הושק ";עברית"; - קורא ספרים אלקטרוני

אביחי אפוטה
27-05-2010 14:09

הספר האלקטרוני הראשון מגיע לישראל במסגרת שיתוף פעולה של החברה עם ידיעות טכנולוגיות וסטימצקי. גם חנות ספרים מקוונת עלתה לאוויר

באירוע שנערך הבוקר בתל-אביב, חשפה ניופאן את הקורא הדיגיטלי העברי הראשון בישראל. המכשיר, שייקרא 'עברית', הוא למעשה ספר דיגיטלי שאליו מורידים ספרים בדומה לקינדל של 'אמאזון'. עברית הוא גם שמו של אתר האינטרנט שהוא למעשה חנות ספרים מקוונת שממנה ניתן לרכוש את הספרים, בכתובת www.e-vrit.co.il.

 צביקה שיינפלד
סמנכ"ל שיווק ניופאן, צביקה שיינפלד, מציג לראווה את 'עברית' 

המכשיר מבוסס על מסך נגיעה קיבולי (קפסיטיבי) בשיטת הדיו האלקטרוני (E-Ink) עם 16 גוונים של אפור. המסך עצמו בגודל של 6 אינצ' וברזולוציה של 800X600 פיקסלים. משקלו כ- 240 גרם, עוביו 8.8 מילימטרים, רוחבו 12.4 סנטימטרים ואורכו כ- 17 סנטימטרים. המעבד של 'עברית' מגיע במהירות של 400 מגה-הרץ עם זיכרון אכסון פנימי של 1.2 גיגה וחריץ הרחבה באמצעות כרטיס Micro SD של עד 32 גיגה. בנוסף, ל- 'עברית' יש רמקול קטן בפינה הימנית התחתונה ושקע 3.5 מילימטרים עבור אוזניות. גם קישוריות WiFi נמצאת במכשיר, שמאפשרת גלישה (אך ורק) לחנות הספרים המקוונת לשם הורדה של ספרים ישירות למכשיר.
 
 ivrit

הסוללה של הקורא החדש תחזיק עד 10 שעות של שימוש רצוף. כאמור, מדובר על מסך בשיטת דיו אלקטרוני - המשמעות היא שהמסך "נצרב" בכל פעם שמופיע עליו משהו (בין אם זה דפי הספר או התפריטים) ולמעשה לא צורך חשמל. 'עברית', כשמו כן הוא, תומך באופן מלא בשפה העברית (כולל כל התפריטים) וכן גם באנגלית. למרבה ההפתעה, כרגע אין תמיכה בשפות נוספות ונפוצות בישראל כגון רוסית או ערבית, ולא תהיה גם בעתיד הנראה לעין.
 
ivrit 

עם הספר האלקטרוני

המחיר של 'עברית' יעמוד על כ- 1399 ש"ח, כאשר יינתן זיכוי על-סך 400 ש"ח לרכישת ספרים בחנות המקוונת. יחד עם זאת, מנכ"ל השיווק של ניופאן, צביקה שיינפלד, מצהיר כי מחירי הספרים בחנות 'עברית' יהיו נמוכים ב- 40 עד 50 אחוזים ממחירם בגרסא המסורתית. הקורא האלקטרוני החדש זמין כבר מהיום באמצעות אתר האינטרנט שלו, וכבר בשבוע הספר הקרוב שיפתח ב- 1 ביוני תשיק רשת הספרים סטימצקי את המכשיר בכ- 50 חנויות הרשת.

מסקרים שערכה ניופאן עולה כי 79 אחוזים מהציבור בישראל קוראים ספרים על בסיס קבוע. 88 אחוזים הן נשים. בנוסף, כ- 40 אחוזים מכלל קוראי הספרים בישראל ידעו להגיד מהו קורא ספרים אלקטרוני. ניתן לראות שאכן יש מקום לשדרוג חווית הקריאה בישראל, וזאת גם לאור הצלחת הטכנולוגיה בעולם כולו. רק לפני מספר שבועות הכריזה 'אמאזון' שמכירת הספרים הדיגיטליים באתר עקפה את מכירת הספרים הרגילים.
 
 ivrit
 
מצד שני, ישנם לא מעט חסרונות: ספרים שהתפרסמו באמצעות הוצאות שלא חתמו על הסכם ההפצה בפורמט של 'עברית' - לא יוכלו לעלות עליו. הספרים שנמצאים בחנות הייעודית של הקורא מוצפנים ומוגנים וייחודיים לקורא הספציפי הזה. המשמעות היא שספרים שנרכשו דרך החנות המקוונת לא יוצגו בשום קורא אחר או על מחשב. נכון להיום, מאוד נפוץ ומקובל להעביר ספר שסיימנו לאדם אחר - ב- 'עברית' זה לא אפשרי. הורדה של ספר אלקטרוני מיוחסת באופן ספציפי לרוכש אחד ומכשיר אחד. על פי נציגת ידיעות טכנולוגיות, מירב אתרוג-בר, נשקלת האפשרות שבעתיד יהיה ניתן להעביר ספר אלקטרוני לאדם אחר. חסרון נוסף שלטעמנו היה יכול להיות נקודת חוזק מאוד רצינית למכשיר שכזה, הוא חוסר העניין של החברות שמשיקות את 'עברית' לאפשר הורדה של עיתונים ומגזינים אליו.

מעבר לתגובות בפורום