פיוניר - גם היי אנד, רמקול מוניטור S-2EX במבחן

נמר לוי
09-06-2010 20:00

זוג רמקולים של פיוניר מתייצב למבחן, הפעם עם הצהרת כוונות של החברה שמסמנת את תחום ה- Hi-End. ה- S-2EX מתגלים כרמקולים דינמיים, מפורטים ומצליחים להרשים במגוון סגנונות מוזיקה, נמר לוי בדק. ביקורת.


הקדמה

פיוניר הוקמה בשנת 1938 בטוקיו שביפן והחלה דרכה כיצרנית רמקולים. עם השנים חדרה פיוניר לשוק האלקטרוניקה לאודיו והוסיפה לרשימת המוצרים גם מגברים ומקורות אנלוגים, חלקם חקוקים הביכרון האודיופילי - קולקטיבי עד עצם היום הזה.
בתחילת שנות ה-60 פיוניר הייתה הראשונה שחשפה וייצרה מערכת סטריאו בעלת רמקולים שמופרדים משאר חלקי האלקטרוניקה. בסוף שנות ה-90 החלה לייצר נגני קומפקט דיסקים ו-"מיקסרים" לשוק ה-PRO לתקליטנים, שם נחלה הצלחה גדולה ומוצריה המקצועיים הפכו למתחרים הישירים של דנון PRO שאז שלטו בשוק המיקצועי. במהלך השנים, הצליחה פיוניר ליצר נגנים ומקסרים לתקליטנים שעד עצם היום הזה נחשבים לטובים ביותר בשוק המקצועי. במקביל, חדרה פיוניר לשוק האודיו והקולנוע הביתי, כאשר בתחום הטלויזיות, מצליחה לבסס עצמה עם מסכי פלזמה שנחשבו למובילים בתחום.

בשנים האחרונות היינו עדים לכמה תפניות משמעותיות בחברה. התפנית הראשונה קרתה כאשר קיבלנו את הבשורות המרות על כך שפיוניר מפסיקה לייצר את מסכי הפלזמה הנהדרים, מה שגרם בו בעת לתפנית לכיוון חזרה לשוק האודיו היי אנד היוקרתי שזו לדעתי התפנית המשמעותית ביותר של החברה. לאחר שנים שלא עסקו בפיתוח רמקולים איכותיים למוסיקה, החליטו קברניטי החברה לכוון את האוניה הענקית הזו בדיוק לשם תוך סיכון אדיר להכנס לשוק רבוי חברות מנוסות מוכרות ומוערכות מאוד.

בשנים האחרונות חשפה פיוניר רמקולי היי אנד תחת שם מותג היוקרה TAD. על סמך הידע והניסיון של מותג TAD פותחו גם סדרות רמקולים נוספות, והפעם מתנוסס שם חברת פיוניר עליהן. כיום, נדליק אור על אחד מדגמי הרמקולים הללו ונבדוק האם הדוגמה הנבחנת מעניקה אכן לפיוניר את הכבוד בתחום האודיו היוקרתי ומעניקה את זכות השימוש בתואר "אודיופילי" למותג.

S-2EX – רמקול "מדפי" גדול

אז מי הוא דגם ה- S-2EX ? מדובר ברמקול מדפי גדול, עם משקל כבד במיוחד (40 קילוגרם ליחידה) בעל מבנה פריזמתי מרשים מאוד למראה. על התחום התחתון אחראית יחידה בקוטר של 7 אינטש ומעליה יחידת מיד וטוויטר קואקסיאלית (טוויטר ממוקם במרכז המיד) כאשר יחידת המיד הינה בקוטר 5 וחצי אינטש ויחידת הטויטר בקוטר 1.3 אינטש - עשויה בריליום.

Pioneer Speakers S-2EX


הנתונים הטכנים מספרים על מנעד תדרים שנע בין 34Hz בתחום הנמוך ועד ל-100,000Hz בתחום הגבוה. יחד עם זאת הנתונים הטכנים מספרים על נתון אחד פחות "קליל": רגישות הרמקול המוצהרת הינה 86.5dB והתנגדות ממוצעת של 6 אוהם. רק על פי הנתונים אני יוצא מנקודת הנחה שהרמקול הזה אינו קל להנעה ולכן אני מחליט לפתוח את המבחן עם מגבר חזק ביותר שאמור להניע אותו בזלזול (פירוט על נושא המגברים בהמשך הכתבה).


