מערכת SONOS - מזרימה מוזיקה בבית, ביקורת

ליאור קורן
17-08-2010 06:30

המערכת המשולבת של סונוס מציעה מערך של מזרימי מדיה מוזיקליים המתקשר באופן אלחוטי בבית ומציג חווית משתמש ידידותית מאוד, בדקנו אותה.


בשנים האחרונות, עובר תחום האודיו הביתי מהפיכה דיגיטלית, משתמשים רבים מעבירים את מאגר המוזיקה הביתי מתקליטורים (CD) אל כונן המחשב, אחרים רוכשים את השירים האהובים שלהם מראש כבר בפורמט דיגיטלי דחוס, בפורמט MP3 או מקביל אליו.

חברת SONOS מציעה פתרונות לניגון מוזיקה בבבית, המתאימים לעידן הקבצים הדיגיטליים, בחרנו לבדוק הפעם את היצע החברה ולבחון את פילוסופיית השימוש שלה בפועל.

מערכת ה- SONOS מבוססת על דגמי נגנים שונים, כאשר לכל אחד יש תכונות שמייחדות אותו, כל הנגנים הללו מתחברים לרשת אלחוטית אחת, כך שהם מוזנים ממקור מוזיקה אחד ובו זמנית גם נשלטים בעזרת שלט רחוק יחיד.

התקנת SONOS בבית

חיבור והתקנת המערכת אמורים להיות פשוטים כאשר מדובר ברשת מחשבים ביתים בתצורה סטנדרטית, שתי התקנות שבצעתי – בשתי רשתות שונות, עבור ללא בעיות מיוחדות והניסיון הראה כי מומלץ לעשות זאת ביחד עם התקנת תוכנת SONOS על המחשב, התוכנה מגיעה בדיסק מצורף.

התוכנה המצורפת מבית Sonos מבצעת הגדרות מתאימות ומאפשרת למכשירים לגשת אל המחשב מבעד ל-"חומת האש".

בעת ההתקנה, יש להצביע על תיקיית המוזיקה במחשב, ניתן להוסיף גם תיקיות נוספות במקומי רשת שונים. לאחר מכן, יערך תהליך "אינדוקס" ובו יאסף כל המידע המבוקש על קבצי שירים / אלבומים באוסף המוזיקה.
עוד לפני התקנת התוכנה, יש לחבר את הנגנים השונים במערכת ה- SONOS לחשמל, כאשר אחד מהם צריך להיות גם מחובר בכבל רשת אל הרשת הביתית. בעת התקנת התוכנה, יתבקש המשתמש ללחוץ על צירוף של שני לחצנים באחד מהנגנים, כך שיווצר קשר ראשוני וזהו, מאותו רגע, מערכת ה- SONOS זמינה להפעלה דרך השלט הראשי.

כאמור, יש למערכת נקודת חיבור אחת קוית לרשת הביתית, אך בין נגני SONOS השונים נוצרת רשת אלחוטית עצמאית (שאינה קשורה לרשת WiFi הרגילה באם יש כזו בבית), דרך רשת ה- SONOS מתקשר השלט עם כל המכשירים ומועברים גם אותות המוזיקה. כל מכשיר משמש למעשה כמרחיב
טווח של הרשת ומהווה "נקודת הארכה" אל מכשירים נוספים בתור.
אייפון

לב המערכת – שלט רחוק

השלט CR200 מהווה רכיב בסיסי וחיוני לתפקוד המערכת, למעשה איכות הממשק קובעת באופן רב את נוחות ההפעלה ושימושיות ה- SONOS.
צג ה- LCD של השלט הינו מסוג מגע, ברזולוציית 640X480 עושה עבודה סבירה בהחלט מבחינת רגישות ללחיצה (אם כי במספר פעמים לחיצה על שורה בתפריט הביאה לבחירתה של זאת הצמודה אליה), כאשר גוללים רשימות ארוכות, התחושה קרובה לזו של ממשק אייפון / אייפוד.

מי שחשקה נפשו באפליקציית אפל ל- אייפון / אייפוד ימצא כזו בחנות של אפל, היא מחליפה את השלט היעודי.

כל מה שקשור לתפעול מערכת ה- סונוס מתבצע היישר מתוך השלט, מבלי להזדקק לשירותיו של מחשב. גם הרשמה באתר החברה שהינה הכרחית בכדי לקבל עדכוני גרסה דורשת רק הקלדת כתובת מייל בשלט הרחוק. הליך ביצוע עדכוני תוכנה הינו פשוט למדי ובמהלכו, השלט מנהל תהליך עדכון תוכנה של כל נגן ברשת בנפרד.


SONOS CR200 Remote


בהפעלת שלט ראשונה, לוקח מספר דקות להבין את הגיון ההפעלה והממשק. מתחת למסך נמצאת שורה עם ארבעה לחצנים. לחצן ה-"בית" שבצד ימין, מעלה על הצג את רשימת המכשירים והאיזורים השונים ברשת, ניתן להעביר מוזיקה או להפסיק נגינתה בכל איזור בנפרד או לבחור לעבוד במצב "מסיבה" בו אותה מוזיקה מתנגנת מכל מכשירי רשת ה- SONOS בו זמנית.

לחצן עם אייקון הרמקול בצד שמאל, מאפשר לשלוט בזמן אמת על עוצמת הקול של כל מכשיר בנפרד או איזור של מכשירים (קבוצת מכשירים שהגדרנו מראש). הקפצה של הווליום, למשל מעוצמה נמוכה אל גבוהה מאוד, מתרגמת בפועל לשינוי הדרגתי, ללא "מכת ווליום" פתאומית שעלולה לפגום ברמקולים.

תפריט המוזיקה (Music Menu)

תפריט זה מאפשר גישה אל ספריית המוזיקה, שם מסודר האוסף על פי שמות אלבומים, יוצרים,  תיקיות וכו', כולל אפשרות לחיפוש חופשי (מקלדת אנגלית בלבד). חיסרון שמפריע לתפעול הוא העדרותה של תמיכה בעברית, כל שמות האלבומים העבריים מופיעים באותיות ג'בריש וללא תמיכה בדמות תמונות עטיפות אלבומים, הדפדוף ברשימות עבריות הופך למאתגר במיוחד.
בנוסף, ישנה גישה לרשימות השמעה, תחנות אינרנט ושירותי מוזיקה אינטרנטיים ואף אפשרות מעבר בין כניסות ה- Line In בנגן ZonePlayer ZP90.

SONOS Controller CR200


תפריט ההגדרות, מאפשר הקניית שם יחודי לכל נגן ברשת ("מטבח", "חדר אורחים", "החדר של גלית" וכו'), שינוי הגדרות רשת ואף שליחת דו"ח אבחון לחברת סונוס, במקרה בו ישנה תקלת תקשורת או אחרת.

SONOS Controller CR200

תפריט תחנות הרדיו, מציע מגוון (אם כי קטן יותר בהשוואה ל- Squeezebox של לוג'יטק) המחולק על פי ז'אנרים, מיקום ועוד. המכשיר מציג גם רשימת תחנות רדיו ישראליות.

נגנים שונים - ZonePlayer

חברת SONOS פיתחה מספר דגמים של נגנים, ניתן לרכוש בתחילה נגן יחיד ובהמשך לשדרג ולרכוש נגנים נוספים בהתאם לצרכים בבית.
הנגנים השונים, מגיעים בגימור לבן אופנתי שמזכיר מאוד במראו את מוצרי אפל ומשתלב היטב בסלון המודרני.

SONOS

דגם ZonePlayer ZP120 (מימין) כולל מגבר פנימי אקטיבי המאפשר לחבר אליו באופן ישיר זוג רמקולים, יש לו גם יציאה אל סאב ואף כניסת Line In.

דגם ZonePlayer ZP90 (משמאל) מיועד עבור חיבור אל מערכת אודיו קיימת, הוא כולל יציאות אודיו אנלוגיות, דיגיטליות (קואקסיאלית ואופטית) ואף כניסה אנלוגית, מה שהופך אותו למעשה גם לקדם מגבר לכל דבר, עם אפשרות שליטה על ווליום דרך שלט המערכת.

