מגבר משולב אנגלי במבחן - Creek Evo 2

נמר לוי
13-08-2010 06:30

Evo 2 הוא מגבר משולב מדור אחרון של החברה האנגלית Creek, נמר לוי בוחן אותו בהתמודדות עם סגנונות מוזיקה שונים ושילובים מגוונים של רמקולים, איזה סגנון ורמקול מתאימים לו ביותר? ביקורת.


הקדמה


שני מותגים שונים, בעלים אחד: אותו אדם הוא זה שאחראי על פיתוח וייצור רמקולים מחברת אפוס כמו גם על אחד ממותגי ההיי אנד לעם – Creek.  Mike Creek ששם החברה כפי שברור לכולם הינו שם משפחתו של היצרן, נוהג להדגים את הרמקולים מדגמי Epos שלו על המגברים הללו, מן הסתם זה גם מאוד משתלם ויש אפילו שיטענו שזה הכי נכון אך מה שנכון לאחד יכול להתגלות כשגוי עבור האחר.

במהלך המבחן הזה נוכחתי לגלות כי שלובו של ה- "קריק" עם אפוס הוא בהחלט שילוב מוצלח, אבל יכול להתגלות כמוצלח גם עם רמקולים אחרים. מצד שני, גם רמקולי ה-"אפוס" התגלו כמאוד מתאימים ל- Creek אך מתאים גם לא פחות ולעיתים אף יותר לשילוב עם מגברים אחרים. זה תלוי בסגנון המוסיקה ותלוי בהרגלי ההאזנה וכמובן בטעם של המאזין. אבל, ה- Creek הוא ללא ספק ברירת מחדל ראויה ביותר עבור האפוס.


נכון, לא על הרמקולים של אפוס מדבר מבחן זה, אך משום שמדובר באותו יצרן, הרשתי לעצמי לצרף גם אותם לענין.

CREEK AMP EVO 2 במבחן!

Creek Audio החלה את דרכה בשנת 1982 ומאז הצליחה לשמור על מוטיב קבוע וראוי לשבח במוצריה. כולם, בלי יוצא מהכלל, מנפנפים בתג מחיר "צנוע" ביחס למותגי היי אנד, עם עיצוב אלגנטי, אנגלי קלאסי וכמובן איכות סונית מרשימה ביחס למחיר. לאחרונה, באמצע שנת 2009 השיקה החברה את המגבר המשולב החדש שעומד היום למבחן. מדובר במגבר משולב בגודל מלא נמוך קומה ומאוד אלגנטי למראה.

בחלקו הקדמי של מגבר זה – בשני צידי החזית ניתן למצוא שני בוררים כאשר הימני אחראי על העצמה והשמאלי אחראי על בחירת הכניסה הרצויה, משמאל לבורר העוצמה ניתן לראות צג LED כחול שעליו מופיעים נתונים כגון: עוצמת קול, הכניסה המושמעת ואם תסתכלו היטב על התמונה תבינו כי מדובר על אותו צג בדיוק שמשמש את נגן התקליטורים של החברה רק שכאן בחרו להדליק רק את ה-LEDים הנחוצים. בחלקו הימני הקדמי ניתן למצוא את כפתור ההדלקה ומשמאלי יציאת הגברה לאוזניות בתצורת PL.


חיבורים
בחלקו האחורי של ה- קריק, ניתן למצוא חיבורים (כניסות ויציאות) בתצורת RCA ובניהן, כניסה אחת מבורכת – PHONO בעלת דרגת הגברה MM ו-MC וחיבור מבורך נוסף המאפשר למגבר המשולב לעבוד כמגבר הספק לחובבי הקולנוע הביתי כך שאנו משאירים את הרמקולים הקדמיים תחת פיקודו של ה- EVO 2. כמובן ששם גם נמצאים יציאות ההגברה לרמקול וכניסת הזנת החשמל בתצורה המקובלת – קומקום.


Creek Evo 2 מגבר

קצת טכני
ברמה הטכנית, מספק ה- EVO 2 עוצמה של 75 וואט ב-8 אוהם ו-110 ב-4 אוהם מה שהופך אותו למאוד ממוצע בגזרת המחיר שלו, הוא מציג גם נתון לא ממש מפתיע של 0.05 THD שגם זה לא ממש יוצא דופן ביחס למחיר, נתון היחס אות לרעש הוא 90DB שזה ללא ספק אחלה, אך הנתון המרשים מגיע דווקא מהפונו סטייג' עם הגבר של  3.5mV 47k Ohm לראשי MM ו- 0.75mV 1k Ohmלראשי MC מה שאומר שרוב הראשים הקיימים בשוק יתאימו לפונו הזה. זה בהחלט יתרון מרשים מאוד בגזרה הזו ביחס למתחרים וכל זה בתוך תיבת מתכת שבנויה פשוט מעולה, שוקלת 8.6 קילו וזה לא ממש קל.


