פינת המאסטרו: ביקורת על הנסיך מוונוזה

עופר שחורי
30-04-2010 23:00

פינה חדשה באתר, מעטו של מאסטרו, המלצות על דיסקים (CD) - מוזיקה קלאסית, ג'ז ועוד. והפעם, המלצה על ספר המדריגלים החמישי של ג'זואלדו.


קרלו ג'זואלדו Carlo Gesualdo 1561-1613, הנסיך מוונוזה, מלך המדריגלים, כתב מוסיקה להנאתו
ובו בזמן שבר את כל הכללים.

התקופה היא הרנסאנס האיטלקי ובה פרץ עצום של יצירה בתחומים רבים:
פילוסופיה, שירה, אדריכלות, ציור, פיסול ועוד.

אחד המדיומים המעניינים ביותר בתחום המוסיקה הוא המדריגל. המדריגל - המצאה מקורית של הרנסאנס - הוא הצורה המוסיקלית החילונית החשובה ביותר דאז. פוליפוניה קולית על טכסטים חילוניים אותה שיכללו המלחינים הגדולים של הז'אנר (מונטוורדי, ד'אינדיה, מרנצ'יו).

דרמה חופשית
גז'ואלדו, בהיותו מלחין חובב הכותב להנאתו, לקח לעצמו חופש רב או במילים אחרות שם "פס" על כללי הקומפוזיציה של התקופה. הוא הביא את מהלכי ההרמוניות, הכרומטיקה* והדיסוננט למקומות כמעט קיצוניים; קיצוניים במידה, שכן אין לשכוח שבמוסיקת הרנסאנס הדרמה נמצאת בפרטים הקטנים, ממש כמו שכיות החמדה של אמנות התקופה - מופת של עדינות ואנינות טעם.

המדריגל הוא למעשה מארג של שניים, שלושה ואף ארבעה קולות עצמאיים, מבס ועד סופרן. אלה מדי פעם נפגשים כדי ליצור הרמוניות יפהפיות, מרווחים מרתקים ואף דיסוננטים מפולפלים.הטכסט החילוני נלקח מגדולי משוררי התקופה.

Gesualdo: Quinto libro dei madrigalבהקלטה שלפנינו מבצעים אנתוני רולי והקונסולט אוף מיוזיק את ספר המדריגלים החמישי (מתוך שישה) של ג'זואלדו. ההרכב הנהדר הזה שהתמחה בביצועי מדריגלים (ראה מונטוורדי) כולל שישה זמרים וביניהם אמה קירקבי ואוולין טאב, מהסופרניות הגדולות של המאה ה 20 בסגנון מוסיקה זה. הספר מכיל עשרים ואחת מדריגלים, כולם ללא ליווי כלי.

חברי הקבוצה יוצרים מצלול קולי מגוון, מאוזן ויפהפה. כל מילה בטכסט זוכה לתשומת הלב המתאימה.  שימו לב במיוחד למדריגל מס' 11 - Merce grido piangendo המהווה את שיאו של הקובץ ולטעמי המדריגל היפה ביותר שנכתב בכלל. במדריגל הזה ג'זואלדו מביא את הכרומטיקה לשיאה והביצוע פשוט מופלא.

המלצות נוספות למבצעי מדריגלים
La Reverdie
La Venexiana
Conerto Italiano

פרטי הדיסק:
Gesualdo: Quinto libro dei madrigal
The Consort of Musicke
Anthony Rooley
L'oiseau-Lyre 1983


*כרומטיקה – סולם של חצאי טונים

עופר שחורי הינו יבואן של מוצרי אודיו, הוא חובב ותיק של מוזיקה שנתקל בבקשות רבות להמלצות על מוזיקה, בפינה זו, יסקור עופר כותרי מוזיקה המתמקדים בז'אנר מוזיקה קלאסית או ג'ז, בהדפסות של לייבלים רבים.
גילוי נאות: הכותב הינו יבואן של הלייבל BIS

מעבר לתגובות בפורום