מבחן האזנה

תקליטאפתח את הסקירה דווקא בקשה מכל. להקה קולית מדהימה ששרה לבדה, ללא לווי כלי את אחת היצירות המרגשות, היפות והמרשימות ביותר: ALLEGRI MISERERE בהפקתו של PETER PHILLIPS. בחרתי ברצועה הראשונה, הממוקמת בצד א' בתקליט. המטרה הראשונה שלי היא לבדוק אם בכלל יצליח הפיוניר להציג להקה קולית כראוי. היצירה הזו מורכבת מקולות גבוהים ונמוכים בעוד הקולות הגבוהים נוטים להציג היטב את איזון התחום הגבוה ואת רמת הטבעיות של הרמקול. המחט נושקת לתקליט, כמה ציקצוקים קלילים, שקט, והצלילים מתחילים בוקעים. האמת, אני מופתע. כבר מהצליל הראשון מורגש כי מדובר ברמקול שקוף ומאוד טבעי. קולות אדם נשמעים דרכו היטב וברור. בתחום הגבוהה, מגלה יחידת הטוויטר איכויות מדהימות. הרמקול מתגלה כמאוד מאוזן מגובש, הפרדת הצליל טובה מאוד. הבמה עמוקה רחבה ותמונת הסטריאו ברורה מאוד.

גבוהים: מאוד מפורטים, אווריריים ומאוזנים. האינטראקציה של יחידת המיד יחדיו עם הטוויטר הינה משובחת. קשה עד כדי בלתי ניתן להצביע על מיקום יחידת הטוויטר כאשר היא מנגנת. התחום הגבוה של הרמקול הזה הוא אחד מהמרשימים שנתקלתי בו. מאידך, בשילוב עם הגברה בהירה באופייה אפשר להגיד שהתוצאה עלולה לעמוד על קו התפר הדק שבין בהירות לחריפות. איזון התחום הזה יעשה על ידי החלפת מגבר בעל אופי ניטרלי יותר.

במעבר חד אני עובר למוסיקה אלקטרונית. venetian snares hospitality שמשמש אותי כקטע רפרנס כאשר הקטע הנבחר הינו קטע הפתיחה הקשה לעיכול עבור רמקולים רבים וגם למאזינים עצמם. בכלל, היצירות של snares הינן מורכבות ומאוד לא צפויות. הקטע מתחיל עם שטיחים של צליל מסונטז וכבר חשים כי מדובר ברמקול אנרגטי מאוד. הכניסה של שאר הכלים והאנרגיה שבקעה מהקופסאות הללו מלמדות אותי כי מדובר ברמקול מאוד מהיר, מאוזן ומפורט כדבעי. הוא אינו פוחד ממוסיקה אלקטרונית תובענית ומצליח להעביר את כל ספקטרום התדרים באופן משכנע מאוד. מה שמרשים עוד יותר ברמקול הזה הוא יכולת העלמות בחלל החדר, כיאה לרמקול מוניטור. אך יחד עם זאת מציג צליל וכח שאינה נפוצים ברמקולים בגדלים הללו. נכון, יש לו מגבלות אבל גם כאן, בתפר הזה שבין מוסיקה תובענית לכמעט בלתי ניתנת להאזנה הוא מצליח להציג תוצאה ראויה ויותר מזה.

בס: זהו אולי אחד מהמרשימים שיצא לי לשמוע מרמקול מוניטור. הוא מרשים בכך שיורד ממש נמוך בשילוב יכולת הצגת רזולוציה בתחום הנמוך היא בהחלט נדירה בטווח המחיר הזה. הבס חזק, דינמי וברור מאוד.


הערה: למרות גודלו יש לציין שעדיין מדובר במוניטור. יחד עם זאת הוא מצליח ליצר במה צליל ענקית וקולות שירה בוקעים ממנו בקלות. הוא מצליח להציג דינמיות טובה מאוד גם בקטעי מוסיקה קשים ועמוסים, זהו רמקול "מוניטור" גדול עם יתרונות של רמקול רצפתי איכותי.