תכנון וייצור
עוד הערה קטנה לפני מבחן ההאזנה. בקדמת המכשיר, מתחת לכפתור ההדלקה מתנוססות 3 מילים שלא אומרות יותר מידי. "DESIGNED IN THE UK" וזה אחלה. הבעיה היא שלא מוזכר היכן מיוצר בפועל מגבר זה. לא שזה כל כך משנה לי, העיקר שהבניה טובה, והיא ללא ספק טובה. אבל קצת מרגיז אותי לא לדעת בדיוק היכן זה מתרחש.


מבחן האזנה

בחרתי להאזין למגבר הזה דרך שני רמקולים. הרמקול הראשון ועליו תעלה סקירה בקרוב הוא רמקול שאמור להיות (לפחות על פי היצרנית) סידור מושלם עבור המגבר הזה, או לפחות ברירת מחדל טובה, אך משום שכבר גיליתי שמדובר בברירת מחדל ראויה בהחלט, אין פה הפתעות. הקטע הראשון איתו פתחתי הוא של הזמר המעולה והמוסיקאי המוכשר קריס ג'ונס בתקליט Roadhouse & automobiles, ראשית אספר לכם שמדובר בהקלטה פנומינלית וכך גם התוצאה. הגיטרה שפותחת את שיר הנושא נשמעת פשוט מעלף. לא יאומן שהדקיק הזה מוציא את המשקל הזה. קולות הלהקה הקולית מרשימים אותי לא פחות. הפרדת הקולות מרשימה, הבס הבוקע מגיטרת הבס נשמע נהדר, האינטגרציה בין קולות הסולן לכלים פשוט מענגת חושים.

יש משהו במגבר הזה שנשמע יקר, נשמע "נכון" ואפילו הייתי מסתכן ואומר "נשמע אודיופילי". למרות שרוב המגברים האנגלים שנתקלתי בהם נשמעו מאופקים יחסית ומאוד מעודנים המגבר הזה הצליח בהחלט לשבור לי את המיתוס ולהציג תוצאה נפלאה בשילוב של "סלחנות" יחד עם תוקפנות ונקיון שביחס למחיר, בשילוב הרמקול הזה פשוט קסמו לי.


אתגר הרפרנס
hospitalityהמשכתי לאלקטרוני והפעם בחרתי בשני קטעים. האחד הינו הקטע הקבוע שלי שנחשב לקשה ותובעני במיוחד, venetian snares בתקליט hospitality ובחרתי ברצועה מספר 1 שמהווה עבורי את הקטע הקשה, המהיר והתובעני ביותר בתקליט.
התוצאה מעולה, המגבר מציג מהירות, איזון וקוהרנטיות משביעת רצון בהחלט, הוא מצליח להציג דינמיות מרשימה ביותר שלא ממש נפוצה במגברים משולבים בגזרת המחיר.

אני מגלה שמוסיקה אלקטרונית מחמיאה מאוד למגבר ולכן בחרתי בקטע רפרנס נוסף והפעם yello תופסים פיקוד יחד עם אחת מהיצירות המוכרות והמפורסמות ביותר שלהם - the race.


Yelloבתחילת הקטע נשמעים כלי נשיפה מסונטזים שנשמעים מלאים באנרגיה ודינמיות, הבס והתופים האלקטרונים מצטרפים והמגבר מצליח לשמור על דינמיות ואיזון מרשימים בהחלט. אני רואה את האיכויות הסוניות של המגבר המשולב הזה מעולות, במיוחד בסגנונות שמהירות ודינמיות הן דרישה עיקרית מהמגבר.

רוק בנאלי
מכאן אני גולש למוסיקת רוק קלאסית ואפשר להגיד אפילו שמדובר בלהקת הרוק רוק הכי "בנאלית" שיש אך לטעמי מדובר באחת הטובות ביותר. Dire Straits מתוך התקליט Brothers In Arms בשיר money for nothing שמהווה את אחד הקטעים הכי "כבדים" שלהם. כמובן שההתחלה הנה החלק החשוב ביותר. וכאן אני מגלה כי מדובר במגבר משולב דינמי הוא נשמע פשוט מעולה. סלחנותם משתלבת מעולה עם סלחנות המגבר וההרמוניה בניהם מעולה. הוא מצליח להציג גיטרה משכנעת יחסית, עם משקל טוב ודינמיות מעולה, הוא מצליח להעביר את קולו של הסולן היטב ומצליח להציג תוצאה נפלאה ביחס למחיר. 
 
