YES VOD - עם ממיר Max Total במבחן

ליאור קורן
18-06-2010 08:00

סקירת ביקורת על שירות VOD של YES, מגוון התכנים, ביצועי הממיר ומה עומד מאחורי הטכנולוגיה של שירות ה- "וידאו בהזמנה".


בשנים האחרונות, בתחרות בין חברות הכבלים והלווין, נהנתה חברת HOT מיתרון בזכות שירות VOD, פיתרון שקרץ לרבים מהלקוחות ואף הכניס מעות לא מעטות לקופת החברה.
המתחרה – חברת YES לא שקטה על השמרים ופעלה רבות במטרה להשיק שירות דומה, אך הדבר נמנע ממנה, בגלל סיבות אותן נפרט בהמשך.

לפני מספר חודשים, הושק ה- YES VOD בקול תרועה רמה ואנו בדקנו את הממיר וטיב השירות לאורך תקופת זמן זו.

VOD הפך למונח שגור בפיהם של חובבי צפיה בטלויזיה רבים, פירושו הינו Video On Demand, כלומר, המשתמש הוא ששולט על סוג ומגוון התכנים בהם הוא צופה, כמו גם על מועד הצפיה בהם.

אל תוך ה- VOD

כניסה אל עולם ה- VOD, מתבצעת בעזרת לחצן ה- YES (מצוי במרכז השלט), אז יופיע התפריט הראשי של הממיר שמאפשר לצפות בתוכניות שהוקלטו, לוח המשדרים ועוד.

בכניסה אל תפריט ה- VOD, תופיע בצד ימין של המסך רשימת קטגוריות תוכן, כמו סרטים, סדרות, ילדים, דוקו, פנאי וסגנון חיים, תכנים ברוסית ועוד. כאשר בצד שמאל מוצגות שתי שקופיות מהקטגוריה.

YES VOD


כניסת אל תוך קטגוריית תוכן, מציגה שמונה ריבועים, כל אחד מהם מייצג תוכנית בודדת או סדרה עם תמונה מקדימה ושם, כאשר ניתן לעבור עם הסמן בין הריבועים ולקבל עבור כל אחד מהם תקציר באורך מספר שורות בתחתית העמוד.
באפן כללי, ניתן לומר כי הממשק נעים לעין ואינפורמטיבי, בגודל אותיות נוח לקריאה.

YES VOD


לחיצה על תמונה מקדימה מביאה למסך מידע נוסף המציג שוב תקציר, מחיר השכרת התוכנית וזמן הצפיה המותר שיכול לנוע בין יום, יומיים, שבוע או ללא הגבלה.
לחיצה על ההזמנה תחל את תהליך הורדת התוכנית, שתוצג על המרקע לאחר מספר שניות בהם החל להתבצע תהליך סטרימינג.

למה סטרימינג? זה אינטרנט?

כפי שכתבנו בתחילת הסקירה, YES הוגבלה במהלך השנים האחרונות מכניסה אל עולם ה- VOD, זאת ממספר סיבות: תצורת התקשורת בה פועלת החברה אינה מתאימה ליישום זה – תקשורת דרך לווין מהווה למעשה כביש חד סטרי בלבד (הממיר מקבל מידע מהלווין, אך אינו מסוגל לשדר אליו בחזרה), בנוסף, מגבלת רגולציה מנעה מהחברה להשתמש בתשתיות בזק באופן ישיר (בגלל בעלות צולבת) מה שחייב את החברה למצוא פתרונות חלופיים.

בסופו של דבר, הנתיב שנבחר עבור תעבורת תכני ה- VOD היה האינטרנט: לאחר שהמשתמש בחר תוכנית להזמנה, יוצר הממיר קשר עם שרתי חברת YES ומושך מהם את התוכן, באופן פעולה דומה בו צופים מהמחשב בתכני וידאו דרך אתרים רגילים באינטרנט (IPTV).

הדבר מחייב שני תנאים: המצאותם של תשתית אינטרנט פעילה בבית (יכולה להיות של בזק או הכבלים) וקו אינטרנט מהיר מספיק בכדי לאפשר הורדת תכנים וגם גלישה במקביל בשאר המחשבים ברשת הביתית.

