Audio Physic Tempo 25 - רמקול מעוצב לכל מצב

נמר לוי
23-07-2010 08:00

דגם ה- "טמפו 25" של אודיו פיזיק, יציג צליל טבעי ומדוייק ובאופן מפתיע, מציע ידידותיות בהתאמה לגדלי חדרים רבים, הוא הצליח להפתיע במספר פרמטרים בבחינה ולהנות את המאזין. ביקורת.



אין אודיופיל "מורשה" שאינו מכיר את היצרנית הזו. מדובר ביצרנית רמקולים וותיקה ומנוסה מאוד שהחלה את דרכה לפסגת האודיו העולמית לפני שנים רבות ומאז הצליחה לשמור על מראה רמקולים אופייני שלא מאפשר לטעות ולחשוב על לוגו אחר שיופיע בחזיתם.

audio physic מייצרת את מוצריה בגרמניה ועם השנים בחרה לעצמה סלוגן מחייב ומאוד אודיופילי -
Love for the Detail ובתרגום חופשי: "אהבה לפרטים". הסלוגן הזה אמור להבטיח שהרמקול הזה יעביר את הכלי המוקלט על כל פרטיו. זה אומר גוף, הרמוניות, דיוק וכל הפרטים שביחד הופכים את המוסיקה למה שהיא או למה שאנחנו רוצים לשמוע. חוויה טבעית ו"נכונה".

אך כפי שהמציאות מוכיחה בדרך כלל, סלוגן ניתן להמציא - כל מה שצריך זה קופירייטר טוב, הכרה של השוק ומה מבקשים הצרכנים וכמובן דיו במדפסת, אך האם הוא מצליח לייצג נאמנה את התוצאה בפועל?

קצת טכני

על מנת להביא את הסלוגן למציאות סונית ה- Tempo 25 בנוי מחומר mdf איכותי כאשר התיבה נוטה אחורנית בזווית של 7 מעלות. (מטרת ההטיה היא "לעכב" את יחידת הטוויטר על מנת לאזן אותה יחד עם שאר היחידות וכך אמורים התדרים הגבוהים להגיע לאוזן יחד עם שאר התדרים.) הרמקול יושב על מעמד יעודי שמוברג לתחתית התיבה שיוצא בצדדיו מגבולות התיבה חמוש בספייקים וחיפוי דקורטיבי שאין לו שום משמעות סונית. בחלקו הקדמי העליון ניתן לראות יחידת מיד 6 אינטש ומעליו יחידת טוויטר. על התחום הנמוך הטילו את האחריות על שתי יחידות שממוקמות בחלקה התחתון של התיבה (יחידה אחת לצד) בקוטר של 6.5 אינטש. בחלקו האחורי ניתן לראות את הפורט (בס רפלקס) ומתחתיו הטרמינלים שנראים ומרגישים מאוד איכותיים.

נתוני עכבה ממוצעת עומדים על 4 אוהם ונצילות שעומדת על 89dB מצביעים על רמקול שמעדיף מגבר כזה שאינו מתקמצן בזרם. הנתונים מציגים היענות לתדר שנעה בין בין 32Hz ל-40KHz. מה שחסר בנתון הזה הוא בכמה DB התבצעה המדידה הזו, על פי המשך המבחן אינני מאמין שהרמקול הזה, בתיבה הזו יורד באמת ל-32Hz במינוס 3 dB.

רמקול ה- Tempo 25 מהווה את דגם הכניסה לעולם ה-היי אנד של החברה. מתחתיו ניתן למצוא לא פחות משישה דגמים ומעליו חמישה נוספים. כפי שניתן לראות, מדובר ביצרנית שמציעה פיתרון לכל תקציב כמעט.

Audio Physic Tempo 25

מבחן האזנה

המבחן החל בסגנון אלקטרוני - venetian snares מהתקליט hospitality, עם רצועה מספר 3 שנחשבת לאלימה באופן יחסי, אך שומרת עדיין על עידון מסוים. חשתי כי קטע זה אינו מהווה ממש אתגר עבור הרמקול. מכיוון שאני מאוד נהנה לקחת את המוצרים לקצה היכולת שלהם בחרתי לבחון באופן רשמי את רצועה מספר 1 – הקשה והאלימה ביותר בדיסק, כאשר כל מי שישב בביתי והאזין ליצירה זו בהה בי כאילו נפלתי מהירח.

