Squeezebox Touch - סטרימר אודיו במבחן

ליאור קורן
03-08-2010 06:30

ה- Touch הינו סטרימר אודיו בקו נגני הרשת של לוג'יטק, הוא מוסיף על קודמיו צג LCD צבעוני, חיבורים נוספים להתקני זיכרון וגם תמיכה בפורמטי אודיו באבחנה גבוהה. ביקורת.


סקוויזבוקס הפך לשם מותג בתחום הסטרימרים (מזרימי מדיה) לאודיו בלבד, דגם ה- SB3 הפך להצלחה גדולה יחסית בעולם, מה שכנראה, הביא את חברת לוג'יטק, שמוכרת לנו מתחום אביזרי המחשב (עכברים / מקלדות / רמקולים ועוד) לרכוש את היצרנית Slim Devices.
מאז, נולדה משפחה שלמה של מוצרים, חלקם מגיע עם צג פנימי, אחרים משלבים רמקולים והגברה מובנית בתצורת מונו או סטריאו.

הדגם החדש ביותר בקו הסטרימרים, הוא ה- Touch, שמצד אחד, מבוסס על אותו עיקרון מצליח של קודמיו, אך מביא לחבילה גם צג מידע צבעוני, תוספת חיבורים ותמיכה בפורמטי קבצי אודיו נוספים.

תפעול סטרימר, זה בסיסי

סטרימר, במהותו, נבחן בין השאר בסעיף ידידותיות ושימושיות בהפעלה, תכונה זו, בין השאר, היא שאמורה לבדל אותו מול נגן CD "שמרני". ה- Touch, אשר נעדר יכולת חיבור למסך טלוויזיה חיצוני, תלוי באיכות המסך הפנימי וכאן מתגלה כי טמונה בעיה.
כאשר מדובר בתפעול המכשיר, כאשר המשתמש קרוב אליו (פיזית), הדברים נראים בסדר, עם צג מגע שמגיב לפקודות האצבע באופן סביר בהחלט וגרפיקה נעימה לעין, אבל הבעיה מתחילה כאשר מתרחקים, על מנת לשבת בנוחות על הספה בסלון. כפי שזה נראה, ישנה כאן בעיה תכנונית בסיסית: ממרחק ישיבה של כ- 2.5-3 מטרים, צג המידע אינו גדול מספיק (4.3") והטקסט אינו קריא במידה מספקת (גם במצב הגדרת פונטים גדולים) ונוסף על כך, מסך זה מוצב באלכסון מול המשתמש (שלא ניתן לשינוי), מה שמוריד את הבהירות בצפיה בזוית (גם במצב בהירות מקסימלית) ופוגע עוד יותר בנראות.

Squeezebox Touch Logitech
Squeezebox Touch ממרחק ישיבה של כ- 3 מטרים בסלון

נראה שמהנדסי החברה, לא בצעו בדיקת התכנות בסיסית לנושא הזה, מה שאומר להציב אותו בסלון אמיתי ולנסות לשלוט במכשיר... והם כנראה לא היו היחידים, זו בעיה שנתקלנו בה גם בסטרימרים נוספים, כמו ה- Melody No2 של Olive ואנו מקווים כי היצרנים יפטרו במהירות מהטרנד הזה.

במקרה של ה- Touch, ישנם פתרונות לבעיה זו, כמו רכישה בנפרד של של דגם ה- Squeezebox Duet (שכולל מסך LCD בשלט), מה שאומר הוצאה כספית נוספת, התקנת אפליקציית אייפון (לדוגמה, את אפליקציית iPeng) או לעשות שימוש במחשב נייד מחובר לרשת האלחוטית, דרך ממשק תוכנת ה- Server.


דווקא דגם העבר Squeezebox 3, עם מסך בעל אותיות פלורוסנטיות, היה מוצלח יותר בהקשר זה (עם כי חסר צבעוניות ורזולוציה מול הדגם הנוכחי), במקרה של ה- Touch, נמליץ גם להחליף את ערכת הצבעים בתצוגה, למשל, אל אותיות לבנות ורקע שחור, בכדי להקל על הצפיה.

