סמסונג NX10 - מצלמה קומפקטית עם חיישן גדול, ביקורת

ליאור קורן
12-07-2010 06:30

NX10 של סמסונג, היא מצלמה "היברידית" המשלבת צילום סטילס וגם וידאו, בגוף קומפקטי - חסר מראה אך עם חיישן בגודל של מצלמת DSLR סטנדרטית, בדקנו את השחקנית החדשה של החברה במגרש חסר המראות.

חיישן גדול בגוף קומפקטי

עד היום, החלוקה בעולם המצלמות היתה ברורה: מצלמות קטנות וקלות = איכות תמונה חביבה בתנאי תאורת יום וגרועה בלילה בעוד מצלמות גדולות וכבדות העניקו איכות תמונה משופרת לאין ערוך.

הראשונים בניסיון לשבור את המשוואה היו החברות אולימפס ו- פנסוניק שפיתחו את פורמט ה- 4/3 שהסיר את מנגנון המראה של מצלמות ה- DSLR וכך העניק איכות תמונה דומה, אך בגוף קומפקטי יותר.

Samsung NX10


גם סמסונג נכנסת לעולם הזה, אל שערי הפורמט החדש, אם כי היא מציגה חיישן גדול יותר ביחס לשאר מצלמות ה- 4/3, הפעם במקום יחס CROP של 2, מוטמע בגוף ה- NX10 חיישן APS-C ברזולוציית 14.6 מגה פיקסל עם קרופ 1.5, דומה לזה הקיים למשל במצלמות חברת ניקון.


Samsung NX10

BODY

מאחור, נראית מצלמת ה- Samsung NX10 בדיוק כמו מצלמת DSLR, כאשר מימדי גופה נוטים לצד הקטן יותר של הסקאלה. גם מלפנים נראה המראה המוכר של עדשה גדולה ולחצן הפוקוס הכסוף.


אבל, מבט מהצד מגלה אלמנט יוצא דופן ביחס למצלמת DSLR ממוצעת: דקות הגוף, עוביו של הגוף צר בשליש, אפילו בחצי מול דגמי מצלמות רפלקס קטנים במיוחד, כמו ה- D40 של ניקון.

אלמנט דק זה, הוא המרמז לנו על המנגנון שמצוי בתוך המצלמה, לבהדיל ממצלמות DSLR סטנדרטיות, כוללת ה- NX10 את המנגנון של סמסונג שמוריד מהמשוואה את המראה שתופסת מקום רב בתוך הגוף.
במראה, משתמשים בכדי להעביר את התמונה שמגיעה מהעדשה, לכיוון מעלה אל עינית המשתמש, כך שיוכל לצפות בתמונה בזמן אמת, ב- NX10, את המראה מחליף חיישן שמעביר את התמונה אל עינית אלקטרונית EVF. כאמור, כל זה מצר את חמוקי ה- NX10 באופן ניכר.


העינית האלקטרונית, מציגה למעשה העתק של צג המידע האחורי והגדול, בהציגה אייקונים מתאימים ומידע על פרמטרים שונים בתמונה. מבט דרך ה- EVF מגלה לעין כי מדובר בצג LCD זעיר – רואים את הירידה ברזולוציה בהשוואה לעינית אופטית, אבל בעוד בתנאי אור יום, איכות התמונה מספקת, כאשר יורדת החשיכה, עולה הגרעיניות בתמונה ורעש דיגיטלי רוחש עולה אל העין, זה עדיין סביר בתנאי שימוש מקובלים (כגול צילום בחדר מואר למחצה), אבל מפריע כאשר מבקשים להתמקד באובייקט עדין למראה.


סמסונג NX10
מבט דרך עינית המצלמה - EVF


על הפעלת העינית אחראי חיישן, הוא מדליק את העינית רק כאשר מקרב הצלם את עינו אליה, יעיל ועוזר בחיסכון הסוללה, בנוסף, אפשר לכוון דיאופטר אופטי של העינית, שימושי עבור מרכיבי משקפיים.

צג AMOLED

נמשיך בסקירת הגוף ונרד לבסיסו, שם ניתן לשלוף את הסוללה (1300mAh) עבור טעינה או החלפה וכמו כן למצוא את שקע ההברגה (מתכתי) עבור חיבור חצובה.


