ביקורת על תלת מימד עם מסך סוני LCD HX900

ליאור קורן
22-04-2010 06:45

תלת מימד מסתמן כבאז הלוהט הבא בעולם הטלויזיות, אבל איך זה נראה בפועל? האם האפקט מוחשי לעין? וכיצד מתמודד המסך עם פורמטי 3D שונים ומגוון רחב של תכנים, ליאור קורן בילה עם ה- HX900 של סוני וחזר עם רשמים. ביקורת.


תלת מימד בישראל

נושא תלת המימד אינו חדש עבורי, כבר לפני יותר משנתיים, זכיתי לצפות באבי טיפוס ראשונים של טלויזיות תלת מימד שונות, בתערוכת CES 2009, השנה, צפיתי כבר בדגמים מסחריים ראשונים של מסכי 3D מתוצרת מותגים מובילים כגון פנסוניק, סוני, טושיבה, סמסונג, LG, JVC, שארפ ועוד אחרים.
אולם, תמיד היה מדובר על הדגמות שארכו מספר דקות בלבד, בהן הוצגו סרטי הדגמה מהונדסים להפליא.

מה חסר לי עד היום?

א
. צפיה בתכני 3D באיכויות שונות, כולל ברזולוציית SD.
ב. בדיקת פורמטי 3D שונים, המיועדים עבור בלוריי וגם לשידורי טלוויזיה.
ג. צפיה רצופה למשך מספר שעות, במטרה לבחון האם אני חש תופעות לוואי בגלל משקפי ה- תלת מימד.

 
בדיקת תכנים מגוונים
כדאי לזכור כי תכני תלת מימד יגיעו לא רק מכותרי Blu-ray אלא בהמשך גם משידורי טלויזיה בערוצי 3D יעודיים.

לכן, חשוב היה לבצע את הבדיקה מבלי להסתפק רק בדיסק דוגמיות בודד שמגיע מהיבואן, כי החוכמה הגדולה איננה לבדוק יכולת תלת מימד רק עם תכנים שהותאמו במיוחד למסך הספציפי ע"י היצרן, אלא לבצע בדיקות עם תכנים ברמות שונות, כמו אלו שישודרו דרך ערוצי לווין או כבלים - איתם יצטרכו להתמודד מסכים אלו.
במהלך החודשים האחרונים, ליקטתי עשרות סרטוני הדגמה וקטעי וידאו רבים (שצולמו ע"י מקצוענים וחובבים) בפורמט 3D, איתם השתמשתי בבדיקה.

מסך הבדיקה – Sony LCD LED KDL HX900

המסך עליו התבצעה בדיקת התלת מימד, הינו הראשון מסוגו של סוני שהגיע לארץ, זהו דגם מייצור טרום סדרתי, הדגמים המסחריים יגיעו במהלך החודשים הקרובים.


Sony HX900 3D Ready


דגם KDL52HX900 (בגודל 52") כולל מנגנון Local Dimming שנחשב למתקדם ביותר בטכנולוגית ה- LCD, משולב בתוך גוף מסך שנשאר דק יחסית, בעיצוב מונוליט הכולל חזית מסוגננת כמשטח שלם עם מסגרת המהווה חלק מהפאנל הקדמי.

זהו מסך שמוגדר ע"י סוני כ- 3D Ready, הוא כולל את כל יכולות עיבוד התמונה של תלת מימד, (כולל החלקת תנועה 200Hz), אבל דורש חיבור של מתאם IR חיצוני (דרך יציאת 3D Sync), אותו צריך להניח בחזית הטלויזיה כך שיסנכרן את משקפי ה- תלת מימד מולו, בהתאם לתוכן המוצג.

Sony HX900 HX800 3D Ready

זויות צפיה בתלת מימד
סוני מצהירה על זוית צפיה אפקטיבית של 120° (בהתייחס לאפקט התלת מימד, לא לתמונה הכללית, לה יש זוית 178°), בתלוי במרחק הצפיה, נראה כי כ- 6 צופים (ואולי קצת יותר) יוכלו לשבת בצוותא ולהנות מהאפקט.


משקפי תלת מימד

אלו הן משקפי Active Shutter, המסתנכרנות עם המסך באופן פעיל, סוגרות ופותחות את מעבר האור בכל עדשה בנפרד וכך מאפשרות לכל עין לקבל רק את ערוץ הוידאו שמיועד אליה (סרט תלת מימד מורכב משני ערוצי וידאו, כל אחד מהם צולם בזוית שונה, בדיוק כפי שכל עין אנושית צופה באותו האובייקט בזוית אחרת מרעותה).

