המדיה הפיזית נעלמת - ראיון עם סגן נשיא חברת BOSE

ליאור קורן
17-05-2010 06:30

שיחה עם סגן נשיא חברת BOSE, על מגמות בתחום האודיו, מה עדיף - קטן מול גדול ומה הקשר בין גלי קול למערכת מתלים של משאיות?


מארק ז'ורלה, עבד בחברות ענק כמו אפל, HP וגם סיגייט (יצרני כוננים קשיחים), כיום הוא אחראי על כל איזור אירופה בחברת BOSE, שוק שגדול יותר במימדיו מזה האמריקאי למשל.
סגן הנשיא הגיע לביקור קצרצר בן יום לישראל, במהלכו נפגשנו עימו לשיחה על עולם המדיה המשתנה במהירות.

מה קורה בתחום צריכת המדיה כיום?
הדרך בה אנו מאזינים וצורכים מדיה הינה שונה לחלוטין מאשר בעבר, אנחנו מורידים מוזיקה וסרטים ולא רוכשים אותם באריזה פיזית (תקליטורים), בנוסף, אופן הצריכה השתנה, צפיה למשל בסרטים דרך המחשב נחשבת ללגיטימית ביותר כיום, אני צופה בסרטים מעל גבי האייפון.
אם היית אומר לי לפני 5 שנים שאצפה בעתיד בסרט מעל גבי מכשיר כה זעיר לא הייתי מאמין לך, אני אוהב את האייפון שלי משום שאני יכול לשאת עליו את כל תכני המדיה האהובים עלי.
אופני השימוש המשתנים ומגוון הדרכים בהן ניתן לצרוך מדיה הינם פנטסטיים, זה משנה את כל צורת ההשקעה שלנו בפיתוח, במרדף לתפיסת כל הטרנדים החדשים.

ביי ביי לדיסקים
Marc Jourlaitמדיה בצורתה הנוכחית (תקליטורי CD, DVD, Blu-ray) תעלם, היא כבר החלה להעלם, אנשים רוצים להשיג מדיה בקלות ("נקווה שגם באופן חוקי" הוא מחייך) ולצרוך אותה בכל מקום: בבית או בחוץ – בדרכים.

אודיו או וידאו? מה מעדיפים הצרכנים
מספר רב יותר של אנשים רוכשים יותר ויותר מוזיקה אבל בדרכים פחות מסורתיות, המשתמשים רוצים להנות מחדשות, סרטים, מוזיקה והכל.
בסופו של דבר, הכל יוזרם (אודיו וגם וידאו) כאשר הלקוחות מבקשים את החופש לצפות בשניהם.
הדור הצעיר מתרגל לגמישות ומצפה לה.
אני לא קניתי תקליטור CD מזה מספר שנים, כל המוזיקה שלי נרכשה דרך האינטרנט (קבצים להורדה).
אפילו פורמט ה- בלוריי שהושק לא מזמן נתקל באלטרנטיבות בדמות הזרמה, בסופו של דבר, המדיה הפיזית תעלם.

ומה לגבי איכות הצליל?
אם אתה אודיופיל אמיתי, אתה תסכים לרכוש רק קבצי אודיו בלתי דחוסים הכוללים קצב נתונים גבוה, כיום, יש יותר ויותר הורדות זמינות כאלו, בסביבה הביתית אין כל טעם לדחוס קובץ שיר (כמו בפורמט MP3) היות ומחירי הכוננים הקשיחים (שטח אחסון) ירדו מאוד וכיום הם זולים לרכישה.

אצל הדור הצעיר – האוזן אינה מאומנת, בעוד הדורות הבוגרים יותר שומעים הבדלים בין קבצים באיכויות שונות, זה גם תלוי בז'אנר המוזיקה, למשל במוזיקה קלאסית או אקוסטית, איכות הקובץ ועושר הצליל חשובים מאוד (עבור השמעת הרמוניות פסנתר או מיתרי גיטרה למשל) בעוד מוזיקת בום בום יכולה להנות את המאזין גם כאשר היא מגיעה בקובץ דחוס באיכות נמוכה יותר.

מי הוא קהל היעד של המוצרים שלכם
מערכות קולנוע ביתי (בטווח מחירים בינוני וגבוה) קורצות בעיקר לגילאי 35-55, כאלו שבונים בית או משפצים וזה לא הבית הראשון או הדירה הראשונה שלהם, הם רוצים קולנוע ביתי כמו שצריך וירכשו את בעיקר את סדרת לייף סטייל, כמובן שיש מוצרים זולים יותר שמתאימים עבור זוגות צעירים למשל.

תחום האודיו הנייד (תחנות עגינה עבור אייפוד, נגנים ניידים ועוד) מתאים לצעירים ומבוגרים יותר כאחד.
BOSE Headphonesלגבי תחום ה- אוזניות, BOSE מתמחה באוזניות עם מנגנון ביטול רעשי סביבה שמתאים עבור אנשי עסקים שמבלים זמן רב במטוס וגם צעירים הנוסעים בתחבורה ציבורית רועשת ורוצים להנות ממוזיקה בנטרול הפרעות רקע.
מסתבר שהטרנד החדש כיום ("כמעט בכל מדינה בעולם") הוא לענוד אוזניות גדולות מימדים ולא דווקא כאלו שנחבאות אל האוזן, אנשים עונדים את האוזניות שלהם בגאווה, מה שהופך אותן לאביזר בעל מסר חברתי לכל דבר.

תחום ה- PRO

בתי מלון, בתי ספר, הופעות, מועדונים, מבני דת ועוד, כל אלו דורשים הגברה מקצועית, חברת BOSE נחשבת באירופה לשחקן ידוע, אנו "עושים עבודה טובה בקטע של שחזור קול אנושי".
שיטת העבודה היא כזו שעוד לפני התקנה בשטח, משתמשים בשרטוט 3D CAD של הבנין ומבצעים סימולציה ממוחשבת של גלי הקול בפנים, התאמה אקוסטית ו"הינדוס" הצליל עוד לפני התקנה של רמקול ראשון במקום.
כיום מותקנים רמקולים זעירים של BOSE גם ביאכטות, מכוניות ואפילו במעבורת החלל (לצורך תקשורת צוות האסטרונאוטים).

BOSE היתה חלוצה במעבר אל רמקולים קטנים (סטלייטים / לוויניים), רבים תקפו אותה על כך ואילו כיום, זה הפך לטרנד עיקרי בתחום.
אנחנו מכבדים את המתחרים שלנו, זו היתה בחירה טכנולוגית שבצענו בעבר.
כשאתה רוכש משהו לבית / לסלון – מערכת קולנוע ביתי, זו כבר אינה רכישה של אדם בודד – שלך אלא החלטה שנוגעת למרחב המשפחתי, לכן חשוב שהמערכת "תראה טוב".
לכך יש להוסיף פשטות בתפעול: על מנת לשמוע מוזיקה רצוי שתצטרך רק ללחוץ על לחצן PLAY ולא על לחצנים מרובים, לא צריך לקרוא את חוברת ההוראות בכדי לתפעל מכשיר, בנוסף, אתה לא רוצה חמישה שלטים בחדר, אשתי לא צריכה להתקשר אלי בכדי לשאול כיצד לכוון את ווליום הטלויזיה...
BOSE פתרה בעיה זאת, אתה לא רוצה לבזבז זמן בתקשור עם המדיה שלך.
מטרה מספר אחת שלנו הינה למקסם את ביצועי הצליל ואם אנחנו מסוגלים לעשות זאת בעטיפה קטנה ומפתיעה, אז זה נהדר, כל מה שמגיע אח"כ (מבחינת תכונות) הוא כבר בדרגה של "נחמד".

אודיופילים, למשל, רוצים לקבל שליטה מקסימלית על הצליל ולרכוש רמקולים ענקיים, הם עדיין שם אבל בכמות קטנה יחסית, אבל רוב האוכלוסיה לא רואים את התועלת ברכישת ציוד שכזה בפרמטר של יחס עלות ביצועים.

רובם הגדול של המשתמשים, רוצים צליל נהדר ומראה דיסקרטי, הם לא רוצים שהמכשור או הרמקולים יעמדו בדרכם - החבאה שלהם מהעין הינה מטרה שלנו.

BOSE


כיצד התמודדותם עם המשבר הכלכלי?

הסוד הוא פיתוח מוצרים בלתי פוסק, השקנו מוצרים חדשים בקטגוריות חדשות במהלך שנת המשבר, נכנסנו גם לשווקים חדשים, אתן לך דוגמה משניים חדשים שאולי לא ציפית לראות בהם את BOSE.
מתלים לרכב: פיתחנו מערכת שיכוך זעזועים לתעשיית הרכב, זה כרגע בשלב אב טיפוס, הקפיצים במערכת הוחלפו ממערכת מסורתית מכנית או הידראולית אל מערכת אלקטרומגנטית שפועלת על עיקרון דומה בו פועל מנגנון ביטול רעשי הסביבה באוזניות: המערכת מאזינה לגלים, תופסת את צורתם ושולחת גל נגדי המבטל אותם. כאשר גלגל פוגע בבור בכביש, זהו גל, כל מה שאנחנו עושים זה לשלוח את הגלגל בחזרה לכביש, באותה BOSE Suspensionהעוצמה בה הטיח אותו בור באספלט למשל וכל זה בזמן אמת.
ניתן לצפות בהדגמת המערכת בקישור הבא.

זהו מוצר שאנחנו עובדים עליו כבר שנים רבות. המוצר השני נקרא The Bose Ride והוא בנוי על בסיס מנגנון זהה, זהו מבוסס מושב מערכת מתלים אלקטרומגנטית והוא משכך רעידות וקפיצות באופן עצמאי בתא הנהג של משאית.
זה מוצר שהכרזנו עליו השנה ומספר יצרני משאיות מתכוונים להטמיע אותו במשאיות שלהם.

חשוב על כך: יש גלים בכל מקום אליו אנחנו פונים, מערכת ביטול הרעשים / גלים יכולה לתפקד במספר צורות ופתרונות שאפילו אנחנו לא חשבנו עליהם עדיין.

אודיו ביתי או נייד?

הכל מתחבר, אנשים רוצים לעבור מהבית החוצה, לרכב ומחוויה אחת לאחרת, להמשיך להאזין לאותה המוזיקה במעבר בין חדרים, במעבר ממקום אחד לשני, הסביבה הביתית וה"חוצנית" מתאחדות.

מה יקרה בעוד 5 שנים?

גם בוידאו יקרה מה שקרה עם נושא האודיו, אנשים יוכלו להעביר תכני וידאו ממקום למקום באופן קל ופשוט ובלתי מורגש – מחדר אחד לשני, ממכשיר אחד לאחר ששונה ממנו, ללא תלות במדיה פיזית נפרדת (כמו דיסקים), HD יהפוך לנחלת הכלל, כולל בצריכה דרך אינטרנט או האויר (רשת 4G או טכנולוגיות אלחוט אחרות).

בנוסף,  הכבלים יעלמו, הכל יעבור לאויר, דרך WIFI, 3G, לא ממש משנה שם התקן.

מה הוא הסוד של חברה מצליחה?

BOSE הינה חברה בת 40 שנה, בגלל שמדובר בחברה פרטית (ולא ציבורית שצריכה לחלק דיוודנדים לבעלי מניות) אין שום קשר אל וולסטריט או אספקטים אחרים של שוק ההון.
אם המוניטין שלך תלוי בוול סטריט, זה מחוץ לידיים שלך, לעומת זאת, אם הוא תלוי רק במוצרים שאתה מוכר, אז גורלך נתון בידיך בלבד: BOSEמהנדסים שמפתחים את המוצרים, אנשי מכירות שמוכרים אותם, שותפים שמפיצים את המוצרים, תומכים ומטפלים בהם ברחבי העולם.

האם העתיד מנוכר או חברתי?

הדור הצעיר מאזין לרדיו דרך שירות פנדורה מול הדור הותיק שמאזין לרדיו FM, מדובר בהרגלים שונים, אבל מסתבר שגילינו טרנד חדש: הרצון לחלוק במוזיקה.

הצעירים רוצים לחלוק את המוזיקה עם חבריהם זאת בעזרת רמקולים ותחנות עגינה. זה קורה כאשר הם יוצאים לפיקניק או מבלים במקומות אחרים.

אבל לא מדובר רק בהם: גם אני חוויתי זאת עם עמיתים, למשל, אוכלים ארוחת צהרים בצוותא, מדברים על מוזיקה והסובבים מוציאים אייפון ומשמיעים לכל השאר שירים שאהובים עליהם, כך יוצא שאחרים שומעים, מתלהבים ומורידים אותם אח"כ.


אין ספק, כי הטרנד הזה פועל לטובתינו כחברה ויעודד פיתוח פתרונות חדשים.


מעבר לתגובות בפורום