Dream Theaterבקטעי רוק מורכבים יותר וקשים יותר, כמו למשל בדיסק של dream theater - scenes from a memory הוא קצת התקשה להעביר את כל המידע המוסיקלי בשלמותו והיה צריך להתפשר עם דינמיות לטובת פרטים ואיזון טונאלי. יש לציין כי החסרון הזה התרחש רק בקטעים מתפרצים או מורכבים בתוך השיר אך בקטעים רגועים יותר הוא לקח אוויר והציג שוב את יתרונותיו.

מתחת לשמיים
בקטעי מוסיקה מינימליסטים שדורשים מיקרו דינמיות וטבעיות הוא נשמע טוב מאוד. השתמשתי בדיסק שנקרא Beyond The Missouri Sky ששייך לשני ענקי הג'אז Pat Metheny – על הגיטרה ו- Charlie Haden על הקונטרבס. כאן ניתן בהחלט להבין כי מדובר במגבר מאוד איכותי למחירו. הגיטרה נשמעת מאוד דינמית ומאוד מפורטת, הקונטרבס ברור ומוגדר. לכל כלי יש גוף, יש גוון וגודל נכון. אין ספק שבמוסיקה מהסוג הזה הוא נשמע פשוט טוב. המשכתי עם משהו מעט יותר מורכב ובחרתי ב- jacques lousier הפסנתרן המהולל בתקליט the best of play bach. כאן אני מגלה כי הפסנתר נשמע מעט מתכתי, חסר לו מעט משקל אך עדיין מדובר בתוצאה ראויה בהחלט. הקונטרבס, כמו קודם, נשמע מעולה. כלי ההקשה מגיחים מאחור והמגבר מציג במה מרשימה בהחלט. יש פוקוס מעולה, מיקום הכלים ברור למדי והבמה יוצאת מגבולות הרמקולים.


The 4 seasonsבמוסיקה קלאסית אני מגלה כי המגבר מצליח להחזיק תזמורת קאמרית בהצלחה רבה. Vivaldi - Four Seasons בהוצאה של BIS נשמע פשוט מדהים על המגבר הזה. הפרדת הכלים טובה מאוד, הבמה מאוד ברורה, מיקרו דינמיות מרשימה למדי, מיידיות מפתיעה ואנרגיה מתפרצת שלא שומעים בכל מגבר זול.

הערה: קצת הפתיע אותי שבמוסיקת רוק הוא לא הצליח להעביר את כל ההרכב כפי שהוא הצליח בקטעים לא פחות תובעניים כמו זה. אני מפיל את האשמה על איכות ההקלטות הרוקיסטיות שהן ללא ספק פחות איכותיות מההקלטה הזו ועל מנת שהפרדת הכלים במוסיקה רוק תהיה טובה מספיק צריך מערכת ממש טובה שלרוב גם תעלה בהתאם.

Creek Evo 2 מגבר

פונו סטייג'

זו אולי הפתעת השנה עבורי. מגבר משולב זול, עם פונו סטייג' שמחירו לבד שליש ממחיר המגבר כולו. אין ספק שכאן התוצאה מעולה. פינק פלויד בצד האפל של הירח בהוצאה גרמנית של EMI נשמעה פשוט מדהים למחיר הזה. הרבה יותר טוב ממה שחשתי. זה התבטא בכך שבשיר Money המטבעות המרשרשות נשמעו כל כך טוב רק דרך מגברי פונו יקרים מאוד. המשיך להשמע טוב יותר מאחרים גם בתקליט satchmo plays king oliver בהוצאה של אודיו פידליטי במשקל כבד של 200 גרם. הוא בהחלט עשה עבודה טובה יותר מהפונו סטייג' של פרוג'ק המנורתי שנמצא אצלי לבדיקה. בהחלט יכול להיות שמדובר בסינרגיה לא מספיק טובה יחד עם המגבר המשולב, אבל משום שאני מתייחס אך ורק לתוצאה הנשמעת, במקרה הזה, עם המגבר המשולב הזה הפונו סטייג' המובנה טוב יותר גם מפונו סטייג' חיצוני אפילו אם הוא יקר ממנו בהרבה.

הערה חשובה לפני סיכום: הרמקול האישי שלי חשף כמה חסרונות מעיקים. נכון, הסיכוי שמישהו ישדך את המגבר הזה לרמקול של 100,000 ₪ בקירוב שווה לסיכוי שבן לאדן יתרום את כספו וזמנו לתנועה נגד האנטישמיות אבל בכל זאת, הרמקול שלי חשף כמה בעיות שעליהם בחרתי להרחיב. בקטע הרוק של הוא נשמע טוב אך לא מספיק טבעי, ועל כך אסביר.