השלט הרחוק של ה- Touch, מגיע בגימור שחור משותף לגוף השלט והלחצנים השונים (חוץ מלחצן הכיבוי/ הדלקה בכתום), עם שקע בגב השלט עבור האצבע המורה וסידור לחצנים פשוט למראה.


Squeezebox Touch Logitech

ממשק


ממשק המכשיר, יהיה מוכר למי שהשתמש במכשיר Squeezebox Radio, גם כאן הוא צבעוני (אך על מסך גדול יותר), קל להבנה ונוח לשימוש ומאפשר למצוא כל שיר או אלבום באוסף באופן מהיר וקל. לאחר שבחרנו בשיר המבוקש, הוא יחל להתנגן תוך זמן קצרצר, ללא שהות מיותרת או קרטועים, זאת בזכות גם Buffer מובנה במכשיר (שיכול לעזור גם במקרה של קשר אלחוטי שאינו אידאלי).

בזמן הניגון, תוצג עטיפת האלבום על הצג (באם קיימת במאגר החברה).

Squeezebox Touch Logitech


ניתן לאפשר גם למכונה לבחור שירים עבורנו, ע"י בחירה במצב מיקס רנדומלי של שירים, אלבומים ועוד ולהחשף גם לקטעי מוזיקה, שכבר שכחנו כי הם מצויים באוסף הפרטי.

Squeezebox Touch Logitechחיפוש, מתבצע בעזרת בחירת אותיות מתוך טור אנכי, בסיום כתיבת הערך המבוקש, יש לבחור גם את ההקשר שלו: האם מדובר בשיר, אלבום, שם זמר או ערך אחר רלוונטי.
אותיות עבריות בתפריטים או בשמות השירים / אלבומים מוצגות, אך בסדר הפוך מהרצוי: "ןועש" במקום "שעון".

איכות צליל


ה- Touch מקביל באיכות הצליל שלו לנגן CD בסיסי, אם כי במערכת סטריאו "ממוצעת" (במחיר של אלפי שקלים בודדים), ההבדלים יהיו קטנים ואולי גם בלתי מובחנים לחלק מאוזני המאזינים.

דגם ה- Touch, להבדיל מה- SB3 הפופולרי (בעולם), תומך גם בניגון קבצי Hi-Res אודיו (96kHz/24bit), זאת במקביל לניגונם של רוב פורמטי קבצי האודיו המקובלים כגון FLAC, WAV, MP3, WMA, Apple Lossless  ועוד. ניגון של קבצים בפורמט APE, WMA Lossless, MPC  למשל, יחייב המרה שלהם בזמן אמת (טרנסקודינג) במחשב המריץ את תוכנת השרת וידרוש חומרה חזקה יותר.

Squeezebox Touch Logitech


בהשוואה מול הדגם היקר ביותר של לוג'יטק, ה- טרנספורטר, (יציאת אודיו אנלוגית), מדגים ה- "סקוויזבוקס טאץ'" בס מעט יותר נפוח, פחות מדוייק וההפרדה בין הכלים הינה פחות טובה.
בדגם הטרנספורטר, קולות זמרים נשמעים צלולים יותר, ללא "אס שורקנית" או חריפות מיותרת, לעומת דגם ה- Touch, שם קולה של הזמרת Melody Gardot נשמע מעוגל ועמום יותר, מתקבל הרושם כי לטונים הגבוהים ישנה נקודת חיתוך מסויימת שמעלימה חלק מהניואנסים בשירה.
חיבור של היציאה הדיגיטלית במכשיר, אלל ממיר (DAC) חיצוני, שיפרה את התוצאה, עם בס הדוק יותר, במה מפוקסת, אך עדיין שטוחה למדי.
עוד על השוואת ה- Touch, תוכלו לקרוא בסקירה על המכשיר M2TECH hiFace.

