רמקולים Chario 100 - איטלקי, מדפי ומפתיע, מאוד

נמר לוי
16-07-2010 06:00

זוג הרמקולים הצנועים בגודלם, מצליח להפתיע אותנו, עם גמישות באפשרויות מיקום והתאמה אל מגברים, איכות צליל מרשימה במגוון סגנונות ותדרים ומעלה בהחלט את מפלס החיוך. ביקורת.


מיני מוניטורים (או רמקולים מדפיים) טובים הממוקמים כיאות בחדר יכולים להציג תוצאה חלומית. בכלל, המערכות הקטנות והמתוקות הללו עושות לי משהו שהמערכות הגדולות לא מצליחות בו: כשהן נשמעות טוב הן מעלות חיוך של אושר על הפנים שקשה מאוד להסירו.
הפעם, אתחיל כבר עם השורה התחתונה: הרמקול הבא הוא אחד מאלו שהצליחו להעלות בי את אותו חיוך של אושר. מה שמראה כי ניתן בהחלט לרכוש רמקול עם יכולות מדהימות במחיר שווה לכל נפש.

CHARIO 100 במבחן

CHARIO הינה יצרנית רמקולים איטלקית שהוקמה בשנת 1975. מאז ועד היום יצרה ושווקה החברה רמקולים במנעד מחיר מרשים שקלע לחובב המתחיל וגם למשקיען המדופלם שהממון מצוי בכיסו.

הרמקול הנבחן מהווה את גרסת הכניסה לעולם הרמקולים של CHARIO - מסדרת Silhoutte, הוא קטן ושמרני בעיצובו. במבט ראשון נראה כי מדובר בתיבה סגורה, אך כאשר מביטים בתחתית הרמקול מגלים פורט שיורה כלפי מטה, מה שבהחלט מצמצם בעיות מיקום. בנוסף, הרמקול ניצב על מעמדים מקוריים שבחלקו הקדמי קיימת גומייה קשה מלבנית שמודבקת לרוחבו של הרמקול ובחלקו האחורי ניתן למצוא שתי גומיות עגולות סצידי הרמקול. הגומיות, כך נראה ומרגיש, עשיות מאותו חומר.

קצת טכני

מדובר ברמקול מיני מוניטור 2way במבנה צר וגבוה (יחסית). איכות הבניה מרשימה וביחס לגודלו הצנוע משקלו הינו רב. בקדמת הרמקול ניתן לראות את יחידת ה-מיד-בס בקוטר 130 מ"מ בצבע נחושת מרשים וסקסי למראה (לטעמי לפחות), מעליה יחידת הטוויטר מסוג soft dome בקוטר 26 מ"מ.
נצילות רמקול זה עומדת על 87dB, טווח התדרים מגיע בצד התחתון עד 70 הרץ ב --3dB מה שמלמד על הנייר שהוא אינו יורד ממש נמוך. חיתוך הטוויטר במעגל הקרוס אובר מתבצע ב- 1,650Hz מה שמלמד (שוב על הנייר) שיחידת הטוויטר יורדת נמוך יחסית. נתון העכבה יציב מאוד והוא מצביע על מנעד שנע בין 8 ועד ל-6 אוהם מה שמאוד מחמיא למגברי מנורות מעוטי וואטים.
Chario 100 Speakers
מה שהפתיע אותי, לטובה כמובן, היה חומר התיבה שהינו לא סטנדרטי במחירים הללו. ה- Chario 100 מיוצר מ-HDF ולא MDF כשהאות H מצביעה על דחיסה גבוהה. ה-HDF יקר כמעט פי 3 מה-MDF. נתון זה מסביר בדיוק את הסיבה למשקל הרב של התיבה יחסית לגודלה הצנוע.

ברמה האקוסטית השימוש ב-MDF נפוץ ונחשב לחומר מעולה לבניית רמקולים. אך יש לציין שלא ניתן למצוא הרבה רמקולים שמיוצרים מ-HDF שנחשב לטוב יותר וחזק יותר משמעותית מה-MDF הנפוץ, לא ממש מצאתי את הנתון הזה במוצרים בטווח המחיר הזה.

