Cabasse Minorca - רמקולים מדפיים מפתיעים, ביקורת

נמר לוי
12-04-2010 20:00

קאבס, חברת הרמקולים הצרפתית, מציגה רמקול מדפי בתצורת 3Way, שמצליח להציג גוון צליל דינמי יחסית למחירו ותחושת חיה וטבעית, ביקורת.


קבאס, כמו כל חברת אודיו מרובת מוצרים ודגמים מחזיקה בין שלל דגמיה רמקולים מדגם מדפי. בעבר בחנתי (במהלך מבחן המדפיים) את הדגם המדפי ההתחלתי של היצרנית. כיום, לאחר מספר שנים אני נפגש עם הדגם המדפי מסדרת האמצע של היצרנית.

ברמקול המדפי הנסקר הפעם, ישנם מספר פרמטרים שאינם נפוצים כלל ברמקולים מוניטורים בטווח מחיר זה, עליהם נעבור בהמשך. בנוסף, אגלה לכם כבר משהו קטן בטרם תקראו את ההמשך: קבאס, כמו כל יצרנית רמקולים שמכבדת את עצמה, מגלה עקביות מרשימה בסדרות רמקולים שונות מתוצרתה. העקביות מתבטא באיכות הבניה המרשימה ובגוון הצליל.


על הרמקולים של קבאס ועל פועלם כתבנו בסקירות הקודמות שבצעתי. המינורקה הינו דגם רמקול התחלתי בסדרת האמצע של היצרנית.

על המינורקה

ה- Minorca הינו רמקול מדפי בינוני בגודלו החולק את אותה יחידת מיד טויטר קואקסיאלית שקיימת בדגם מיורקה הרצפתי, גם יחידת הבס שקוטרה 7 אינטש זהה בגודלה לזו של המיורקה. בעוד המיורקה נועד לחדרים גדולים, המינורקה יועד לחדרים קטנים עד בינוניים.

זהו רמקול בתצורת 3WAY, הקאבס מינורקה הוא בין המדפיים היחידים בטווח המחיר הזה שמגיע בתצורה כזו.

Cabasse Minorca

קצת טכני

יחידת הבס (מיד-בס לייתר דיוק) חתוכה ב-900Hz ויחידת הטוויטר חתוכה בנקודה גבוהה - 3200Hz, מה שאומר שיחידת המיד שחופפת עם יחידת המיד בס עד ל-800Hz מתחילה מראש לנגן גבוה מאוד.

הענות לתדר ברמקול הזה נמדדת באפס DB.
הנתון היבש מורה על טווח תדרים של 69Hz עד 23,000Hz. רוב הרמקולים נמדדים במינוס 3 דציבל, מה שהופך את נתוני הקבאס למרשימים יותר. בפועל הרמקול הזה שנמדד ב-0DB בעצם יורד הרבה יותר נמוך מ-69Hz וזה מורגש מאוד בצליל.


עכבה
המינורקה יורד מאוד נמוך לאימפדנס של 3.3 אוהם והרגישות גם היא לא אמורה להיות הכי קלילה עם נתון של 89dB אך בהמשך הכתבה נגלה כי הרמקול מאוד קל להנעה, אפילו באופן מפתיע במיוחד.

מבחן האזנה

מתי כספי מתוך התקליט "ילדותי השנייה" שר את השיר "נערתי". בכלל, אני מאוד אוהב את איכות ההקלטות בתקליטים הישנים והטובים שלו. קולו העמוק נשמע מעולה דרך הרמקול הזה, כלי ההקשה והמצילות מגלים דינמיות מעולה, הקלידים נשמעים עמוקים ואנרגטים מאוד. הייתי רוצה עוד קצת בס ואולי אפילו מעט יותר מוגדר אך גם זה מספק אותי בהחלט ביחס למחירו של הרמקול. תחום המיד בקטע הזה מציג צליל מלא ושמנמן שאומנם "צובע" את כל הכלים שבסביבת התדרים שלו אך בהחלט מוסיף המון טיבול לצליל.

אוהב את טיאסטו
 TIESTO מתוך התקליט IN MY MEMORY מדגים תוצאה מעולה, עם צליל מאוד אנרגטי ומגובש בתוספת בס הדוק ומהיר במיוחד. זה לדעתי הגבול שלו במוסיקה אלקטרונית ולא כל כך רצוי לעבור אותו.

רוויה
מכאן המשכתי לאתגר הגדול במוסיקה אלקטרונית. באופן שיטתי אני מניח את venetian snares מתוך התקליט hospitality על מגש התקליטורים ופותח עם הרצועה הראשונה שהיא בעצם הקשה ביותר והתובענית ביותר בכל התקליט. ומגלה כבר עם הצליל הראשון מעט "יבשושיות" מהרמקול כאשר היה מחובר למגבר טרנזיסטורי נטרלי. למרות זאת החלטתי לבחון כך את ביצועי הרמקול.

לצערי הוא אינו מצליח לשכנע אותי עם מוסיקה אלקטרונית קשה. קטע מספר 1 בתקליט מביא את הרמקול לרוויה מהר מידי, הוא אינו מצליח להפריד את כל מרכיבי הצליל ביצירה ואינו מצליח להציג בס מהיר ומלא מספיק. התחום התחתון נראה מבוהל מידי מהמוסיקה ונתן למיד ולטויטר לעשות את העבודה שהציגו מעט חוסר קוהרנטיות וחוסר בדינמיות. הצליל היבש נעלם לחלוטין בשילוב עם מגבר מנורות אך עדיין כל החסרונות שחשתי בקטע הזה נשארו ואף הודגשו בשילוב עם מגבר המנורות.


Cabasse Minorcaאך, באותו התקליט, רצועה מספר 3 מצליחה להוציא מהרמקול מטעמים. מכיוון שמדובר ביצירה מוסיקלית פחות תובענית והרבה יותר ידידותית אני מגלה כי הרמקול כן מצליח להציג איכיות טובות עם מוסיקה אלקטרונית אך עד גבול מסויים. בקטע מספר 3 הוא מצליח להציג דינמיות טובה ואיזון טונאלי משביע רצון. יש לציין כי עדיין חשתי שהקטע מביא את הרמקול למעט חריפות בתחום המיד העליון והטויטר אך היא בהחלט נסבלת אך התפר בין חריפות נסבלת לחריפות בלתי נסבלת הוא דק. החלפה למגבר מעט יותר "בהיר" באופיו עם הרמקול הזה תביא אותו לחריפות יתר במוסיקה אלקטרונית מהסוג הזה.

הערה:
תנועת אימפדנס שנעה מ-8 עד ל-3.3 אוהם נחשבת ללא קלה על הנייר, במיוחד למגברי מנורות. בכל סקירה אני נוכח לגלות כי המספרים אומנם אומרים הרבה אבל נשמעים לעיתים די קרובות אחרת ממה שהם אמורים להיות בפועל.  במוסיקה אלקטרונית קשה לא הייתה בעיה למגבר לשלוט על הרמקול (גם לא למנורות) אם כי הרמקול הוא זה שנכשל במשימה.

בס: מאוד הדוק ומדויק, מהיר ואנרגטי מאוד. בקטעי קונטרבס הוא מתגלה כמוגדר וברור מאוד. במוסיקה אלקטרונית הוא מגלה מהירות מרשימה ודינמיות טובה מאוד. הוא יורד נמוך מאוד יחסית למדפי.