Pioneer Speakers S-2EX

ילדותי השניה – נקי ומפורט

מתי כספי בשירו "ילדותי השנייה" הוא השיר הבא איתו אבחן את הרמקול. הסינתיסייזר שפותח את השיר נשמע מדהים, הרמקול מציג לי את צלילי הסינטי כמסך ענק מולי. קולו העמוק של מתי כספי מצטרף והתחושה היא שהרמקול הזה יורד הרבה יותר נמוך מהמוצהר. הוא מתי כספימצליח להציג תוצאה של רמקול רצפתי גדול מימדים, עם נוכחות אנושית, דינמיות מרשימה וצליל גדול ועוטף. התחום הגבוה נשמע נקי, חד ועם זאת אינו מגלה חריפות כלל. אני בהחלט זוכר כי יחידות טוויטר העשויות בריליום גילו לא מעט פעמים חריפות בשילוב מגברים טרנזיסטורים ניטרלים או אנליטים.

הטוויטר של דגם ה-S-2EX הינו בהחלט טוויטר רגוע יחסית ל-"ברליומים" ששמעתי בעבר והוא מאוזן ונעים בהאזנות ממושכות אפילו בעוצמות גבוהות במיוחד, אך קטעי גיטרה צעקניים עלולים לחשוף את האופי המעט "בהיר" של יחידה זו.


רוק חזק
בחרתי להמשיך עם מוסיקת רוק. dream theater מתוך התקליט scenes from a memory

הקטע מגלה כי מדובר ברמקול וורסטילי. למרות היותו מוניטור הוא אינו מתנהג כך ממש. יש לו הרבה מהמשותף עם רמקולים רצפתיים 3 WAY מהמשפחה הכוחנית (דהיינו חזקים) והקטע הזה מוכיח זאת. הוא מצליח להעביר את הגיטרה החשמלית באופן מאוד משכנע מבעד לשלל הכלים. הוא מעביר תוף רגל חזק, מהיר ומאוד מפורט. ניתן לחוש את הפטיש פוגע בעור. גיטרת הבס גם כן ברורה ומוגדרת מאוד וקולות שירה נשמעים מעולה מבעד לכלי הנגינה שמנגנים באלימות. הרמקול הזה מתגלה כרמקול חזק שמצליח למלא את חלל הסלון בלי כל בעיה. לא חשתי שחסר לי בס או כח. הוא מסוגל לנגן קטעי מוסיקה מורכבים ואלימים בלי בעיה כלל, ואפילו מרגיש שם נוח מאוד.

מוזיקה קלאסית – הפרדת כלים מרשימה

המשכתי את הסקירה עם מוסיקה קלאסית קאמרית. 4 עונות שמלווה אותי תקופה לא מבוטלת בסקירות כבר בתוך הנגן. בחרתי ישר ברצועה מספר 6 ששם בעצם ניתן לבדוק את הרמקול בקטע הכי אנרגטי ביצירה. הפרדת הכלים אחד מהשני מדהימה, אפקט הדעיכה מורגש והרמקול מגלה איזון טונאלי מרשים יחד עם צליל עשיר, מלא, בשרני ומאוד דינמי. התחום התחתון מאוד ברור ומוגדר, הוא אינו נמרח, כל מיתר יושב במקומו ובימת הצליל, כמו בכל הקטעים ששמעתי במהלך הסקירה, מרשימה מאין כמותה.

מיד: זו בהחלט הנקודה החשובה ביותר שהרי רוב הכלים והקולות מסתובבים בדיוק כאן, הפיוניר הינו בהחלט מענג. תחום האמצע של הרמקול הזה מרשים בהחלט כמעט בכל סגנון מוסיקה. החיבור שלו עם יחידת הטויטר מעט מפריע לי (מה שלא אמור להיות כך בטופולוגיה הזו – קואקסיאלי) אך עדיין, למרות שנקודת התפר בניהם אינה ממש מורגשת אך מבחן בזכוכית מגדלת מגלה זאת. קשה לי להאמין שבהאזנה רגילה תעלו על זה.

מנגן הכל?

Pioneer S-2EX Speakersהרמקול בילה אצלי למשך שבועיים. חשתי כי קשה מאוד למצוא סיגנונות מוסיקלים שיפילו אותו. הוא בהחלט רמקול חזק, אימתני ומאוד איכותי. הרמקול הזה הוא בעצם מנגן כמעט הכל אך לא הכל. ביצירות שמנוגנות על ידי תזמורות סימפוניות גדולות הוא מתחיל לגלות לנו שהוא בעצם רמקול מוניטור והצפייה שלנו ממנו גדולה מידי. במוסיקה מהסוג הזה הוא בהחלט טוב אך לא מספיק. ה-5 של מהאלר הקשתה עליו מאוד והוא איבד את הדינמיות, האיזון והפירוט שהיה כל כך טוב במוסיקה פחות תובענית. מאידך, במוסיקת רוק כבד הוא הצליח להציג תוצאה בהחלט ראויה וטובה עם דינמיות, פירוט ואיזון מדהים. כל זה כל עוד לא התלהבנו יותר מידי עם העוצמה אך גם בעוצמה המתאימה לו הוא מספק בהחלט בסיגנון הזה.

הערה.
בהתמקדות על המיד תיארתי את יחידת המיד והטויטר כלא מאוזנות באופן מושלם וכאן החלטתי להרחיב על כך. יש לי רגישות יתר לרמקולים שאינם מנגנים כמקשה אחת וכאן זה לא המקרה. חוסר האיזון בין יחידת המיד ליחידת הטויטר כמעט ולא מורגש והצלחתי לחוש בו דווקא במוסיקה אלקטרונית כאשר "לחצתי" על הרמקול לנגן קטע תובעני ביותר. בקטעים מוסיקלים קלים יותר או לחלופין אלימים פחות יהיה קשה עד בלתי אפשרי להפריד בין יחידת המיד לטוויטר. אי לכך, חובבי המוסיקה האלקטרונית התובענית שמחפשים רק מוניטור יצטרכו ללמוד לחיות עם הבורון הפיצפון הזה מפני שאינני מכיר עוד מוניטור שמסוגל לנגן את הסגנון הזה בביטחון כזה.

נקודות ציון
 
על מגברים שונים
החלטתי לשדך לרמקול מספר מגברים על מנת שנוכל להבין כמה הוא "מפונק" וכמה כוח הוא באמת מבקש. הנתונים היבשים מצביעים על כך שיהיה קשה להניע אותו עם מגברים חלשים. בפועל, הם צודקים. מגבר מנורות SET בעוצמה של 30 וואט התקשה להניע את הפיוניר כאשר הדינמיות הולכת לאיבוד גם בקטעים קלים יחסית כמו שלישיית ג'אז בסגנון מעודן.
לעומת זאת, מגבר משולב של EDGE שמספק 100 וואט לערוץ עם זרם לא ממש חזק הניע אותו טוב יחסית. לא מספק אבל גם לא רע.  הרמקול החל "לנגן מוסיקה" בחיבור למגברים של 100 וואט עם זרם ראוי כמו למשל שינדאק 6900 הייברידי ודומים לו. התוצאה הטובה והאיכותית ביותר היתה בשילוב האלקטרוניקה האישית שלי. המגבר הכוחני שחופן בחובו 200 וואט ב-8 אוהם עם זרם היסטרי שלט בו ביד רמה ויחד איתו היה ניתן בקלות להבין כמה הרמקול הזה מעולה.

הגברות מומלצות
קושי ההנעה של הרמקול הזה מוריד מהפרק הגברת מנורות במחירים שפויים. לעומת זאת, מכיוון שמדובר במוניטור שיכול בהחלט לחשוף יתרונות סונים של מגברי מנורות טובים אני חושב ששווה בהחלט לחשוב על שידוך מגבר מנורות חזק לרמקול הזה. מגבר מנורות מהמשפחה החמימה (לא חם מידי) יכול להביא את הרמקול הזה לתוצאה מדהימה גם בקטעים בהם טרנזיסטור ניטרלי הציג נטיה לחריפות. שילוב מגבר טרנזיסטורי מהמשפחה החמימה יכול גם כן להוות פיתרון טוב לרמקול עבור חובבי מוסיקת הרוק והמטאל: מגברים טרנזיסטורים חזקים מוציאים ממנו אנרגיה שמביאה את ההופעה לתוך החדר.
ניתן לשנות את אופיו של ה- S-2EX לחלוטין על ידי החלפת מגבר. כאמור, אני ממליץ לשדך אליו אלקטרוניקה ניטרלית עם נטיה לחמימות. שם, לדעתי, הוא מרגיש הכי בטוח.