האזנה

אני מתחיל עם משהו בעברית. בכלל, אני מאוד אוהב להכניס לסקירות שלי משהו משלנו. הפעם, בועז שרעבי שלדעתי הוא אחד מהזמרים החשובים של הזמר העברי ,עם הקלטות שידועות באיכותן. בחרתי בשיר שנקרא "לשיר איתך". מדובר בדואט של בועז שרעבי יחד עם הזמרת הגדולה שושנה דמארי ז"ל.

השיר נפתח, ברגע הראשון, התחום הגבוה מושך את תשומת ליבי ומתגלה כחמים, מלא למדי ומאוד אוורירי. השיר מתפתח ותוף הרגל מצטרף וגם הוא מתגלה כהדוק, מוגדר ומאוד מהיר אם כי חסרה מעט רזולוציה בשילוב עם גיטרת הבס. גיטרת הבס אכן נשמעת כשהיא מאחורי התופים אך קצת קשה להפריד אותה לחלוטין מאותו התוף. בנקודה זו, רצוי לזכור כי מדובר במיני מוניטור קטן יחסית, במחיר לא "אודיופילי" ואוסיף שאין הרבה רמקולים בטווח מחיר הזה שבכלל מצליחים להציג תוצאה דומה לזה. את היתרון הבולט של הרמקול הזה מצאתי בתחום המיד. קולו של בועז שרעבי וקולה של שושנה דמארי נשמעים פשוט מעולה - עם משקל נכון, פירוט משביע רצון ודינמיות מרשימה מאוד.

במת צליל: עוד אלמנט מפתיע שהתגלה היה גודל הבמה. עומק ורוחב הבמה הינם נדירים ביחס למחיר והגודל, אך מצד שני תמונת הסטריאו עצמה לא היתה מושלמת גם לאחר מיקומים חדשים של המוניטורים.

אלקטרוני ומאתגר

בחרתי בשני קטעים אלקטרונים. אחד מהם קשה ותובעני והשני אלקטרוני מועדוני נפוץ ומוכר.
Chario 100 Speakersנתחיל מהקשה. venetian snares hospitality בקטע מספר 1 (התובעני ביותר בדיסק) והרמקול מגלה סימני קריסה מהר מאוד. מי שמכיר את הקטע הזה כנראה מבין כי מעטים המוניטורים שמסוגלים להחזיק אותו בעוצמה ראויה, אינני חושב כי קיים מיני מוניטור שמסוגל להעביר אותו באופן משכנע למאזין. עברתי לקטע מספר 3 בדיסק ושם הרמקול מרגיש חפשי ומשוחרר יותר. הצליל מאוד מגובש, מאוזן אך התחום התחתון מתקשה להציג תוצאה דינמית כאשר היצירה מתפתחת. למאזיני הסגנון האלקטרוני הכבד במיוחד אין מנוס מלבדוק דגמים בכירים יותר של היצרנית, שהינם בהחלט חזקים יותר ועל פי התוצאה ברמקול הזה (דגם כניסה) אני מסיק כי הדגמים הבכירים והיקרים יותר יניבו תוצאות טובות גם בתחום האלקטרוני הקשה.

ממשיך עם אלקטרוני "בנאלי" מבית TIESTO בתקליט הלפני האחרון שנקרא - elements of life, בקטע הנושא של הדיסק.

אני מוכרח לציין כי זה פשוט מדהים איך שהקטנצ'יק הזה מצליח לנגן את הקטע הנ"ל. הוא אומנם לא מצליח להעביר תחושה כוחנית של מועדון לילי אלים, אך אינני חושב שיש עוד רמקול בטווח המחיר הזה שבכלל מתקרב לתוצאה בקטעים אלקטרוניים מהסוג הזה. Tiestoהצליל מאוד מהיר, מאוד דינמי. התחום התחתון שאמור לרדת רק עד 70HZ מרגיש נמוך ומלא הרבה יותר. הוא פשוט מצליח להציג בס הדוק, מדויק, מפורט ופאנצ'י שמשאיר אותי ללא מילים. גם התחום הגבוה מתגלה כמפורט ואנרגטי. הרמקול מאוד אוורירי ופתוח בלי שמץ של חריפות. אין ספק כי מדובר בתוצאה נדירה ביחס למחיר!