YES VOD - התקנה

התקנת ממיר ה- YES MAX TOTAL כרוכה בתשלום של 99 ש"ח וכוללת ביקור טכנאי המחבר את הממיר לרשת האינטרנט בבית. אם אין בסביבת הממיר שקע רשת פעיל, יתקין הטכנאי תשתית מתאימה שיכולה להגיע במספר צורות, במקרה שלנו, הותקנו שני מתאמי אינטרנט על רשת החשמל (מתאם אחד חובר לשקע החשמל שליד השני ואילו השני בסמוך לראוטר).

n,אם אינטרנט רשת חשמל


בנוסף, בעלי ממיר YES MAX HD יכולים להתקין את החיבור באופן עצמאי ללא עלות (חיבור כבל אינטרנט לממיר או באמצעות מתאם של הלקוח), כאשר YES מאפשרת גם לקבל תמיכה טלפונית עבור התקנה עצמאית.

כאמור, השימוש ב- VOD  גוזל נתח מרוחב פס האינטרנט הביתי, כאשר YES מצהירה על מינימום של 1.5Mb עבור תכני SD ו- 4Mb עבור תכני HD, זה מתייחס אל כל ממיר בנפרד.

בבדיקות שערכנו עם תוכנת Speedtest, בשני בתים, התוצאות הראו, פעם אחר פעם ירידה של 2.5Mp-3Mb מרוחב הפס הפנוי.

תעבורה ברשת ללא YES VOD
YES VOD no download

תעבורה ברשת עם YES VOD
YES VOD download


וכמה זמן לוקח לתוכנית "לרדת" במלואה לממיר? אם מדובר על תכני SD, הקובץ יורד במלואו לאחר כ- 6-8 דקות (לתוכנית באורך של כחצי שעה), בתכנים בעלי רזולוציה גבוהה יותר, מתארך זמן ההורדה: פרק 3 בסדרה "אנשי המסיבות" באיכות HD, (720p) ובאורך של 27 דקות, ירד אל הממיר לאחר פרק זמן בן 18 דקות (עם מנוי אינטרנט של 5Mb). עבור מי שצופה באותה התוכנית, זה פחות רלוונטי כי מבחינתו הצפייה מתנהלת כרגיל כאשר ההורדה מתנהלת ברקע, אולם מי שזקוק במקביל לביצועי רשת מלאים, עבורו הענין עלול להכביד / להטריד.

YES VOD TOTAL


כאמור, הצפיה בתוכנית מתחילה לאחר שניות מרגע הבחירה בה, כאשר הורדת כל הקובץ מתבצעת במהלך זמן הצפיה, מה שאומר שהצופה אינו מוגבל בצפיה רגילה, אבל אם ירצה לדלג קדימה, אל אמצע הסרט, לדוגמה, יצטרך להמתין מספר דקות עד שיטען רובו או כולו של הקובץ.

ממיר Yes Max TOTAL

נכון להיום, שירות ה- VOD של YES נגיש רק לבעלי הממיר המקליט Yes Max HD, הוספת שירות ה- VOD (דרך הורדת גרסת תוכנה מתאימה) העניקה לו את השם YES Max TOTAL.

בעבר, סקרנו את הממיר YES MAX HD, אולם מאז מועד הסקירה, הוא קיבל שדרוגי תוכנה רבים ולכן חשוב היה להתרשם ממנו בשנית, במיוחד כשאי אפשר לנתק את שירות ה- VOD ממנו, מה שהופך אותו לשותף וגורם חשוב בחוויה הכוללת.

YES MAX TOTAL HD VOD

הפעם, נדמה, לפחות ברמת התחושה, כי מאז הולדתו, הפכו תגובות הממיר לאיטיות יותר, במהלך תקופת הבדיקה, קיבלנו תלונות על איכות תפקוד הממיר עם גרסת תוכנה 202 ואכן נתקלנו במספר בעיות גם בעצמנו.

למשל, הרצה לאחור במהירות X30 הקפיצה ישר לתחילת התוכנית, בנוסף, נתקלנו בתופעה בה הממיר הופך ונהיה איטי יותר, עד שנתקע, הוצאתו מהחשמל והדלקה בשנית מחזירה אותו למצב פעולה סביר שוב וחוזר חלילה.
במספר מקרים, נתקלנו בבאג מעצבן במיוחד, כאשר באמצע התוכנית, נעצרת ההקרנה ומופיעה הודעה על המרקע שמודיעה על אפשרות לבחור בין עצירה מוחלטת או חזרה לאחור לתחילת התוכנית וחוזר חלילה...

בנוסף, במהלך תקופה של חודשיים, נתקלנו ב-ארבעה מקרים בהם הורדת תוכנית נעצרה באמצע, הוצאה מהשקע של שני מתאמי הרשת והממיר וביצוע הדלקה מחדש פתרה את הבעיה.