מאחור, ממוקם צג המידע, מבוסס טכנולוגיית AMOLED שמספקת איכות תמונה משופרת ביחס לצג LCD רגיל, בצד ימין לצג, שישה לחצנים, לחצן עיגול רב כיווני ועוד אחד באמצע שמאפשר להגיע בלחיצה ישירה אל בחירת ISO, איזון לובן, שיטות פוקוס ומדידת אור.
מי שמעוניין לצפות בתמונות שצילם, מעבר למצב צפיה מתבצע בצד ימין למטה.


Samsung NX10


החלק העליון מעוגל, בקצה אחד. משמאל לפלאש, מצוי לחצן הפלאש שמרים את המנגנון החוצה, מאחוריו ממוקם לחצן הכניסה לתפריטים (Menu).
מעל מנגנון ה- פלאש הפנימי, נמצאת גם תושבת עבור פלאש חיצוני.

Samsung NX10


בחלק השני, מימין לפלאש, נמצאת חוגת המצבים, מאפשרת בחירה בין מצבי צילום שונים בסטילס ומעבר למצב צילום וידאו.

מלבדה, ממוקמת גלגלת, שני לחצנים ולחצן פקודת הצילום – פוקוס וצילום.

גוף המצלמה עשוי פלסטיק קשיח, בעוד השטח של הגריפ עשוי גומי רך יותר, הגריפ אינו בולט מספיק קדימה עבור היד שלי (ממוצעת בגודלה) ואינו מאפשר ליד לאחוז אותו באופן מספק.

Samsung NX10


איכות תמונה

Samsung NX10התנהגות החיישן ומנגנון הסרת הרעשים, מעניקה לצלם שישתמש ב- NX10 תמונות טובות מאוד עד ISO 800, שם ניתן לצלם תמונות ללא מחשבה מיותרת על רעשים, בעוד אסא 1600 מעלה כבר את רמת הרעש, אבל מאפשר עדיין לצלם תמונות איכותיות, בשילוב הסרת רעשים בתוכנת עיבוד תמונה.
הערך הגדול ביותר הינו ISO 3200, אז התמונה הופכת לגרעינית באופן מוחשי לעין, אם כי עדיין מאפשרת צילום תמונות מוקטנות עבור שימוש באתרי אינטרנט למשל.


תמונת הדוגמה, שצולמה ב- ISO 800, מציגה מעט רעש צבעוני באיזור הרקע, לא משהו שהינו בולט במיוחד, ניתן להבחין גם שרמת הצגת הפרטים נשמרת, כמו למשל באיזור זיפי הזקן של המצולם, ששומר על פירוט טוב מאוד, מבלי להיות מטושטש בגלל מנגנון הסרת רעשים.

Samsung NX10
ISO 800
     
Samsung NX10 iso  asaאיזון לובן
מנגנון איזון הלובן נוטה להקנות לתמונות מראה "חם" מהרגיל, בעוד הוא מדגיש גווני אדום / כתום / צהוב בתמונה, מה שמחייב שימוש במדידת White Balance ידנית ומדוייקת.

אופי הצבעים הכללי הינו עז ורווי, בעל צבעוניות עזה והוא אינו נופל אל מלכודת של מראה מלאכותי.

מול כל מצלמה דיגיטלית קומפקטית, תפגין ה- NX10 ביצועי תמונה עדיפים, במיוחד בצילום בתנאי חשיכה, מול מצלמות ה- DSLR רבות ומתחרות, מציגה הסמסונג ביצועים מקובלים בקטגוריה, עם תמונות בעלות גוון צבע מודגש וביצועי ISO גבוה מתקבלים על הדעת בקטגוריית ה- Mirroless (מול למשל דגמי אולימפוס המתחרים).

פוקוס מבולבל
אם נחפש את עקב אכילס של המצלמה, נמצא אותו במנגנון הפוקוס האוטומטי, באופן מפתיע לרעה, מתקשה ה- NX10 לפקס בסיטואציות מסויימות, בעיקר כאשר ישנם עצמים מקורבים, אז נודד המנגנון קדימה ואחורה במסע, לפעמים אינסופי למציאת הנקודה הנכונה.

אחוז התמונות המפוספסות בגלל פוקוס לא נכון, היה גבוה יחסית עם הדגם הנסקר ובנוסף, התופעה הופיעה בשימוש עם שתי העדשות המצורפות, כך שלא ניתן להטיל את האשמה על עדשה כזו או אחרת. בשאר התנאים, בצילום בתנאי יום או חשיכה של עם תאורה או מרחק מספק, עבדה מערכת הפוקוס באופן מספק, מהיר יותר ממצלמות קומפקטיות.



