רמקולים ASW Genius 300 – רצפתיים לכל חלל, ביקורת

נמר לוי
25-04-2010 07:00

זוג רמקולים ASW 300 נבחנים עם שלל מגברים, טרנזיסטוריים וגם מנורות, במגוון סגנונות מוזיקה ומתגלים כנוחים למיקום ולהגברה, נמר לוי בדק.


רמקולים בטווח מחיר של בין 10,000 ש"ח ל- 20,000 ש"ח תמיד אהבתי לבחון. סיקרן אותי להתרשם ממוצרים שנחשבים זולים ביחס למוצרי היי אנד טהורים אך עדיין נתפסים בידי רבים כרמקולים יקרים להפליא.

לא חלל בודד, אלא שניים

ברובם של המקרים, רמקולים בטווח המחיר הזה נשמעים לא רע, חלקם גם טוב מאוד, כל זה כמובן ביחס למחיר. הרמקול שיעמוד היום לבחינה עניין אותי במיוחד, משום שהוא אמור להתאים לחדר שינה וגם לסלון משפחתי גדול (כך על פי הצהרת היצרן). אם זה נכון וזה המצב, כנראה שמדובר ברמקול מושלם לאודיופיל המתחיל שפותח בקריירה כבר בבית הוריו, משם משתדרג לבית משלו וממקם את הרמקול בסלון.

בהתאמה לכך, התעקשתי לבחון הפעם בשני חללים שונים.

החלל הראשון הינו חדר שינה סגור ב-4 קירות בעוד הצלע הרחבה מגיעה לאורך של 3.80 מ', אורכה של הצלע הצרה עומד על 3.50 מ'. זהו חדר שינה בגודל ממוצע ונפוץ למדי.

החלל השני הוא סלון ביתי בו הצלע הרחבה הינה 4.20 והצלע הצרה מגיעה לאורך 4 מ' פתוח מצידו לפינת אוכל ומטבח. זהו סלון משפחתי ממוצע (בינוני גדול).

Asw Genius 300 מגרמניה

רמקולים ASWהשם ASW מסמל ראשי תיבות של  Accurate Sound Wave, החברה נוסדה בשנת 1987 בגרמניה.
ASW מייצרת רמקולים בלבד בטווח מחירים שונים שמחולקים ל-3 רמות שונות. הרמקול הנבחן שייך לסדרת ה- Geniusוהוא ממוקם כמעט בפסגה ומצוין במספר דגם 300 כאשר מעליו ישנו דגם נוסף שמצוין במספר 400. מתחתיו ישנם עוד 3 דגמי רמקולים מדפיים מאותה סדרה.

ה- Genius 300 הינו רמקול רצפתי צר וגבוה כאשר בקדמתו ניתן למצוא שתי יחידות מיד-בס וטוויטר במבנה דיאפוליטו (טוויטר הממוקם בין שתי יחידות מיד-בס). קוטר יחידות המיד-בס עומד על 130 מ"מ ויחידת הטוויטר הינה קטנה יחסית בקוטר של 25 מ"מ. ASW משתמשים ביחידות איכותיות של יצרנית הדרייברים סקאן ספיק.

בחלקו האחורי של ה- ASW, ניתן לראות ארבעה טרמינלים מבית WBT כאשר הטרמינל העליון אחראי על התדרים הגבוהים (טוויטר) והתחתון על תדרים נמוכים יותר (מיד-בס). כברירת מחדל קבועה שלי במבחנים השתמשתי במגשר איכותי בניהם לצורך המבחן.

נתונים טכניים
מבחינה טכנית מדובר ברמקול שעל הנייר אמור להיות מאוד מרשים. המפרט מספר על הענות לתדרים מאוד רחבה שנעה בין 35Hz בתחום הנמוך ועולה עד ל-30kHz, עם נצילות של לא פחות מ-92dB ותנועת עכבה שנעה בין 8 ל-4 אוהם. על הנייר לפחות, הוא אמור להיות מאוד קל להנעה.

משקל הרמקול יחסית לגודלו אינו רב - 22 קילוגרמים אך איכות הבניה וההרכבה הינה בהחלט טובה מאוד. מה שלא אהבתי הוא את צבע הגימור האפור והמיושן לעין של הרמקול הספציפי שקיבלתי לסקירה אך ניתן להזמין אותו בשלל צבעי עץ טבעיים. צבע אפור (כסוף) אינו ממש מחמיא לרמקולים למרות שבסוף שנות ה-90 הצבע הזה שלט. כיום הוא אאוט לגמרי.

בתחתית הרמקול ניתן לראות פלטה נוספת שמשמשת כבסיס יציב לרמקול ומתחתיה מתברגים ספייקים (עוקצנים) שנראים יותר כמחטים מאשר ספייקים ממוצעים. זהירות! הם חדים מאוד ויחדרו כל רצפת פרקט למשל, רצוי להניחם ישירות על טבעות ההגנה מפני שריטות מבלי שיגעו ברצפה עצמה.

I Listen

DAVEאני פותח את מבחן ההאזנה בסלון ביתי עם הרכב מדהים שנקרא dave matthews band בשיר שנקרא #41  מתוך התקליט crash. מכות תוף הרגל והמצילות שפותחות את השיר מלמדות אותי שמדובר ברמקול עם בס מאוד קצר, מוגדר ומהיר. תוף הרגל נשמע מפורט מאוד וניתן ממש לחוש את הפטיש מכה על העור. אין שום סימן לנפיחות או צבע מצידו, פשוט תוף רגל כפי שהוא אמור להישמע. התחום הגבוה גם כן מפורט ומאוד טבעי ומכות המקל על המצילות מעיד על כך. ניתן לדמיין את המקל פוגע בנקודות שונות במצילה בבירור.

השיר מתפתח ועם ההתפתחות מצטרפת גיטרה שנשמעת היטב עם משקל נכון והפרדת צליל טובה מאוד. הרמקול מאוד מאוזן והצליל מגובש מאוד. לא ניתן לפרק את הטויטר מיחידות המידבס והן בהחלט נשמעות כמקשה אחת שמנגנת בהרמוניה מושלמת. קולו של הסולן ממוקם במרכז הבמה בקדמתה ושאר כלי הנגינה מסביבו ומאחוריו, תמונת הסטריאו מרשימה וברורה בהחלט. לקראת סוף השיר נכנס סולו הכינור שגילה מעט חריפות עם מגבר טרנזיסטורי חזק אך נשמע מאוד מאוזן וטבעי עם מגבר מנורות.

הערה: לאחר שבחנתי את הרמקול עם שלל מגברים העדפתי לסקור את הרמקול באופן רשמי עם מגבר מנורות איכותי. מגברים טרנזיסטורים נוספים ממשפחת הצליל החמה החמיאו לו מאוד.

RAGEזעם

מכאן אני מאזין ללהקת הרוק Rage against the machine בשיר המפורסם שלהם killing in the name. השיר הזה מוכיח לי כי מדובר ברמקול מאוד נוח להנעה, מגבר המנורות שמספק 30 וואטים תמימים מציג שליטה טובה מאוד (לא מושלמת אך מספקת בהחלט) ואיזון טונאלי מרשים בהחלט. מאידך, הרמקול אינו מצליח להציג תחום נמוך מוגדר והדוק ואני מחליט לבדוק כיצד מגבר טרנזיסטורי חזק יעביר את המוסיקה. אז כן, המגבר הוא לא הבעיה, במוסיקת רוק תובענית מהסוג הזה הרמקול אומנם משביע רצון בתחום המיד והגבוהים אך התחום הנמוך מעט לוקה בחסר.

יש לציין כי בעוצמת הווליום בה השתמשתי לא מעט רמקולים היו נבהלים אך בכדי לקבל תחושת עוצמה דומה להופעה הדרישה מהרמקול הינה לנגן בקול רם.

כמובן, בחדר השינה החסרונות הללו נעלמו כלא היו ולכן בסלון ביתי בדירה ממוצעת היה עדיף לשדך לו יחידת סאב נפרדת או לעלות דגם (במידה וזו המוסיקה המועדפת). למרות זאת, אם זהו אינו הז'אנר העיקרי של המאזין אז התוצאה, גם כאן, טובה מאוד אך לא מצוינת.

Woofer

קולות שירה

מנצחממשיך עם מוסיקה ווקאלית והפעם קולות בן אנוש מהפטיפון. בחרתי בתקליט שאני מכיר היטב של הזמר והמנצח הגדול peter schreier שנקרא das schönste von. קולו של הזמר נשמע מדהים, מאוד טבעי ומאוד אוורירי,  הרמקול מצליח להעלם בחלל החדר ולהציג נוכחות אנושית מוחשית מאוד, זהו פרמטר ששמור ברוב המקרים לרמקולים יקרים ממנו בהרבה (וגם בניהם יש כאלו שלא מצליחים). הוא מצליח להעביר קול אדם באופן מאוד משכנע, אולי אחד המרשימים ביותר בקטגוריית המחיר הזה.

ממשיך עם קולות בשילוב כלי נגינה ביצירה מדהימה בקולה המרגש של הזמרת אממה קירקבי בתקליט ----. לפני קולה הרצועה הראשונה פותחת את התקליט בנעימה מוסיקלית עתיקה שמנוגנים בכלי התקופה. כלי מיתר נשמעים נהדר דרך הרמקול הזה, הוא מציג מיקרו דינמיות מעולה, הוא מאוד מהיר ומפורט ומאוד טבעי. הוא מצליח להעביר את הטונאליות והפרטים הקטנים ביותר מכלי הנגינה, אצבעות הנגנים שפורטות על המיתרים נשמעות היטב, קולה של הזמרת מצטרף בקצועה השניה וניתן לחוש את גרונה, לשמוע את נשימותיה באופן מאוד משכנע. כאשר היא מרימה את קולה מגבר טרנזיסטורי נטרלי עלול להביא את הרמקול לגלות חריפות אך מגבר מנורות חמים מצליח לסחוט ממנו קול אישה טבעי, נכון, מאוזן ועם נוכחות אנושית מאוד מרשימה.

הערה: תמונת הסטריאו בשני הקטעים מרשימה, הזמרים ממוקמים במרכז, בגובה עמידה ובקדמת הבמה בעוד כלי הנגינה נמצאים מהצדדים ומאחור. הרמקולים נעלמים בחלל החדר בלי כל בעיה. גם בחדר השינה הם הצליחו להמחיש לי את אותם יתרונות שקשורות בבמה אך כאשר הזמרת הרימה את קולה התחושה הייתה מעט מהירה, אני משער שטיפול אקוסטי קליל בחדר השינה יביא את הרמקול לאיזון מרשים גם כאשר מדובר בקולות גבוהים עם נטייה קלילה להישמע מעט חריפים.

YELLOצהוב עולה

אני ממשיך עם מוסיקה אלקטרונית קלה של הצמד האלקטרוני שנחשב, בעיני לפחות, לאחד מההרכבים האלקטרונים הטובים והמוכשרים ביותר שיצא לי לשמוע. Yello שמם מתוך התקליט המפורסם שלהם שנקרא Essential והקטע שאיתו בחרתי לבחון את הרמקול נקרא Drive/Driven. הקטע הזה הוא אלקטרוני "רומנטי" ומעודן מאוד. הצלילים הראשונים בוקעים ומיד, כמו בפתיחה של dave matthews band הבס מתגלה כהדוק מאוד, קצר ומאוד פאנצ'י. התחום הגבוה גם כן מגלה מהירות מרשימה וקולם של הסולנים נשמע היטב, ממורכז עם משקל ואנרגיה. הרמקול הזה מאוד דינמי, מאוד "כוחני" אך יחד עם זאת מצליח לשמור על עידון כשצריך.

בקטעים אלקטרונים קשים יותר, כמו venetian snares  מהתקליט hospitality שמשמש אותי זמן רב למבחנים אני חש כי הקטע קצת "גדול עליו" בסלון אך "מתלבש" עליו באופן טוב מאוד בחדר השינה. כלומר, על מנת להציג את החוויה המקסימלית במוסיקה אלקטרונית קשה מהסוג הזה בסלון, הרמקול נדרש לנגן בקול רם ולצערי הוא לא היה מספיק דינמי והפרדת הצליל נפגעה מסבבהכך. מאידך, בחדר השינה בו החדר מבצע הגבר טבעי, לא היה צורך להביא את הרמקול למאמץ על מנת למלא את החלל הקטן בצלילים. אי לכך בחדר השינה התוצאה הייתה מרשימה מאוד.