משקפי תלת מימד Sony


בצד ימין של המשקף, מצוי לחצן - אחראי על הדלקה וגם כיבוי בתום הצפיה, בצד הנגדי מאוחסנת סוללה קטנה, החברה מצהירה על 100 שעות פעולה על סוללה אחת, וטווח עבודה של 5 מטרים (אינפרה אדום).

למשקפיים יש גוון עדשות ירקרק, בזמן מעבר למצב תלת מימד, משנה המסך את גוון הצבעים בתמונה, זאת על מנת שנקבל תמונה בצבע נכון בשילוב עדשות המשקפיים.

משקפי תלת מימד


סוני תשווק שני דגמי משקפיים, TDG-BR50 ואת TDG-BR100 הנטענות דרך מחבר USB, הן יתאימו למסכים מסדרת HX900 / HX800 וגם אל LX904.

תפריט 3D


בין שלל התפריטים המקובל, הופיע גם תפריט 3D יעודי, בו ניתן להפעיל מצב זה, לקבוע שני ערכי בהירות תמונה עבור משקפי תלת מימד, לכוון את 3D Depth Adjustment – עוצמת אפקט העומק.
כאן עוברים גם בין תקני תלת מימד שונים.


3D Menu


פורמטי תלת מימד שונים

הביטוי 3D כולל שתי אותיות, אבל טומן בחובו לפחות שלושה תקנים שיבואו לידי ביטוי בפועל במסך זה, הראשון והאיכותי מכולם, נקרא frame sequential BD והוא מגיע כסטנדרט עבור כותרי Blu-ray (נכון להיום קיים רק אחד), תקן זה מציג תמונת 1080p מלאה לכל עין, כאשר הפריימים מסודרים האחד אחרי השני ובעזרת תזמון עם המשקפיים האקטיביים, כל עין מקבלת את התמונה שמכוונת אליה.

ה- HX900 תומכת גם בשני תקנים נוספים המיועדים בעיקר לשידורי טלויזיה 3D (תקן Broadcast) שיגיעו בעתיד (במהרה בימינו...),שניהם מציגים שתי תמונות באותו הפריים, תקן אחד מציג תמונה בצד תמונה – Side by side והשני תמונה מעל תמונה – Top and Bottom או כפי שהוא מכונה אצל סוני Over – Under. שני התקנים הללו מאפשרים לחסוך בקצב הנתונים של קובץ הוידאו היות ורוחב הפס של שידור הינו מצומצם יותר בהשוואה לזה של בלוריי, המחיר הוא הקרבה של מחצית מהרזולוציה לכל עין בהשוואה לתקן של בלוריי, אך כפי שנוכחתי לראות, גם כאן, ניתן להגיע לאיכויות תמונה טובות.


Frame sequential

קטעי הבדיקה בתקן זה, נוגנו מתוך קונסולת PS3, הקטע הראשון מציג דב שקופץ אל תוך מאגר מים בניסיון לתפוס דג.
זה קטע מצויין להדגמת יכולות ה- 3D, יש מימד מוחשי מאוד של עומק בתמונה, אנו חוזים בדב כאשר הוא צולל מתחת למים, מוקף אלפי בועות אויר קטנות, זה הרגיש כמו לצפות באקווריום חי ומוחשי מול העיניים, מצויין.

Blu-ray 3D


כדורגל ב- HD 3D
אחת החוויות היותר טובות אותה ניתן לצפות מתלת מימד היא הצפיה במשחקי כדורגל, בפועל, האפקט מתחלק לשניים: פחות מרשים כאשר המצלמה מצלמת גבוה מהיציע (ואז המגרש נראה שטוח למדי) ומרשים מאוד כאשר מדובר במצלמה בקו הדשא, אז דמויות השחקנים ראליסטיות למראה והדשא נפרש רחוק מאחוריהם, טיפות זיעה מתעופפות ומקבלות מראה אמיתי, פרטים רבים מקבלים הדגשה על פני הרקע (כמו תלבושות צבעוניות), רשת השער מתנופפת כאשר כדור חודר אליה ועוד.

