משקפי Gunnar, האם אכן משפרים חווית צפיה במחשב? ביקורת

אלי כרמי
05-05-2010 06:45

משקפי Gunnar החלו להמכר בישראל, הן אמורות למנוע תופעות לוואי הנובעות כתוצאה מעבודה ממושכת מול מסך מחשב, האם זה אכן עובד? אלי כרמי נצמד לזוג שכזה ובדק.


בשנים האחרונות, חלקים גדולים באוכלוסיה, מבלים יותר ויותר זמן אל מול מסכי מחשב על בסיס יומי. על פי דברי חברת Gunnar Optiks האמריקאית, מחקרים הראו שרוב משתמשי המחשב סובלים מתסמונות של כאבי ראש, יובש בעיניים, עייפות כללית, צריבה, קושי במיקוד, ראייה מטושטשת והקטנת יכולת הריכוז.

חיים מול מסך מחשב

אני לא מומחה עם תעודה או בעל ידע רפואי, אבל כן משתמש במחשב בעבודה במשך שעות ארוכות בכל יום חול בשבוע, גם כאשר חוזר הביתה, מסך המחשב ממשיך לתפקד כידיד טוב שלי. לגבי התופעות המוזכרות לעיל, גם אני סובל מחלקן לפעמים, אך אינני יכול לדעת מהן הסיבות המדויקות שגורמות לכך ואם אכן צפייה הממושכת במסך המחשב מביאה לקשר ישיר לכך.

על פי דברי Gunnar, המשקפים מתוצרתן אמורות לשפר את חוויית הצפייה של משתמשי המחשב ולמנוע את תופעות הלוואי. העדשות עשויות "חומר מיוחד" בשילוב עיצוב גיאומטרי וציפויי עדשות.
השיפור לפי "גונאר" כולל עלייה ברזולוציית הראייה, עלייה בניגודיות, חידוד ו"נקיון" הראייה, ירידה בבוהק ובהחזר האור, הפחתת עייפות העיניים והפחתת היובש בעין.


משקפיים של Gunnar


מומחה או לא, לקחתי עימי זוג משקפיים אל מקום העבודה, למבחן ממושך אל מול מסך המחשב.
המשקפיים היחידים בהם השתמשתי עד היום היו רק משקפי שמש, כך ששימוש ממושך במשקפיים מול מחשב היה זר לי, זה הצריך תקופת זמן של התרגלות לרעיון של התבוננות במסך דרך עדשות משקפיים וכמובן שגם לשינוי הויזואלי בתמונה שהם גרמו.

השפעות על התמונה

דבר ראשון אליו שמים לב הוא בזמן שימוש במשקפים הוא השיפור ברזולוצייה וגם שיפור בניגודיות, תוכן המסך נראה הרבה יותר ברור וקריא. כאמור, זה שינוי אותו מרגישים מיד כאשר מרכיבים את המשקפיים, את התגובה הזאת קיבלתי מכל חברי שניסו את המשקפיים מול המחשב. יש לציין כי חלקם אהב את השינוי, חלקם פחות.

משקפיים של Gunnar


לאחר תקופה בת מספר שבועות במהלכה התנסתי עם המשקפיים, לא אצהיר מסקנות חד משמעיות על כך שמשקפי Gunnar באמת חסכו ממני את כל התסמונות שקשורות לעבודה ממושכת מול מחשב, אבל אני יכול בהחלט לציין כי עבודה עם משקפיים אלו העניקה לי תחושה של יותר נוחות בעבודה מול מסך ה- LCD של מחשב העבודה וכן מול מסך ה- LCD LED של המחשב בבית.
בנוסף, לאחר תקופת זמן מסוימת מצאתי גם את עצמי מסתובב בסביבת העבודה עם המשקפיים גם לאחר שעזבתי את עמדת המחשב – כה פשוט היה לי להתרגל עליהם.

עולם צהבהב

העדשות של משקפי הבדיקה שקיבלתי מגיעות בגוון צהבהב וכך גם התמונה שנראית דרכם. כל עוד השימוש במשקפיים הינו עבור ישומי טקסט, גלישה באינטרנט או אפילו למשחקים כאלו ואחרים תוספת הגוון לא ממש מפריעה. יותר מכך, עבור אנשים כמוני שאינם מרכיבים משקפי ראיה זה מהווה אפילו יתרון - היות והמשקפים נראים כמו מוצר מיוחד ולא כמשקפי ראיה רגילים, עבור חלק מהאנשים זה ענין עיצובי ותדמיתי חשוב.

אבל, עבור אחרים, למשל אנשי מקצוע שעובדים בעיבוד גראפי או עריכת וידאו, עבורם גוון תמונה אמיתי חשוב מאוד ולכן תוספת הצהוב בתמונה פחות מתאימה.
עבורם, יש ל- Gunnar  גם משקפיים עם עדשות חסרות גוון , בתקופת הבדיקה, דגמים כאלו לא היו עדיין זמינים עדיין בארץ. גם חלק מחברי שהתנסו עם המשקפיים ציינו כי הגוון הצהבהב מפריע להם והם היו שמחים לבדוק גם משקפיים ללא עדשות צבעוניות.

משקפיים של Gunnar

יותר נוח
כפי שכבר כתבתי, מסקנה חד משמעית על יתרונות המשקפיים אני לא יכול לספק לכם, אבל אוכל לומר שאכן אהבתי את השימוש בהן ובאופן כללי, הרגשתי יותר נוח איתם, אבל האם משקפיים אכן יכולים למנוע את הופעת סימפטומים הקשורים לעבודה עם מסך מחשב, על כך אין לי באמת תשובה.


מחירים:
משקפי GUNNAR ללא מרשם: 349-549 שקל.
משקפי GUNNAR אופטיים (דורש מרשם ובדיקת אופטומטריסט) החל מ-999 ש"ח ועד 2,400 ₪ (עדשות מולטיפוקל).

משווקות אצל:
באג ורשת מכוני האופטיקה של קופת החולים מכבי "מכבי ממבט ראשון" ו- "עיניים" מרכזים רפואיים ורשת אופטיקה בבעלות ד"ר לוינגר.

מעבר לתגובות בפורום