עונות

4 עונותבמוסיקה קלאסית קאמרית ומוסיקה קלאסית שמנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה בחרתי בשני קטעים. הראשון הוא אחד מהקבועים שלי במבחנים - antonio Vivaldi ביצירה the four seasons  בהוצאה של BIS שמהווה את החלק הקאמרי של המבחן. והשני הוא Mozart ביצירה מספר 40 בהוצאה של NAXOS, היצירה הספציפית הזו הוקלטה בשנת 1988 באולם הקונצרטים של סלובקיה. המנצח הוא  barry wordsworth שמהווה את המבחן לתזמורת סימפונית. בשני המקרים הרמקול נשמע נהדר, הפרדת הכלים טובה מאוד, ניתן לבודד כלים בודדים משאר הנגנים.

ה- ASW מצליח להציג תוצאה מאוד עוטפת ומלאה גם בחדר השינה וגם בסלון. הוא מאוד דינמי ומפורט. התוצאה מאוזנת גם עם מגבר טרנזיסטורי וגם עם מגבר מנורות. למגבר המנורתי היה יתרון בתחום המיד שהיה קוהרנטי יותר ומעט יותר מפורט אך קצת פחות דינמי. זו פשרה מסיימת אך בשני המקרים התוצאה בהחלט מרשימה.

נקודות ציון

ASW GENIUS 300הגברה
ה- ASW קלים להנעה. מגברי מנורות מחמיאים לתוצאה מאוד. מגברים טרנזיסטורים חזקים מביאים אותו למעט חריפות בקטעים מסויימים ובכלים כמו כינורות, קול אישה, והאוקטאבות הגבוהות של הפסנתר. הייתי משדך להם מגבר טרנזיסטורי חמים באופיו ולא חזק מידי אך מספיק חזק על מנת לשלוט בו. כעיקרון מ-30 וואט עם זרם בריא ה- ASW 300 נמצאים בשליטה מוחלטת.

מיקום
חדר שינה, סלון בינוני, מיקום קרוב לקיר או רחוק ממנו, אפילו קיר בצד אחד לא כל כך מפריע להם. כמו כל רמקול טוב, עדיף מיקום אידאלי ככל שניתן אך עצם העובדה שהוא אינו כל כך רגיש למיקומים הופכת דגם זה לרמקול מאוד מאוד ידידותי.

בחדר שינה ממוצע הוא מנגן נהדר ולא מציג בס מוגזם, בסלון משפחתי בדירה ממוצעת הוא מצליח למלא את החלל במוסיקה ולהציג במה עמוקה, ברורה וגדולה מאוד.

רצוי להטות אותו מעט פנימה על מנת לקבל פוקוס הולם.

התאמה לסגנונות מוסיקה
ה- ASW מתגלה כמאוד וורסטילי, הוא מנגן הכל באופן משביע רצון. מורגש כי במוסיקת ג'אז הוא מרגיש יותר בבית ובמוסיקת רוק קשה ואלקטרוני תובעני הוא מרגיש פחות נוח אך בהחלט מצליח להעביר חוויה איכותית ומספקת בהחלט גם מתי שלא כל כך נוח לו.

רמקולים ASW

סיכום

מדובר ברמקול רצפתי נוח למיקום, נוח לחללים, נוח להגברה ובמילה אחת נוספת, נוח! הוא נשמע נהדר עם מגברי מנורות ודורש התאמה זהירה יותר עם מגברים טרנזיסטורים. אין ספק כי מדובר ברמקול שנותן תמורה טובה מאוד למחיר. איכות הבניה, איכות הצליל, נוחות המיקום והשידוך לאלקטרוניקה הופכים את ה- ASW Genius 300, לפחות עבורי, למוצר ששווה בהחלט להאזין לו.

מחיר: 16,900 ₪
אחריות ושירות: מאסטרו אודיו.

מגברים איתם נבחן זוג רמקולים זה:

פרימה לונה Dialogue Two

NAD 375 BEE

Rotel RA-1520

EDGE i3

Musical Fidelity A1

מעבר לתגובות בפורום