משחקי תלת מימד - Playstation

סוני לא השיקה עדיין משחקים ב- 3D ושחררה לבינתיים רק סרטי וידאו שמציגים קטע משחק קצר, אהבתי מאוד את התוספת למשחק Little Big Planet, הרקע התלת מימדי שיפר בהחלט את התמונה, עם אפקט של עומק מאחור, על רקע הדמויות הבולטות.

Little Big Planet 3D


המשחק  Motorstorm Pacific Rift דרש מספר שניות של התרגלות לאפקט התלת מימד וחיבור שתי התמונות במוח, לאחר מכן, זה נראה משכנע מאוד לעין, במיוחד קטעי הקפיצה מעל תהומות שעלולים להחסיר מספר פעימות לב מחלשי האופי שביננו.

Motor Storm 3D


בשני משחקים אחרים (Wipeout HD ומשחק מלחמה), ההמרה לטעמי לא היתה מושלמת, בחלק מהמקרים נראו קצוות כפולים של תמונות והבהוב מטריד.

Top and bottom

כאמור, בתקן זה, שמורות שתי תמונות יחדיו והמסך מחבר אותן לכדי תמונה אחת - תלת מימדית.
קטע בדיקה שמציג פרחים שונים בצילומי מאקרו, סבל מהבהוב קל ברקע, אבל הדגים איכות תמונה ועומק עוצר נשימה לפרקים, עם
אבקני פרחים שמבקשים לגעת בהם וצילומי חרקים ריאלסטים להפחיד.

3D


בדוגמא הבאה, ניתן לראות תמונת פרח יפייפיה של עלי כותרת כחולים, כאשר הצד השמאלי קרוב לצופה ואילו הימני מרוחק ממנו, אין ספק כי צילומי פרחים נועדו באופן טבעי להיות מוצגים בתלת מימד.

3D Flower

מצב Side by side

אפקט ה- 3D לא חייב להגיע רק בקטעי אקשן, בדוגמא להלן, מצולם ראיון בפוזה סטנדרטית למדי, הבחור מאתר 3DGUY.TV (ניתן להוריד משם גם קטעי הדגמה בתלת מימד) מראיין אחד מנציגי התעשייה בתערוכת CES, על רקע של קיר. אפקט התלת מימד מפריד אמנם את שתי הדמויות מהקיר מאחור, אך מה שמקנה מימד עומק גדול יותר הוא הצל שגורם לו להיות מוחשי הרבה יותר.

CES 3D 3DGUY.TV


כתבה אחרת מאותו האתר, מציגה תמונה שטוחה כמעט לגמרי, אך כתוביות צבעוניות וכותרות שמופיעות במקומות שונים על המסך, צפות מקדימה, מופרדות לגמרי מהנעשה מאחור. האפקט תלוי רבות בטכניקת הצילום ואופן העריכה.

היו קטעים בתקן זה, למשל, קטע המציג שדה חמניות צהובות נעות ונדות ברוח, בהם בשניות הראשונות, ראיתי תמונה כפולה ולאחר מאבק קצר עם מוחי, הצלחתי לחבר את שני החלקים ולקבל תמונה אחת בתלת מימד.  

מה שחסר לי בתפריט המסך, היה מצב זיהוי אוטומטי ( מצב Auto) של פורמטי ה- 3D השונים, אני מקווה כי הוא יופיע בגרסה הסופית של דגם זה. זה עדיין לא מאוד רלוונטי, אבל ביום בו נעבור בהינף אצבע מצפיה בסרט בלוריי אל ערוץ טלויזיה תלת מימדי, זה יהפוך לצורך ממשי.

שימו לב בעלי סטרימרים למיניהם, בצפיה בשני תקני ה- 3D שהוצגו לעיל, חזרה לתפריט הקבצים בסטרימר תציג תמונה כפולה ומשובשת לגמרי לעין (אלא אם תצאו ממצב התלת מימד).

המרת וידאו מ- דו מימד (2D) אל תלת מימד (3D)


מסך LCD זה של סוני, כולל גם מנגנון 3D Simulated שמתיימר להפוך תכני דו מימד אל תלת מימד בזמן אמת, כלומר המרה של כל תוכן שמוזרם לטלויזיה באותו הרגע.


