תלת מימד בטלויזיות - האם הוא מסוכן לבריאות שלנו?

ליאור קורן
20-04-2010 11:00

על פי אזהרות של יצרניות טלויזיות תלת מימד, השימוש בטכנולוגיה, אסור על אנשים חולים, אלכוהוליסטים וילדים קטנים. כמו כן, עלולות להגרם תופעות לוואי רבות לאחר צפיה ב- 3D, האם מדובר באזהרות תאורטיות או בסכנה ממשית לבריאות?


טכנולוגיית תלת המימד מתדפקת בשער, בחודשים הקרובים יגיעו דגמי טלויזיות חדשים והצופים הראשונים יחלו לצפות בהן בבית.

אך מה לגבי סכנות הטמונות בטכנולוגיה זו? האם מדובר בענין בטוח לגמרי או שהוא כרוך במחיר בריאותי? בתוך כל הבאז הגדול, האם מישהו עוצר רגע וחושב על השלכות אפשריות?

סרקנו את שלושת האתרים הראשונים אותם הקדישו יצרני טלויזיות לנושא לתלת מימד וחיפשנו התייחסות לענין הבריאות. מה חושבות על כך היצרניות עצמן?

סמסונג גלויה ומזהירה


אנשי סמסונג, לבינתיים, מתגלים כגלויים ביותר בענין זה, הם מפרסמים דף מידע שלם של אזהרות על סממני התלת מימד באתר וגם מודיעים על כך באופן מפורש בעת כניסה לתפריט 3D בטלויזיה.

דף האזהרות לנושא 3D באתר החברה, נראה מפחיד למדי והוא כולל התיחסות מפורטת מאוד:

- אזהרה עבור חולי אפילפסיה שעלולים לחטוף התקף בחשיפה לתמונות מהבהבות.
- יש להפסיק צפיה באופן מיידי באם הצופה חש כאבי ראש, בלבול, תנועות עין או שריר בלתי רצוניות, חוסר התמצאות במרחב וסימפטומים דומים, במקרה כזה, מומלץ להתייעץ בגורם רפואי מוסמך.
- הורים צריכים להשגיח על ילדיהם ולהיות רגישים להופעת סימפטומים דומים.
- צפיה בתלת מימד עלולה לגרום לגרום הפרעות כגון חוסר התמצאות במרחב, לחץ או כאבי עיניים, סמסונג ממליצה לצופים ליטול הפסקות תכופות בעת צפיה ב- 3D.

 - מומלץ שלא לצפות בתלת מימד באם הצופה הינו חולה באותו הזמן, סובל מחוסר שינה או לאחר שתית אלכוהול (לא מצויינת כמות).
- צפיה ממרחק קצר מדי, עלולה לפגום בראיה, רצוי שהמרחק מהמסך יעמוד על פי שלוש מגובהו של המסך עצמו.
- יש להרכיב משקפי תלת מימד רק בעת צפיה בטלויזיה ולא עבור שום שימוש אחר (כגון משקפי שמש), אחרת עלול להגרם נזק לעיניו של המשתמש.

- אין למקם את הטלויזיה בסמוך למקומות מסוכנים, כגון גרם מדרגות, כבלים, מרפסות, לא בגלל שהמסך עלול ליפול ולהשבר, אלא בגלל שצפיה בתלת מימד עלולה לגרום לבלבול, חוסר התמצאות ונפילה של הצופה לאחר השימוש במשקפיים.

אזהרות אחרות, מתייחסות אל נשים בהריון וגם זקנים.


פנסוניק מנומסת

ההודעה במסכי פנסוניק 3D מייעצת באופן מנומס להמנע מצפיה באם הצופה אינו חש בטוב ומפנה למידע נוסף בחוברת ההוראות של המסך.
גם האזהרה באתר ה- 3D של החברה דומה:

* To enjoy 3D images safely and comfortably, please read the Operating Instructions fully.
* Please stop using the 3D Eyewear immediately if you feel tired, are not feeling well or experience any other uncomfortable sensation.

פנסוניק 3D VT20
אזהרה במסך פנסוניק 3D

סוני וילדים

שיטוט באתר ה- 3D של סוני, לא מצליח לגלות התייחסות כלשהיא לעניין הסיכונים שבצפיה.
סוני חושבת כנראה שאפקט תלת מימד מסוכן רק לילדים ולא מבוגרים, משום שמסכי תלת המימד החדשים מתוצרתה, דואגים להרחיק רק ילדים מהטלויזיה.
https://www.myce.com/news/sony-3d-tv-warns-kids-who-sit-too-close-26981/
מסכי ה- 3D (ורק הם), כוללים חיישן אשר מסוגל לזהות האם מדובר בילד או מבוגר אשר צופה בטלויזיה (בעזרת מידע גאומטרי שהוא קולט מהסביבה), במידה וילד מתקרב אל המסך למרחק של מטר אחד, תוחשך התמונה ותופיע הודעה על הצג שאומרת "לך לאחור".

אזהרות אמיתיות או רק כיסוי משפטי?

האם אכן מדובר באזהרות מבוססות או רק בכיסוי משפטי בפני תביעות, זאת בעצת עורכי הדין של החברה?