גרסה תוכנה E45 שיורדת בימים אלו לממירי לקוחות YES, נדמה כי פתרה חלק מהבאגים, התגובות לפקודות השלט הינן זריזות יותר בגרסה החדשה.
אולם, עדיין דפדוף מעלה מטה ברשימות הינו איטי ואם מוחקים למשל תוכנית שנמצאת בתחתית הרשימה, הסמן חוזר את ראשיתה ומחייב לחזור שוב באופן ידני מטה מטה.

בצד החיוב, לא נשכח להזכיר את שלט הממיר שהינו מואר ואוניברסאלי ומהווה נכון להיום השלט הטוב היותר שמגיע עם ממיר בישראל.

YES MAX HD

YES VOD - תכנים

כאמור, YES נכנסה באיחור מה לעולם ה- VOD, מה שאפשר למתחרה HOT VOD לצבור כמות מכובדת של תכנים, חלקם בבלעדיות כמו קטלוג סדרות HBO, הסדרה "נבלות", תוכניות ערוץ ביפ, ערוץ 8 ועוד.

ה- VOD של YES הושק עם כמות של כ- 5,000 תכנים וכל חודש נוספים חדשים, בין הסרטים החדשים ניתן למצוא את "האצ'יקו" (19.90 ₪ לצפייה של 48 שעות), המסור 6, וסדרות כמו 15 דקות, העוקץ 2 (ללא תשלום).
בנוסף, כולל מגוון התכנים קטגורייה לילדים, עם סדרות קופיקו (2.5 ₪ לפרק, לצפייה של שבוע), קלטות ילדים (6.90 ₪ לצפייה בת שבוע), ערוץ דוקו, עם תוכניות כמו הסדרה על מסעדת בראסרי (ללא עלות).
שאר המגוון מתפרס על תחומים כמו פנאי וסגנון חיים, תכנים ברוסית, הופעות מוזיקה, תוכן מבוגרים ו- HD.
ב- HD, המגוון מצומצם למדי ועומד על 25 סרטי HD (במחיר 16.90 ₪ לצפייה של יומיים), 12 סדרות (ללא תשלום) ושני משחקי כדורגל בלבד (4.90 ₪).

YES VOD


בסה"כ, נראה כי ישנה כמות שיכולה לספק שעות רבות של צפייה עבור המשתמש הממוצע, בנוסף, יש גם מגוון נאה של תכני חינם (סדרות ותוכניות), כאשר YES הכריזה גם על פתיחת קטגוריית ילדים בחינם למשך חודשי הקיץ עם תכנים מערוצי הילדים השונים.
חלק מתכני החינם ב- YES הינם בסה"כ פרומואים לתוכניות בתשלום (כמו הפינגווינים), אחרים הינם אייטמים קצרים, כמו למשל תיעוד נבחרת כתבי ערוץ 2...

YES גובה מחיר חודשי של 9.90 ₪ על השירות (מעבר למחיר חבילות הערוצים האחרות והתחייבות לתקופת זמן) ומזכה את הלקוח בסכום זה באם הזמין תכנים בתשלום.

YES VOD

סיכום

בסופה של תקופת הבדיקה, המסקנה על שירות ה- VOD מתחלקת לשניים: מבחינת קלות הפעלה ושימוש, מספק שירות ה- VOD חוויה טובה, עם ממשק נעים ונהיר ויכולת בחירה קלה בתכנים, כולל אפשרות חיפוש טקסטואלי.

הצד השני של המטבע, מחייב הקרבה מסויימת של רוחב פס האינטרנט בבית (בזמן השימוש ב- VOD), ענין שיהפך בעתיד ללא רלוונטי לאחר הגדלה משמעותית ברוחב הפס הממוצע בבתי הלקוחות בישראל, אך בנושא זה יש עוד חזון למועד.
זה הופך גם את השירות לתלוי בתשתית נוספת ועוד שני גופים להתמודד מולם במקרה של תקלה (ספק האינטרנט וספק התשתית), מלבד חברת YES.

בנוסף, כדאי לזכור כי ממיר ה- TOTAL, תומך, בנוסף ל- VOD, בהצגת ערוצי HD ומאפשר הקלטת תכנים אל דיסק קשיח פנימי, את גרסת התוכנה האחרונה של הממיר (E45), קיבלנו רק ימים ספורים לפני תום הבדיקה, כך שקשה לבדוק היבטים ארוכי טווח זמן שלה בשיפור הביצועים הנדרש, כמו למשל ענין היציבות.

ציון:

בעד: ממשק פשוט ונהיר, מגוון תכנים מספק, שלט מצוין
נגד: תלות בתשתית אינטרנט, איטיות בתגובות הממיר בגרסת התוכנה הקודמת.

השתתף בהכנת הכתבה: ניב ליליאן - YNET


מעבר לתגובות בפורום