רמקולים עם שיק צרפתי: Focal Chorus 816

נמר לוי
31-03-2010 17:30

816V הם זוג רמקולים רצפתיים וצרפתיים, בעיצוב מודרני בקוים ישרים, גם התמודדותם עם מוזיקה הינה ישירה, דינמית ומפורטת ותתאים למי שנוהג להאזין לסגנונות מגוונים. ביקורת.


פוקל הצרפתיה: אין תערוכת אודיו בה יצרנית זו לא תופיע, אין מגזין אודיו / קולנוע ביתי שרמקול מתוצרתה לא יצולם בו, בכל קהילת אודיופילים לפחות לאחד מהחברים יהיה רמקול צרפתי שכזה.

זהו אחד מהשמות הגדולים והמוכרים ביותר בתחום האודיו בעולם, אחת היצרניות המוערכות והמפורסמות ביותר, יש לה המון חסידים והיא, כיאה לחברה מאוד תוססת ומשווקת, מוציאה בכל תקופה דגמים שטומנים בחובם את חזית הטכנולוגיה האודיופילית.

focal JMlab chorus 816, ביקורת בכורה בישראל

אז מה היה לנו שם?

לפני כמה שנים העבירה היצרנית מצרפת רענון כולל לכל מוצריה. סדרות הכניסה בשם  Chorus (שהווה את הסדרה 7) ו- Cobalt (שהווה את הסדרה 8) קיבלו שם משותף – chorus. עדיין, הסדרה ההתחלתית נשארה סדרה 7 ובה כמה דגמים בניהם רמקולים מדפיים, ריצפתיים, סאב וסנטר. סדרה 8 כוללת מגוון דומה,אך היא מכילה רכיבים איכותיים מתוצרת החברה.
עיצוב הרמקולים עבר מתיחת פנים, הידוק אחוריים, הוספה של פלטה תחתונה, עם פורט שיורה מטה, גריל חדש משולש ובכלל, מראה קרבי, עדכני ויש לציין מרשים מאוד, מאוד מאוד!

Focal נוסדה בשנת 1979 בצרפת ומאז עברה גלגול אחד משמעותי. כאשר היא החלה בשם Focal, התאחדה עם JM lab ומאז שולבו שני השמות ל- Focal JMlab.
החברה מיצרת את היחידות עבור עצמה ועד לפני מספר שנים היא נהגה למכור את היחידות הללו בתצורת OEM (עבור מותגי רמקולים אחרים). בדרך, שחררה Focal JMlab קיטים לבניה עצמית וגם בארץ נבנה מספר רב של רמקולים עליהם מתנוסס השם Focal כאשר ההרכבה בוצעה למעשה על ידי הלקוח בביתו. בשלב מסוים (בשנים האחרונות) החליטה היצרנית להפסיק לשווק את היחידות באופן נפרד ולהתמקד בייצור רמקולים שלמים הנושאים את שם המותג.

ה- Chorus סדרה 8 מהווה שנייה מתוך ארבע סדרות. מעליה ישנן את סדרת Electra (סדרה 9) ו- Utopia שהיא סדרת הדגל של החברה. ישנה סדרה נוספת, Profile. אך היא נועדה לשוק מעט שונה - לתחום היותר עיצובי ופחות אודיופילי אם כי יש לו עדיין את היכולת להשתתף במועדון האודיופילים (שמעתי אותו במיטבו).

בנוסף, עוסקת Focal בתחום האודיו המקצועי לאולפנים, היא מחזיקה במחלקת PRO משובחת ונחשבת ביותר, מעבר לכך ל- Focal ישנה מחלקה נוספת והיא מחלקת האודיו לרכב. מדובר בהחלט ביצרנית מחדשת, עובדת ותוססת.

Focal-JMlab 816 Chorus

Chorus 816V

איכות גימור מרשימה
בקדמתו של ה- 816 מצוי גריל משולש וקרבי שמכסה את הרמקול מחלקו התחתון ועד לקו הטויטר. הסרת הגריל חושפת (מלמטה למעלה) פלטת ניקל ועליה חרוט לוגו החברה, פורט עגול גדול, יחידת בס 6.5 אינטש, יחידת מיד בס 6.5 אינטש, טוויטר בקוטר 1 אינטש.

בתחתית הרמקול, ישנו פורט נוסף שיורה כלפי מטה, מתחתיו מרווח של שלושה ס"מ ופלטה עם ספייקים (עוקצנים) שתפקידה כפול. התפקיד הראשון הוא ליצור את המרווח בין הפורט התחתון לבין הרצפה, והתפקיד השני הוא לבודד את הרמקול מהרצפה בעזרת הספייקים (עוקצנים). הפלטה אינה מגיעה משודכת לרמקול אך בחבילה קיימות הוראות ההרכבה (פשוט מאוד) בתוספת אביזרים דרושים מצורפים (ברגים, מפתח מתאים והפלטה עצמה).

קדמת הרמקול, הפלטה העליונה ואחוריו מצופים בציפוי מבריק בצבע שחור, בצדדיו חיפוי פורניר בגוון טבעי. בחלקו האחורי הטרמינלים שעשויים מפלסטיק קשיח ומרגישים מאוד איכותיים.

מדובר ברמקול כבד יחסית לגודלו (22 קילוגרם). האמת, מאוד הופתעתי מהמאמץ שהשקעתי בהרמתו (ואני בחור גדול ובריא), איכות הבניה יוצאת מהכלל, מעולה ויותר מזה. הרבה תשומת לב לפרטים הקטנים, החל מאופן אריזתו וההגנה על החלקים המועדים לפורענות במחלקת השריטות במהלך המשלוח ועד להוצאתו מהאריזה. איכות ההרכבה היוצאת דופן שממש הפתיעה אותי. מדובר ברמקול שמורגש במבט ראשון שמי שעיצב אותו אהב את העיצוב בעצמו. פשוט תאווה לעיניים.

Focal-JMlab 816 Chorus

מבט טכני

זוג רמקולים זה מציג היענות תדר שנעה בין 47Hz ל-28kHz במינוס 3dB, מה שאומר שהוא (לפחות על הנייר) לא יורד ממש נמוך. הרמקול בעל נצילות של 91.5dB ועכבה שנעה בין 8 ל-4.3 אוהם. נתון זה מלמד אותי שעל הנייר הוא אמור להיות קל יחסית להנעה.

יחידת הטויטר מתחילה לנגן מ-3KHZ שזו נקודת חיתוך גבוהה יחסית שברוב המקרים עלולה ליצור חור קטן בין יחידת המיד לטוויטר וזאת מפני שרוב יחידות ה- מיד-בס אינן עולות מעל 2kHz. החברה ממליצה על הגברה בעלת עוצמה שנעה בין 40-200 וואט מה שמוכיח שכן מדובר ברמקול קל להנעה וניתן לשלב לו גם מגברי מנורות מעוטי וואטים.


מבחן האזנה

Dream Theaterפתחתי את הסקירה עם מוסיקת רוק, בחרתי בקטע הייחוס שמלווה אותי תקופה לא מבוטלת של ההרכב המדהים dream theater מתוך התקליט scenes from a memory.

הרצועה הראשונה מתחילה באופן רגוע, תקתוק מטרונום והנחיה לרגיעה בה מבקש המנחה לעצום את העיניים, בסוף הרצועה הראשונה המנחה מגלה לנו שעל מנת לצאת מהמסע מה שצריך לעשות זה רק לפתוח את העיניים, רצועה 2 מתחילה ועיני נפתחות באופן אוטומטי רק מפני שרציתי להיות בטוח ב-100% שהרמקול שבחנתי הוא הרמקול הנכון. מעולם לא שמעתי רמקול רצפתי בינוני שמנגן כפי שהוא מנגן. מלא כוח, מלא עם בס הדוק, עמוק וברור ולכל זה מצטרף מיד מלא ושמן עם המון אנרגיה ודינמיות, לזה מצטרף בנוסף גם טוויטר מאוזן ומפורט להפליא וכולם ביחד מנגנים בהרמוניה כמעט מפילה לסתות.

לא חשבתי שה- 816V ישמע כך אבל במוסיקת רוק הוא מצליח להעביר חוויה מרשימה במיוחד, מאוד מזכירה רמקול ריצפתי גדול וכוחני. יחידת הבס הקטנה יחסית (6.5 אינטש) מנגנת כמו יחידת 8 אינטש כוחנית וחזקה.


הגיטרה החשמלית מקבלת המון משקל, התופים מגלים תוקפנות מרשימה, גיטרת הבס ברורה ומוגדרת, הפרדת הכלים מעולה והבמה ענקית ויוצאת מגבולות הרמקולים. זו בהחלט תוצאה טובה מאוד ואחת מהטובות שעברו בביתי במוסיקה מהסוג הזה.

בס: מהיר, חזק, מפורט הדוק ומאוד מוגדר. תחושת העומק שהוא מיצר מרשימה במיוחד, הוא מצליח לרדת נמוך מאוד ונכון מאוד. אולי אחד מהמרשימים בקטגוריה.

קול אישה

אני נרגע קצת מההפתעה הנעימה ועובר לסגנון רגוע יותר, הרבה יותר.


Emma Kirkbyמוסיקה ווקאלית בקולה של הזמרת המעולה EMMA KIRKBY מתוך התקליט MUSIQUE AND SWEET POETRIE בהוצאה של BIS-SACD שמשלב את כלי התקופה (התקופה העתיקה). מדובר בהקלטה של ביס בטכנולוגיה SACD. עם הצליל הראשון אני מגלה שכמו שהרמקול הזה יודע להות אלים הוא גם יודע להיות מנומס, עדין ומעודן. כלי המיתר נשמעים מצוין, הרמקול מפורט מאוד (במיוחד בתחום העליון – טויטר, קצת פחות בתחום האמצע – מיד) סלחנותו של המיד מיד מתגלה מהסיבה שהוא מעט "צובע" את קולה של הסולנית וממלא אותו (יש שיגידו מידי) אך אני בהחלט חושב שהוא מצליח להעביר קול אישה משכנע במיוחד.

הבמה מרשימה, מאוד עמוקה ורחבה וחוצה את גבולות הרמקולים, הרמקולים בהחלט נעלמים בחלל החדר ומנגנים מוסיקה ממש מכל הקיר הקדמי. אומנם לא מהתקרה עד הרצפה אך בהחלט ניתן להרגיש כי הבמה גבוהה יחסית.

מיד: קצת סלחן אבל נסלח לו. הוא מלא ומפורט, הפרדת הצליל טובה מאוד, דינמיות מעולה ומהירות מרשימה מאוד גם בקטעים קשים וגם בקול רם.


ניל בלאק

מכאן אני ממשיך למוסיקת בלוז, זהו תקליט שגיליתי די במקרה לפני כמה שנים כאשר האזנתי למוסיקה בחנות התקליטים "צליל", הוא תפס את עיני ולאחר מכן את אוזני.

Neal Blackיצא לי להאזין לו על כמה וכמה רמקולים בטרם החלטתי להוסיף אותו לרשימת המוסיקה לבחינה. הזמר נקרא neal black ושם התקליט הוא neal black & the healers. הקטע מתחיל בקצב בלוז איטי, סקסי עם המון נוכחות. הגיטרה נשמעת חדה, בעלת משקל ובגודל הנכון, התחום הנמוך מרשים. התחושה ברמקול הזה הוא שהבס מנגן בעוצמה הנכונה ולא חשתי שום תחושה של קופסא. הוא מאוד מוגדר ומאוד "נכון". הטויטר מעביר את המצילות באופן משכנע, הוא צליח להבדיל בין מכה בקצה המצילה לבין מכה במרכזה, הוא מאוד מהיר ומאוד מפורט. קולו של neal black עם הצרידות של המרלבורו אדום נשמע מעולה, נמוך ועם המון נוכחות. הוא בוקע מבעד ללהקה שמאחוריו באופן מאוד מרשים. ניתן לחוש את בית החזה שלו, הגרון ונוכחותו האנושית ממש חיה בחדר. התוצאה בתקליט הזה פשוט מעולה.

גבוהים: מעט בהירים אך לא חריפים, מאוד מפורטים ומהירים, הצליל אוורירי ומלא אנרגיה. ניתן לחוש כי יחידת הטויטר הזה עברה שיפור ניכר לעומת סדרה 8 הישנה במיוחד בתחום המיקרו דינמיות. ברמקול הזה הפרט הקטן ביותר יצא החוצה בלי בושה. התחום הגבוה ברמקול הזה נשמע פשוט מעולה.

Focal-JMlab 816 Chorus


אלקטרוני וקלאסי

אני ממשיך עם מוסיקה אלקטרונית קשה במיוחד. venetian snares בתקליט hospitality ברצועה מספר 1. הקטע הזה הוא בלי ספק אחד הקשים, אנרגטים, מהירים, דינמים והזויים ביותר שהאוזן שלי מסוגלת לעכל. הדנמיות של הרמקול הזה מרשימה בהחלט, הוא מסוגל לנגן בקול רם, לתת בס חזק ואנרגטי, לפרק את הצלילים באופן מאוד משכנע וכל זה מבלי לגלות חריפות. הבמה מגלה עומק אדיר ותמונת הסטריאו היא מהמרשימות ביותר בקטגוריה, הוא מצליח להעלם בחלל החדר בלי בעיה.


