נוקיה נגד iPhone של אפל

הראל שטנשטיין
03-10-2007 03:05

מודעות רחוב בניו-יורק מבשרות על מתקפה הולכת וקרבה של נוקיה נגד ה-iPhone של Apple

המערכה נגד ה-iPhone

ה-iPhone הפך כבר לעובדה מוגמרת, כעת הגיעה השעה למתקפת נגד מצד היצרניות המתחרות.

מספר חברות הכריזו כבר על מכשירי iPhone killer, אולם, עד עתה מדובר היה במכשירים הכוללים מאפיינים זהים לקיימים ב-iPhone, כגון מסך מגע וממשק חדשני, ללא כל בשורה חדשה.

עד עתה, התנהלה המערכה נגד ה-iPhone על מי מנוחות, אך לאחרונה הצטרפה גם ענקית הסלולר- "נוקיה" למלחמה.
נוקיה הפינית הינה יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, החברה מחזיקה בנתח של כ-37 אחוז משוק הסלולר העולמי.

במלחמה הסלולרית הבלתי פוסקת, מנסה נוקיה שלא לאבד מנתח השוק אל המתחרים הוותיקים כגון "מוטורולה" ו-"סוני אריקסון" ובטח שלא לגורם החדש - חברת המחשבים אפל.

כיצד תנסה נוקיה למנוע מאפל לנגוס בנתח השוק הסלולרי? לאן מועדות פני החברה?

עדות ראשונה אפשר ניתן לראות בקמפיין החדש שיצא בימים אלו תחת הסיסמא Open To Anything

"מדובר בעוד קמפיין מעניין מבית היוצר של נוקיה", אומר גיא חיים, פלנר בחברת - TWBA DIGITAL וחובב נוקיה מושבע.

גיא מנמק את דעתו בעובדה ש-"העיצוב מזכיר את המינימליזם שכל כך אופייני לאפל ויש בכך יותר מרמז למי הקמפיין מכוון".

באשר לקונספט – Open to Anything –מציין גיא שמעבר להדגשת היתרון פונקציונאלי ("load it up") על פי ה-iPhone, יש באמירה סוד של אני מאמין של חברה – במציאות פתוחה של פיתוח אפליקציות ושל התאמת המכשיר הנייד לצרכים המשתנים של המשתמשים.
"בשורה התחתונה", אומר גיא "האמירה היתה יכולה לקבל ביטוי חדשני ומרענן יותר, הן ברמת הקריאייטיב והן בבחירת המדיה" (מודעות ברחובות ניו יורק).

קמפיין נוקיה נגד iPhone

נוקיה בוחרת דרך

נוקיה נמצאת כעת בתקופה של מפנה דרך, טעות קריטית בשלב הזה עלולה לגרום לאיבוד שליטה בשוק הסלולר.
החברה מחפשת נקודת אחיזה טובה בשוק, בתקווה שזו תשפר את מעמדה מול היצרניות האחרות בכלל ואפל בפרט.

בתחום המכשירים מתרכזת החברה בעיקר בדגמים מתקדמים ונוחים לשימוש. מתחרותיה פועלות בדרכים שונות: סוני אריקסון ממצה את מותגיה של סוני, כגון WALKMAN ו-CYBERSHOT, מוטורולה משלבת "שיק" במכשיריה וסמסונג עמלה רבות על שיתופי פעולה שונים עם חברות אופנה, אודיו ועוד.

אם נשווה את ה-iPhone לדגמי נוקיה, נמצא שהוא אינו כולל חידושים מרחיקי לכת בתחום הטכנולוגיה, לעומתו דגם N95 (נוקיה) על גרסאותיו השונות מהווה כיום את המכשיר הסלולרי המתקדם ביותר.
נקודה יחידה ומעניינת מהווה מסך המגע ב-iPhone, נוקיה לא מוכרת כיום שום מכשיר סלולרי שמכיל מסך מגע, דבר שכפי הנראה עתיד להשתנות.

עד היום, בכל מה שנוגע לטכנולוגיה וחומרה, הוכיחה נוקיה שמכשיריה מתקדמים בצורה משמעותית לעומת ה-iPhone, הפשוט יחסית.

אבל, מסתבר שאין זה בהכרח יתרון: ה-iPhone הוכיח שקהל הלקוחות אינו מבקש בהכרח רק מכשירים עמוסי תפריטים ופיצ'רים מורכבים.

Nokia N95

ממשק עם שיק

מכשירי חברת נוקיה נהנים ממוניטין של ממשק נוח, פשוט וקל לתפעול. מעמד זה התערער לאחרונה עם הממשקים החדשים של סוני אריקסון, סמסונג ומוטורולה.

כולם כבר יודעים כי אחת התכונות הבולטות ביותר ב-
הiPhone היא ממשק המשתמש.
"ממשק ה-IPhone הראשי מזכיר מאוד פורטל אינטרנטי, מעין דף בית למגוון האפליקציות הכלולות במכשיר, עד שאפשר לשכוח שמדובר בכלל בטלפון", מציין לגנאדי בריוזקין, מנהל בקהילת עולם המו"פ ב-Cafe TheMarker, "מסכי האפליקציות מאוד נקיים ופונקציונליים ומצדיקים לחלוטין את המוניטין שאפל צברה עם ממשקי ה-Mac ". גם ממשק המגע של האייפון משתלב היטב באפליקציות, וכל משיכה או נקישה באצבע עושה בדיוק את מה שמצפים ממנה".

לסיכום אומר גנאדי: "ללא ספק, האייפון ישמש נקודת התייחסות לתעשייה בשנים הקרובות"

אין ספק, נוקיה תצטרך לעמול רבות בפיתוח ממשק זהה או מתקדם בהשוואה לזה של אפל, בנקודה זו היא בהחלט יוצאת כשידה על התחתונה.

זה לא כל כך נעים לראות מכשיר נעול

נוקיה זיהתה את נקודת התורפה של המתחרה במלחמה נגד ה-iPhone: ה-iPhone מריץ מערכת הפעלה סגורה וחסום לחברה מפעילת סלולר ספציפית.
אפל נלחמת עד חורמה בכדי לשמור את iPhone חסום לתוכניות צד שלישי, לחברות תקשורת אחרות מלבד AT&T, זה המצב כרגע בארה"ב.

נוקיה, לעומתה תמשיך ואף תחזק את אסטרטגיית ה-"פתיחות": החל מפלטפורמות פתוחות כגון Symbian דרך תוכנות צד שלישי וכלה בשירותים משלימים.
בנוסף, מקווה החברה לספק את כל צרכיו של הלקוח באמצעות שירות ה-OVI אשר אמור לספק שירותים משלימים במגוון תחומים.
לדוגמא: שירותי משחקים תחת השם N-Gage (ששימש בעבר כשם מותג לקונסולת המשחקים הסלולרית), חנות מוזיקה מקוונות מתחרה לiTunes,ו-Nokia Maps: שירותי ניווט.
נוקיה רכשה גם לאחרונה מספר חברות סטראט-אפ בתחום הניווט, בתקווה שמהלך זה ידרג את הNokia Maps כשירות הניווט האולטימטיבי למכשירי הסלולר, שירות שינתן למכשירי נוקיה בלבד.

Nokia Ovi

עתיד פתוח

לעת עתה, נוקיה מזהה ומנצלת את החיסרון של ה-iPhone בכדי לקדם את עצמה.
המטרה בסופו של דבר, היא לצעוד לעבר עתיד "פתוח", עתיד בו הכל יתרכז סביב נוקיה.


דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום