ספק כוח לפטיפון - ORBIT, ביקורת

נמר לוי
30-07-2010 17:30

ספק כוח עבור פטיפון, האם מדובר ברכיב בעל משמעות, כזה שמסוגל לגרום לשינוי מוחשי באיכות הצליל? נמר לוי הסתקרן ובדק. ביקורת.


מקור המוסיקה
פטיפון מהווה מקור מוסיקה עיקרי במערכת האודיו שלי. זה לא שאני לא מאזין גם ל- CD, (בהחלט לא מעט). אבל, הצליל של הפטיפון במערכת נשמע טוב ומאוזן יותר ובהחלט מרגש אותי. בנוסף, רוב הכותרים האהובים עלי נמצאים על גבי תקליטים, מה שמביא לכך שהפטיפון אצלי מושקע ו-"מפונק" יותר מאשר נגן ה-CD (שגם הוא באיכות גבוהה).


מכיוון שזהו המקור העיקרי שלי אני מרגיש כל שינוי קטן שמתרחש בו. בנוסף אני מבצע בו המון נסיונות ושינויים במתכוון על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר באוזני.

הפטיפון הוא אולי הרכיב המורכב והעתיק ביותר שקיים במערכות האודיו של היום. נכון, יש עדין בודדים שמשתמשים בטייפ סלילים שהוא בעצם המקור האמיתי לכל הקלטה אנלוגית אך מכיוון שהוא אינו נפוץ בעליל אין לו כמעט תוספות ושיפורים קיימים לרכישה (עבור המשתמש הפרטי / ביתי). לעומת זאת, לפטיפון ניתן למצוא המון מוצרי עזר אשר אמורים לשפר את הצליל.

לאחרונה, נחתה בארץ הקודש חברה חדשה בשם HEED AUDIO ואיתה מכשיר חדש לחובבי הפטיפונים. ORBIT שמו.

HEED AUDIO ORBIT במבחן

HEED AUDIO הוקמה בשנת 1993 בהונגריה על ידי Zsolt Huszti ביחד עם קבוצה קטנה של מעצבים ומהנדסים ויחד החלו לפתח מוצרי אודיו היי אנד - להצהרתם עם מחיר שפוי. בין מוצרי החברה תוכלו למצוא מגברים משולבים, מגברי אוזניות ואת המוצר הבא שעומד כיום למבחן. מדובר על מכשיר צנוע בגודלו שבחלקו הקדמי נמצאת נורת LED כחולה (מה חדש?...) ובחלקו האחורי כפתור הדלקה, כניסה להזנת חשמל (קומקום זכר) ויציאת חשמל (קומקום נקבה) שאליו ניתן לחבר כבל מתאם מקומקום נקבה לשקע ישראלי/אמריקאי/אירופאי. ככל שהבטתי בו יותר כך נהניתי יותר להסתכל עליו. הוא נראה ממש פשוט, מאוד פרקטי ומינימליסטי בגודלו ובעיצובו, בקיצור, מאוד נעים למראה ונוח למיקום.

Heed Audio Orbit

עיקרון הפעולה

המתח המגיע מרשת החשמל הביתית רחוק מלהציג אות סינוס מושלם של 50 הרץ, ניתן לראות זאת בקלות בעזרת כל מכשיר מדידה ראוי. ה-ORBIT מהווה ספק כוח (REGENERATOR) המוציא זרם חשמל חלופי המגיע למנוע הפטיפון. המכשיר מחובר לשקע החשמל ומוזן בזרם חלופין (AC), הופך אותו לזרם ישר (DC) ומסנטז מחדש זרם חלופי מדויק ונקי.

למעשה ה-HEED ORBIT הוא מגבר הספק של חשמל המוציא מתח של 230 וולט בתדר של 50 הרץ, חשוב לציין שבגלל ההשפעה הישירה של תדר רשת החשמל הביתית על סיבוב המנוע (תדר רשת חשמל ביתית שאינו מדויק ישפיע מאוד על יציבות ועל תדר סיבוב המנוע) הצורך בהספקת מתח וזרם נקיים ומדויקים הוא הכרח ובעלי חשיבות רבה.

מה נבחן
במבחן הזה נבחן שני דברים. הדבר הראשון והחשוב הוא לבדוק האם מכשיר זה בכלל משפר כלל משהו. בנוס, אבדוק את מהות ("כמות") השיפור והאם זה אכן שווה את מחיר ה- ORBIT. יש לציין, שמנסיוני ברכיבים המטפלים בחשמל, ככל שהמערכת שקופה ואיכותית יותר כך השיפור יהיה ניכר יותר. זה כמובן תופס על כל רכיב אך בכל הנוגע לחשמל, מערכת לא שקופה ולא איכותית לא תמחיש את ההבדלים ואת היתרונות החבויים במכשירים מסוג זה.