Vivaldi 4 Seasonsעוד מעבר חד למוסיקה קלאסית, ויואלדי VIVALDI שנקראת THE 4 SEASONS בהוצאה של BIS היא בהחלט אחת ההקלטות הטובות של תזמורת קאמרית אנרגטית בביצוע מרשים במיוחד. פתחתי עם קטע מספר 6 ומיד מרגישים כי גם כאן הפרדת הכלים טובה מאוד, יש מעט "דיגיטליות" בצליל בשילוב מגבר טרנזיסטורי שנעלם כלא היה בשילוב מגבר מנורתי (לא חזק במיוחד). גם במוסיקה אקוסטית הוא מצליח להעלם בחלל החדר, הבמה עמוקה ומאוד רחבה ומצליחה לצאת מגבולות הרמקולים. התוצאה ביצירה הזו הייתה טובה יותר עם מגבר מנורתי מאשר עם מגבר טרנזיסטורי.

נקודות ציון

מיקומים
ל- 816V של פוקל, לא מפריעה במיוחד קרבה לקיר אחורי, מה שהוא צריך זה הטיה קלילה פנימה ועם השאר הוא יתמודד לבד. שיחקתי לא מעט עם המיקומים לפני שגיליתי שזה לא ממש עקרוני לו. אני מיקמתי אותו 80 סנטימטר מהקיר רק מפני ששם אני ממקם כברירת מחדל.

כיצד להגביר
הגברת מנורות תתאים לו, מגבר טרנזיסטור יחמיא לו. עם שניהם זה מתאים. ה- 816 סלחן מאוד לאלקטרוניקה פשוטה אך הוא ישמע הרבה יותר טוב עם אלקטרוניקה איכותית. בכל מקרה, עם אף אחד מהמגברים הזולים שהתאמתי לו הוא לא נשמע רע. הוא פשוט רמקול שמסתדר היטב עם מגברים רבים.

המלצות כלליות להגברה
לחובבי המוסיקה האקוסטית הייתי ממליץ על מגבר מנורות איכותי של 30 וואט ומעלה, לחובבי הרוק הכבד והאלקטרוני הייתי ממליץ על מגבר טרנזיסטור איכותי ככל שהתקציב מאפשר.
לחובבי כל הסגנונות הייתי ממליץ על מגבר טרנזיסטור או הייברידי מהמשפחה החמימה.

איזון טונאלי
מדובר ברמקול מאוזן מאוד, יחידת הבס, המיד והטויטר מנגנים ביחד בהרמוניה. אומנם אם נתאמץ נמצא חורים קטנים בין מנעד התדרים אבל לדאבוני לא כל הרמקולים בטווח מחיר הזה מצליחים להישמע כל כך מאוזנים כמו זה.  

Focal JMlab Chorus 816V

שורה תחתונה

מוסיקה זה ענין שקטן עליו. הוא אוכל, לועס, מגרגר ובולע כל מנה שיש על הצלחת. בלי פחד ובלי מלח. זה נשמע הזוי? נכון. אבל זה לא הזוי, מדובר באחד מהרמקולים הכי משתלמים שנתקלתי בהם.

מעבר לעיצוב המרהיב, היצרן המכובד ואיכות הבניה היוצאת דופן יש כאן רמקול וורסטילי בטירוף. הוא לא מצטיין בדבר, אבל טוב בהכל. במגוון סגנונות המוסיקה הוא סיפק אותי בכל הפרמטרים, אין לו מגרעות או יתרונות קיצוניים, הוא מתאים גם למגברי מנורות וגם לטרנזיסטורים, הוא מנגן מוזיקה אלקטרונית אלימה ומצד שני משרה אווירה של רוגע וטבעיות במוסיקה אקוסטית. הוא לא "אודיופילי" ולא "זול" באיכויות הסוניות שלו. הוא פשוט נותן את המקסימום שניתן לבקש ביחס למחיר שמשלמים עליו.
המקסימום
שאני מבקש במחיר הזה הוא בדיוק מה שהוא נותן. קל להתאמת הגברה, נוח למיקום, מנגן את כל סגנונות המוסיקה ונראה דוגמן חטוב.

מחיר: 12,500 ₪
אחריות ושירות: אלרון

מגברים שהשתתפו בבחינה:
מגברי מנורות - primaluna dialogue two, mystère ia21
מגבר היברידי משולב - XINDAK XA 6900
מגבר טרנזיסטורי - edge i3

מערכת ראשית
מקור דיגיטלי
נגן תקליטורים – CARY 306 PRO

הגברה
audio analogue MAESTRO DUECENTO

קדמגבר
Densen Beat 200

מקור אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג' - GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE + ספק כח נפרד.
משקולת מייצבת לצלחת - Stabilizer Thorens
פלטת קרבון לפטפון - living voice

ציוד עזר
ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade L ine Conditioner
הארקה - Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

מעבר לתגובות בפורום