מגבר מנורות משולב Ayon Audio Crossfire במבחן

נמר לוי
04-07-2010 19:00

סקירת ביקורת מקיפה על מגבר מנורות יוקרתי, במשקל פיזי כבד והגברה מעוטת וואטים אך מרשימה להפליא במספר היבטים. Ayon Crossfire עומד למבחן משולב.


לפעמים, צריך רק להסתכל על מוצר בכדי להתאהב בו. המוצר הבא יביא אתכם למצב בו כל כך תרצו אותו על הסטנד הביתי עוד לפני שיפיק צליל בודד. זה מה שקרה לי כאשר ראיתי אותו בפעם הראשונה. מדובר באחד מהמוצרים היפים, המעוצבים והמרשימים ביותר שנתקלתי בהם לאחרונה.


Ayon Audio CROSSFIRE Integrated במבחן רשמי

נתחיל באריזה
המגבר כולו עטוף בד אדום מלכותי שהסרתו חושפת יצירת אומנות אוסטרית. מבט עילי על המגבר ולנגד עיני ניצבים שלושה שרוולים אדומים שמכסים על שלושה שנאים עגולים ענקיים בצבע כרום מבריק ומסנוור מפני טביעות אצבע בזמן שהמגבר אינו בשימוש. בנוסף, בחלקו הקדמי של המגבר נמצאים שני פוטנציומטרים כאשר הימני משמש כבורר הכניסות השונות והשמאלי משמש כבורר העוצמה. בחלקו האחורי ניתן לראות את כניסות האודיו מסוג RCA ואת יציאות הרמקולים שניזונים מטרמינלים איכותיים במיוחד שנראים לפחות מבית WBT מהסדרות הבינוניות (למרות שלא מצאתי סימוכין לכך באתר החברה). הטרמינלים מחולקים לחיבור 4 אוהם או 8 אוהם.  הזנת החשמל מתבצעת כיאה לציוד אודיו איכותי על ידי כבל קומקום (הערה קומקומית בהמשך).

Ayon Audio CROSSFIRE

טכני

במקרה שלפנינו, מדובר על מגבר משולב SET, נסיוני עם מגברי SET על רמקולים מתאימים לימד אותי שאין להם תחרות בכל הנוגע לתדרי המיד, טבעיות והרמוניות. הם פשוט מצליחים ליצר את הכלי האקוסטי המתנגן באופן המשכנע ביותר. אבל, בחיבור אל רמקולים שאינם מתאימים (מבחינת הנעה) הם יכולים להישמע רע.


אז לפני שאספר לכם איך הוא נשמע אתן לכם כמה פרטים חשובים על המגבר המשולב הזה.
ראשית הוא יודע לעבוד גם כמגבר הספק כאשר דוחפות אותו 2 מנורות 62b שמביאות אותו להספק של 30 וואט בקלאס A. לפניהן ניתן לראות את מנורות הדרייבר מסוג 6h30 שאחראיות כמובן על דרגת קדם ההגברה.

דגם זה מספק 30 וואט לערוץ ו-45 וואט פיק. היענות לתדרים 8Hz עד 35kHz ב-0 db, יחס אות לרעש מציין בהחלט - נתון מרשים ביחס למגברי מנורות ועומד על 98db, מבחר של 4 כניסות Line וכניסת Direct שמשמש לשידוך רסיבר קולנוע ביתי, וכל זה במשקל כבד, כבד מאוד – 45 קילוגרמים לא תמימים!

רוח יוון

יווןברוח הימים המדברת על נטישת טורקיה כיעד תיירותי, הקטע הראשון איתו בחרתי לפתוח את הסקירה מגיע מהשכנה יוון. eleftheria arvanitaki  הזמרת המדהימה בשיר meno ektos. השיר מתחיל. אינני זוכר את עצמי מביט בקדמת הבמה, בין הרמקולים כפי שהבטתי כשהצליל הראשון בקע מהמגבר הזה. אינני זוכר ששמעתי את קולה של הסולנית באופן כל כך טבעי כפי שאני חש כשאני מאזין למגבר הזה. כלי הנגינה נשמעים באופן מדהים! הבמה ענקית, עמוקה, רחבה וגבוה.

