שקוף שזה פטיפון: Roksan Radius MKII במבחן

נמר לוי
21-05-2010 10:30

העיצוב שקוף ויפייפה, המוזיקה נשמעת טבעית, זורמת ואנושית בקטעי שירה. ואיך התמורה למחיר? ביקורת על פטיפון אנגלי של רוקסן.


התחום האנלוגי קוסם לי מאוד, זה לא סוד... כחובב אנלוגי מושבע אני רואה את סקירת המבחן הזו כבונוס.

אפתח את הסקירה בהצהרה אישית מאוד: למרות אי הנוחות וחסרונו של חומר חדש (קיים במידה מצומצמת) על גבי תקליטים, לטעמי, מערכת אודיו ללא פטיפון הינה מערכת בלתי מושלמת.
כאשר אני מביט במערכת כזו יש לי תחושה כי חסר בה את החלק העיקרי – המקור.
כמובן, יהיו לא מעט חולקים על הקביעה המאוד אישית הזו, אך מה לעשות, אחרי הכל פטיפון טוב מהווה מטעם לאוזן וגם לעין.

סקירה זו עוסקת בפטיפון של החברה האנגלית Roksan, זהו דגם Radius5 MkII.

חברת Roksan נוסדה בשנת 1985 ולמרות שבארץ הקודש זה לא ממש בלט עד היום, כדאי לדעת כי ליצרנית זו ישנה היסטוריה משובחת בכל הקשור לתחום ה-פטיפונים. בינהם דגמים שנחשבים לרפרנס בתחום האנלוגי. מחירו של הדגם הבכיר – Roksan TMS 3 יכול להגיע לכ- 20,000$.

יצרנית זו מיצרת שלל מוצרים בניהם מגברים, קדמגברים, נגני CD ואפילו רמקולים. מדובר ביצרנית פעילה מאוד בתחום שעל פי הביקורות בעולם ועל פי המוצרים שלהם שעברו בביתי (בלי קשר לסקירות) משובחת מאוד.

פטיפון שקוף למראה

במבט על הפטיפון חושף מוצר מרהיב למראה. בכלל, פטיפונים זה מוצר יפה. גוף הפטיפון המעוגל של רוקסן עשוי פרספקס קשיח ושקוף, עליו צפה פלטה אליפטית נוספת גם היא שקופה - עליה מונחת הצלחת.
צלחת זו עשויה חומר אקרילי בצבע לבן חלבי והיא מתגלה ככבדה יחסית. המנוע מחובר לגוף הפטיפון ובחלקו העליון ניתן למצוא כפתור הפעלה וכיבוי המנוע.

הזרוע שמורכבת על הפטפון נקראת Nima unipivot tone-arm שהיא, כמו הפטפון מהווה את דגם הכניסה של הזרועות של החברה. מדובר בזרוע מסוג pivot שמציגה כמה יתרונות וחסרונות בתכנונה.
 
איכות הבניה מעולה, עם חיבורים ואיכות הרכבה מעולים, גם הפרזול איכותי מאוד, האפשרות לכוון פרמטר VTA הינה מבורכת. ללא האפשרות הזו לא ניתן לכוון את הזרוע באופן מושלם. (VTA = מקבילות הזרוע לתקליט).
לא ניתן לגלות את משקל המשקולת ללא משקל חיצוני (מגיע בחבילה), שחרור הזרוע לתנועה מתבצע על ידי בורג שממוקם בראש מנוף הזרוע, הוא מתגלה כעדין מאוד ודורש מגע מקצועי, מיומן ועדין. אחרת, הוא פשוט יצא ממקומו ולהחזיר אותו קשה יותר מלהתנתק משירות הטלוויזיה בכבלים.

Turntable Roksan Radius MKII


שיחרור הזרוע "מציף" את הזרוע והתנועה המתקבלת הינה כדורית מה שאמור להיות יתרון בכל הנוגע לאופן הסלילה והמעקב של המחט על גבי התקליט. מה שמעט הטריד אותי הוא הכבל המחובר לזרוע. מדובר בכבל פשוט (אולי מידי) ולדעתי רצוי להחליפו.

מנוע צף
מנוע הפטיפון הינו צף. בהדלקה הראשונית ניתן לראות אותו מתנדנד לשניות מספר ולאחר מכן מתייצב. אין מה להלחץ מכך, כך זה אמור להיות. ניתן להעביר את המנוע ממצב של 33.3 סיבובים לדקה ל-45 סיבובים לדקה על ידי העברה ידנית של הגומייה לגלגל הקטן בקצה המנוע. בנוסף המנוע בנוי בשיטה שמסנכרנת את הסיבוב ביחס למשקל התקליט באופן אוטומטי, מה שאמור להבטיח סיבוב קבוע מדויק ויציב מאוד ועל ידי כך אמור למנוע זיופים בניגון.


Turntable Roksan Radius MKII


הערה: כבל הזרוע הוא מרכיב חשוב מאוד ואף קריטי לצליל. אני ממליץ בחום לשדך לפטיפון הזה כבל זרוע איכותי יותר מהסטנדרט. חשוב מאוד לתת לכך תשומת לב.

ראש
Turntable Roksan Radius MKIIמדובר בראש שנקרא Corus Silver Cartridge בטופולוגית MM גם כן מהדגם הבסיסי של החברה ומעליו ניתן למצוא דגם אחד נוסף שמהווה את הדגם הבכיר שהוא בטופולוגיית MC.  

לאחר התיאורים והמידע ניגש למעשה.

ארמסטרונג על תקליט

בחרתי לפתוח את הביקורת עם אחד מהקולות הגדולים ביותר אי פעם ואחד מהנשפנים הטובים ביותר ששמענו.  LOUIS ARMSTRONG.  בתקליט שנקרא satchmo plays king oliver במהדורה מיוחדת של audio fidelity 200 גרם.

לואיס ארמסטרונגמדובר בתקליט מדהים ואולי אחד מהטובים ביותר שאני מכיר מבחינת איכות ההקלטה וסידור הכלים במרחב הבמה. הפטיפון בהחלט מצליח לשקף את ההקלטה, הוא מאוד טבעי וכמובן, כיאה לפטיפון טוב, אין תחושה של חריפות או חוסר איזון. הצליל מאוזן, מגובש ומאוד נטרלי על גבול החמים. כלי נשיפה ממתכת נשמעים נהדר דרך הפטיפון הזה, החצוצרה של ארמסטרונג בקדמת הבמה, התופים מאחוריו ושאר הכלים מצדדיו. קולו הצרוד והכבד של ארמסטרונג נשמע היטב, מלא ומפוקס. ישנה תחושה של מחסור קטן בפרטים שמורגשת במיוחד בקולו של ארמסטרונג אך אני נוטה להפיל את האשמה על הראש הסטנדרטי. ראש איכותי יותר יביא את התוצאה למפורטת יותר.

מוסיקה קאמרית
אני ממשיך עם מוסיקה קלאסית קאמרית johannes brahms klavierquintett die 3 streichquartett op.34 maurizio pollini quartetto italiano בהוצאה שלPhilips.
בדומה לקטע הקודם, האיזון הטונאלי מרשים בהחלט. הקטע מורכב מכלי קשת ופסנתר, הצליל טבעי ו"נכון" עם טיפה חמימות (כבר אמרנו?) אך עדין לא חמימות כזו שצובעת את הכלים. מיקום הכלים במרחב הבמה מאוד ברור ומדויק, עומק הבמה מרשים בהחלט. הפסנתר נשמע מעולה, עם גוף, תיבה גדולה ומאוד דינמי. ניתן לחוש לדמיין את אצבעות הפסנתרן מקישות על הקלידים בבירור. בכלל, היצירה הזו מומלצת בחום לכל חובבי הקלאסי קאמרי.

כלי הקשה

ZAKAמכאן נמשיך למוסיקה אנרגטית במיוחד: zaka percussion  בתקליט שנקרא space בקטע אחרון בצד א' - HAWAI. מדובר בתקליט שלם שמורכב ברובו מכלי הקשה, הקטע הזה חופן בחובו שלל כלי הקשה שבניהם ניתן למצוא פרקשן, תופים, ויברפון ועוד. בכלל, תקליט מאוד מומלץ. התקליט הזה אמור לספר לי כמה דינמי ומהיר הפטיפון. אז כיאה לפטיפון טוב הוא בהחלט דינמי, מהיר ומאוד מיידי בהעברת הכלים. הפרדת הצליל מרשימה וניתן בהחלט לדמיין את להקת המתופפים ולמקם אותם במרחב הבמה מולי. התוצאה מאוד "נכונה". כל כלי מקבל את הגוף שלו, גוון הצליל שלו וניתן לגלות בקלות שהפטפון הזה מצליח להעביר כלי הקשה באופן מאוד משכנע.

מיד: קשה מאוד להתחרות בתחום המיד האנלוגי, הוא חלק, מפורט מלא ובעל נוכחות ואנרגיה יוצאת דופן. תחום המיד הנובע מהפטיפון הזה מרשים מאוד.

מוסיקה ווקאלית
זהו אחד מהזמרים האהובים עלי: peter schreier בתקליט שנקרא das schönste von. בחרתי ברצועה הראשונה בצד א' בתקליט. דרך הפטיפון והראש הזה אני חש כי הוא בהחלט ראוי לשבחים. קול אדם נשמע טבעי והוא בלי ספק מצליח להציג נוכחות אנושית בחדר, הבמה עמוקה, רחבה וניתן לדמיין את הנגנים סביבו והוא במרכז בגובה עמידה. תמונת הסטריאו משכנעת ביותר. התחום הגבוה מאוד מפורט ומאוד אוורירי מה שלא כל כך נפוץ עם ראשי MM לא יקרים. אני מוצא את התוצאה מאוד טבעית ו"נכונה" וזה מורגש במיוחד במוסיקה ווקאלית.


גבוהים: מצאתי שלמרות ה"סטיגמה" שטוענת שראש מסוג MM אינו מפורט מספיק ואינו "פתוח" מספיק בתחום הגבוה (לעומת ראשיMC  שונים), הראש הזה שובר את הסטיגמה הזו בקלות. בכלל, התוצאה מאוד פתוחה, מפורטת ומאוזנת.

Turntable Roksan Radius MKII


יהודית רביץ

אני ממשיך עם יהודית רביץ בשירה המקסים "משנה לשנה". גיטרה אקוסטית פותחת את השיר בצליל מאוד ראליסטי ומאוד נכון, גם בגודל וגם בגוף. קולה של יהודית רביץ בוקע ממרכז הבמה בפוקוס מופתי ובגודל מרשים. כלי ההקשה בוקעים מהצדדים מעבר לגבולות הרמקול, הצליל שקוף, נקי ומלא. בפזמון ניתן להבין בדיוק את ההבדל בין האיזון הטונאלי של הפטיפון (באופן כללי) לעומת ה"קריספיות" של רוב הנגנים הדיגיטלים. התחום התחתון ברור ומוגדר, גיטרת הבס יורדת לרובד נמוך מאוד וברור, תוף הרגל הדוק, נכון וטבעי. ניתן בהחלט לחוש את הפטיש מכה על עור התוף. הפטיפון הזה הוא בהחלט מאוזן. הוא אינו נוטה לחריפות ולא לחמימות, הוא מצליח להציג את השיר באופן משכנע במיוחד.

הערה: יש לציין שאת קולה של יהודית רביץ קל מאוד להביא לחריפות, במיוחד בשיר הזה. שתי הגרסאות - תקליט וגם ב-CD שמורות אצלי. ההבדלים בין הגרסאות דרמטיים. התקליט מאוד מאוזן ומלא בעוד הדיסק נשמע דיגיטלי, חריף ולא נעים להאזנה.

בס: בתחום הנמוך הפטיפון הזה הוא מלך אמיתי. הוא אינו מושפע כמעט בכלל מוויברציות שנובעות מהתדרים הנמוכים גם כששמתי אותו על מזנון בעוד שני המוניטורים מצדדיו. התחום הנמוך מאוד טבעי, מאוד מוגדר ומאוד מגובש.

נקודות ציון

הפטפון שהה אצלי למשך שבועיים ברציפות ופשוט לא הפסיק לנגן. בין היתר האזנתי דרכו למוסיקת רוק ומוסיקה קלאסית שמנוגנת על ידי תזמורות סימפוניות גדולות. הפטיפון בשילוב הראש הצליחו להציג תוצאה טובה מאוד כמעט בכל סגנון מוסיקלי באופן משכנע, תזמורות סמפוניות גדולות הביאו את הראש לרוויה בקטעי שיא אך למרות זאת יחסית לראש מאוד בסיסי הוא התגלה כמפורט ומאוזן. גיטרות חשמליות במוסיקת רוק וכלי קשת במוסיקה קלאסית נשמעים דרכו מדהים. אין לי צל של ספק שראש MC איכותי יותר יביא את התוצאה להיות טובה בהרבה אך לכך יש מחיר, והוא לא תמיד זול.
למעשה, הסטאפ האנלוגי הזה מגלה שלושה יתרונות:

1-    מראה מרשים ויוקרתי בצירוף איכות בניה מצויינת.
2-    איכות הצליל בשילוב עם ראש MM שאחזקתו היא זולה משמעותית מכל ראשMC  תודות לאפשרות החלפת המחט בלבד ולא את כל גוף הראש. זאת בצירוף העובדה שהראש הספציפי הזה אינו סובל מחלק ניכר מהחסרונות הנפוצות בראשים מהסוג הזה במחיר הזה.
3-    שני היתרונות הקודמים בתוספת מחיר צנוע יחסית לתחום ההיי אנד שאליו הורגלנו בכל הנוגע לסטאפ אנלוגי.

Turntable Roksan Radius MKII


הרכבה
להבדיל ממגבר, נגן תקליטורים או כמעט כל רכיב אודיו אחר הפטפון דורש הרכבה וכיוון מבעל נסיון. היריעה קטנה מלהסביר כיצד מרכיבים ומכוונים פטיפון שכזה. ישנם הסברים די מדוייקים למטלה זו, אך מצאתי כי בפועל יש לבצע שינויים על פי האוזן. לכן, רצוי ואף מומלץ לבקש מהיבואן להרכיב ולכוון את הפטיפון בביתכם או להיעזר בבעל נסיון אחר בתחום האנלוגי.

שיכוך
פטיפון זה אינו רגיש במיוחד לנושא זה, ניתן להניח את הרמקולים וגם את הפטיפון על אותו מזנון והוא כמעט ולא יושפע מהם. מצאתי לנכון לספר לכם על זה מכיוון שזה מה שעשיתי בפועל. רוקסן הצליחו להציג פיתרון משוכך היטב מה שמהווה מחזה נדיר במיוחד ביחס למחירו ובהעדר מדף שיכוך יעודי מתחתיו. בסקירה עצמה השתמשתי במעמד האישי שלי ושם הוא בהחלט הציג שיפור ניכר בצליל, הן בתחום התחתון והן במיד ובחלק העליון.

תמורה למחיר
פעמים בודדות אני מכניס את הפרמטר הזה למבחן. הרי ידוע שענין התמורה למחיר הוא מאוד אישי. אני מוצא, שבמקרה הזה מעטים החובבים שישארו אדישים לתוצאה המוסיקלית ביחס למחירו. מדובר בנגן אנלוגי משובח במיוחד, הרבה יותר משובח ממה שדורשים עליו. בכל הקשור לתמורה למחיר הפטיפון הזה מהווה בהחלט אחד מהמוצרים הבולטים בתחומו. אין לי כל צל של ספק שכל מי שיאזין לו יסכים עימי.

סיכום

אני מוצא את הפטפון הזה כמציאה פנומנלית. הוא נראה ובנוי לעילא ולעילא, נשמע טבעי ו"נכון" וללא ספק "עושה" מוסיקה. הפטפון מצליח להציג נוכחות אנושית משכנעת מאוד בקטעי שירה, וטבעיות משכנעת באותה מידה בכלי נגינה. הוא מאוד דינמי ומהיר ומסוגל לנגן כל סגנון מוסיקה. השילוב של הזרוע, ראש וגוף הבסיסי אכן מציג תוצאה סונית איכותית מאוד. מומלץ בחום לחובב המתחיל בעל התקציב.

Roksan Radius5 MkII
אחריות ושירות: אודיו קונפסט.
גימור: שחור מבריק, שקוף.
מחיר – 7,900 ₪
ראש MM – מחיר 1,690
₪, ניתן לשדרג את הראש לראש MC בתוספת תשלום.
 
מעבר לתגובות בפורום