למען האמת, לא מדובר בקטע שניתן לומר עליו כי ממש מאזינים לו בצורה המקובלת. הוא משמש מבחינתי כמבחן אולטימטיבי למיידיות, מהירות ודינמיות מתפרצת. לא בהדרגה אלא בפתאומיות! אציין כי את הקטע הזה שמעתי על עשרות רמקולים. מעטים שרדו באופן מוחלט את היצירה הזו ואלו שהצליחו להעביר אותו במלואו, מחירים היה יקר יחסית. יקר יותר מהרמקול הנבחן. במקרה הזה אני יכול להעיד שעד היום לא היה רמקול בטווח מחיר זה שהצליח להעביר תוצאה כזו מפורטת ומהירה ממוסיקה אלקטרונית. הבס מהיר כברק, המיד מלא ואנרגטי באופן כמעט מבהיל, הטוויטר מפורט ואוורירי ועם זאת אינו חותך את האוזן.

הערה בענין הסגנון האלקטרוני: היתרון המוחץ של הרמקול הזה מתבלט בעובדה שהוא מאפשר לשמוע את אותה תוצאה או לפחות באיכות מאוד קרובה, גם בחלל קטן בהרבה. בד"כ, חובב מוסיקה אלקטרונית שחי עם המערכת בחדר שינה יאלץ להסתפק ברמקול מוניטור שיתאים לחלל החדר. יחד עם האילוץ מגיעות הפשרות שנוגעות כמעט לכל המוניטורים הבינוניים. הם אינם מצליחים לנגן מוסיקה אלקטרונית בקול רם באופן משכנע. תמיד תחסר עוד קצת דינמיות, עוד קצת נמוכים וברוב המקרים הטוויטר והמיד ינגנו בהצלחה - בעוד התחום הנמוך הינו כבר "חצי מת". אך, במקרה הזה, תודות לנוחות ההתאמה לחלל(הרחבתי על כך בסעיף "נקודות ציון"), הרמקול הזה מהווה פיתרון אולטימטיבי לבעלי החדרים הקטנים שלא יכלו להינות מרמקול ריצפתי על יתרונותיו. לראשונה במהלך השנים שאני סוקר מוצרים, אני מוצא פיתרון מדהים לבעיה הזו.

במה עמוקה ורחבה

Audio Physic Tempo 25מעבר לזמרת המדהימה maria jonas מתוך התקליט Antonia Bembo Produzioni Armoniche. קול אישה נשמע נהדר דרך ה-"טמפו 25". הוא בהחלט מצליח להציג נוכחות אנושית בחלל החדר באופן מרשים בהחלט. כלי הקשת נשמעים מצויין, קשה להתעלם מהאיכיות הסוניות של הרמקול במוסיקה מהסוג הזה. אני חש כאילו אני יושב באולם והזמרת מופיעה מולי יחד עם כל הכלים מאחוריה. הבמה עמוקה ורחבה וכנראה שתודות לזווית הרמקול כלפי מעלה ישנו מימד גובה מאוד ראליסטי יחד עם זאת מיקום הכלים במרחב הבמה ברור כשמש. אני מוכרח לציין שבמוסיקה ווקאלית מהסוג הזה זו אחת מהתוצאות הטובות ביותר ששמעתי אי פעם מרמקול. הסיבה היא לא רק בגלל שהוא נשמע טוב כל כך בהינתן חלל מתאים, הרמקול הזה פשוט הצליח לנגן באופן מרשים מאוד גם בחלל חדר שינה קטן שאינו ממש נוח עבור הצבת מערכת אודיו המורכבת מרמקולים ריצפתים.

בגזרת המוסיקה הקלאסית המורכבת מתזמורת סימפונית בינונית מדובר גם כן בתוצאה מרשימה בהחלט. קטעים כמו הסימפוניה הרביעית של ברהמס מאוד הרשימו אותי בהפרדת צליל מעולה, דינמיות מרשימה וטונאליות שקשה שלא להתפעל ממנה.