לורנט – פטריק גאלי, אנליסט מתחום הקמעונאות בדובאי, מודה כי אזהרות בנושא הבריאות שמגיעות עם מסכי תלת מימד, אכן חורגות בחומרתן ביחס למוצרי אלקטרוניקה / חשמל אחרים, הוא צופה כי הבאז סביב נושא תלת המימד יגרום לצרכנים רבים לרכוש מסכי 3D, השבועות הראשונים לאחר תחילת המכירות, יהוו את המבחן האמיתי, עם לקוחות שממתינים על הגדר עבור פידבקים שיגיעו מהמשתמשים הראשונים שיעידו על המצאות או העדרותם של סימפטומים בריאותיים מחוויית הצפיה בתלת מימד.

דובר מטעם סמסונג, אמר כי האזהרות פורסמו משום שמדובר על טכנולוגיה וחוויה חדשות לגמרי עבור הצרכנים, מה שמלווה כמובן בחששות, דובר סוני הצהיר כי החברה בצעה מחקרים עצמאיים בנושא ולא מצאה השלכות בריאותיות.
מנהל תחום מוצרי צריכה של פנסוניק ארה"ב, הודה כי אין בידו נתונים על מחקרים בנושא, אך הצהיר כי החברה פועלת בתחום ה- 3D מזה שנים רבות ובצעה אינספור בדיקות שהתפרסו על אלפי שעות צפיה והמליץ לרוכשים פוטנציאליים לבלות זמן על מסך 3D בחנות טרם הרכישה ולהתנסות בחוויה.

משקפי תלת מימד עם אזהרה
משקפי תלת מימד ואזהרה כתובה


איבוד ראיית עומק

Mark Pesce, אחד מחלוצי התחום, מומחה למציאות וירטואלית שהיה שותף בפיתוח ערכת 3D לחברת Sega בשנות ה- 90 מפרסם מאמר מטריד מאוד שמסקנתו היא אחת: You see, 3D is not good for you.

לדבריו, מתוך נסיונות ופידבקים שהתקבלו מהשטח, יש מחיר לחווית התלת מימד והוא מכונה "מצוקה דו עינית" - binocular dysphoria. זה המחיר אותו משלמים עבור הטעיית המוח להאמין שהוא רואה עומק בתמונה, למרות שמדובר בפועל בתמונה שטוחה.

בחיים האמתיים, המוח משתמש במספר טכניקות ומבצע שקלול של המון פרמטרים בשטח בכדי לספק לנו תמונת עומק נכונה, רוב הפרמטרים הללו אינם קיימים בטכנולוגיית תלת מימד הקיימת שמשתמשת רק בשיטה אחת המציגה שתי תמונות במיקום שונה. במהלך הצפיה בסרט, אנו נאלצים להתעלם משאר הטכניקות ולהשתמש רק באחת.
לאחר שמסיימים לצפות בסרט תלת מימד, המוח ממשיך להתעלם מהסימנים שקיימים במציאות ועלול להמשיך להשתמש רק בשיטה הבודדה שאליה התרגל בזמן הצפיה (מה שאינו מספק בחיים האמתיים), יכולת הערכת העומק חוזרת לבסוף והתופעה פחות מטרידה אם מדובר בצפיה בסרט בודד אחת לתקופה, אולם, אם צופים באופן תכוף או אפילו יומיומי, מוחנו עלול לאבד בסופו של דבר את היכולת לזהות תלת מימד במציאות.

הענין מסוכן במיוחד עבור ילדים, שמוחם נמצא עדיין בשלב התפתחות, פסה טוען כי הם עלולים לסבול מנזק תמידי ולאבד את יכולת הערכת העומק בתמונה לכל חייהם.

כותב המאמר טוען כי אף אחת מהיצרניות לא ערכה מחקר מעמיק בנושא בטיחות ובריאות, הן כנראה חושבות כי מה שנכון עבור בתי הקולנוע, יעבוד גם בסלון ועם מערכת קולנוע ביתית, אולם אין דין צפיה בת שעתיים (פעם בכמה שבועות) כדין צפיה יומיומית בתכני תלת מימד.

מסקנתו המטרידה של פסה הינה כי או שמהפיכת התלת מימד תדעך באופן מהיר (בשימוש בטכנולוגיה הנוכחית) או שיצרניות טלויזיות יצטרכו להתמודד עם "התביעה הייצוגית הגדולה ביותר בהיסטוריה", כאשר מיליוני ילדים ברחבי העולם יגלו כי טלויזיות ה- תלת מימד הרסו לגמרי את יכולת ראיית העומק שלהם בחיים האמתיים.

מסקנה

לבינתיים, לא נראה שישנה מסקנה חד משמעית רפואית המצביעה בעד או נגד השימוש בטכנולוגיה החדשה, אך ממה שמסתמן עד עתה, עולה כי דור מסכי ה- 3D הראשון אינו מיועד עבור צפייה ממושכת במצב תלת מימד, אלא בעיקר עבור הנאה מתוכנית, סרט בודד ואולי קצת יותר.

זו תהיה הפעם הראשונה בה יחל שימוש מאסיבי בטכנולוגיית תלת מימד, כמות שעות הצפיה ב- 3D תצמח לרמות הגדולות ביותר אי פעם, בהתאמה, תגיע גם כמות פידבקים עצומה מהשטח.

בפועל נראה כי מדובר בניסוי טכנולוגי - אנושי ענק,
האם תהיו מוכנים להשתתף בניסוי הזה?

המלצתנו לבינתיים, היא, שטרם הרכישה, חובה עליכם להתנסות עם משקפי תלת מימד במשך 15-20 דקות לפחות, באם אפשר, מומלץ לצפות אפילו בסרט באורך מלא ולהיות קשובים לרחשי גופכם. אל תתעלמו מסימנים מבשרי דאגה, זה לא משחק ילדים.

מעבר לתגובות בפורום