רמקול מוניטור על - פוקאל דיאבלו Utopia במבחן

נמר לוי
07-05-2010 06:30

זוג רמקולים מוניטורים מסדרת היוקרה של פוקאל הצרפתית: איכות יצור יוצאת דופן, בשילוב עיצוב יחודי. והצליל? מהיר, מדויק מאוד, דינמי ומפורט להפליא. ויש להם גם דרישות. ביקורת


פוקאל הינה אחת היצרניות המוכרות, המוערכות והמשווקות ביותר בתחום האודיו היי אנד וברמקולים בכלל. יצרנית זו מתמחה ביצור רמקולים  עבור אודיו דו ערוצי וגם קולנוע ביתי, היא מציעה מגוון רחב ביותר של מוצרים ממחיר עממי ועד מחירים אולטרא יקרים.

אידאל?

לראשונה בישראל, נדליק אור על הסדרה הגבוהה ביותר של היצרנית העונה לשם אוטופיה. הרמקול העומד ל- ביקורת כיום הוא הדיאבלו אוטופיה שמהווה את דגם הכניסה לסדרה הגבוהה ביותר של היצרנית. במקרה הזה, המונח "דגם כניסה" מנוגד לאסוציאציה של "פשוט". רמקול זה מיוצר מהיחידות הטובות והאיכותיות ביותר של פוקל, הוא חולק את אותה יחידת טוויטר בריליום המפורסמת, בדומה לאחיו הגדולים, בשילוב תיבה שעשויה חומרים סינטטיים שמוגדרים על ידי החברה כסוד מסחרי. הקשה על התיבה מספיקה בכדי להבין עד כמה היא מוצקה וקשיחה.


סדרת האוטופיה של פוקאל נחשבת למותג המציין יוקרה ואיכות במילה אחת.
עד היום, עברה סדרה זו מספר גלגולים והאחרון שבניהם - Utopia III הינו המשמעותי ביותר: חומרי התיבה הוחלפו מעץ לחומרים סנטטיים. העיצוב השתנה לחלוטין ומתיבה אחת יצוקה נוצרו תיבות נפרדות לכל יחידת רמקול המחוברות אחת לשניה בצורת מפרקים.

Focal Diablo Utopia


אוטופיה – שם מחייב

המונח אוטופיה נכנס לשוק המילים בשנת 1512 (הרבה לפני שם הדגם של רמקולים אלו) והוא הומצא על ידי תומאס מור על פי שמו של ספרו המספר על אי בו הוקמה חברה אידיאלית. מה שהפך את המושג "אוטופיה" לנרדף למצב קיומי אידאלי. על מנת שרמקול יהיה ראוי לתואר "אידיאלי" הוא צריך לעמוד בכל סטנדרט שנציב לו ולעבור כל מבחן שיתבקש. במקרה הזה, בגלל השם, בגלל המיצוב ובגלל שאנחנו לא אוהבים יהירות, אני בהחלט אקח את האוטופיה לקצה ונבדוק אחת ולתמיד האם הוא באמת מכבד את שמו המחייב.

Focal JMlab Diablo Utopia במבחן!
ה- Diablo Utopia הינו רמקול מדפי בגודל בינוני, תיבתו עשויה תרכובת של חומרים וביניהם גם MDF בעוד החומרים האחרים סינטטים ותרכובתם סודית. הרמקול מחולק לשתי יחידות. יחידת ה- מיד-בס בקוטר 6.5 אינטש נמצאת בתיבה נפרדת במבנה טרפז אסימטרי שבו אף צלע אינה מקבילה לשנייה. מבנה יחודי זה אמור לצמצם גלים עומדים בתוך התיבה. תיבת הטוויטר מחוברת אך מופרדת ממנה לחלוטין וממוקמת בזווית ישרה כאשר יחידת ה- מיד-בס פונה מעט למעלה.

מעיף מבט חטוף על החלק האחורי ועיני מתרכזות בפליאה על טרמינל (Single-Wire) החיבור המדהים של WBT – Germany מהסדרה הגבוהה ביותר שנקראת Platinum. כשנוגעים בו ומחברים אליו כבל מבינים בדיוק מדוע איכות הטרמינל חשובה כל כך. הוא פשוט נועל את הכבל אליו כאילו הוא ממש מרותך לרמקול.

Focal Diablo Utopia


מעמד הרמקול מיוצר עבור דגם זה בלבד ושמו הינו כצפוי Diablo Utopia Stand. מדובר במעמד כבד (20 קילו משקלו) בגובה 60 סנטימטרים לא כולל ספייקים שמגביהים אותו בעוד 2 סנטימטרים. עיצובו זורם יחד עם הרמקול בהרמוניה משלמת. גוף המעמד עשוי אלומיניום והוא חלול לצורך מילוי חול. ביחד עם מילוי החול, מגיע המעמד למשקל של לא פחות מ-50 קילוגרם, לזה יש להוסיף עוד 20 קילוגרמים של משקל רמקול, מה שמביא את העסק למשקל סופי לא מבוטל של 70 קילוגרם.

מקובע למהדרין
הרמקול מקובע לסטנד על ידי ברגים, בתוספת גומיות מיוחדות שנועדו למנוע ויברציות. נעילה זו הופכת את המעמד והרמקול למקשה אחת אשר תפקידו של המעמד הוא לרסן רזוננס וויברציות לא רצויות. בסיס המעמד עשוי MDF אוסטרי מאיכות מעולה בגימור פסנתר ומצופה ב-7 שכבות של לכה. יש לציין כי רצוי לשמור על הפלטה התחתונה מכל משמר, החלפתה תעלה לכם לא פחות מ-4,000 ₪ (ליחידה).


אין ספק שאיכות הבניה ואיכות ההרכבה הן מהמרשימות ביותר שניתן לראות. מדובר בתשומת לב לפרטים הקטנים ביותר עליהם ניתן לחשוב. הרמקול נשלח כשהוא כולו עטוף בניילון נצמד בלתי שריט בעליל ורק הקילוף שלו נמשך דקות ארוכות (אל דאגה, הוא אינו משאיר סימנים על התיבה), את הכפפות לידיים (נגד טביעות אצבע) אנו כבר מכירים, רק שהפעם במידה ופישלתם ובכל זאת העזתם לגעת בידיים חשופות בקדושת התיבה צרפו פוקאל מטלית מיקרופייבר שגם עליה רקום לוגו החברה (דהיינו, מטלית מיקרופייבר מקורית) ובעזרת נסיר את החטא המוטבע על הגימור המופתי.

בקיצור, רמקול שבנוי לתפארת מדינת האודיופילים.

מספר עובדות על המוצר
ארץ מוצא החברה – צרפת.
ארץ יצור – צרפת.
סוג הרמקול - 2-way, compact bass-reflex loudspeaker
מידבס – Power Flower “W” 61/2" (16.5cm) Woofer
טוויטר - IAL2 pure Beryllium inverted dome 1" (27mm) tweeter
הענות תדר - 44Hz - 40kHz
נצילות- (2.83V / 1m) 89dB
עכבה נומינלית - 8 אוהם
עכבה מינימלית - 4 אוהם
חיתוך תדר - 2200Hz
הגברה מומלצת - 25W - 200W

Focal Diablo  Utopia

האזנה

פינק פלויד
אפקט הרדיו הישן והמוכר של פינק פלויד מציג לי פרטים בתחום הגבוה שלא הייתי מודע להם קודם. מדובר באחד מהטוויטרים המפורטים והמהירים ביותר שנתקלתי בהם בימי חיי. הגיטרה מצטרפת במתיחות מיתר שבוקעות מצד שמאל של הבמה מיד אני חש את המשקל הנכון של הגיטרה יחד עם תמונת סטריאו מרשימה.
עם התפתחות השיר אנו נחשפים לשאר הכלים בניהם גיטרה בס, תופים ואורגן. אני מתמקד לרגע בתחום הנמוך וניתן לגלות מיד כי הבס שבוקע מהרמקול הזה  כל כך טבעי שזה מבהיל, הוא מצליח לשקף תוף רגל, גיטרה בס, וכל כלי שמסתובב בטווח התדרים הנמוך. התחום הנמוך של הרמקול הזה מגובש, מדויק, מהיר כברק ומאוד מוגדר.

קולו של הסולן בוקע מהמרכז בפוקוס מופתי ובפירוט רב, הזמר ממוקם בגובה עמידה והדינמיות המתפרצת מרשימה בהחלט. הרמקול מציג במה ענקית ומאוד ברורה כך שניתן בלי בעיה ובלי מאמץ למקם את הלהקה בחלל החדר - הן לעומקו והן לרוחבו ותמונת הסטריאו המעולה מסדרת אותה במדויק במרחב.

בס: מוגדר מאוד ומהיר, מפורט מאוד בתחום העליון של הבס, הוא עוצמתי ומרשים מאוד ביחס לגודלו הצנוע. מצליח להציג הפרדת צליל טובה מאוד בתחום התחתון גם בקטעים מורכבים. התחום התחתון של האוטופיה דיאבלו מאוד עמוק וחזק, הוא אינו נבהל ואינו מחסיר דינמיות גם בעוצמות גבוהות. Peter Schreierהוא תמיד קיים, בכל סגנון מוסיקלי ובכל עוצמה, גם בעוצמות הלא ממש שפויות.

קול אדם

רוב המוניטורים הזולים והקטנים מציגים יתרונות שהבולט בניהם הוא כושר ההעלמות בחלל אך סובלים מכך שהם אינם מצליחים להציג נוכחות אנושית משכנעת בחלל הסלון הממוצע. במקרה הזה המצב שונה. peter schreier בתקליט המדהים שנקרא das schönste נשמע מעולה. הוא ללא ספק שר בחדר.

הרמקול מצליח להציג קול אנושי באופן משכנע ביותר. הוא בגודל הנכון ובמשקל הנכון. ניתן ממש להרגיש את בית החזה של הזמר. כלי הקשת נשמעים מעולה. הפרדת הכלים מרשימה וקשה מאוד למצוא חסרונות ביצירה הזו דרך הרמקול הזה.


איזון טונאלי: האיזון הטונאלי של הרמקול הזה נוטה לצד הבהיר. במוסיקה קלאסית ווקאלית הנטיה הזו בולטת יותר. שילוב המגבר הוא קריטי לתוצאה ולאיזון של הרמקול. רצוי בהחלט לשמוע יצירות מהסוג הזה (אפילו את זו) במהלך חיפוש הגברה עבור הרמקול הזה ולבחור במגבר שלא יביא את הרמקול ל"חריפות" יתר.

Focal Diablo  Utopia

רוק נגד המכונות

ממשיכים את הסקירה עם קטע רוק. בחרתי ב- Rage against the machineבשיר killing in the name לחלק הזה של המבחן. השתמשתי במגבר המנורתי שהביא את הרמקול לתוצאה הטובה ביותר שכן עם מגבר טרנזיסטורי ניטרלי הוא גילה מעט חריפות. שידוך למגבר המנורתי הציג כמה יתרונות מובהקים, בניהם, אולי העיקרי מבניהם הוא קלות ההנעה.

הרמקול נע בקלילות בשילוב למגבר מנורות עם 30 וואטים תמימים. הוא מצליח להציג תמונת סטריאו מאוד ברורה ובמה ענקית. התחום הנמוך מאוד מפורט והפרדת הכלים מרשימה מאוד. קולות שירה בוקעים ממרכז הבמה בקלות מבעד לכלים שמנגנים באגרסיביות. הרמקול מאוד דינמי ומהיר. זה מתבטא במכת תוף רגל מאוד ברורה שניתן לשמוע את הפטיש מכה על העור כם כשהיצירה "עמוסה" בצלילים. יחד עם זאת ניתן להפריד את שאר הכלים אחד מהשני באופן מרשים מאוד. בכלל, השילוב של המגבר הזה עם הפוקאל אוטופיה דיאבלו פשוט מעולה.


מיד: מעולה. נקי, מלא ומדויק. יחד עם זאת הוא מעט חריף במוסיקה ווקאלית בקולות גבוהים (טנור, סופרן) ובגיטרות חשמליות במוסיקת רוק כאשר בשידוך למגבר טרנזיסטורי. לעומת זאת, שילוב מגבר מנורות איכותי מהמשפחה החמה מביא את תחום האמצע להציג מיד חי, אנרגטי, טבעי ומאוד מאוזן.

מוזיקה אלקטרונית

מוסיקה אלקטרונית סוגרת את הסקירה. בחרתי בשני קטעים. הקטע הראשון הוא ה"עדין" מבין שני הקטעים אותם בחרתי. TIESTO בתקליט שהוא לטעמי הטוב ביותר שלו שנקרא in my memory  שהוא גם שם השיר שאיתו אבחן את המוצר. כאן יש שינוי קל. ליתר דיוק כבד. dj Tiesto
מגבר המנורות אינו ממש מחמיא לו בסגנון המוסיקה הזה, הטרננזיסטורי לעומת זאת החמיא גם החמיא. אופן ההפקה במוסיקה האלקטרונית מביא את הרמקול להציג תחום תדרים גבוה שמתגלה מהיר ומאוזן. הוא אינו מגלה שמץ של חריפות ומציג מהירות ואנרגיה אדירה בכל ספקטרום התדרים.


בקטעים קשים יותר כמו שניתן למצוא בתקליט venetian snares hospitality מרגישים שקצת קשה לו אבל הוא בכל זאת מצליח להציג תוצאה ראויה ואף מפתיעה ביחס לגודלו וליעודו גם בעוצמות גבוהות. הוא אומנם לא יבעט כמו רמקול PA עצבני או רמקול ריצפתי אימתני אך יציג תוצאה כוחנית, דינמית, מאוזנת ומספקת גם עבור החובב האלקטרוני המושבע. כל זאת במידה ואנו משדכים אותו למגבר הטרנזיסטורי.

בבדיקה עם מוזיקה אלקטרונית, התגלו מספר יתרונות ברמקול זה:

1-    הוא מצליח לנגן בקול רם מבלי שהתחום התחתון יעלם.
2-    הוא אינו מחסיר פרטים ושומר על דינמיות בכל ספקטרום התדרים.
3-    הוא מתגלה כמאוזן יותר עם מגבר טרנזיסטורי רק במוסיקה אלקטרונית.

Focal Diablo  Utopiaהערה: חובבי המוסיקה האלקטרונית והרוק הכבד יהנו מאוד מהרמקול הזה גם ללא שילוב יחידת בס נפרדת. אך על מנת להעשיר את החוויה המוסיקלית אמליץ בחום לנסות ולשדך לו יחידת בס על מנת לכסות על התחום המאוד נמוך שמתבקש בסגנונות הללו. לא מוכרחים לשדך לו יחידת בס מאותה סדרה. לפוקאל ישנן יחידות בס מסדרות נמוכות יותר שיעשו את העבודה מצוין. בסך הכל אני מסתכן ואומר שזה המוניטור המרשים ביותר ביחס לגודלו וביחס לעוצמות שדחפתי לו במוסיקה תובענית ואלימה מהסוג הזה.
 
גבוהים: הרמקול מפורט מאוד ואינו סלחן, מהיר, מלא ומאוד חושפני ושקוף.
עם מגבר טרנזיסטורי התחום הגבוה מאוד מדויק ומופרד אך הוא בתפר שבין בהירות לחריפות. ממליץ בחום לשדך לרמקול הזה מגבר מנורתי איכותי או טרנזיסטור רגוע ומאוזן.