אך, הרמקול הזה נכשל בהעברת תזמורת סימפונית גדולה ותובענית כמו ביצירה "העולם החדש" של דבורז'ק בהוצאה של EMI בתקליט, דרך הפטיפון, שם בהחלט היה ניתן להרגיש את הלחץ שהרמקול שרוי בו. הוא הרגיש פחות דינמי, יותר "כנוע" ופחות מפורט על חשבון כוח. כלי הנשיפה ממתכת בתחילת היצירה נשמעו שמימיים, טבעיים ומאוד מפורטים עד כדי האוויר הבוקע מהשופר. כשהיצירה התפתחה וכלי הנשיפה ממתכת הצטרפו הם איבדו מהקסם שלהם. מאידך, ארבע עונות של ויואלדי בהוצאה של ביס מתקליטור ובהוצאה של ERaTO נשמעו נהדר מבעד לרמקול. אי לכך אני מסיק מסקנה שכאשר מדובר במספר כלים צנוע יחסית, הרמקול הזה מצליח להעביר תוצאה מדהימה במוסיקה קלאסית וכאשר היצירה מרובת כלים ותובענית הוא הופך ל- "כנוע" יותר.

הערה: יש לציין כי מוסיקה קלאסית עלולה להוות אתגר קשה מאוד עבור רמקולים, גם אם הם גדולים במידתם. רמקולים אימתניים ענקיים יצליחו להעביר תחושה של אולם קונצרטים אך עלולים יהיו לסבול מחסרונות אחרים בסגנונות קלים יותר. הרמקול הנבחן אומנם נכשל בהצגת היצירה הזו אך יש להוסיף כי עדיין, כאשר המערכת הופעלה בעוצמה סבירה, ניתן היה להקשיב ליצירות הללו ולהינות.

מיד. פשוט מעולה, למיד הזה אני קורא מיד "יקר" שאני רגיל לשמוע מרמקולים יקרים להפליא. קל מאוד להבין כי מדובר ברמקול ניטרלי, טבעי, מאוד "נכון" ונטול צבע. ההפתעה היא שהוא אינו נכנס לרוויה כלל ומצליח להציג, גם בקטעי מוסיקה קשים הפרדת צליל מעולה ולא סטנדרטית ביחס למחיר.


נטול צבע מאכל

ג'אזאני ממשיך עם מוסיקת ג'אז. בחרתי בתקליט מדהים שנקרא Acoustic Songs שמבוצע על ידי שני נגנים גדולים כאשר Renaud Garcia מככב על הקונטרבס שנשמע פשוט מעולה. מאוד טבעי, נטול צבע ותיבולים. הקונטרבס נשמע מאוד מדויק, ונעים, אך היה חסר לו מעט "גוף" ומשקל. משהו שאני כן מקבל ברמקול שלי. לאחר שחזרתי לרמקול שלי והאזנתי שוב לקטע הוצאתי מארון התקליטורים שלי דיסק לבדיקת תדרים וגיליתי כי תדר ה-30HZ כמעט ולא קיים ברמקול הזה (הסבר מורחב בקטגוריית "בס" במבחן).
על הגיטרה אחראי Gérard Marais וגם היא, כמו הקונטרבס נשמעת מעולה. ניתן לחוש את אצבעותיו המושכות את המיתרים, את הפורט של הגיטרה ורעידות המיתר. מורגש מאוד שמדובר ברמקול שמצטיין במיקרו דינמיות. בכלל, זהו תקליט חובה בכל בית. מדובר בשילוב ג'אז עדין ומעט אוונגרדי, יש בתקליט הזה משהו שלא בהרבה תקליטים. בדומה שמי מיזורי של פט מטיני וצ'רלי היידן. ראו בו כהמלצה חמה לאוסף שלכם.

