מצלמת וידאו עם זיכרון SSD - סמסונג HMX-H104, ביקורת

ליאור קורן
10-05-2010 10:00

מצלמת הוידאו של סמסונג מגיעה עם זיכרון פנימי מסוג SSD - שקט בהפעלתו ופחות רגיש לזעזועים, מלב זאת, כוללת המצלמה זום אופטי X10 וגם מייצב רעידות, בדקנו אותה במגוון מצבי צילום.


סמסונג HMX-H104 הינה מצלמת וידאו המצלמת ברזולוציית HD, היא מיועדת בהגדרה לחובבי צילום שאינם מחפשים "להסתבך" יותר מדי עם תפעול מורכב ואפשרויות מבלבלות.
התכונות המרכזיות במפרט מצביעות על זום X10, זיכרון פלאש SSD בגודל 16GB, רזולוציית 1080/50i ומסך נגיעה בגודל 2.7".

גוף ומבנה

גוף המצלמה עגול, כאשר צד ימין עשוי גומי רך יותר בהשוואה לחלקים האחרים, מה שעוזר בהצמדה טובה יותר ליד הצלם, רצועה דמויית עור (סינטטי) עוזרת גם היא בהצמדה ובסה"כ מתקבלת כאן תנוחת צילום סטנדרטית למדי, ללא בעיות אי נוחות מיוחדות.

מצלמת וידאו Samsung HMX-H104


הגימור הכללי הינו בצבע שחור, עם נגיעה מוכספת בצד האחורי שמכיל טור לחצני הפעלה.

לחצני תפעול

טור הלחצנים, מתחיל במכסה המצוי בחלקו התחתון, פתיחה שלו מגלה יציאות וידאו עבור חיבור לטלויזיה (יציאת AV וגם HDMI), מחבר מיני USB וגם שקע טעינה.
מעל מכסה זה, מצוי לחצן בורר מצבים המעביר בין מצב צילום וידאו / סטילס ומצב צפיה. מעליו נמצא לחצן צילום סטילס וקצת אחריו מגיע בורר הזום שנע לצדדים.

אופן פעולתו של בורר הזום חשובה בזמן הצילום, במקרה שלפנינו נדרשת רגישות גדולה למדי באצבעו של הצלם, מפני שקשה לעבור בין מצב זום איטי למהיר, תזוזה לא נכונה של האצבע והזום רץ מהר, מדי. 

גם לחצן תחילת ההקלטה (עם הנקודה האדומה) הינו מעט בעייתי, זהו לחצן גומי שלפעמים נתקע בעת הפעלת והפסקת הקלטה, זה לא משפיע על ביצוע פעולת הקלט, אלא הלחצן עצמו שוקע בעת הלחיצה עליו ועולה לאט ולא באופן מיידי.

מצלמת וידאו  Samsung HMX-H104צד שמאל כולל את צג ה- LCD, פתיחה שלו חושפת מספר לחצנים נוספים על גוף המצלמה, השחור מבינהם הינו לחצן ההפעלה, אחרים מביאים את המשתמש למצב EASY Q, העלמת התפריטים שעל המסך, מעבר בין מצבי פלאש והפעלת מנגנון יצוב תמונה.
לא לשכוח לכבות את המצלמה בעזרת לחצן הכיבוי, לא להסתפק בסגירת קיפול מסך כי הסוללה תגמר מהר מדי.

משמאל למסך ה- LCD, ממוקמים לחצן הפעלת מצב הקלטה, לחצני זום ומעבר לתפריט מהיר.

תפריטים

ה-
HMX-H104 מספקת שני מצבי תפריטים: רגיל ומקוצר.
התפעול נעשה בעזרת ממשק מגע ואצבע הצלם / צלמת, זה ענין פשוט למדי ודורש הסתגלות קצרה יחסית, אבל המסך קטן יחסית עבור ממשק מגע ולכן צריך "לכוון" היטב את כיוון האצבע המורה.

תפריט הגדרות מלא כולל שליטה על הפרמטרים הבאים:
רזולוציות וידאו: 1080/50i, 720/50p, 576/50p
מצב iSCENE – בחירת סצינת צילום כמו מצב ספורט, פורטרייט וכו'.
איכות קובץ וידאו, שלוש רמות דחיסה.
רזולוציית סטילס.
שינוי חדות תמונה, איזון לובן – כולל אפשרות קסטום, צמצם אוטומטי או ידני, כנ"ל לגבי SHUTTER, פיצוי חשיפה, פוקוס אוטומטי, ידני או על פי נגיעה במסך. אפקטים דיגיטליים – שחור לבן, ספיה, מצב פוקוס מאקרו, צילום רצף, WIND CUT, טיימר, Time Lapse REC, קווי רשת GUIDELINES.

תפריט מקוצר
Q.MENU – זהו לחצן המופיע בצמוד לצג ה- LCD, זהו תפריט מקוצר כולל קיצורי דרך אל שש אפשרויות: סוג מדיה, בחירת סצינות, רזולוציה, איזון לובן, פיצוי חשיפה וסוג פוקוס.

מצלמת וידאו Samsung HMX-H104


זיכרון SSD

הדור האחרון של מצלמות סמסונג הציג זיכרון פנימי מסוג SSD, זהו למעשה זיכרון פלאש לכל דבר, אך בתוספת בקר זיכרון שמאפשר לנטר פרמטרים כמו טמפרטורה, עומס וכו'.
עבור המשתמש, זה ענין שקוף למדי, מה שחשוב עבורו לדעת כי יש זיכרון פנימי בנפח 16GB, מה שמספיק לעד שלוש שעות הקלטה במקסימום. למי שזה אינו מספיק, יכול להוסיף גם כרטיסי זיכרון מסוג SD/SDHC וכך להכפיל את זמן ההקלטה.

מצלמת וידאו Samsung HMX-H104


צילום וידאו

סמסונג משתמשת בדחיסת H.264 במצלמה, הקבצים הינם בסיומת MP4 והם שונים במעט מהבחינה הזאת מפורמט ה- AVCHD שמקובל במצלמות וידאו רבות (כמו של קנון, סוני, פנסוניק ו- JVC).
נראה שהדחיסה בה משתמשת סמסונג יוצרת קבצים עם קצב נתונים שנע סביב 17Mbps, זה מעט נמוך בהשוואה לדגמים המובילים המתחרים שמקליטים ב- 24Mbps.

ניתן לצלם בשתי רזולוציות HD, האחת הינה 1920X1080 בתצורת Interlaced, כלומר 50 שדות לשניה, אותם צריכה הטלויזיה לחבר ל- 25 פריימים.
הרזולוציה השניה הינה 720p בקצב של 25 פריימים, מה שמוריד מחדות התמונה אך יוצר אפקט תנועה חלק יותר לעין.

מצלמת וידאו Samsung HMX-H104


איכות צילום וידאו


ניתוח קטעי הבדיקה

בקטע הראשון, ניתן לראות צילום בתנאי יום רגילים, חדות התמונות טובה (במיוחד בקטע ההתמקדות בעלי העץ), אך סטנדרטית למדי עבור צילום HD, הצבעים מציגים תמונה אמינה, אך חסרים במעט אפקט של חיות (liveliness).


מנגנון הפוקוס האוטומטי, לא תמיד ננעל מספיק מהר על האובייקט הרצוי, לדוגמא,
בשני קטעי בדיקת הזום, כאשר העדשה מגיעה לקצה הזום, המצלמה מאבדת פוקוס לרגע ואז חוזרת לחדות שוב. גם במצבים אחרים "מתפספס" הפוקוס לרגע ואז ננעל שוב. ניתן להשתמש במנגנון מגע, בו הצלם נוגע במסך בחלק עליו הוא רוצה להתמקד, אולם זה פחות פשוט לביצוע.

בעת תזוזות מהירות (לצדדים או בעת ביצוע זום מהיר), ניתן לפעמים להבחין בתופעות דחיסה רגעיות - לעין זה נראה כמו טשטוש שנעלם לאחר רגע.

בקטע הזום השני, שצולם בשעות בין הערביים, אפשר להבחין בציפורים מעופפות בשמיים, ה- HMX-H104 מצליחה לחשוף אותן באופן ראוי.

צילום לילה
חיישן המצלמה הינו קטן יחסית - 1/4.5, צילום הבדיקה נעשה בחדר עם חלונות מוגפים למחצה, בצפיה מעל גבי מסך טלויזיה גדול, ניתן להבחין ברעש צבעוני וירידה בפרטי התמונה בגלל מנגנון החלקת רעשים.

מצב מאקרו
מצב זה מופעל באופן ידני מהתפריט ומאפשר לצלם עצמים ממרחק קטן בהרבה, כאן נדרשת זהירות רבה יותר עם מנגנון הפוקוס, שמפספס לפעמים את הנקודה הנכונה.


יצוב רעידות
שיפור שהוכנס מול ה- VP-HMX20C הינו מנגנון יצוב רעידות אופטי ולא דיגיטלי (שהינו די חסר יכולת ב- VP-HMX20C), הוא אכן יעיל יותר, אם כי הייתי שמח לתוספת נוספת ביציבות (קטע הנסיעה האחרון).

איכות תמונות סטילס

חיישן המצלמה מגיע ברזולוציה טבעית של 2.2 מגה פיקסל, ניתן לצלם תמונות ברזולוציית 2880X1620, ביחס תמונה של 16:9.
איכות התמונה סבירה עד טובה במצבי צילום מסויימים, ניתן להבחין בדחיסה וטשטוש של חלק הפרטים.
המצלמה מגיעה עם פלאש מובנה שעובד במצב צילום סטילס, ניתן לכוון אותו להפעלה אוטומטית או ידנית לפי הצורך.

מצלמת וידאו Samsung HMX-H104

סיכום


ה- SAMSUNG HMX-H104, מבצעת את מה שמצופה ממנה, היא פשוטה יחסית לתפעול וגם המצאותו של זיכרון פנימי חוסכת בהתעסקות עם כרטיסי זיכרון (אם כי ניתן להוסיף גם אותם בעת הצורך).
בערכת המצלמה, מגיעים שלט רחוק + כבלי אודיו וידאו שמאפשרים לחבר אותה אל מסך HD מסוג LCD או פלזמה ולצפות באופן מיידי בקטעי הוידאו המצולמים.

איכות הוידאו תספק חובבי צילום שמבקשים לרכוש מצלמת וידאו עבור צילומים משפחתיים או טיולים בתנאי תאורה סבירים ומעלה, צילומי חשיכה יראו פחות טוב וגם מנגנון הפוקוס עלול לפספס פה ושם פרצוף מחייך לרגע.

ציון:

מחיר: 3,200 ש"ח
אחריות: קבוצת שמעוני


בעד: זיכרון פנימי בנפח מספק, אפשרות שליטה ידנית, תפעול פשוט
נגד: איכות תמונה בינונית בצילומי לילה, פוקוס אוטומטי לא תמיד מהיר מספיק
מעבר לתגובות בפורום