מוזיקה עתיקה ונהדרת

EMMA KIRKBY משמשת אותי לחלק השני של המבחן. היצירה המדהימה הזו שנקראת MUSIQUE AND SWEET POETRIE בהוצאה של BISבאיכות SACD מכילה בחובה כלי נגינה מהתקופה העתיקה נשמעת נהדר דרך המינורקה. הוא מצליח להעביר את הניואנסים שבנגינה וקולה של אמה נשמע מלא, טבעי ו"נכון". הבמה מרשימה עם פוקוס נהדר, עומק משביע רצון ורוחב הבמה יוצא מגבולות הרמקול. עם מגבר טרנזיסטורי ישנה נטיה למעט חריפות ודגש על התחום הגבוה (במיוחד בשירה של אמה). מאידך, עם מגברי מנורות ניתן לחוש את השיפור באיזון הטונאלי ותחום התדרים האמצעי (מיד) חלק ומגובש יותר.

מרשים עם רוק
במוסיקת רוק בחרתי בלהקה Rage against the machine בשיר שהוא אולי המפורסם ביותר שלהם (אני חושב) killing in the name. אין ספק שכבר מהצליל הראשון ניתן להבין שהוא מצליח להציג תוצאה מרשימה למדי. הגזע נגד המכונות נכנס לנגן ומיד מורגש כי מדובר ברמקול מאוד דינמי וכוחני. גם בקטעים מתפרצים הבס אינו נסוג לטובת המיד והגבוהים. הוא מצליח להחזיק את הקטע בצורה מרשימה מאוד. גיטרת הבס נשמעת נהדר, מאוד ברורה וצלולה. מכות המתופף על התופים נשמעות נהדר מבעד לגיטרה החשמלית הבשרנית.

זה אומנם לא תוצאת רוק כבד מושלמת אך ביחס למחיר הרמקול, גודלו וגודל הסלון בו הוא מנגן במהלך המבחן, הוא מצליח להציג תוצאה לא רעה בכלל ואף מרשימה. אם נתבונן עם זכוכית מגדלת על התוצאה ביחס לרמקולים רצפתיים גדולים ומדופלמים, אז כן, חסרה מעט יותר הפרדה בין הכלים, בס יותר כוחני וגבוהים יותר מפורטים. אבל עדיין ביחס לכל הרמקולים שבחנתי עד היום זה בהחלט אחד מהמרשימים ביותר במוסיקת רוק כבד מהסוג הזה.

Cabasse Minorca


קנופלר לא נופל

המשכתי עם דייר סטרייט מתוך התקליט בשיר. קולו של מרק קנופלר (סולן הלהקה) נשמע נהדר, עם הרבה משקל, דומיננטיות ופרטים. ניתן לחוש את נוכחותו בחלל החדר באופן די משכנע. הבמה גדולה מאוד. רחבה, עמוקה וניתן בהחלט למקם את חברי הלהקה בין הרמקולים ומחוץ לגבולותיהם.

ויולדימכאן למוסיקה קלאסית קאמרית. THE 4 SEASONS של המלחין הגדול VIVALDI בהוצאה של BIS. כפי שאני נוטה לציין בכל סקירה כאשר התקליט הזה הוא אחד מהבדיקות הוא מוקלט פשוט חלום!
בשלב הזה של המבחן חשתי דילמה קשה. בשילוב עם מגבר טרנזיטורי הרמקול הציג חריפות בניגון כינורות אך יחד עם זאת התוצאה היתה מפורטת, מהירה ומאוד אנרגטית. בשילוב עם מגבר מנורות התוצאה אומנם היתה מאוזנת משמעותית ולא חריפה אך חשתי מחסור בפרטים ופחות דינמיות ומהירות.

גבוהים: ישנה נטיה לחריפות מסויימת בשילוב עם מגבר טרנזיסטור מהמשפחה האנליטית. בשילוב עם מגבר מהמשפחה הנטרלית התוצאה תהיה מאוד מפורטת אך גבולית מבחינת איזון טונאלי במוסיקה קלאסית המשלבת כינורות, חצוצרות וכלי נגינה נוספים המסתובבים בתחום הגבוה של מנעד התדרים. יש להתייחס לתחום הזה בבחירת ההגברה.