מכיוון שאני בוחן מוצר עזר למוצר קיים אתייחס לשיפור בתוצאה הקיימת ולא לאיכות המכשיר עצמו, וזה, שוב,  משום שמדובר במוצר עזר שאמור לשפר מוצר קיים. לכן, הביקורת הזו תהיה קצת שונה מהרגיל ולא כמו הביקורות הרגילות שלי בהן אני שומע קטע ייחוס שאני מכיר ומספר על התוצאה. עדיין, קטעי הייחוס שישמשו אותי לביקורת זו הם קטעים שאני מכיר היטב ונבחנו בקפידה לפני ואחרי שידוך ספק הכוח למערכת.

HEED ADUI ORBIT - ספק כח פטיפון

מבחן האזנה

התחלתי עם "החומר הקשה". תקליט של norah jones שנקרא the fall. מדובר בתקליט שנשמע פשוט זוועה וזה למרות ש-blue note חתומים עליו, וזה כמובן ביחס לאחרים שלהם שבחלקן לדעתי היד של אלוהים נגעה בטכנאי. מדובר בהקלטה לא מאוזנת, עמומה ונטולת נשמה. בקיצור הקלטה סתמית לדעתי.

כשהאזנתי לאותו תקליט מבעד לספק הכוח חשתי שיפור בפרטים, בשקט ובנקיון. כל שאר הפרמטרים נותרו כשהיו. מבחינתי זה מעולה מפני שזה אומר שהספק לא מתערב איפה שלא צריך. כלומר, לא צובע ולא מוסיף תבלינים. לעומת זאת הוא כן הציג יתרונות שאינם נוגעים להקלטה אלא לאיכות הסטאפ האנלוגי בכך שסחט ממנו עוד קצת פרטים והפחית רצפת רעש באופן מובהק. בזכות השיפורים הללו ריכוז יביא לעוד שיפורים ויתרונות שהם בעצם "תופעת לוואי" של נקיון, ושקט. הכוונה היא שככל שיש יותר שקט ברקע כך הפרטים הקטנים מודגשים יותר. מבחנתי מדובר בתוצאה מדהימה שהזכירה לי מעט את היתרונות של מגברי פונו מאוד מאוד יקרים שעברו אצלי (סקירות בקרוב).

הערה: התקליט הזה של נורה ג'ונס מהווה לדעתי אחת הסיבות העיקריות לכך שנהוג לחשוב כי הדפסות חדשות של תקליטים הינן פחות טובות מה-CD הדיגיטלי. לכן, אינני מרבה להשתמש בו בביקורות אלא אם כן אני מחפש לשמוע משהו מאוד ספציפי שמודגש מאוד בתקליט הזה והוא תחום המיד-בס שבהחלט מככב שם. במקרה הזה, השידוך עם ספק הכוח הציג עוד כמה פרטים שלא חשתי בקיומם קודם ולכן כנראה שההקלטה הזו מצריכה ריצפת רעש מאוד נמוכה על מנת שכל הפרטים (גם כאלה שאמורים להישמע בכל מערכת) יצאו החוצה.

HEED ADUI ORBIT - ספק כח פטיפון

שיפור בקלאסי

במוסיקה קלאסית מורכבת חשתי את השיפור המירבי. קטעים עמוסים שלעיתים הציגו תוצאה מעט לוקה בחסר ברמת הדינמיות והפרטים נשמעו יחד עם ספק הכוח טובות הרבה יותר. ההפתעה הגדולה ביותר הייתה כאשר האזנתי לאחת מהיצירות האהובות עלי (העולם החדש בהוצאה של EMI) וגיליתי כי המערכת שלי מצליחה להציג את כל כלי התזמורת בקלילות פנומנלית. ממש התלהבתי מההבדלים.

יתרונות נוספים חשתי כאשר האזנתי למוסיקה ווקאלית. במקרים כאשר חשתי כי התוצאה מעט "חריפה" כמו למשל ב-מגניפיקט של ויולדי בהוצאה של ארטו. גליתי כי ספק הכוח מאזן את התוצאה באופן משמעותי. קטעי שירה שהיו חריפים מעט הפכו לאווריריים, מפורטים יותר ומאוד מאוזנים. עם ספק הכוח הזה לא נרשמה חריפות במוסיקה ווקאלית אפילו פעם אחת גם בקטעים שהציקו לי בעבר. המפתיע הוא שלמרות שהתוצאה יותר "מעודנת" אני מקבל הרבה יותר פרטים והרבה יותר דינמיות וטבעיות. המכשיר הזה, במוסיקה קלאסית סימפונית ומוסיקה ווקאלית עושה לי רק טוב. פשוט תענוג!!

אני ממשיך עם מוסיקה קלאסית קאמרית מעודנת שאני מכיר היטב. בחרתי ביצירה של brahms    .
streichquatett c-mooll 51,1 שנשמעה לי תמיד טוב מאוד. הפעם זה מצוין! אני מרגיש כי התוצאה הרבה יותר "מסודרת". ניתן לחוש באופן ברור יותר מקודם את שערות הקשת החולשות על המיתרים, הבמה לקחה חצי צעד קדימה והצליל מאוזן ו"נכון" יותר. השילוב עם ספק הכוח הוריד מעט מהגוון החמים שתמיד חשתי שיש להקלטה הזו והפך אותה להרבה יותר נטרלית וטבעית.