נכון להיום, החברות היחידות שמציעות יכולת כזו הינן סוני, סמסונג ו- טושיבה.
על הכרזותיהן של טושיבה ו- סמסונג דיווחנו כבר בתחילת השנה, מתערוכת CES, אולם חברת סוני הצטנעה משום מה בענין זה. על קיומה של תכונה זו למדתי מאתר החברה, מה שהביא אותי לחפש אותה בתפריט של ה- HX 900.

רואים כפול
הפעלת המנגנון מכפילה מיד כל תוכן מוצג, אותיות התפריטים למשל, הופכות לכפולות וניתן לקרוא אותן בבירור רק עם שימוש בזוג משקפי תלת מימד. ניתן לשלוט על חוזק האפקט מתפריט ה- 3D.

ואיך התמונה? האפקט מקנה לה עומק נוסף, אם כי הוא עדין יותר מאשר ב- סרטי 3D מקוריים, ניתן לומר שהוא משפר במידה מסויימת את החוויה, כאשר הוא מותיר את החדות על כנה (לא הורס אותה) ומוסיף עומק.

זה תקף גם לתמונות סטילס, אותן הצגתי מתוך סטרימר, למשל בתמונה המצולמת, השולחנות בתחתיתה נראים קרובים יותר לצופה, מבני הקש נמצאים באמצע המרחק כאשר צמרות עצי הקוקוס והמים נמצאים מאחור.

3D Thailand
צולם מבעד למשקפי תלת מימד

בחלק זה של הבחינה, נבדק מגוון רחב של תכנים, החל מסרטי DVD (רזולוציית SD), קטעי וידאו שצולמו במצלמת וידאו ביתית (Full HD) וגם קבצי HD נוספים בפורמטי MKV ועוד, אך עם האחרונים, התמונה הפכה לשחור לבן בעת הפעלת המנגנון, היות ומדובר במסך מדגם טרום ייצור ועם גרסת קושחה לא סופית, התייחסתי לכך בסלחנות.

3D Movie
אותיות כפולות במצב 3D Simulated (מחייב צפיה עם משקפי תלת מימד במסך)

האם זה עובד? כאמור, המנגנון מצליח להקנות עומק מסויים, לפעמים מדובר באפקט עדין עד בלתי מובחן, במספר מקרים אחרים זה נראה משכנע למדי, למשל בצילומי וידאו ממרחק קרוב של ורדים בגינה, האפקט היה יפה לעין, פעיל גם בתכנים רגילים (SD) וגם ב- HD, האפקט היה אפקטיבי גם במספר סרטי DVD.

סיכום


מה שלמדתי במשך השעות אותן ביליתי בחברת ה- HX900 של סוני, הוא כי אפקט תלת המימד תלוי מאוד באופן הפקת התכנים – טכניקת צילומם או המרתם בתהליך העריכה ל- 3D.
איכות התמונה בדגם זה התגלתה כמרשימה (גם בתכני 2D), בצפיה בתכני 3D נראו הבדלי איכות, שלעיתים היו ניכרים מאוד בין הסרטים והקטעים השונים, זה דומה למדי למצב בתחום האודיו, שם מערכת אודיו איכותית תחשוף בקלות לאוזני המאזין הבדלים בין הקלטות משובחות לגרועות, מה שמשפיע מאוד על התוצאה הסופית.


חוויתי קטעי הדגמה עוצרי נשימה, באחרים הודגמה תמונה שטוחה, או כזו בעלת קצוות כפולים וריצוד.
אני מעריך כי ככל שיצטבר ניסיון רב יותר בתחום הפקות תלת מימד, כך תעלה גם רמתם הטכנית של הקטעים המשודרים ובהתאם לכך, גם החוויה.

תחושה פיזית לאחר צפיה
לאור אזהרות ותנאי שימוש אותן מציינות יצרניות המסכים השונות, יחסתי חשיבות רבה לבדיקת התכנות צפיה רצופה בת מספר שעות, בחוויות קודמות, שיטת התלת מימד הישנה (בשילוב משקפי קרטון צבעוניים) גרמה לי בעבר לסחרחורת כבר לאחר מספר דקות של צפיה.

כאן, לאחר כ- 3 שעות צפיה, חשתי הרגשת לחץ קלה בעין שמאל שחלפה תוך כחצי שעה, אבל ללא סחרחורות או בחילה, במהלך הבחינה, נתקלתי בקטעים בהם מאמצים את העיניים והמוח בחיבור שתי התמונות, אבל הניסיון הזה עבר הפעם ללא בעיות מיוחדות.

מעבר לתגובות בפורום