DLNA ו- חיבור רשת בטלוויזיה, למה זה טוב? מדריך

ליאור קורן
18-08-2010 12:30

חלק נכבד מדגמים חדשים של מסכי טלוויזיה (LCD או פלזמה) מגיע עם חיבור רשת מובנה, למה משמש חיבור זה? האם מסך בסלון יכול להחליף מחשב עבור גלישת אינטרנט או ניגון סרטים מהרשת? כתבת וידאו.


חיבור / יציאת רשת במסכי LCD / פלזמה חדשים

כפי שכבר הצגנו בעבר, מסך הטלוויזיה בסלון הופך בהדרגה למרכז הבידור הביתי.


אחד הגורמים המאיצים להפיכתו  לכזה הינו המצאותו של חיבור רשת מובנה במסכי טלוויזיה, החיבור מתחיל להופיע בדגמים מסדרות ביניים ונכלל כמובן גם במסכי סדרות היוקרה, בעוד זמן לא רב הוא יהפך לאפשרות קבע שתופיע גם בדגמים הזולים ביותר.


חיבור הרשת אותו נמצא יהיה בד"כ מהסוג הרגיל – חוטי, חלק קטן מאוד של המסכים כולל גם אנטנת WiFi פנימית, אחרים מגיעים עם אפשרות לחיבור מתאם אלחוטי ("דונגל WiFi"), מחירו של דונגל שכזה יכול להגיע לסכום של מאות שקלים.


כתבת וידאו - חיבור רשת / אינטרנט במסכי טלוויזיה

מגישים: אלעד רובינשטיין, ליאור קורן, צלם: אסי כהן, עורכים: תמר אברהם, שלומי בלבול

אז למה משמש בעצם חיבור הרשת המובנה? עבור שתי מטרות: אינטרנט וניגון קבצי מדיה מהרשת.


אינטרנט


מסכי הטלוויזיה החדשים, מסוג LCD או פלזמה תומכים ברזולוציה גבוהה מספיק בכדי להציג תכני אינטרנט הכוללים טקסט, תמונות ואף סרטוני וידאו.

הגלישה בטלוויזיה אינה זהה לזו המתבצעת דרך מחשב, אין מדובר בגלישה חופשית דרך דפדפן אלא באפשרות הצגה של מספר אתרים עליהם החליט יצרן המסך, בנוסף, האתרים מוצגים בפורמט טלוויזיוני הכולל פונטים גדולים יותר מאשר במחשב ותצורת תצוגה הנוחה יותר להצגה על המסך בסלון.  

תחזית מזג אויר - מסך פנסוניקתחזית מזג אויר - מסך פנסוניק

לרוב, ניתן יהיה לגלוש מהמסך בסלון אל אתרים כמו יוטיוב, פיקאסה, כאשר בשני האתרים הללו ניתן אף להתחבר לחשבון האישי ולצפות בתמונות או בסרטונים שהעלתם בעבר. בנוסף, ניתן לבדוק תחזית מזג אויר, חדשות באנגלית מהעולם וכעת נכנסים לתפריט גם אתרים כמו טוויטר ו- פייסבוק.


בארה"ב למשל, הוטמע בטלוויזיות גם שירות הוידאו Netflix והוא מאפשר הזמנת סרטים לצפיה בתשלום, דרך האינטרנט.


גלישת אינטרנט - מסך סוניחדשות מאתר CNN על גבי מסך סוני

אתרים בעברית אינם זמינים כרגע, הדבר תלוי בחתימה על הסכמי תוכן וגם במסכים רבים לא קיימת עדיין תמיכה בהצגה או הקלדת אותיות בשפת הקודש. רשימת האתרים מתרחבת בכל פרק זמן מסויים, זאת בעזרת עדכון תוכנה שמתבצע במסך.


אתר EBAY על גבי מסך LCD פיליפסגלישה באתר EBAY דרך מסך פיליפס

שיחות סקייפ דרך המסך

בנוסף, בזמן האחרון הודגמה גם יכולת ביצוע שיחות וידאו דרך המסך בסלון, זאת בעזרת מצלמה יעודית שמתחברת דרך USB למסך ושימוש בשירות סקייפ דרך חיבור הרשת, פנסוניק וסמסונג מציעות מצלמות לרכישה, גם LG וטושיבה הציגו אפשרות שכזו בתערוכות בחו"ל, אך טרם הביאו לישראל מסכים תומכים.

אפלקציות
בתערוכת CES האחרונה, הכריזה סמסונג על פתיחת חנות אפליקציות גם עבור מסכי טלוויזיה. נכון להיום, מדובר בעיקר על משחקי פלאש אותם ניתן להוריד מהאינטרנט, נושא זה נמצא בחיתוליו, אולם הפוטנציאל נראה גדול ומסקרן יהיה לראות כמה יצרנים יצטרפו לכך.

DLNA - שיתוף והזרמת קבצי מדיה

Digital Living Network Alliance, זהו שמו של פרוטוקול אשר למרבה הפלא הופך לסטנדרט מקובל בקרב יצרני הטלוויזיות (להבדיל ממקרים אחרים בהם חזינו במלחמות פרוטוקולים ופורמטים שונים).