Jacques Loussierבתחום הפסנתר בחרתי בתקליט jacques loussier the best of play bach. כפי שציינתי קודם וגם כאן אין הפתעות. כלים אקוסטים נשמעים נהדר דרכו אך מצאתי חיסרון אחד שהביא אותי לבדוק את הרמקול עם דיסק תדרים. הפסנתר אומנם נשמע מעולה, עם גוף ואנרגיה מרשימה עד האוקטבה הראשונה שבה הוא מאבד מעט מהמשקל ואינו מצליח לרדת מספיק נמוך. הבמה גדולה, רחבה ועמוקה. הצליל מאוד מפורט ומאוזן. האמת היא שאינני מצפה מהרמקול הזה לנגן כפי שהרמקול שלי מנגן. זה לא כל כך "הוגן" להשוות אך אני מוכרח לציין זאת עקב נתון היענות לתדר המפורסם באתר הרשמי. אם תשאלו אותי, הוא לא באמת יורד ל-32HZ כפי שכתוב אך גם 40 HZ הינו בהחלט מספק ומרשים ביחס לגודלו.

הערה: אינני מחפש בסים ממש נמוכים. אין לי בעיה לחיות עם תדר ה-40Hz שלו. את מה שהוא מצליח לעשות הוא עושה היטב. בחנתי לא מעט רמקולים שיורדים ממש נמוך במינוס 3dB ועדיין הבס הרגיש לא מאוזן וחסר רזולוציה. לעומת זאת בחנתי כמה וכמה רמקולים שלא ירדו ממש נמוך אך בתוך היענות התדר שלהם הם ניגנו נפלא. כאן לא חסר לי בס ברוב סגנונות המוסיקה ואיפה שחסר זה לא ממש מפריע. האמת היא, שכנראה זה מה שמביא את הרמקול את האפשרות לנגן כמעט בכל חדר. הבס אינו רזה, אך לא ממש דומיננטי. למרות זאת, משום מה, הוא מאוד מאוזן עם שאר היחידות.

בס: לדעתי, רמקול זה הוא אינו יורד ל-32Hz וזאת משום שהוא פשוט לא הצליח לנגן את התדרים הללו באופן משכנע בדיסק התדרים שברשותי. מאידך, את ה-40Hz הוא ניגן בלי בעיה כלל. נחזור לאיכות הסונית של התחום הנמוך. הוא מציג רזלוציה מדהימה,  תוף רגל,  קונטרבס וכלי נשיפה גדולים שמסתובבים בתדריות הללו מתנגנים דרכו בקלות. הוא מצליח לנגן מהר, "נכון" ועם רזולוציה גבוהה.

Audio Physic Tempo 25

חגיגת יהודית רביץ

בגזרה העברית, הפעם החלטתי לבחון עם שיר של יהודית רביץ, המקור יהיה הפטיפון שלי ועליו הונח תקליט במצב נדיר ואחת מההקלטות היותר טובות ששמעתי במוסיקה העברית. בכלל, כמעט כל ההקלטות שלה נשמעות מעולה. השיר הזה מתחיל עם גיטרה אקוסטית שנשמעת נהדר וברקע אורגן מנגן את קטע הפתיחה. קולה של יהודית רביץ מצטרף לחגיגה ואני מגלה מיד ענק, בפוקוס מרשים, במרכז החלל, בגובה עמידה. ממש הופעה. תופי הפרקשן מצטרפים מאחור בפירוט מרשים ברמה שניתן ממש לחוש את ידי המתופף פוגשים את עור התוף. גיטרת הבס נשמעת נהדר, היא במקומה הנכון במיקס, בעוצמה הנכונה וזה בזכות היכולות של הרמקול להציג תוצאה מאוזנת, מפורטת ומאוד טבעית. התחום הגבוהה רך כמו משי ומפורט מאוד אך גם כאן ישנה תחושה כי ישנה נטיה קלה לחריפות.

הערה: הטענה שלי בנוגע לחריפות בתחום הגבוהה ניתנת לפתרון בעזרת אלקטרוניקה או מקור פחות ינטרלי ויותר חמים. מכיוון שמדובר ברמקול ינטרלי ומעט יבש (בדומה לרמקולים קרמיים) רצוי לשדך לו אלקטרוניקה מהמשפחה הינטרלית הנוטה לחמימות. שידוך אלקטרוניקה מהסוג הזה יביא את הרמקול לאיזון סינרגטי מעולה. בכלל, רמקולים מהסוג הזה הם כמו חומר ביד היוצר, ומה שתשדכו לו מאחור ישתקף בבירור בצליל.  