נקודות ציון

מיקומים
40 סנטימטר מהקיר מספיקים לו בהחלט, הוא אינו ממש מפונק בכל הקשור למרחק מקירות אחוריים וצדדיים אך מפונק מאוד בזוויות. הזווית הטובה ביותר היא הטיה של משהו בסביבות ה-20 מעלות (אפשר קצת יותר וקצת פחות, תלוי בחדר). בהטיה הזו מקבלים פוקוס מעולה עם במה ותמונת סטריאו מרשימים בהחלט. הטייה חזקה מידי תקטין את הבמה באופן שזה פשוט ישמע קטן ולא מרשים. כדאי מאוד לשים לב לכך. הרמקול הזה זקוק להתייחסות מוגברת בכל הקשור להטיה פנימה או החוצה.

כיצד להגביר
כאן רצויה הגברת מנורות אך ניתן להגבירו עם מגבר טרנזיסטור מהמשפחה החמה. מגבר ניטרלי או אנליטי יוציאו מהרמקול מעט חריפות וחוסר איזון או כפי שידיד יקר שלי מתאר את הצליל – מכונת ירייה. מגברים של 30 וואט ומעלה יעבדו איתו נהדר, הוא קל מאוד להנעה אך מפונק להתאמה. בכלל, רמקולים יקרים, לא סלחנים וחושפנים רגישים יותר להגברה מאשר רמקולים "מנומסים" ורגועים.

מעמד הרמקול
חובה!!! לא רצוי ולא "מומלץ", אלא חובה! להבריג את הרמקול למעמד, ללא הברגת הרמקול הוא נשמע פחות טוב, הברגת הרמקול בחוזקה למעמד היעודי המקורי מביאה את הרמקול לתוצאה הטובה ביותר, זה מתבטא בבס הדוק ו"נכון" יותר ורמת הפירוט וההפרדה בתחום הנמוך משתבחת פלאים. בנוסף הברגת הרמקול למעמד מבטיחה שהוא לא יפול כאשר נוגעים או דוחפים אותו בטעות.

לא לחסוך
ניתן להעמיד את הרמקול הזה על סוגי מעמדים שונים. אני אישית ממליץ להשתמש במעמד המקורי ממספר סיבות - העיקריות שבניהן קשורות לאיכות הצליל והאחרות קשורות לאסטטיקה ומראה זורם ונעים לעין ועד לבטיחות שבהברגת המוניטור לגוף המעמד עצמו. מחיר המעמד אינו ממש זול אך שווה את ההשקעה.

Focal Diablo Utopia

סיכום

מדובר ברמקול מוניטור על! הוא פשוט יוצר את המוסיקה מחדש, הוא מצליח לשכנע אותי בכל סגנון מוסיקלי, הוא מצליח למלא סלון ממוצע בקלות, ואין לי ספק שימלא גם סלון גדול באופן מספק בהחלט. זהו אחד המוניטורים המפורטים והמדויקים שנתקלתי בהם. לא תמצאו כאן בס בועט בבטן או מרעיד קירות, מאידך תמצאו בס ברור, מוגדר ומפורט להפליא. הדובדבן שבקצפת הוא גודלו הפיסי שהינו קטן מול גודל הצליל. הוא מיצר צליל עם מלא נוכחות, ממש כמו במציאות.

כל המחמאות הללו תלויות בהגברה שתתאימו לו. כמו כל רמקול מאוד שקוף ונטרלי הוא מאוד מפונק בבחירת ההגברה. אז כמו שתשקיעו ברכישת המוניטור הזה ממון רב (והוא לא מהמשפחה הזולה) ההוצאה על האלקטרוניקה המתאימה לא תאחר להגיע.


בנקודות הציון ישנה את הפסקה החשובה ביותר, "איך להגביר". העניקו לזה תשומת לב רבה ומובטחת לכם חוויה מוסיקלית מענגת וחסרת פשרות.

מחיר: 60,000 ₪
אחריות ושירות: אלרון

מגברים שהשתתפו בבחינה:
מגברי מנורות - primaluna dialogue two, mystère ia21, Audio Analogue Maestro Duecento

מעבר לתגובות בפורום