דרך הרמקולים העיקריים איתם בחרתי לבחון הוא נשמע נהדר וזה מפני שהרמקול המתאים לו במחיר יהיה סלחן יותר מהרמקול האישי שלי. יחד עם זאת אני לא עושה לו הקלות. הרמקול האישי שלי הצליח לחשוף אותו בחסרונותיו והדבר הראשון שתפס את אזני הוא שהתופים נשמעים מעט מתכתיים וכלים אקוסטים מעט מנופחים. יש להבהיר כי מדובר ברמקול מאוד שקוף ומאוד לא סלחן שכמובן אין שום סיבה הגיונית (מלבד מבחן) לשדך לו רמקול כזה. מאידך, עם רמקולים בטווח המחיר שלו. במוסיקת ג'אז קלילה הוא מצליח להעביר תחושת טבעיות טובה, דינמיות טובה מאוד אך הבמה קטנה ולא מספיק ברורה.  יש לציין כי רמקול "סלחן" או לא "שקוף" לא יצליח להעביר את החסרונות הללו למאזין ולכן אין לראות השידוך הזה כשידוך שמאפיין את התוצאה שעלולה להתקבל יחד עם רמקול בגזרת המחיר שלו. נהפוך הוא, יחד איתם הוא נשמע נפלא.

נקודות ציון

העמדה וחום
Creek Evo 2 מגברהמגבר אינו מתחמם מעבר לממוצע. ניתן להניחו בתוך מדף וכל עוד יהיה מרווח של 10 ס"מ מעליו לא אמורה להיות שום בעיה או התחממות שתזיק לו. המגבר מאוד סלחן למיקום. היתרונות שהציג על המעמד האישי שלי ( Finite-Elemente Pagode Signature) לא היו כאלה ששווה ממש להשקיע בהן. או במילים אחרות, היתרונות קיימים אך רק כאשר היה משודך לרמקול האישי שלי.

חשמל
הכבל האישי שלי ( (kubala-sosna Emotion לא הצליח להציג יתרונות מעבר לכבל של שינדאק זול שנמצא ברשותי על רמקול בגזרת המחיר שלו אך הציג יתרונות דרמטים על הרמקול שלי. כבל חשמל רגיל (קנה ובנה) נשמע פחות טוב על המגבר הזה מאשר כבל חשמל יעודי לאודיו ולכן אני ממליץ בחום לשדך לו כבל חשמל איכותי.

פונו סטייג'
זו בהחלט אחת ההפתעות הנעימות. מדובר במגבר משולב בגזרת מחיר שפויה ביותר כך שלא ציפיתי לפונו סטייג' עם איכות סונית כל כך טובה. מדובר במגבר פונו פשוט מעולה. מאוד טבעי, מאוד "נכון", לא צובע ולא יבש. הוא בהחלט אחד מהמגברים המשולבים בעלי הפונו האיכותי ביותר ששמעתי בגזרת המחיר הזו. אני משער שחובבי הפטיפונים בשלב ההתחלתי שם התחביב יהנו ממגבר משולב מעולה עם יכולות הגברת פטיפון משגעות.

Creek Evo 2 מגבר

סיכום

אין ספק שמדבר במוצר מצויין ביחס למחירו הצנוע. הוא בנוי היטב, מכיל מגבר פונו פנימי מעולה, מחזיק ושולט על מגוון רמקולים בטווח מחיר של עד 10,000 ₪,  הוא אמנם מתקשה מעט במוסיקת רוק תובענית מידי אך יש סיכוי יותר מסביר שהרמקול המשודך אליו יכנע לפניו. הוא די סלחן ונוח להתאמת רמקולים והכי חשוב, הוא מגיע מבית טוב, מנוסה וללא ספק איכותי.

אני מוצא את המגבר המשולב הזה כרכישה מעולה לחובב המתחיל או למי שמחפש מערכת לחדר שני. אני מוצא את המגבר הזה כרכישה טובה עוד יותר לחובב האנלוגי המתחיל תודות לאיכויות הפונו סטייג' המרשימות ביחס למחיר – כולל אפשרות לשדך לו ראשי פטיפון מסוג MM וגם ראשי MC. מומלץ להאזין לו.

מחיר: 5,600 ₪
שירות ואחריות: אמנון סאונד.

רמקולים שההשתתפו בסקירת ביקורת Creek Amp Evo 2 Review
EPOS M12i
Audio Physics Yara Compact
Consensus Lightning SE

מעבר לתגובות בפורום