טוויטר. גם הוא ,כמו המיד מאוד מרשים. אומנם שמעתי טובים ממנו אך הוא בהחלט לא מבייש את הסחורה. הוא בהחלט מהיר, טבעי, דינמי ומאוזן אך ישנה תחושה קלה, קלה מאוד של חריפות בקטעים עמוסים. הפיתרון לכך הוא מגבר טרנזיסטורי חמים יותר או הגברת מנורות. פיתרון זה ימחק את החיסרון הזה לחלוטין.

נקודות ציון

Audio Physic  Tempo 25מיקום והתאמה לחלל
זה אולי הפרמטר הכי מפתיע ברמקול הזה. מדובר ברמקול שמצליח לנגן בכל חדר. ה- TEMPO 25 מוקם תחילה בסלון ביתי ולאחר מכן עבר אל חדר השינה (ממוצע בגודלו). הוא פשוט הצליח לנגן בשני החללים באופן שקשה מאוד לתאר. למרות שרמקול בגודל הזה אינו אמור להתאים לחלל חדר השינה הוא לא רק ניגן, אלא ניגן נפלא ונמנע מלספר לי על כל בעיות האקוסטיקה בחדר.  הוא אינו רגיש לקירבה לקיר אחורי או צידי בכל הנוגע לתחום הבס אך הרחקתו מהקיר תגביר את עומק הבמה ותמונת הסטריאו. רצוי כמובן להרחיקו מהקיר אך אם תנאי החדר אינם מאפשרים זאת ניתן בהחלט למקמו קרוב לקיר. 30 ס"מ מהקיר האחורי יספקו אותו בהחלט.

הגברה
מדובר ברמקול מאוד קל להנעה למרות הנתונים שמתארים רמקול ממוצע מינוס בקלות הנעתו. אך אל תצפו להגביר אותו עם מגברי SET חלשים. הוא מתחיל לנוע ברמה מספקת עם 40 וואטים וזרם בריא. מגברי מנורות עושים לו טוב. מגברי טרנזיסטור עלולים להוציא ממנו צליל מאוד מדויק ומאוזן אך נוטה ליבשושיות קלה בתחום המיד.

איכות בניה ומראה
תחום העיצוב הוא מאוד אינדיבידואלי. אך אני, שאוהב עיצוב מאוד סולידי ונקי פשוט התאהבתי במראה שלו. מעבר לפרופורציה המושלמת שלו מדובר ברמקול שבנוי פשוט נהדר. זה מתחיל מתשומת הלב לפרטים הקטנים (ברגים, סטנד, ספייקים) ועד לצבע הרמקול שמחמיא לו מאוד. אפרופו צבע, רמקולים לבנים תמיד נראו לי צעצועים. משהו לא מספיק "טבעי". במקרה הזה הצבע הלבן מתלבש על עיצוב הרמקול כמו כפפה. יש משהו בצבע הזה על הרמקול הזה שמציין יוקרה, אלגנטיות ונקיון. אני אהבתי את הצבע במקרה הזה.

Audio Physic Tempo 25

סיכום

לא מדובר ברמקול שירשים אתכם בצליל גדול, לא תמצאו כאן נפח מוגזם ולא תקבלו בס בועט בועט. מה שכן תקבלו הוא רמקול בעל אופי צליל טבעי מאוד, מאוד "נכון". בלי פוזות ובלי צבעים.

משהו ברמקול הזה גורם לי פשוט להתמסר אליו, להישאב לתוך הצליל ולהפסיק לחשוב על טוב או לא טוב. ההפתעה הגדולה ביותר היא יכולת התאמת הרמקול לגדלי חדרים שונים. למרות שדגם ה- Tempo מגיע עם פורט אחורי ולמרות שיחידות הבס מנגנות הצידה, הוא אינו רגיש למיקומים ואינו רגיש לקירות צדדיים, אם כי העמדתו במרחב פתוח, תפיק ממנו את המקסימום.


בשורה התחתונה מדובר ברמקול "אודיופילי" טהור שמצליח לנגן באופן טוב מאוד את כל סגנונות המוסיקה וכשתגיעו לשטח המוסיקלי הביתי שלו, ה- Audio Physic Tempo 25 יעלה ממדרגת ה-"טוב מאוד" ל-"מצוין".

מחיר: 34,300 ₪

אחריות ושירות: הד סינמה
מעבר לתגובות בפורום