קולה של הסולנית פשוט מדהים. נכון, טבעי ויוצא החוצה בקלילות מרשימה. בכלל, הצליל עצמו הוא מאוד מנורתי וחמים אך עדיין מפורט בצורה יוצאת דופן.


Ayon  Audio CROSSFIRE

בס - על הרמקול המתאים המגבר הזה יחשוף תחום נמוך מיידי ומהיר מאין כמותו. הוא בהחלט מצליח להפריד את כלי הנגינה המטיילים בספקטרום הזה בקלות מפחידה. אבל, אם המגבר מתקשה להניע זה מורגש במיוחד בתחום התדרים הזה. רמקול קשה יוציא את המגבר מאיזון וכל האנרגיה שאמורה להגיע לתחום הנמוך פשוט תעלם באופן ניכר ונקבל תוצאה אנמית ונטולת משקל.


העולם החדש?

מוסיקת רוק כבד היא אומנם לא המוסיקה המתאימה לחובבי ה-SET אך חשוב היה לי מאוד לדעת היכן בדיוק הגבול המוסיקלי של המגבר. הטענה הרווחת אומרת שאם מגבר מצליח להציג בביטחון מוסיקה קלאסית סמפונית אז לא אמורה להיות גם בעיה עם מוסיקת רוק כבד. בתיאוריה זה די נכון, במעשי זה לא. המשכתי עם מוסיקה קלאסית שמנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. בחרתי לנגן את העולם החדש של דבוז'אק כאשר המקור הוא פטיפון. אני מכיר את היצירה הזו היטב, מכיר כל ניואנס וגם הקטן ביותר. האמת היא שמעט חששתי לשמוע את היצירה הזו על הרמקולים שלי מבעד למגבר SET שמייצר 30 וואט. בפועל, למרות שהוא לא ממש הצליח להעביר את הדינמיות ואז החוויה שיעביר מגבר גיבור ואימתני על הרמקול שלי הוא הצליח בהחלט לנגן יותר טוב מכל מגבר חלש (גם טרנזיסטורי) שעבר על הרמקולים הללו. לעומת זאת, עם הפרואק D1 הוא הצליח להעביר חוויה מספקת במגבלות של הרמקול. כלי הנשיפה ממתכת נשמעו מצויין. מיקום הכלים במרחב הבמה היה מוחשי ומסודר ביותר. זו חוויה מדהימה אם כי במקרה הזה הרמקול הוא זה שמפריע להגיע לשלמות. אם היה המגבר משודך לרמקול קל יותר משלי אני סבור ובטוח שהתוצאה הייתה כמעט מושלמת (מול החוויה האמיתית).

פחות רוק

כמו כל דבר בחיים גם כאן נסתר הגלוי על הנסתר ולמרות שהמגבר הזה הצליח להציג מוסיקה סמפונית מורכבת, בז'אנר הבא הוא נכשל. ומדוע. מוסיקת רוק כבד דורשת אמנם פחות אנרגיה מהמגבר אך היא דורשת אנרגיה וחוויה מסוג אחר. רכות ורוך הם לא הפרמטרים שהופכים את הז'אנר הזה לנשמע טוב יותר. להיפך, דרושה תוקפנות בכל ספקטרום התדרים ובנוסף דרוש מהמגבר לנגן בקול רם. אף אחד לא שומע "סיפלטורה" בשביל לשקוע ברגיעה. אז לא היה לי ספלטורה אך היה משהו לא רחוק ממש (לפחות ברמת התוקפנות הבסיסית הדרושה). Dream Theaterכאן, תיאטרון החלומות לא ממש הרשים אותי. חסר היה מעט משקל, דינמיות ותוקפנות.