הערה: השיפור המשמעותי ביותר שחשתי בהאזנה לפטיפון יחד עם ספק הכוח הוא בנקיון של הצליל. הנקיון הזה מוביל ליתרונות נוספים כמו דיוק, פרטים שהיו ממוסכים קודם ועכשיו בקעו החוצה בקלות, אוויר בין הכלים והרבה יותר סדר בתמונת הסטריאו. השיפורים הפחות שמיעים אך קיימים הם בתחום הנמוך שהרגיש עמוק יותר ועם רזולוציה טובה יותר בקצת מאשר בלעדיו. מה שמעט הטריד אותי הוא עצם העובדה שלא הצלחתי לשים יד על מתאם חשמל איכותי יותר מזה המגיע בחבילה. אני משער שכבל ושקע טובים יותר יתנו עוד כמה יתרונות או לפחות יבליטו את אלה הקיימים. בשורה התחתונה היתרונות הבולטים, ממש בולטים.

רוק ההמשך

במוסיקת רוק חשתי כי אין חדש מלבד היתרונות שהצגתי קודם. הוא יותר נקי ולכן הוא מציג את כל התופעות הנגזרות מכך והרבה יותר "נכון". הוא מצליח להסיר חריפות קטנטנה שחשתי בה בלעדיו אך לא מחסיר מהאווריריות שהמערכת שלי מציגה. מה שבטוח זה שהספק הזה משפר את התוצאה באופן עקבי בכל קטע וקטע שמתנגן. הוא אינו הופך הקלטה גרועה למעולה. גם לא הופך אותה לטובה. הוא פשוט ממחיש באופן ברור יותר מה קרה שם באולפן, הוא פשוט מגיש את התקליט על פרטיו באופן חושפני יותר וסלחני פחות. כמובן שיש לכך חיסרון בהקלטות בהן הסלחנות נדרשת.

HEED ADUI ORBIT - ספק כח פטיפון

נקודות ציון

למי הוא מיועד
המכשיר הזה מיועד לפטיפונים עם מנוע סינכרוני בלבד. למשל כל דגמי REGA, THORENCE, LINN,ROKSAN, NOTTINGHAM  ועוד רבים אחרים.

מיקום
רצוי למקמו רחוק ממנוע הפטיפון, רצוי לבחון אביזרי שיכוך מפני שהם יעשו לו רק טוב. התוצאה הטובה ביותר שהגעתי איתו מבחינת שיכוך היא כאשר הוא ישב על הפגודה שלי במקום נגן התקליטורים. התוצאה הטובה פחות אך עדיין טובה מספיק היא הנחתו על משטח עץ מבודד עם ספייקים מהרצפה.

כבלים
גם המיצב הזה יעדיף כבל חשמל איכותי. הקובלה סוסנה שלי עבר מנגן התקליטורים שלי אל ספק הכוח הנבחן התוצאה הייתה טובה משמעותית מאשר כבל חשמל פשוט או איכותי פשוט. את אותו רושם כמו עם הקובלה סוסנה קיבלתי עם אקוסטיק זאן אבסולוט. אי לכך, אני מסיק מסקנה כי כבל חשמל איכותי יביא אותו לביצועים טובים הרבה יותר.

סיכום

לטעמי, מדובר במוצר חובה בכל סט אנלוגי. כנראה שיש טובים ויקרים ממנו, כנראה שיש גם מרשימים ממנו בעיצוב - בעלי צגים דיגיטלים המציגים עוד כמה פרמטרים (שלאחר זמן מה מפסיקים להתבונן עליהם). אבל המכשיר הזה פשוט מסדר את הסטאפ האנלוגי, מיישר אותו, משפר אותו ובזול. מה שהכי הרשים אותי הוא לא רק השיפור אלא הדרמטיות שבשיפור. הוא פשוט הביא את הפטיפון להשמע שקט יותר, מדויק יותר, מפורט יותר והצליל הפך למאוזן ומגובש יותר. מה שמעט הפתיע אותי הוא שלא חשתי שיפור בבמה, בפוקוס ובתמונת הסטריאו שלטעמי הייתה מדהימה טרם חיברתי אותו. אבל, יש לציין כי כמו שהוא חושף איכיות הקלטה טובות כך הוא יחשוף הקלטות רעות, רועשות ולא מאוזנות. אני משער שאחרי שתחברו אותו ותחליטו לאמץ אותו, לא מעט תקליטים ששמעתם ונהנתם מהם (בערך) ישלחו לפח האשפה או ימצאו את עצמם כחלק מהמערך האקוסטי של החלל.

בשורה התחתונה, ביחס למחיר ובזכות הפרקטיות שבגודלו של המכשיר וכמובן לא נשכח את השיפורים הסונים המשמעותיים שנרשמו, מדובר במוצר משתלם, איכותי ולדעתי אפילו חובה בכל מערכת אנלוגית. מומלץ בחום!

מחיר: 2,490 ש"ח
אחריות ושירות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום