אודיו היי אנד – סקירת תערוכת מינכן 2010

תומר צין
13-05-2010 15:45

כמידי שנה, מוצגות בתערוכת מינכן מערכות אודיו מהקצה העליון, תומר צין האזין, התרשם ודירג את המוצגים המרשימים ביותר, דיווח ממינכן.


פעם בשנה, מארחת העיר מינכן תערוכת אודיו High-End בקצה העליון. אודיו בקצה העליון ("היי-אנד") הוא מונח המשמש לתיאור דירוג של ציוד אודיו ביתי- צרכני, המשווק למעריצי ציוד אודיו, על בסיס מחיר גבוה, תכנון, בניה ושימוש ברכיבים ללא פשרות, או שיחזור צליל נאמן למקור.
יצרני ומתכנני אודיו רבים, הונעו בעבר על ידי תשוקה טהורה ופנאטית, לשלב בין אומנות למדע, רחוק ככל שיכלו להגיע. כל אחד מהם ניסה בדרכו ולפי תפיסתו, למחוק את הגבולות בין אירוע מוזיקאלי חי ובין אותו האירוע, המשוחזר על ידי מערכת שמע, או לשחזר את החוויה של האירוע החי בסביבה ביתית. רובם סברו שכל מוצר העשוי כראוי- יכול להיות שעון- מכונית- רהיט או רמקול- צריך לשקף את האינטליגנציה והלהט
של המתכנן.

תעשיית האודיו בקצה העליון, גדלה מאוד בשנים האחרונות, אלפי מוצרים נמכרים במחירים של עשרות ועד מאות אלפי דולרים. חלק מהיצרנים מאמינים, שמוצרים יקרים מאוד חייבים להציע לקונה ערך אמיתי לכספו, אחרים, מתייחסים לתחום כאל עוד עסק רציני, תחרותי וחסר מעצורים, המונע כמעט אך ורק, על פי שיקולי רווח.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן


תערוכת האודיו מתקיימת מאז שנת 1982 על ידי הארגון האירופאי של היצרנים והמפיצים, המעורבים בשוק ה- high end בגרמניה (High End Society). השנה התערוכה הייתה יותר מתמיד בינלאומית. 253 משתתפים מ- 26 מדינות כולל ישראל, הציגו את מוצריהם בתערוכה, באזור של כ- 20.000 מ"ר.
היום הראשון של תערוכת High- End הוא יום מסחר. יצרניים מנסים "לצוד" מפיצים, מפיצים מנסים לצוד סוחרים, סוחרים מחפשים מוצרים חדשים ועיתונאים מחפשים סקופים.     
בשנים האחרונות התערוכה התקיימה בבנין הכנסים המקומי במינכן, ה- M,O,C בשתי קומות. המבנה נבנה בצורה מודולארית המאפשרת גמישות למציגים. בקומת הכניסה הוצג ציוד רב באולמות פתוחים ובמעט חדרי הדגמה, שקירותיהם עשויים מגבס. בקומה השנייה נמצא הדבר האמיתי, עשרות חדרים עם מיטב ציוד האודיו העולמי ומעט חדרי קולנוע ביתי.

חשיבותה של אקוסטיקה

תנאי האזנה בחדרי התערוכה היו סבירים בגלל בעיות אקוסטיקה וסוג מבנה לא אידיאלי (שימוש בצינורות מתכת ובחללים גדולים מזכוכיות), מוזיקה מחדרים סמוכים ובידוד לקוי של המחיצות בין החדרים.
לחדר ולאקוסטיקה חשיבות גדולה והשפעה רבה על התוצאה המתקבלת מהציוד המודגם. לכן, התרשמות בתערוכת אודיו היא ראשונית ואינה תחליף להאזנה בתנאים נינוחים, עם מוזיקה מוכרת. למיקום הישיבה בחדר, חשיבות מכרעת בהנאה מהאזנה.

הנקודה המתוקה
מיקום הישיבה האופטימאלי מבחינה אקוסטית, בו גם האזנו בכל חדר לציוד, הוא בקודקוד של משולש דמיוני, בין הרמקולים למאזין Sweet spot. במקרים בהם ההדגמה הייתה חשובה, חזרנו לחדר מספר פעמים, כדי להאזין לציוד בתנאים שהכתבנו לעצמנו. למרות הכתוב, בחדרים רבים ניתן היה ליהנות ממוזיקה טובה ומצליל איכותי.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - אקוסטיקה
שימוש ביחידות אקוסטיות לרוב

ששת הגדולים בתערוכה השנה

מקום ראשון (משותף): mbl E-XTREME

את המקום הראשון חולקות שתי מערכות גרמניות, האחת  הינה TIDAL Sunry והשנייה mbl E-XTREME, שתיהן בלטו משכמן ומעלה.

המערכת שהודגמה בתערוכה כוללת זוג רמקולים mbl 101 E-xtreme, 4 מגברי הספק (מונו) 9011mbl , קדם מגבר mbl 6010D, ממיר מדיגיטל לאנלוג mbl 1611F, טרנספורט mbl 1621A.
ה- 101 E-xtreme הם רמקולים 3 יציאות, רב כיווניים, השוקלים כמעט טון וחצי. בכל צד 2 מגדלים, סה"כ 4 מגדלים למערכת רמקולים. במגדל הראשי 2 יחידות רב כיווניות (Radialstrahler) הבנויות בתמונת מראה - האחת במהופך מעל השנייה. שתי היחידות דומות לפטרייה והן נתמכות במשטחי אקריליק, מתכת ועץ. במגדל השני 6 סאבוופרים "12 עם הגברה פנימית של MBL.
עיצוב ה- 101 E-xtreme לא משאיר את המאזין אדיש.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - MBL


אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - MBL
מערכת הרפרנס בלבן
 
כאשר בקעו הצלילים הראשונים מהדיסק של Stanley Turretime, דימינו לפתע ששערי גן העדן נפתחים לרווחה. היינו מזועזעים ונשארנו כך עדיין מהחוויה הבלתי רגילה שעברנו, כמעט חוויה "דתית".

ה-- E-xtreme משחזרים בצורה פנומנאלית את האירוע המוזיקאלי, אם זו העוצמה משולחת הרסן של תזמורת סימפונית מלאה, הופעת רוק החובטת במעיים, כמו גם, האינטימיות של שלישיית ג'אז, או העדינות של סולו חליל. האיזון הטונאלי והטבעיות של ה- 101 X-treme קרובים לשלמות, הם אינם מבליטים או מחסירים תדרים, לא צורמים או אגרסיביים, לא צובעים את הצליל ולא נשמעים קופסתיים. הרמקולים מנגנים בנינוחות, ללא עיוות וללא מתח גם בעוצמות גבוהות מאוד.

הצליל של ה- E-xtreme פתוח מאוד ודינאמי בצורה סנסציונית, המהירות והקצב  של המוזיקה מציאותיים כמו בהופעה חיה. ההתקפיות של כלי נגינה, בייחוד של אלה הקשים לשחזור בחדר האזנה, היא לא פחות ממדהימה. במת הצליל תלת- ממדית וגדולה מאוד ומזכירה חווית צפייה בקולנוע IMAX. למרות גודלם הפיזי של הרמקולים, הם נעלמו ולא משכו תשומת לב לעצמם, כמו רמקולים מוניטורים קטנים. השחזור המפורט והלא צבוע במידרינג' גרם לנו לרצות ולהאזין לתקליטורים נוספים.

ללא ספק, הצליל הטוב ביותר בתערוכה, יחד עם TIDAL.

מקום ראשון (משותף): TIDAL Sunry

זה הפעם הראשונה שחברת TIDAL מציגה את רמקול הרפרנס שלה "Sunray". לצידו ארבעה מגברי מונו בלוק "Impact", "LPX" וקדם מגבר חדש "Presencio". בכל רמקול ישנם ארבעה וופרים 222 מ"מ, שני מיד-ריינג וופרים 173 מ"מ וטוויטר יהלום. לרמקולים יש עכבה בת 2.5 אוהם way, 4- 6 , תחום הענות של 22,000-28Hz (ב- +/-1dB). המידות הינן: 33X60X199, המשקל 520 ק"ג.

 
אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - TIDAL SUNRY

סטנדרטים חדשים
ה- TIDAL הציבו סטנדרטים חדשים בטבעיות, בדינאמיות מתפרצת ובבס מדויק, בעומק מדהים ובבמת צליל תלת ממדית, אם כל אלו נמצאים בהקלטה. הצלילים הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ניצוץ, ברק, שקיפות, הגדרה ואוירה למוזיקה, במיוחד לקטעים שנכתבו לכלים כמו טמבורים, מצלתיים, קסטנייטות ומברשות מתכת.

לעיתים, רמקולים המענגים בשעה הראשונה, נוטים להטריד כאשר השעות חולפות. לא כך עם ה- TIDAL. גם לאחר האזנה ממושכת, מצאנו את עצמנו רוקעים ברגל, נהנים מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של ה- TIDAL היה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה. הם מאוד מדויקים, הפרדת הצלילים שלהם מצוינת, הם משחזרים את הפרטים הקטנים ביותר ואת המבנים ההרמוניים העדינים במוזיקה, בנאמנות גבוהה מאוד. יחסית לרמקולים גדולים אחרים, הם כמעט נעלמו לחלוטין בחדר.

מקום שני: Grand Exquisite

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - Grand Exquisite

המערכת שהודגמה בתערוכה כלל: זוג רמקולים Kharma Grand Exquisite, סאב Kharma Exquisite Sub, שני מונובלוקים Kharma MP 1000, פרה P1000 Kharma, ממיר KSL – DAC Kondo וטרנספורט KALISTA Reference SE CD.
כל הכבלים הינם מדגם Kharma Enigma Signature.