התאמה לחדרים
ברוב המקרים מוניטור נועד להתאים גם לחדרי שינה. במקרה הזה המצב שונה. זהו בעצם רמקול רצפתי לכל דבר בכל האמור לסאונד. הוא גדול פיסית ו-"צלילית" (פחות מתאים לחדרים קטנים). לעומת זאת יש לו כמה יתרונות בולטים בהיותו "מוניטור". הוא מצליח להעלם לחלוטין בסלונים ממוצעים ואין לי ספק שימלא ללא כל בעיה גם סלון משפחתי גדול ללא צורך ביחידת סאב נפרדת.

רמקולים פיוניר S-2EX

מיקומים
המיקום הטוב ביותר הינו ללא הטייה כלל. בהעמדה הזו הוא מרגיש הכי בנוח. הוא פותח במה רחבה, עמוקה ומסודרת מאוד, פוקוס מרשים ומדויק ותמונת סטריאו מעולה. אין להניח אותו על מזנון, מדף תלוי על קיר או כסאות. העמדת הרמקול היא על מעמד יעודי לרמקולים בגובה של 60 סנטימטר. לא יותר ולא פחות. כעיקרון, לרמקול יש מעמד יעודי מקורי שלא שימש אותנו בסקירה הזו. אני תמיד מעדיף לרכוש את המקורי גם מסיבות אסטטיות וגם מסיבות סוניות (מקורי נשמע לרוב טוב יותר מאשר תחליפי).

קרבה לקיר
הפיוניר אינו ממש מפונק מהבחינה הזו אבל אין שום סיבה להצמיד אותו לקיר. תנו לו אוויר והוא כבר יסדר את השאר. אני מצאתי ש-30 ס"מ מספיקים לו בהחלט וככל שמרחיקים יותר כך ייטב עם התוצאה. הרחקת הרמקול מהקיר תביא את הבמה להישמע עמוקה יותר, מסודרת יותר ותחום הבס ישמע הדוק יותר עם רזולוציה טובה הרבה יותר. יש לציין שהיתרון בכך שיש לו פורט קדמי מביאה לכך שקרבה לקיר אחורי  אינה "מנפחת"  את התחום התחתון אך היא עדיין מקשה על הרמקול להציג בס מוגדר וברור.

סיכום

זהו מעט מוזר עבורי לכתוב על רמקול של פיוניר שהוא רמקול היי אנד אמיתי, רמקולים עם השם הזה די נשכחו מאיתנו בגלל העובדה שלא היה להם שום רמקול בשנים האחרונות שעשה "היסטוריה".
אני יכול להעיד על עצמי כי לא ממש ציפיתי ליצירה אודיופילית מבית פיוניר, לא חשבתי שיגיע הרגע הזה ולא דמיינתי שאכתוב את המילים הבאות.

אז פיוניר כאן, עם רמקול מדהים, ששווה כל שקל, שבנוי נהדר ונשמע מעולה. מדובר ברמקול לא קל להנעה אך מאה וואטים בשילוב זרם בריא יספקו כבר את צרכיו בחלל בינוני (חללים גדולים ידרשו מגברים בהתאם). לרמקול עצמו לא תהיה בעיה לחיות בכל גודל של חלל כמעט.  
אין לי צל של ספק שאם יצליח האודיופיל המדופלם להתעלם מהקונוטציה של השם "פיוניר" (שעד היום היה פחות מזוהה עם רמקולים היי-אנד) מצפה לו הנאה לשנים רבות מרמקול מעולה.

מחיר: 29,900 ש"ח
אחריות ושירות: ט.ר


הרמקול נמסר לסקירה באדיבות החנות פיוז.
מעבר לתגובות בפורום