וידאו


מאז הוכרז בראשונה פיצ'ר הוידאו במצלמת ניקון D90, הקפידו גם המתחרות לא להשאר מאחור וגם ה- N10 מציגה אפשרות צילום "תמונות נעות", כאן זה מגיע באיכות מקסימלית של 1280X720 פיקסלים ובפורמט H.264.

הצילום מתבצע בעזרת LIVE VIEW רציף1; ומה לגבי הפוקוס? כאן הוא מתאפשר בעזרת לחיצה על הלחצן הקדמי של "עומק שדה", מה שמחייב התרגלות לטכניקת צילום בוידאו, כדאי לזכור כי בעדשות המקובלות במצלמות DSLR, מתבצע הזום באופן ידני, כלומר, הצלם מסובב את טבעת הזום ביד אחת, בעוד השניה מחזיקה בגוף המצלמה, מה שגורם לגורם לטלטול המצלמה וטלטול התמונה (כפי שתוכלו לראות בוידאו הדוגמה המצורף).

איכות התמונה בוידאו טובה מאוד, עם הסתגלות מהירה של המצלמה לתנאי תאורה משתנים, גם איכות התמונה בצילום לילי טובה, אפשר להגיע לתוצאות אומנותיות, אבל, כאמור, חובה להתאמן על כך בתחילה.

סיכום

אם תשאלו אותי האם אהבתי מצלמה זו, אעיד כי השילוב המתאים ביותר - זה שמעביר נאמנה את רוח הקונספט החדש והקומפקטי היה של ה- NX10 עם עדשת הפנקייק, שהיה מהנה לצילום, רגיש מספיק לאור (F2.0), וכל זאת באריזה קטנה ודקה מספיק בכדי שאטיל אותה לתיק המסמכים ללא מחשבה שניה, כאמור, השילוב הזה הוא שמהווה התגשמות פוטנציאל הפורמט חסר המראה.

איכות התמונה של ה- NX10 טובה בהשוואה לכל מצלמה קומפקטית ממוצעת וניתן להגיע איתה לתוצאות מרשימות במיוחד, כולל גם אפשרות צילום בפורמט RAW. רק מנגנון הפוקוס שהחליט לא להיות החלטי במספר רב מדי של פעמים, קלקל במספר מקרים את החגיגה.

לכל זה, מתווספים תפריטי הפעלה פשוטים להבנה ושימוש, מספר מספק של לחצני קיצור דרך לפונקציות חשובות ואפשרות צילום וידאו 720p שגם אם אינו מושלם, הוא יכול עדיין לספק מרחב ליצירתיות.

דגם ה- NX10 הינו הניסיון הראשון של חברת סמסונג בעולם "ללא מראות", זהו אינו מוצר מושלם, אך מסקרן בהחלט ושווה בדיקה של הצלם החובב שעומד לפני קניה.

ציון:

מחיר: 3,499-4,190 ש"ח
אחריות: סמיקום לקסיס

בעד: ביחד עם עדשת פנקייק 30 מ"מ מהווה שילוב מוצלח וקומפקטי, ידידותית לשימוש, מסך AMOLED איכותי.
נגד: מנגון פוקוס לא תמיד החלטי

פירוט מחירים:
 
עדשות           
עדשת זום 50-200 מ"מ, מחיר 1,499 - T50200SB

עדשת זום 18-55מ"מ, מחיר
1,199  -  S1855SB

מצלמה עם עדשה 18-55 מ"מ - 3,999 ₪
מצלמה עם עדשת 30 מ"מ - מחיר 4,190 ₪

המצלמה נבדקה עם עדשות פנקייק 30 מ"מ + זום 50-200 מ"מ.

תמונות דוגמה

לחץ להגדלה

סמסונג NX10

סמסונג NX10

סמסונג NX10

סמסונג NX10

סמסונג NX10

תכונות עיקריות Samsung NX10 Review

חיישן -
14.6MP CMOS
אסא 100-3200
צג מידע3″ AMOLED Dispaly
•921k-dot Resolution Electronic Viewfinder
 צילום וידאו -
720p HD
צילום RAW
מעבר לתגובות בפורום