מצלמה עם סופר זום - Olympus SP-800UZ במבחן

אלי כרמי
13-06-2010 07:00

לכבוד פתיחת עונת הטיולים, בדקנו את מצלמת ה- סופר זום SP-800 של אולימפוס, האם היא תתאים לצילומי חוף, אירועי משפחה או מסיבות בלילה? ביקורת.


חברת אולימפוס ויצאת עם מצלמת סופר זום חדשה, כאשר ה-"סופר" מתייחס לזום אופטי כפול 30 בצירוף מספר תכונות שנראות אטרקטיביות על הנייר, האם אולימפוס הולכת לעשות זאת שוב עם מצלמה זו?

מבנה

גוף המצלמה עשוי אמנם מפלסטיק, אך הוא מרגיש חזק ובנוי היטב, כך שנראה שיחזיק לאורך זמן וגם ישרוד מספר מכות (ענין שלא בדקתי בפועל...).  
עובי גוף המצלמה הינו צר, כ- 3 ס"מ, כאשר את רוב שטח החלק האחורי תופס צג LCD בגודל 3''.  בצד ימין מצויים כפתור ניווט וכמה לחצנים. 
חלקה הימני קדמי של מצלמה זו הינו בולט, זאת במטרה לאפשר אחיזה נוחה וגם לשמש כמקום אחסון לסוללה ולכרטיס הזיכרון בחלק התחתון, בעוד שהחלק העליון מכיל את לחצני הצילום והזום.


Olympus SP-800 Super Zoom Camera


מעל גוף המצלמה, מתנוסס הפלאש שמורם ומורד באופן ידני בלבד ולא בעזרת לחצן כמו שמקובל ברוב המצלמות היום.
בחזית, גדולה ובולטת העדשה, מכוסה במכסה פלסטיק.
עיצוב המצלמה משדר עוצמה ופרקטיות ולא מנסה להצטייר כמתוחכם מדי.


לחצנים
לחיצה על כפתור ההדלקה ותוך פחות מ 3 שניות המצלמה מוכנה לצלם; בורר המצבים והשליטה יכול להסתובב בכדי לאפשר מעבר מהיר בין התפריטים, אך פעולתו אינה חלקה ולא נוחה. לאחר מספר ניסיונות בחרתי להפעיל אותו על ידי לחיצות לכיוונים השונים ומצאתי זאת כנוח יותר. לחצני העזרה והתפריט מתחת לבורר זה כמו גם לחצן הצגת התמונות הינם נסתרים ולא הכי נוחים לשימוש, לעומת זאת לחצן הפעלת כיבוי הוידאו נוח למציאה והפעלה.

סוללה וזיכרון
ל- אולימפוס SP-800 יש זיכרון פנימי בגודל 2GB וכן אפשרות לשימוש בכרטיסי זיכרון מסוג SD/SDHC. המצלמה מגיעה עם סוללת Lithium-Ion שנטענת כאשר מחברים את כבל ה- USB למחשב או למטען, אך חיבור זה הינו מיוחד וחשוב לכן לשמור על הכבל המסופק עם המצלמה וכן לקחת אותו איתכם לטיול ארוך. בנוסף, ישנה יציאת HDMI עבור צפייה בתמונות / וידאו על גבי מסך חיצוני.

במהלך תקופת הבחינה, סוללת המצלמה סיפקה זמן עבודה של מספר ימי עבודה מאומצת שכללו צילום של יותר מ- 100 תמונות חלקן גם עם פלאש, צילום מספר קטעי וידאו ארוכים (כל אחד באורך של כחצי שעה) , עבודה במצב צפיה בתמונות והעברה למחשב.

Olympus SP-800 Super Zoom Camera
 
תפעול

הפעלת המצלמה פותחת את העדשה וגורמת למכסה העדשה ליפול אם לא קשרתם אותו בחוט לחריר הייעודי.  במידה וכבר בחרתם את סוג הצילום הרצוי, ניתן פשוט לכוון את המצלמה אל האובייקט הרצוי ולצלם.