התחום הנמוך אומנם הציג רזלוציה מרשימה אך חסרה לי ה"בעיטה" הזו שמרגשת בכל פעם שהמתופף "מתחרע" על הסט. קשה לי להסביר האם מדובר בתוצאה של חוסר שליטה מפני שאין לו בעיה לשלוט ברמקול הנבחן. אך חשתי כי חסר כאן משהו שמוצאים אותו רק בטרנזיסטור אלים או במנורות פוש פול אכזריות.

התחום הגבוה גם לא ממש הבריק, הוא הרגיש מעט מאחור, קצת קטן ולא מספיק מאוזן יחד עם שאר תחום התדרים.  במקרה הזה, חובבי הרוק הכבד, גם עם הרמקולים הנצילים והנוחים מאוד להנעה – זה לא ממש בשבילכם.

מאידך.
קטעי רוק קלאסיים כמו דייר סטרייט נשמעים דרכו פשוט מדהים. קולו העמוק של מארק נופלר "עף" מהרמקול לאוזן בקלילות ובנעימות מהפנטת, משקל הגיטרה "נכון" והריאליסטיות ממש משכנעת ויחד עם זאת הוא מציג יופי של אנרגיה ודינמיות. מעבר לתחום הזה של הרוק לא ממש נפלתי ממנו.

Ayon  Audio CROSSFIRE

מיד - כיאה למגבר מנורתי SET מנורתי ה- Ayon Audio CROSSFIRE מציג מיד לא פחות ממדהים. תחום האמצע מאוד מאוזן, מלא והרזולוציה בהחלט מרשימה. התחום הווקאלי שבוקע מהמגבר הזה מציאותי וטבעי באופן יוצא דופן.
כמו בתחום הבס רמקולים קשים יביאו גם את תחום המיד לרוויה מוקדמת. אך להבדיל מהתחום הנמוך המיד כן מצליח להחזיק יותר מאשר התחום הנמוך. אך גם כאן רצוי לשים לב ולהבין כי אם המיד אינו חלומי זה לא הרמקול המתאים.


הערת חשמל + גילוי נאות
בזמן הסקירה הביא עימו היבואן כבל חשמל מבית קובלה סוסנה מדגם אמושיין. מדובר ב-"כבל קומקום" ממש לא מרשים למראה ועם תג מחיר שהצליח להפחיד את הארנק שלי. הכבל שודך (על פי בקשתו של היבואן) למגבר המשולב. השינוי שהוא הציג היה דרמטי. הצליל לקח עוד צעד אחד קדימה וקיבל זריקת אנרגיה יוצאת דופן. השיפור חזר על עצמו באופן מאוד עקבי עם שאר רכיבי המערכת. לכן, כתוצאה מהשינוי הדרמטי לטובה, השיפור המיידי והמוחשי שחשתי בכל הנוגע לדינמיות, במה, סדר הכלים על הבמה, איזון טונאלי ופרטים מוסיקלים החלטתי שאין מנוס מלרכוש 3 כאלה (כבל לכל רכיב). אני ממליץ בחום לשדך למגבר הזה כבל חשמל איכותי ככל הניתן על מנת להביא את המגבר לביצועים האופטימלים. מכיוון שאינני נוטה לכתוב סקירה על מוצר שרכשתי משום שאז אינני יכול להיות אובייקטיבי, החלטתי שלא להרים ביקורת רשמית על המוצר.

Ayon  Audio CROSSFIRE


גבוהים -
מדובר בתחום גבוה מאוד מפורט, אך כאן, להבדיל מתחום המיד הוא אינו מתעלה על עצמו מול המתחרים. התחום הגבוה ממוקם מעט מאחור, מעט "חלש" למרות ששילוב קדמגבר אליו מביא את התחום הזה להיות אוורירי יותר ובולט יותר. יחד עם זאת, מדובר בתחום גבוה שבהחלט מצליח להפריד את הכלים בתוכו, וזה ניכר בקטעי מוסיקה בהם קולות האדם והכלים מסתובבים בתחום התדרים הזה. עוד קצת כח בתחום הגבוה והמגבר הזה הופך מבחינתי לרפרנס עבורי בכל הנוגע למגברי SET איכותיים.