SONOS ZonePlayer  ZP90

 

 

חיבורי דגם SONOS ZP90


בנוסף לשני הדגמים הנ"ל, ניתן לרכוש גם את דגם S5, הכולל זוג רמקולים מוגברים, זהו למעשה נגן עצמאי שאינו דורש חיבור של רכיב אחר בכדי להשמיע מוזיקה, הוא כולל לחצן שליטה על ווליום או השתקה.

SONOS ZonePlayer ZP90

 

ZonePlayer S5 - רמקולים אקטיביים

סיכום

לאחר שחיברנו את נגני הרשת השונים, אשר כל אחד מהם מהווה למעשה סטרימר מוזיקה (מזרים מדיה), כל שנותר הוא להפעיל את השרת ולהתחיל להאזין למוזיקה.

אין ספק כי מבחינת נוחות השימוש, מספקת מערכת ה- סונוס פינוק גדול, ניתן למשל לשבת מול המחשב בחדר העבודה, כאשר המערכת בסלון מנגנת מוזיקה והשליטה עליה נמצאת בהינף יד, מהשלט הנוח אותו הנחנו על יד המקלדת.

יש לזכור כי המערכת אינה מיועדת דווקא להאזנות "אודיופיליות", איכות הצליל מזכירה את זו של ה- Squeezebox Touch, כך שעבור מערכות ממוצעות ושימושי האזנה למוזיקת רקע, ה- SONOS מספקת את הסחורה.
התמיכה בפורמטי אודיו נפוצים קיימת, החל מקבצי MP3 דחוסים, דרך WMA, AAC ו- FLAC / Apple Lossless וכלה ב- WAV / AIFF בלתי דחוסים.

יציבות: במהלך שבוע שלם של האזנה, לא נתקלתי בבעיות "קשר" למרות השימוש ברשת אלחוטית, ללא תקיעות / עצירות או גמגומים, הכל פעם באופן חלק לגמרי.

בעוד סטרימרים שונים מציעים יכולות נוספות ומגוון אפליקציות כמו התממשקות אל פייסבוק, הצגת תמונות סטילס ואחרים, מערכת ה- SONOS הינה "סגורה" ומתמקדת רק בתחום האודיו, נטו. מצד שני, המערכת הינה יציבה מאוד ועושה את מה שתוכננה לו באופן יציב, ללא הפתעות בלתי נעימות.

מערכת זו מפגינה יתרון מול המתחרים ממשפחת Squeezebox בדמות אינטגרציה הדוקה של כל מכשירי SONOS השונים בבית, עם מערכת שנועדה לפעול כמקשה אחת, אך מגיעה במחיר יקר יותר.

ציון:


אחריות: ט.ר. אלקטרו סטריאו

בעד: נוחות הפעלה, ממשק נהיר, מגוון אפשרויות של נגנים שונים, יציבות מערכת
נגד: אין תמיכה בעברית, מחיר יקר יותר מהמתחרים

מחירים - מערכת SONOS
 
שלט מערכת הכולל צג מגע צבעוני Controller CR200
מחיר: 2,650 ש"ח
 
נגן עם יציאות אודיו אנלוגיות / דיגיטליות לחיבור אל מערכת סטריאו ZonePlayer ZP90
מחיר: 2,650 ש"ח

נגן הכולל מגבר פנימי עבור חיבור אל רמקולים ZonePlayer ZP120
מחיר: 3,800 ש"ח
 
נגן הכולל זוג רמקולים מובנה ZonePlayer S5
מחיר: 2,990 ש"ח
 
מגשר מדגם ZoneBridge 100
משמש עבור הגדלת טווח המערכת או עבור חיבור שלה לרשת הביתית (במקרה ולא ניתן לחבר בכבל את אחד הנגנים).
מחיר: 750 ש"ח
 
חבילה הכוללת שני נגנים מדגמים ZP90, ZP120 + שלט CR200
מחיר: 7,600 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום