דעה: אז מה חדש, סטיב? (והאייפון)

אביחי אפוטה
08-06-2010 14:39

האיש שתמיד שולף שפנים מכובעו, נשאר חנוט בחולצת הגולף השחורה. בפעם הראשונה מזה שנים התקיים האירוע המדובר של 'אפל' כשכמעט הכול היה ידוע מראש. מהומה רבה על לא מאומה? דעה.

אחת הטענות הקשות ביותר שנשמעת נגד מכשיר ה- אייפון של 'אפל' היא על כך שפונקציות בסיסיות שקיימות על מכשירים סלולאריים מזה עשור, מקבלות אצל 'אפל' האדרה עוצמתית כל-כך, כאילו מדובר על פיתוח מהפכני שטרם נראה. הדור הרביעי של המכשיר הסלולארי של 'אפל' נחשף אתמול באופן רשמי, ונראה שהטענה כלפי המכשיר הזה מוצדקת יותר מתמיד. 
 
תעשה שלום... 
 
ההוכחה לכך נעוצה באופן שבו הדגים ג'ובס את היכולת של ה- iPhone 4 לקיים שיחות ווידיאו. במשך כמעט שעה שלמה ההכרזה מתמקדת בחידוש כזה וחידוש אחר, הסברים על העיצוב והמבנה של המכשיר ועוד כהנה וכהנה אפליקציות חדשות. אז, בדיוק כשנדמה שהכול הסתיים והגיע הזמן לצאת בצורה מסודרת מהאולם – עולה על המסך המרכזי שקופית עם הכיתוב: "One More Thing" (עוד דבר אחד). לפתע נראה שאולי בכול זאת יישלף איזה קלף מהשרוול. ג'ובס מתיישב על הכורסא ומציין בפני הקהל שהוא מבקש להתקשר לחבר טוב שלו שנמצא במקום מרוחק כלשהו. הפלא ופלא – על המסך המרכזי מוצגת לראווה שיחת ווידיאו ראשונה על מכשיר ה- אייפון 4. ג'ובס עם חיוך מאוזן לאוזן, חברו על המסך מעט מבויש אבל זורם, והקהל משיב בשאגות ובמחיאות כפיים סוערות. טירוף! שיחות ווידיאו, עוד בימינו?!? הייתכן!? 
 
ככ 

לא צריך להיות טכנולוג מדופלם או "פריק" של גאדג'טים וטכנולוגיה בשביל לזכור שכבר לפני 7-8 שנים הפונקציה הזו מוצתה. לא הקונספט, מכיוון שכקונספט זו יכולת אדירה לכל מכשיר סלולארי. הביצוע, אעפס, לא החזיק יותר משתי שיחות. גם במקרה הזה, אם הרשתות שיתפסו את ה- אייפון (At&t לדוגמא) לא ישדרגו את עצמן בכדי לתמוך כמו שצריך בתעבורת המידע על גבי הרשת, גם במכשיר "מהפכני" כמו ה- IPhone הפונקציה הזו עתידה להיכשל.
 
המלך הוא עירום
 
מי שצפה ביותר מכמה סרטונים בודדים המתעדים את ההכרזות של 'אפל' בכיכובו של המנכ"ל, סטיב ג'ובס, יודע שבהכרזה אמש היה חסר משהו. לא רכיב חומרה כלשהו ל- IPhone החדש ולא אפליקציה חדשה וגם לא איזה פיצ'ר חדש למערכת ההפעלה. משהו באוויר. הסקנדל שהתפוצץ עם חשיפת האבטיפוס של הדגם שהושק אמש על-ידי העורך של Gizmodo, הוריד את מפלס הדרמתיות וההפתעה מההכרזה אמש, אבל יותר מזה גרם לג'ובס לנאום על הבמה כאילו היה בתחתונים. חשוף כמעט לגמרי. ההמשך לא היה טוב יותר, כי במשך דקות ארוכות ההדגמות של הגלישה במכשיר החדש לעומת הדור הקודם, נתקעו כי המכשירים התקשו למצוא ולהתחבר לרשת האלחוטית באולם. זה הגיע למצב שבו אחרי דקות ארוכות ומייאשות מבחינתו של ג'ובס, הוא פשוט ביקש מספר פעמים מהנוכחים באולם לנתק את המחשבים הניידים שלהם מהרשת ולאפשר לו להמשיך בהדגמה.

בכנס D8 האחרון התבטא ג'ובס בצורה נרחבת אודות הסלידה שלו מפלטפורמת ה- Flash ועל העובדה שזו לא עתידה להשתלב במכשירי ה- iPhone וה- iPad. ההסבר שלו היה שאם הצרכנים היו דורשים זאת, אז הוא היה מאפשר למכשירים שלו לתמוך ב- Flash, ולא, הצרכנים פשוט לא היו עומדים בתור לקנות את אותם המכשירים. ואז הוא הכריז שמהיום שהושק, נמכר iPad בכל 3 שניות. וזה די עונה על השאלה. אבל אנחנו טוענים שלא הכול שחור ולבן. נכון, מיליונים מסתדרים יפה מאוד עם מכשירי IPhone ו- IPad ללא הצגת Flash, אבל יש מישהו שהיה מתנגד לכך? ונניח שמאחורי ההחלטה להחרים את ה- Flash ישנה אג'נדה סבוכה ועמוקה יותר, איזו סיבה יש להחרמה של העברת קבצים באמצעות קישוריות Bluetooth? מי היה מתנגד לאפשרות להחלפת סוללה או לשליפת כרטיס זיכרון?
 
שוחים עם הזרם
 
מעבר לכך, המכשיר החדש עבר שינוי די מהותי בעיצובו, ועכשיו הוא נוטה יותר לכיוון הסמארטפונים המסורתיים בשוק. מבנה מלבני מובהק עם קווים ישרים. ואולי פה נמצאת החדשנות שכולם מחפשים. דווקא כשכולם מנסים להידמות ל- IPhone, 'אפל' מביאה אותה בהפוכה. אי אפשר להגיד שהדור החדש לא נראה טוב. הוא נראה מעולה. אבל יש הבדל ניכר בינו לבין שלושת אחיו הבוגרים. הדור החדש מסמל כניסה של אפל לעידן חדש של מיינסטרים עיצובי, כאשר עד אליו היא תמיד הייתה מובילה עם חשיבה מחוץ לקופסא. נכון להיום, מהרבה מאוד זוויות ה- IPhone החדש יזכיר לנו לא מעט מהמכשירים המתחרים. מצד שני, אולי זה מה שיגרום למכשיר שנחשב גם היום, אחרי 3 דורות ורביעי בפתח, למכשיר "פוזה" – להיות נגיש ליותר אנשים שחששו להחזיק מכשיר "מעוצב" שכזה. 

ואם כבר מדברים על מיינסטרים, אז בניגוד לדורות הקודמים של ה- IPhone אפשר לראות בבירור שבלא מעט מובנים, אפל היא זו שרודפת אחרי המתחרות. שדרוג המצלמה ל- 5 מגה פיקסלים והוספת מבזק LED הוא אחד כזה. גם יכולות HD לצילום ווידיאו זה משהו שהופך לאט לאט לסטנדרט בכל מכשיר חדש. תוסיפו על זה התמיכה בריבוי משימות ויצירת תיקיות והרי לכם השלמת פערים במכשיר שעל-פי יוצרו, אין דומה לו בעולם.
 
ככ 
 
השורה התחתונה: חוויה
 
אבל ההבדל בינו לבין המתחרים, שהוא היתרון העצום של ה- iPhone על-פני כולם, הוא דווקא בתוכנה ולא בחומרה. אפשר לדון שעות על גישת "הגן הסגור" של אפל במוצריה, על חסרונות ויתרונות בפונקציות כאלו ואחרות שקיימות או לא במכשיר, אבל על דבר אחד אין וויכוח: הבשורה של אפל עם מכשיר ה- iPhone היא החוויה. השימוש במכשיר ביומיום מרגיש כמו הפעם הראשונה. הפשטות בתפריטים, הקלות והזרימה של דפי הבית, הדפדפן המצוין שהמתחרות יכולות רק לקנא בו, הדפדוף באנשי הקשר, התמונות, השירים ועוד. כשה- IPhone כבר יודע לעשות משהו, וזה משהו שאתה רוצה שהוא יעשה – הוא עושה זאת בצורה הטובה ביותר. שוב, הדי הביקורת נשמעים גם אחרי 3 שנים מאז הוצג לראשונה לעולם, ועדיין, ה- IPhone הוא מכשיר פורץ דרך בהמון מובנים שהחברות הוותיקות והגדולות בתחום פשוט לא מפסיקות לנסות להגיע לרמת הביצוע שלו.

ועד שהיום הזה יגיע, נתח השוק של ה- iPhone בעוגת הסלולר הצפופה ימשיך לצמוח, ובצדק.


מעבר לתגובות בפורום