DLNA מאפשר למעשה שיתוף וניגון קבצי מדיה בין מכשירים שונים ברשת, זה יכול להיות בין מחשבים שונים, נגני בלוריי, סטרימרים, טלפונים סלולריים וגם נשוא הכתבה: מסכי טלוויזיה.

אם נתרגם את ההסבר לשפת המציאות, הרי שבפועל, מאפשר DLNA לנגן קובץ וידאו, אודיו או תמונות שמאוחסן על מכשיר אחד דרך מכשיר אחר, למשל, להציג בטלוויזיה סרטון שמאוחסן בפועל על מחשב או אפילו טלפון סלולרי הכולל WiFi, מה שהופך את המסך בסלון ליחידת מדיה סנטר.

בכדי שיכולת זו תתאפשר, שני המכשירים צריכים לתמוך בפרוטוקול הנ"ל, כך שיש לחפש את המילה DLNA במפרט הטלוויזיה בכדי לוודא שהיא מאפשרת שיתוף שכזה.


מדיה סנטר - מסך פנסוניקכניסה לתפריט ניגון מדיה (מדיה סרבר) במסכי פנסוניק

גם המחשב – עליו מאוחסן הקובץ, צריך לתמוך ב- DLNA ואם מערכת ההפעלה אינה תומכת בו, יש להתקין תוכנת מדיה סרבר שתוסיף את התמיכה בכך, לדוגמא את תוכנת TVersity החינמית או את Twonky (בתשלום).

מערכת ההפעלה האחרונה מבית מיקרוסופט – Windows 7 תומכת באופן מובנה ב- DLNA, כך שכל מה שיש לעשות הוא לבחור תיקיות מדיה, להגדיר אותן כשיתופיות ברשת ואז לעמוד על הקובץ המבוקש, לסמן אותו עם סמן העכבר, ללחוץ על לחצן ימני בעכבר ולבחור בתפריט הנפתח את "Play To" ("נגן אל"). רשימת ההתקנים המחוברת ברשת תופיע בתפריט, בינם גם הטלוויזיה.

הגדרות חיבור רשת, האם זה ענין מסובך?


עבור המשתמש הממוצע, תהליך הגדרת חיבור הרשת עלול להשמע מפחיד למדי, אולם כדאי לדעת כי במרבית המקרים, הדבר מבוצע באופן אוטומטי לאחר חיבור כבל הרשת מהמסך אל הראוטר וכניסה לתפריט הגדרת הרשת במסך.

אם המסך אינו מזוהה ברשת מסיבה כלשהיא, יש לבדוק האם הראוטר מוגדר על מצב "שרת DHCP אוטומטי" שאמור לזהות מכשירים חדשים ולספק להם כתובת IP יחודית ברשת.

בסיום תהליך החיבור ובהנחה כי בצד של המחשב ישנה מערכת הפעלה תומכת / תוכנת מדיה סרבר ותיקיות שהוגדרו כשיתופיות, ניתן יהיה לראות על מסך הטלוויזיה את תוכן התיקיות השיתופיות ברשת, בד"כ הוא יהיה מחולק על פי קטגוריות: וידאו / אודיו / תמונות. בחירה בקובץ הרצוי מעל גבי המסך תביא לניגון או הצגה שלו.

אפילקציות אינטרנט - מסך סמסונגאפליקציות ואתרי אינטרנט - מסך סמסונג

תמיכה בסוגי קבצים - וידאו / אודיו / תמונות


במקרה בו מדובר על ניגון קבצי אודיו והצגת תמונות, המשתמש הממוצע יתקל בפחות בעיה, היות ורוב השימוש נעשה עם קבצים בפורמטי JPG או MP3  (אם כי פורמט FLAC ה"אודיופילי" למשל לא נתמך לרוב) אך בעולם הוידאו העניינים מסובכים יותר, בגלל שנעשה שימוש במגוון פורמטי קבצים רחב למדי.


מדיה סנטר - מסכי טושיבהצפיה בתיקיות מוזיקה במסכי טושיבה

תמיכה ב- DivX קיימת כבר כבר במסכים רבים, אולי כאשר מדברים על תמיכה בקבצי HD, כאן התמונה פחות ורודה, תמיכה בקבצי AVCHD המקובלים במצלמות וידאו קיימת במסכי סוני וגם פנסוניק, אולם תמיכה בפורמט MKV המקובל בעיקר בקרב "מורידי קבצים" הוצגה רק בשנה שעברה ע"י סמסונג ועדיין אינה פופולרית בשימוש, בעיקר עקב אי הרצון לעודד צפיה בעותקים מתחרים לסרטי Blu-ray מקוריים.


ניגון קבצי מדיה - מסך סמסונגניגון קבצי וידאו - מסך סמסונג

חלק מתוכנות ה-מדיה סנטר מאפשר המרת פורמטים בזמן אמת, כלומר, התוכנה בצד המחשב תמיר בזמן ניגון את קובץ הוידאו לפורמט שנתמך, מה שדורש מחשב בעל חומרה חזקה למדי.


לסיכום, הופעתו של חיבור הרשת במסכי טלוויזיה מהווה חידוש בעל פוטנציאל מסעיר למדי שיכול להפוך את המסך בסלון לשימושי ויעיל יותר ולהחליף בחלק מהמקרים גם את תפקידו של המחשב בחדר העבודה.
מעבר לתגובות בפורום