הערה: במוסיקה אלקטרונית תובענית ואלימה במיוחד הרמקול הזה נכנע די מהר. נכון, ברוב המקרים חובבי הז'אנר הזה בוחרים ברמקולים ריצפתים גדולים ואימתניים אך חשוב בכל ביקורת לקחת את המוצר לקצה. מאידך, במוסיקה אלקטרונית מסצנת המועדונים ובמוסיקת DANCE מסחרית הרמקול הזה מציג תוצאה מעולה. אני מוצא שבסלון ביתי ממוצע תידרש יחידת בס נפרדת עבור חוויה מושלמת אך בחלל חדר השינה הוא מספק מעל ומעבר.

Chario 100 Speakers


רוקיסט

נשארים בבתחום האלים של המוסיקה בסגנון רוק כבד. dream theater בתקליט המדהים scenes from a memory. מדובר Dream Theaterבתקליט הטוב ביותר שלהם לטעמי. אני פותח עם הרצועה השנייה שמגיחה באלימות לאחר רצועה מספר 1 הרגועה והסוחפת. גיטרה חשמלית פותחת את השיר עם משקל מעט קליל אך מפורטת ודינמית בהחלט, המתופף מכה בתופים באנרגיה מופרזת וזה בהחלט מתבטא בצליל. מעט מפתיעה אותי העובדה שעם מוסיקה אלקטרונית קשה ותובענית הרמקול הגיש מכתב כניעה ובמוסיקת רוק תובענית לא פחות הרמקול מצליח להלחם בעוז. הוא בלי ספק מצליח להעביר תחושה משכנת של הופעת רוק בחלל חדר השינה. כמו באלקטרוני, בסלון, הוא ידרוש יחידת בס נפרדת לשם העצמת החוויה. בימת הצליל משכנעת מאוד, ההרכב הרוקיסטי ממוקם במרחב הבמה ברמה מספקת אם כי לא מהמרשימות שנתקלתי בהן למרות העובדה שהרמקול עצמו נעלם בחלל. התוצאה במוסיקת רוק טובה מאוד לטעמי.

בס: אני יכול להגיד בביטחון שזו הפתעה גמורה מבחינתי. אני, כאחד ששמע המון מוצרים זולים, הופתעתי מכמות ואיכות הבס של הרמקול הזה. נכון, זו אינה יחידת 15 אינטש של רמקול רצפתי מפלצתי אך התוצאה הינה גדולה ביחס למצופה. הבס שהרמקול הזה מציג הוא בהחלט ראוי להיקרא בס ואפילו איכותי.

מוסיקה קלאסית

יחד עם הסגנונות הנ"ל בחנתי את המוניטור על מוסיקה קלאסית קאמרית מבית היוצר של VIVALDI ביצירה 4 עונות בהוצאה של BIS. גיליתי שהרמקול מצליח להציג תוצאה טבעית למדי בכל הנוגע לכלי קשת ומצליח להשאר דינמי ומפורט גם בקטעים עמוסים יחסית. Vivaldiבסמפוניות גדולות כמו ה-5 של מאהלר הרמקול הרים דגל לבן יחסית מהר. בכלל, אין נדיר למצוא רמקול מדפי או מוניטור שעושה את זה כמו שצריך.

ה- Chario מצליח להעביר את קולה של זמרת האופרה המדהימה maria jonas בתקליט Antonia Bembo Produzioni Armoniche באופן מדהים. קולה נשמע טבעי, מפורט ומאוד נעים לאוזן. גם בקטעי שירה מתפרצים הוא הצליח לשמור על איזון טונאלי משביע רצון ולא גילה בהירות או מתכתיות מוגזמת. היא אכן "הגיעה לבקר", אבל אני לא מצפה לא לגלות זאת ברמקול בטווח המחיר הזה ולכן אני חושב שאם יש טיפה מתכתיות זה בהחלט נסלח. בתנאי שמדובר ב-"טיפה" וזה בדיוק מה שהיה.


הערה: קשה להאזין למוסיקה קלאסית ברוב הרמקולים הזולים במחיר דומה. הם מגלים חסרונות מובהקים בהפרדת הכלים, במה וטבעיות. במקרה הזה הרמקול אינו מעביר מוסיקה קלאסית באופן מושלם, אך התוצאה עדיין משכנעת מאוד ביחס למחיר. בעבר בחנתי לא מעט רמקולים יקרים ממנו משמעותית שלא הצליחו להעביר את מה שהרמקול הזה מעביר. ולכן, אני נותן לרמקול הזה ציון לשבח על כך שלמרות מחירו הזול וגודלו הוא בהחלט מצליח לשכנע אותי שגם במוסיקה הזו הוא יתאמץ על מנת לענג את המאזין.