ממעמקים

אני ממשיך עם מוסיקה עברית מבית היוצר המדהים עידן רייכל, שיר הנושא מתוך התקליט השני שלו "ממעמקים". מדובר הקלטה טובה מאוד אם כי עדיין לא מצויינת. עדיין, לאחר שהאזנתי לה על המון מוצרים שעברו בביתי הגעתי למסקנה שהקלטה זו בהשוואה להקלטות ישראליות הינה בהחלט מספקת עבור בדיקה. השיר מתנגן ואני שם לב לעקביות סונית מאוד יחודית. המגבר הזה מוציא מיד מלא, בריא ואוסיף שזו אחת מהתוצאות הכי מפורטות ששמעתי אי פעם עם מגבר מעוט וואטים. התחום הנמוך מאוד ברור ומוגדר, אך מפריע לי מעט התחום הגבוה שנשמע מעט חלש ומאחור, אולם בבדיקה נוספת, הפעם כאשר השידוך הינו לקדמגבר שלי (דנסן) כשהמגבר המשולב עובד כמגבר הספק פתר את התחושה הזו לחלוטין.

קולו המעודן של עידן רייכל נשמע מדהים. הפוקוס והפרדת הכלים מצוינת, הבמה מרשימה בהחלט. התחושה היא כאילו כל המערכת לקחה צעד אחד קדימה. במיוחד בתחום הווקאלי. עידן רייכל משתמש בשלל כלי נגינה בניהם הודים וערבים בשילוב עם כלי נגינה מערביים ואלקטרוני. בכלל, מבחינתי עידן רייכל הוא אחד מהמוחות המוסיקלים הטובים ביותר בדור האמנים הזה. מה שמאוד הפתיע אותי הוא שהמגבר הצליח לנגן את היצירה הזו בקול רם ובדינמיות מאוד מרשימה גם על הרמקולים שלי.

Ayon Audio CROSSFIRE

בלי אלימות

במוסיקה אלקטרונית מצאתי את רוב החסרונות של המגבר הזה ביחס למגברים טרנזיסטורים. הוא אומנם מצליח לנגן אלקטרוני רך ועדין כמו CAFÉ DEL MAR בקלילות רבה, אך כאשר מתחילים לעלות במעלה הז'אנר לכיוון האלים יותר הוא בהחלט אינו מצליח ליצר חוויה מספקת או בכלל, נכונה. הוא מעביר צליל "רך" מידי ולא מספיק תוקפני שחשוב מאוד לסגנון הזה. כמובן שלא ציפיתי ממנו לנגן מוסיקה אלקטרונית ואני גם לא חושב שהלקוח הפוטנציאלי של המגבר הזה הוא חובב אלקטרוני קשה. אך חשוב לבדוק גם את הז'אנר הזה.

הערה: בקטעי מוסיקה קלילים (ג'אז רך, רוק מעודן, קלאסי קאמרי) המגבר הזה מצליח להניע כמעט כל ממוצע רמקול בעוצמה סבירה פלוס. בקטעי מוסיקה קשים על רמקולים בעלי עקבה לא יציבה ונצילות נמוכה או אפילו ממוצעת הוא יתקשה בהחלט לספק את הסחורה. בגדול, אופי הצליל המנורתי הרך של המגבר הזה מציג תוצאות חלומיות במוסיקת עולם, ג'אז וקלאסי שמנוגן על ידי תזמורת סימפונית בינונית בגודלה. כאשר מערבים בו מוסיקה אלקטרונית האופי הזה מעכיר את החוויה.

נקודות ציון

עבודה כמגבר הספק.
כאשר הפעלתי אותו כמגבר הספק משודך ל-DENSEN BIT 200 המגבר קיבל הרבה יותר אנרגיה, זה הורגש במיוחד בקטעים בהם הוא התקשה לעבוד לבד על הרמקולים שלי שלמרות שעל פי הוראות היצרן הם אמורים לנוע בלי בעיה עם ההספקים אני חש שבקטעי מוסיקה תובעניים המגבר נכנע.