הערה: במוסיקה קלאסית תהיה פשרה שיהיה ניתן לטפל בה על ידי בחירה מאוד קפדנית של יחידת הגברה עבורו. במוסיקה מהז'אנר הזה הוא אינו סלחן כלל בבחירת הגברה.


מיד: משתלב מעולה עם יחידת הטויטר והבס, מהיר מאוד, מלא וקוהרנטי. ניתן לחוש כי הוא מצליח להעביר כלים טבעיים בצורה משכנעת למדי ויחד עם זאת מצליח להעביר אנרגיה ומהירות מרשימה במוסיקה אלקטרונית.

Cabasse Minorca

נקודות ציון

הגברה מתאימה
מסתבר כי למרות הנתונים המרתיעים מדובר ברמקול קל מאוד להנעה, הצלחתי להוציא ממנו תוצאה מרשימה מאוד עם שליטה טובה ודינמיות משביעת רצון עם מגבר טרנזיסטורי קטנטן של 20 וואט לצד. קלות ההנעה שלו מאפשרת גם שידוך למגברי מנורות מעוטי וואטים אך לטעמי קסמו האמיתי מתגלה עם טרנזיסטור איכותי. יחד עם מגבר טרנזיסטורי חשתי ביותר שקיפות, יותר דיוק והרבה יותר פרטים אך יש לשים לב שהמגבר הטרנזיסטורי אינו מביא את הרמקול לתוצאה חריפה. כפי שציינתי מספר פעמים במהלך המבחן אני מזכיר שוב – לטעמי מגבר טרנזיסטורי עדיף אך יש לבחור בקפידה את האחד שיהיה מאוזן ביותר.

מיקומים
ה- Minorca הינו רגיש יחסית למיקומים. כמו בכל הקבאסים שעברו בביתי הוא יעדיף לעמוד ישר ללא הטיה פנימה כלל. יחידת המיד שזורקת גם לצדדים מסדרת במה רחבה מאוד עם פוקוס מדויק למדי. הטיה פנימה עלולה להביא את הרמקול לגלות מעט חריפות בתחום המיד הגבוה.

שורה תחתונה

מדובר ברמקול מדפי מרשים ביותר! הוא מצליח לעמוד כמעט בכל אתגר שהצבתי בפניו וגם כאשר הוא נפל עדיין חשתי חיבה כלפיו רק בגלל שגם רמקולים יקרים ממנו נפלו באותו המקום. הוא מצליח להעביר כלי נשיפה באופן מאוד משכנע, גיטרות וכלי מיתר בכלל באופן מרשים לגודלו ולמחירו. הוא מצליח להציג תחושה מאוד חיה וטבעית, כולל קול אדם באיכות מפתיעה למחירו.

ה- Cabasse Minorca שקוף ומאוד נטרלי, מצליח להעביר את הניואנסים הקטנים של המוסיקה ומציג איזון טונאלי מרשים. במוסיקה אלקטרונית גילינו את המגרעות של הרמקול. כידוע, אני לוקח את המוצר לקצה היכולת הדינמית שלו ולכן אין לקחת את התוצאה והביקורת במוסיקה אלקטרונית כחסרון מרתיע, היצירה שהשתמשתי בה מפילה כמעט כל רמקול מוניטור / מדפי בטווח המחיר הזה, אפילו אסתכן ואומר את כל המוניטורים בטווח המחיר הזה. במקרה הזה גם הרמקול הזה לא יצא צדיק, אבל חובבי האלקטרוני הרך והמועדוני יכולים להנות מאיכות צליל מעולה. סגנונות מוזיקה קשים ותובעניים יותר יאלצו אתכם לעבור לדגם הרצפתי של החברה.


מחיר: 6,000 ₪
אחריות ושירות: אחוזת הסטריאו.
מעבר לתגובות בפורום