמורות סימפוניות גדולות באופן שראוי בהחלט למוצר בטווח המחיר הזה.

בנוסף, מצאתי אותו מאוד מפורט וחושפני אך לא ברמה מפתיעה למחירו. בתחום של חשיפת הפרטים במוזיקה, מדובר במגבר איכותי שמיישר קו עם רוב המוצרים בגזרת המחיר הזה.

אחד מהפרמטרים הבולטים בפונו סטייג' הזה הוא המהירות והדיוק בקטעים תובעניים. הוא מצליח לשמור על דינמיות ומיקרו דינמיות ויחד עם זאת אינו מאבד מהפרטים לטובת כוח ומציג איזון טונאלי מאוד מרשים. בקטעים רגועים הוא מתגלה כרגוע מאוד, נוטה לרומנטיות קלילה באופיו אך לא מהצד החם והסתום אם כי מהצד הנטרלי והאוורירי במיוחד.

מעט הפריע לי התחתון מאוד שהרגיש מעט רזה, מה שהתבטא בחלק המאוד נמוך בו מסתובב קונטרבס למשל, אנלא מאמין שהייתי שם לב לכך בהאזנה שאינה ממוקדת כפי שאני מתמקד בסקירה ואוסיף שה"חסרון" הזה לא ממש מפריע לי משום שהוא אינו משפיע על תחומי המיד והמיד-בס שנשמעים מעולה.

ולמרות החסרון הקליל הזה שמתי לב שככל שהאזנתי לו יותר כך נהנתי ממנו וגיליתי בו עוד כמה יתרונות קטנים שרבים מאיתנו יראו אותם כחסרי משמעות. ניקח לדוגמא את תאורת הצג הקדמית שאינה מציקה לעין גם לאחר מבט ממושך, את עצם העובדה שהוא אינו מתחמם כלל וניתן להניחו גם בין מכשירים כאשר המאזין אינו חש ביתרונות השיכוך ולמרות שלהניח מכשיר על מכשיר פוגע באיכות הצליל, מכך שהוא בגודל מלא שלא מהווה "נטע זר" במערכת ואין סיבה להסתירו מאחורי מכשיר (לחובבי הסימטריה) והחשוב מכל הצליל שאינו מעייף גם לאחר שעות ארוכות של האזנה.

בסופו של יום, מצאתי כי מדובר במגבר פטיפון אשר בחלק מהפרמטרים הציג ביצועים שמתאימים מאוד למחירו ובאחרים הבליט יתרונות שמצאתי אותם רק במכשירים יקרים ממנו.
במידה ואתם לפני רכישה של "מגבר פונו", אל תדלגו עליו. יכול להיות בהחלט שתתאהבו לפחות כפי שאני התאהבתי בו.

מחיר: 8,300 ₪
אחריות ושירות: אודיו קונספט

ציוד הבדיקה

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - audio analogue MAESTRO DUECENTO -
קדם מגבר -  - Densen Beat 200

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK -
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm -
ראש -  - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג - ' - GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
ספק כח לפונו סטייג' - GRAHAM SLEE - 
משקולת מייצבת לפטיפון -  - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון -  - living voice

כבלים
כבלי כח – kubala sosna emotion
כבלי רמקול - xlo limited edition
אינטרקונקט - ACOUSTIC ZEN Matrix

ציוד נלווה
ארון ציוד -  - Finite-Elemente Pagode Signature
הארקה משופרת לקדמגבר -  -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONE

מעבר לתגובות בפורום