עם רמקולים קלים יותר משלי (במקרה הזה – מוניטור) וה-DENSEN משודך למגבר המשולב כמגבר הספק התוצאה היתה בהחלט חלומית אך עבודה כמגבר משולב הביאה אותו לתוצאות טובות יותר.

אני מסיק מסקנה כי הגיין של הקדמגבר באיון אינו חזק מספיק מה שנותן את התחושה שחסר מעט כח.

התאמת רמקולים
במקרה הזה, כאשר מדובר במגבר SET לא מספיק רק אופי הרמקול. מגברי טרנזיסטור או פוש פול שפופרות חזקים ידחפו את רוב הרמקולים הקיימים. לעומתם, מגברי SET מעוטי וואטים זקוקים לרמקולים נצילים ויציבים בעכבתם. רמקולים שהעכבה שלהם נעה בין 8 אוהם ל-3 אוהם יקשו מאוד על כושר הדחיפה של מגברי מנורות ובמיוחד SET. כל זאת למרות הזרם המכובד בהחלט שהמגבר הזה מפיק. לכן, התאמת הרמקול למגבר הזה הינה קריטית.

משקל
מגבר משולב זה הינו מאוד מאוד כבד. מאוד כבד! במידה ויש לכם מעמד יעודי לאודיו, רצוי ואף חובה לבדוק מהו המשקל המירבי שניתן להניח עליו. במקרה שלי, המשקל המרבי שניתן להניח על המדפים העליונים אינו מאפשר העמדה עליהם. לכן חובה לבחון את המדפים טרם מניחים מגבר שכזה עליהם.

Ayon  Audio CROSSFIRE

מיקום
מדובר במגבר משולב המגיע במבנה גבוה במיוחד. יש סיכוי רב שלא יכנס בין שני מדפים של מעמד סטנדרטי. רצוי בהחלט למדוד זאת ולהחליף את המעמד בהתאם. לא הייתי מוותר עליו רק בגלל שהוא אינו מתאים למעמד.

עם רמקולים שונים
בחנתי את המגבר הזה על שני רמקולים. התחלתי עם הרמקול האישי שלי consensus audio lightning se שאמור לנוע בביטחה עם 30 וואטים ועם רמקול נוסף מיני מוניטור של פרואק שנקרא   D1 (ביקורת נפרדת בקרוב).

סיכום

רק 30 וואט. זה מה שצריך בשביל לשמוע מוסיקה באיכות הזו. כמובן שצריך רמקול שיסתדר עם אותם 30 וואטים צנועים, אך במידה וזה מתקיים, והרמקול המשודך מתאים למגבר, צפויה לכם חוויה מוסיקלית כמעט נדירה! הטבעיות, הניטרליות, המיידיות והאיזון הטונאלי של המגבר הזה פשוט הפילו אותי לקרשים. לעומת זאת בקטעי רוק כבד ואלים המגבר לא ממש הרשים. זה לא קשור לדחיפה, לא קשור לכוח ולא קשור לטופולוגיה. זה קשור אך ורק למגבר שאינו מצליח להציג הרכב רוקיסטי אלים בחדר. אבל, אני יוצא מנקודת הנחה מעט יומרנית שמי שרוכש מגבר שכזה אינו שומע מוסיקה מהסוג הזה. למרות שבמבחן אני מעדיף לקחת את המגבר לקצה היכולת שלו.

החלטתי לסיים במשפט הבא.
לחובבי הג'אז והקלאסי, הרוק הרך ומוסיקת העולם. אם יש לכם את הכסף ואת הרמקול המתאים, ואם אתם לקראת רכישה של מגבר משולב או מגבר הספק, אני ממליץ לכם בחום נלהב לגשת ולהאזין לו. מדובר בהחלט באחד הטובים שיש!

מחיר: 50,000 ש"ח
אחריות ושירות: IL-Audio

מעבר לתגובות בפורום