הקארמה מאוד מרשים בעיצובו, הוא כולל טוויטר 20 מ"מ ו- 2 טוויטרים 30 מ"מ מיהלום, 2 מיד קרמים ו- 2 וופרים אף הם קרמים, בתצורת ד'אפוליטו. הם משחזרים סוגי מוזיקה שונים, המכתיבים דרישות שונות מהרמקולים, בהצלחה שווה.

חובב הרוק והמוזיקה הקצבית ימצא שהצליל של ה- Grand Exquisite מאוד דינאמי ואנרגטי, עשיר בתדרים נמוכים והתקפיים, מדויק ואינו מעייף גם לאחר שעות של האזנה. חובב המוזיקה הקלאסית, ימצא שהצליל טבעי ועדין, מאוזן טונאלית ובעל "צבע" נכון, שקוף עם הדמיה טובה מאוד של הכלים והקולות במרחב.

לכל רוחב ספקטרום התדרים, התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר מאוד, המידרינג' טהור ומפורט, הטרבל טבעי וצלול, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב. במת הצליל תלת- ממדית וקדמית. בשלב זה קיימת חשיבות גם לטעם אישי- העדפה לישיבה בהופעה חיה בשורה שמונה או בשורה קדמית יותר.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן

מקום שלישי: CESSARO Beta 1

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - CESSARO Beta 1

חברת CESSARO הגרמנית ידועה בפתרון האיכותי שלה לכל גודל של חדר. ה- Beta 1 מגיע עם כעשרה גימורי פורניר.
הרמקולים הינםם 4Way, נצילות גבוהה של 105dB, תחום הענות של 45,000-33Hz, מכיל בתוכו שלושה Spherical honn (בגדלי 93 ס"מ, 54 ס"מ ו- 9 ס"מ)) ואחד Backlaoded (ארבעה חלקים), המידות הינן גובה 172 ס"מ, רוחב 93 ס"מ ועומק 107 ס"מ. המשקל עומד על 920 ק"ג.  

רמקולים אלו שודכו אל אלקטרוניקה של חברת SET 100 Ypsilon, Ypsilon PST 100 TA ולנגן תקליטורים Ypsilon CDT 100, עם כל הטובין.
 
התיבה האיכותית משחזרת במת צליל גדולה מאוד, מהירות וקצב נכונים, צליל טבעי ושקוף ושחזור מדויק של תדרים נמוכים. הם נעלמים בהאזנה בצורה יעילה ומשחזרים חלל אקוסטי בשלושה ממדים. מעל לכל (לא שהיה תחום מסוים שחסר), קיימת תחושה של שליטה ודיוק. הצליל מתאפיין בפתיחות ובכמות פרטים נדירה, במידרינג' חם, המצליח להעביר למאזין את הרגש במוזיקה. רוב הרמקולים יתקשו לשחזר את הצליל של מוזיקאים אמיתיים, המנגנים בחלל אמיתי בחדר האזנה בבית.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן

מקום רביעי: Gryphon Poseidon

ה- Gryphon מאופיינים בצליל מפורט ומדויק, בשקיפות ובצלילות גבוהים, באיזון טונאלי וטבעיות, בפתיחות מדהימה ובבס מדויק שיורד עד ל- 20 הרץ.
ה- גרייפון הצליחו לשחזר בנאמנות את התזמון והקצב של המוזיקה, לא רק בתחום הבס, אלא בחלקי מוזיקה שלמים. אין בצליל שהם משחזרים, שמץ של צרימה וברק דיגיטאלי בתחום המידרינג' העליון. זוהי אזהרת "מוות" עבורנו, איננו יכולים להאזין זמן רב לרמקולים, בעלי איכות מוזיקלית כזו.
במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת- ממדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. במספר תחומים, ה- Gryphon הוא אחד הרמקולים הטובים ביותר להם האזנו השנה בתערוכה.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - Gryphon Poseidon

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן

מקום חמישי: Audio Nec

אחרי האזנה לשילוב עם אלקטרוניקה מצוינת של החברה, התאהבנו ברמקולים. הם משחזרים בצורה מרשימה צליל רגוע ומתוק, אך עדיין מפורט מאוד. כאשר מנגנים בעוצמה גבוהה אין שום תחושה של קומפרסיה או מתח, גם בהשוואה לרמקולים יקרים בהרבה. הבס מדויק בצורה קיצונית, הוא מעביר את הטונים הנמוכים ביותר, בצורה כזו שגם מרגישים אותם בבטן.

במת הצליל גדולה והולוגראפית, היא פורצת את גבולות הרמקולים לגובה ולרוחב, קדימה ואחורה. הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל בניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית מאוד. היכולת של Audio Nec לשחזר קולות אנושים היא פנטאסטית. הם משחזרים בנאמנות את העליות והירידות בקול באיכות מדהימה, באיזון כמעט מושלם, לא עבה או רזה מידי, ללא כל צרידות ותוספות.

אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - Audio Nec


אודיו היי אנד - תערוכת מינכן - Audio Nec

מעבר לתגובות בפורום