מיד: הוא גולת הכותרת של הרמקול הזה. הוא גדול, מלא מדויק ובעל נוכחות מפתיעה לגודלו ולמחירו. בטווח המחיר הזה קשה מאוד למצוא מיד כזה. אני משייך אותו למשפחת הצליל החמה אך מבלי לאבד פרטים, החמימות אינה באה על חשבון אווריריות או דיוק. זהו מיד מדויק ומאוזן בהחלט.

לפני סיכום
את המבחן ערכתי בחדר שינה ממוצע בגודל 380 ס"מ על 350 ס"מ ותקרה בגובה 290 ס"מ. לאחר שהתפעלתי מהיכולות של הרמקול הזה בחדר הקטן הייתי מוכרח לקחת אותו לסלון ביתי ולבחון אותו בחלל גדול בהרבה שמצידו הימני הינו פתוח לפינת אוכל ומטבח. כצפוי, דגם ה-100 לא ממש הצליח למלא את הסלון כמו מוניטור גדול ובטח לא כפי שימלא רמקול רצפתי אך עדיין הוא הצליח ליצר נוכחות מאוד מרשימה לגודלו. הוא נעלם בחלל בלי בעיה, מצליח ליצר תחום מידבס מספק ולמרות שהתחום התחתון לוקה בחסר, לא ברמת התדר אם כי ברמת העוצמה, למרות זאת הוא עדיין מצליח להרשים אותי גם בסלון בינוני/גדול ביחס לגודלו וביחס למחירו.

Chario 100 Speakers

נקודות ציון

מיקומים
מדף, מזנון או מעמד יעודי. זו השאלה. אני בעד מעמד יעודי אך נהניתי להאזין לרמקול גם כשעמד על מזנון. מדובר ברמקול מאוד נוח למיקום שאינו מתרגש מקרבה לקירות בזכות פורט תחתון מתוכנן היטב.

הגברה
סלחנותו לאלקטרוניקה וקלות ההנעה מביאה אותו להיות רמקול שהינו אחד הנוחים ביותר לאלקטרוניקה בהם נתקלתי. הוא אומנם מצליח לשקף את השינויים שבין מגבר למגבר אך כולם, בלי יוצא מהכלל התגלו כשילוב מוצלח לזוג רמקולים זה. זה אומנם ישמע מוזר אבל זה המצב. הרמקול הזה מתאים לכל מגבר וכל מגבר איכותי וטוב יוציא ממנו תוצאה טובה.

סיכום

מדובר במיני מוניטור שנראה כי יוצריו חשבו בו על הכל. קלות המיקום, גומיות שיכוך, פורט תחתון למניעת בעיות של קרבה לקיר וכמובן, צליל נפלא. כל כך קל להתאהב בו שזה מדהים. התוצאה בחדר השינה שלי מעולם לא הייתה כל כך טוב כפי שהייתה עם זוג הרמקולים הנסקר.
ה- Chario 100 התגלה כמאוד נעים לאוזן, מאוזן והכי חשוב, הוא כרמקול שמצליח למלא את חלל חדר השינה ללא בעיה. בסלון הוא אומנם לקה בחסר בתחום התחתון אך עדיין הרשים ביתרונות אחרים שגרמו לי לסלוח לו ואף להתעלם מכך.

השורה התחתונה במקרה הזה מאוד ברורה. בטווח המחיר הזה, עם איכות בניה שכזו, קשה לי מאוד לחשוב על המתחרים. הרמקול הזה הביא אותי למסקנה חד משמעית כי אכן ניתן לרכוש איכות בזול. זו בהחלט אחת מההמלצות הטובות ביותר שאוכל לתת לאודיופיל המתחיל ואפילו אוסיף כי כאשר מאזינים לדגם ה- 100, עולה ומדגדגת בראש המחשבה על בניית מערכת אודיו שניה לחדר השינה.

מחיר:  2,390 ש"ח
ניתן לרכוש מעמד (סטנד) תואם בנפרד.
שירות ואחריות: 5 שנים ע"י אמנון סאונד
מעבר לתגובות בפורום