תחנות רדיו אינטרנטיות

מאגר ה- Squeezebox כולל מגוון ענק של תחנות רדיו המציעות את מיטב האודיו ב- אינטרנט, מה שיאפשר להעביר בכיף מאות ואף אלפי שעות האזנה ושיטוט במרחבי הרשת.
כניסה אל תפריט Local, מציגה רשימת תחנות מקומיות (מתעדכן בהתאם למיקום המכשיר בעולם), במקרה שלנו, הוצגו כל תחנות הרדיו המוכרות בישראל, כמו 88FM, גלגל"צ, 100FM, אמצע הדרך, ערוץ 7 ועוד. בדומה לאופן ניגון השירים בספרייה, גם תפעול התחנות נוח, עם מהירות תגובה טובה, כאשר השידור מהתחנה מתחיל לאחר מספר שניות קטן, עם איכות צליל שנעה בין "סביר" ל-"לא רע".

Squeezebox Touch Logitech  רדיו אינטרנט

מלבד תחנות רדיו ישראליות, ניתן לאתר תחנות במקומות רבים אחרים בעולם ולהנות גם מרשימת אתרים – בהתאם לבחירת הצוות.


תוכנת Squeezebox Center
בדומה לשאר דגמי סטרימרים של לוג'יטק, יש להתקין את התוכנה על אחד מהמחשבים ברשת, היא אחראית על אינדוקס מאגר המוזיקה וקטלוג שלו, כך שניתן יהיה למצוא כל פריט מוזיקלי מבוקש בנוחות ובמהירות, ה- Touch מגיע עם חיבור רשת חוטי וגם אלחוטי (WiFi 802.11g).

Squeezebox Server
לחץ להגדלה
Squeezebox Touch Logitech Server

ניתן לשלוט על פעולות הנגן מתוך התוכנה (כולל להחליף שירים ושינוי הגדרות), מה שאומר כי אם יש ברשותכם מחשב נייד מחובר ברשת האלחוטית, תוכלו להשתמש בו כשלט רחוק וכך לעקוף את מגבלת המסך שציינו מקודם.

אפליקציות
בדומה למגמה, אותה התחלנו לראות עם דגם ה- Squeezebox Radio, גם בדגם ה- Touch ניתן להתקין אפליקציות שונות מהאינטרנט, כמו למשל אפליקציית Daylight שמציגה כשומר מסך תמונה של כדור הארץ, עם עדכון בזמן אמת של איזורי אור / חושך בעולם.
התקני זיכרון
דגם זה, כולל גם חיבור USB ו- SD המאפשר לחבר כונן קשיח חיצוני / דיסק און קי ואף כרטיסי זיכרון, זאת במטרה להציג תמונות או אף שירים (לצורך זאת, יש לאפשר לתוכנת השרת לסרוק ולאנדקס את הקבצים בהתקן הזיכרון המחובר). ניתן גם לשתף בין המחשבים ברשת להתקני הזיכרון החיצוניים ולהעביר אליהם קבצים מהמחשב.

סטרימר אודיו וגם מסגרת דיגיטלית

בדגם זה, כאמור, הותקן צג LCD צבעוני ובהתאם לכך, הורחבה גם יכולת הצגת התמונות, ניתן לאתר תמונות באופן ידני בתיקיות המסומנות או להפעיל מצגת תמונות מתחלפות, זאת במקביל להאזנה למוזיקה.
בדומה לכל מסגרת דיגיטלית מצויה, גם ה- Touch יאתר תמונות המאוחסנות על התקני הזיכרון החיצוניים (USB או SD) ויציג אותן לראווה, במצגת צבעונית.
סיכום

סיכום

דגם ה- Touch משלב את החלקות שבהפעלה והממשק הידידותי אליו התרגלנו מדגמים קודמים של לוג'יטק, רק חבל שאי אפשר להבחין בקלות בממשק זה ממרחק הישיבה המקובל בסלון.


חוץ מסוגיה עקרונית זו, מפגין דגם זה בשלות באופן בה הוא פועל, ללא תקלות, עצירות או גמגומים (בתנאי כמובן שהרשת הביתית תקינה) וגם איכות הצליל סבירה בהחלט (אם כי, מי שיחפש לשפר אותה, ישקיע בממיר חיצוני או בפתרונות אחרים).

ציון:


מחיר:
2,099 ש"ח
אחריות
: מעתק


בעד: תמיכה בפורמטי אודיו רבים, ממשק נוח, מגוון חיבורים.

נגד: איכות המסך והצבתו מקשים על תפעול מהספה בסלון בגודל ממוצע ומעלה.

מעבר לתגובות בפורום