עיצוב גוף המצלמה עוזר לקבלת אחיזה סבירה כאשר משתמשים ביד ימין שהינו הרבה יותר נוח ממצלמות קטנות אך פחות נוח ממצלמות סופר זום גדולות במידות שלהן, שנמכרות כיום.


מסך ה- 3'' בפורמט 16:9 הינו חד וברור וניתן לעבוד איתו גם ביום שמש בהיר. הוא מאפשר שינויי תפריטים וצפייה בתמונות  בצורה נוחה, רק חבל שתמונות שמצולמת לארוך לא מוצגות לאורך בזמן הצגתם.
למרות איכות המסך הטובה, הוספת עינית אלקטרונית (EVF) במקביל, הייתה מתקבלת בברכה.

תפריטים
היות וגוף המצלמה אינו כולל לחצני קיצור יעודיים עבור שינוי הגדרות, יאלץ הצלם לבצע את כל שינויי הפרמטרים בצילום דרך התפריטים, מה שמחייב לעיתים "צלילה" אל תוך תת תפריטים. כך שהצלם המתקדם יותר, מתפשר על קבלת תגובה איטית יותר עבור כל שינוי פרמטר, מה שמגביר סיכוי לפספס את הצילום אם רוצים לשנות למשל ערכי ISO או לעבור לצילום מספר תמונות רצופות.

מספר חברים שהתנסו עם מצלמה זו חזרו עם תגובות מעורבות: אלו שחיפשו מצלמה עם יכולת שליטה ידנית ושינוי מהיר, לא אהבו את אופן השימוש בה, אך אלו שחיפשו מצלמה שתאפשר להם צילום אוטומטי ברוב הזמן עם אפשרות ליכולות נוספות לעת הצורך אהבו את מה שראו.

עברית
תפרטי המצלמה מופעים בעברית מלאה (ומבחר שפות נוספות) וכך גם מסכי עזרה והסברי התפעול, דבר שלמרבה ההפתעה קצת נדיר בארצנו ולכן מעניק למצלמה הזו נקודת זכות גדולה. הממשק בעברית מהווה יתרון שיכול לעזור למשתמש הפשוט להבין ולנווט יותר בקלות בין התפריטים בשפה הברורה לו.

איכות תמונה

המצלמה מאפשרת מספר מצבי צילום כמו המצב האוטומטי, מצב Program שמאפשר יותר יכולות שליטה ידניות וגם מצב המאפשר לבחור סצנה מתוך 19 אפשריות.
בדומה לוב המצלמות החדשות, היא מגיעה עם מייצב תמונה שעושה עבודה טובה וגם יכולת זיהוי פנים מתקדמת. מצב סופר מאקרו, מאפשר לצלם ממרחק של סנטימטר אחד.
בנוסף, עומדות בפני הצלם אפשרויות שימוש באפקטים, כגון עדשת עין הדג, רישום פחם ועוד.


Olympus SP-800 Super Zoom Camera


צילום במצבי הצילום השונים מספק תמונות ברזולוציית 14MP, באיכות טובה ברוב המצבים, כאשר בצילומי חוץ באור יום התמונות יצאו חדות וברורות תוך הפקת גוונים טבעיים גם בשימוש במצב האוטומטי.

Olympus SP-800 Super Zoom Camera

צילום ביתי
צילום בתנאי פנים בית סיפק גם כן תמונות ברורות וטובות עם נטייה קלה לרכות בפרטים.


עדשת המצלמה מסוגלת לצלם במצב הרחב שלה עם צמצם פתוח של F2.8 - מרשים למדי ומאפשר למצלמה להוציא תמונות טובות גם בתנאי תאורה חשוכים. לכן, למצלמה זו אין בעיה מיוחדת לצלם צילומים ברורים גם בתאורה קצת חלשה אך מומלץ לבחור ISO נמוך.

צילום ב ISO גבוה מ- 400 מראה תוצאות פחות טובות ומ- 800 התמונות יוצאות ממש מגורענות ולא כל כך אפקטיביות. למצלמה יש אפשרות מעניינת לצלם ב ISO גבוה כאשר היא מורידה את הרזולוציה ובכך מאפשרת לקבל תמונת סבירות לעת הצורך בתנאי תאורה קשים.

Olympus SP-800 Super Zoom Camera

פוקוס
פוקוס המצלמה עובד היטב בתנאי תאורה טובים עד סבירים ומספק זמני תגובה שיספקו את רוב הדרישות של הצלם החובב. כך גם מנגנון ייצוב התמונה של המצלמה שיענה של הדרישות של הצלם הבסיסי ללא בעיה.  חשוב לזכור שבזום כפול 30 ובזמן חשיפה ארוך (כמו כל מצלמה אחרת) תזוזות המצלמה הקלות ביותר מורגשות וחשוב לספק אחיזה טובה למצלמה ואין להסתמך רק על המייצב.


וידאו
ה- אולימפוס SP-800 מסוגלת לצלם וידאו ברמת HD של 720P בקצב של 30 fps, שזה אומר בעברית פשוטה 30 פרמיים בשנייה. כמו מצלמות רבות אחרות גם מצלמה זו לא ניתן להשתמש בזום האופטי בצילום בוידאו. איכות הוידאו כמו בצילום תמונות הינה טובה וחדה הן בצילום בחוץ והן בתוך הבית.
בזמן צילום וידאו, האולימפוס עושה עבודה טובה של פוקוס והסתגלות לתנאי התאורה במהירות סבירה, אך רעש שינוי הפוקוס נשמע חזק בהקלטה.




סיכום

המצלמה הזו משאירה אותי עם טעם קצת מעורב: מצד אחד היא כוללת יכולות רבות, כמו סופר זום ענק, סופר מאקרו, וידאו HD ועוד. מצד שני, עבור הצלם המתקדם היא לא מאפשרת שינוי הגדרות ידני באופן נוח, למרות שהיכולות והתכונות שלה יכלו בהחלט לקסום לו.

מכאן יוצא שה- אולימפוס SP-800UZ מתאימה מאוד לצלם החובב / מתחיל שמחפש מצלמה מתקדמת הכוללת ממשק בעברית ויכולות נוספות חזקות לעת הצורך.


ציון
:

מחיר: 1,990 ₪

אחריות: שנתיים של אלודה
 
בעד: זום כפול 30, סופר מאקרו מ- 1 ס"מ, איכות תמונות טובה, וידאו HD, תפריטים בעברית.

נגד: שינוי ההגדרות איטי, רק דרך תפריטים, פחות מתאימה לצלם המתקדם שמחפש שינוי פרמטרים מהיר, כבל טעינה USB יעודי.


תמונות דוגמה

לחץ על התמונה להגדלה


Olympus SP-800 Super Zoom Camera

Olympus SP-800 Super Zoom Camera

Olympus SP-800 Super Zoom Camera

בו גוריון

Olympus SP-800 Super Zoom Camera


מפרט טכני - Olympus SP-800 Review

יכולת צילום בפורמט:    4:3, 16:9
גדול תמונה אפקטיבי    14MP
גודל חhישן     1/2.3 "
צפיפות פיקסל    49 MP/cm²
ISO מקסימלי: 6400
עדשת זווית רחבה  28 מ"מ
זום אופטי mm840   - 30x
צמצם    F2.8 - F5.6
מייצב תמונה    כן
פוקוס אוטומטי    TTL Contrast Detection (Multi, Spot, Tracking)
Continuous Drive, 10 fps
וידאו 640X480 / 1280X720 30fps
זיכרון חיצוני    SD/SDHC
זיכרון פנימי    2GB 
Viewfinder    ללא
LCD    3 "
מספר פיקסלים    230,000
USB 2.0
HDMI    כן
Wireless    כן
GPS    לא
 סוללה    Lithium-Ion LI-50B
משקל 455 גרם כולל סוללה
מידות    110X90X91 מ"מ
מעבר לתגובות בפורום