קולנוע ביתי נגד סינמה סיטי G, מלחמה?

ליאור קורן
18-03-2010 12:01

היום, נפתח לציבור מתחם הסינמה סיטי G, זהו מתחם ענק של בתי קולנוע, האם הוא אכן מתחרה בחווית הקולנוע הביתי? אילו כלי נשק מפעילים יזמי המתחם במטרה לנצח במלחמה על חווית הצופה?


היום (חמישי) נפתח מתחם חדש של קולנוע, זהו ה- סינמה סיטי G בעיר ראשון לציון שכולל 26 אולמות קולנוע בגדלים שונים.

יזמי המתחם השתמשו בתחמושת כבדה במלחמה על כיסו של הצרכן: אולמות מעוצבים, רצפת זכוכית, דינוזאורים, אינספור תאורות לדים, פלזמות על הקירות, כיסאות מעוצבים ועוד.
האם זה יספיק במלחמה מול חווית הקולנוע הביתי שנכנסה לבתים רבים בעשור האחרון?

מלחמת החוויות

כאשר מדברים על מלחמת בתי הקולנוע במערכות קולנוע ביתי, מילת הבסיס תהיה "חוויה": המגיעים למתחם סינמה סיטי G יזכו לחוויה עוטפת חושים שתלווה אותם עד שיתיישבו על הכיסא הנוח באולם הקולנוע: מוזיקה נעימה תושמע מכל עבר, עשרות מסכי טלויזיה יקרינו מסרים שמחים, אינספור נורות תהבהבנה בשלל צבעים, דמויות של דינוזאורים ירשימו את המבקרים, כרזות ענק תלויות על הקירות, כיסאות האולמות מרופדים בתדפיסים המשתנים מאולם לאולם, החל מלבבות ועד לדמויות האהובות על הילדים, בנוסף, באולמות VIP, בתמורה לתוספת תשלום נכבדת, יזכו הצופים לפינוק בדמות מזנון אוכל ושתייה חופשיים עם כורסאות ענק מרופדות ומפנקות.


האם זהו כלי הנשק האולטימטיבי במלחמה? אין ספק כי יש יתרון באפקט הפסיכולוגי של "להכנס לאווירת הקולנוע", בכדי להגיע לרמת פינוק כזו בבית, יש להשקיע ממון רב בחדרי קולנוע יעודיים. זה מתחיל לקרות ונכנס ליותר ויותר בתים בשנים האחרונות, אך, עדיין, רוב רובו של העם, "נאלץ" להשתמש בסלון כאולם הקולנוע הביתי ואז הוא חשוף להפרעות מצד שאר בני הבית, מתנאים אקוסטיים לא אידאליים שנובעים מאילוצים של אסטטיקה (מעבר מרמקולי ענק אל קטנים מעוצבים) ומגבלות מקום שנובעות כתוצאה של השימוש בסלון כחדר התכנסות עבור כל המשפחה.

בעיית הווליום מהווה חסם בסיסי להנאה: בסרט קולנוע נהוג לצפות בעוצמת קול גבוהה, אין מה לעשות, רק בדרך זו ניתן להנות מהאפקטים בדרך מלאה.
כאב לילדה בת שנתיים וקצת, אוכל להעיד כי מספר ההזדמנויות בהן יכולנו אשתי ואני לצפות בסרט בליווי עוצמת קול מספקת היו ספורות, זו בעיה המשותפת לרוב המשפחות ואין ספק שבענין זה, הפיזיקה (מגבלת החדרים בבית) גוברת על הטכנולוגיה, עדיין לא הומצא הפטנט שיאפשר להנות מסרט "רועם" בקולו, בעוד שום צליל אינו זולג אל שאר החדרים האחרים.

טכנולוגיות קולנוע, מי מוביל?

מי מוביל בחזית הטכנולוגית, המערכות בבית או בתי הקולנוע? למעשה, ברוב המקרים, הקולנוע מהווה זרז לכניסת טכנולוגיות חדשות לקולנוע הביתי, רק לאחרונה זכינו לדוגמא כזו – הסרט אווטאר שנתן דחיפה עצומה לכל נושא תלת המימד שמתחיל להכנס כעת לסלון הבית, מבחינת יצרני הטלויזיות, הצלחתו האסטרונומית של Avatar מהווה ברכה שלא יכלו לצפות לטובה ממנה וככל שסרטים בטכנולוגיה זו יצליחו יותר, כך יהנו ממנה גם יצרני החומרה לקולנוע ביתי.
במבט היסטורי, ניתן לומר כי לקפיצה הגדולה בתחום הקולנוע תרמה טכנולוגיית ה- DVD הביתית שהיתה הראשונה שזכתה להצלחה מסחרית עצומה, תוך שהיא מביא חווית צליל היקפי אמיתית עם פורמטי אודיו כגון Dolby Digital (שהוצג לראשונה בבתי הקולנוע ובדור הלייזר דיסק) ו- DTS.
אז, יכלו הצופים בבית להנות מחווית צליל רב ערוצי שהשתוותה ולפעמים אף עלתה על זו שבקולנוע.
אך, עדיין, החיסרון הגדול של חווית הקולנוע הביתי היה טמון בגודלם הזעיר של המסכים בבית: טלויזיות ה- CRT הגיעו בסוף שנות ה- 90 של המאה העשרים לגודל ממוצע של 34", מה שלא הספיק בכדי לתת חווית קולנוע אמיתית, גם המקרנים לשוק הביתי, שמחירם עמד על מספר עשרות אלפי שקלים לא הצליחו להתמודד עם בתי הקולנוע בגלל רזולוציה נמוכה ואיכות תמונה פחותה.

אך, מאז, פרצו לחיי הצרכנים טכנולוגיות חדשות של מסכי LCD ו- פלזמה, גדלי הטלויזיות בבית הלכו וצמחו, מחירם של המקרנים ירד ב- 50% ואף יותר ואיכות התמונה בהם משופרת ללא ערוך בהשוואה לעבר.
עדיין, יותר מ- 10 שנים לאחר פריצת פורמט ה- DVD לחיי הצרכנים, נאבק הפורמט המחליף – Blu-ray על תפיסת מקומו בשטח, הוא מציג תמונה באיכות חדה בהרבה (Full HD) אך, להבדיל מה- DVD שהגיע ללא מתחרים משמעותיים וכבש את העולם, ה- Blu-ray נכנס אל מציאות חדשה לגמרי, בה עולם האינטרנט והורדות קבצים (חוקיות ולא חוקית) מאיימות (או מבטיחות, תלוי את מי שואלים) לשנות לגמרי את האופן בו מגיעים תכני המדיה אל הצרכן בבית.

מבחינת איכות התמונה, הסטנדרטים החדשים בקולנוע הביתי, של וידאו (1080p) ואדיו (פורמטי האודיו החדשים של בלוריי) מציעים תחרות עזה מול בתי הקולנוע, יש לא מעט חדרי קולנוע ביתיים שמסוגלים להציע חוויה ברמת טכנית שקשה מאוד להשיג בבתי קולנוע.

הסרט מגיע אלי

הקולנוע הופך יותר ביתי גם בדרך בה מגיעים הסרטים ללקוח: אין יותר צורך בלצאת החוצה, בגשם או בשמש, להגיע לספריה, להתחרות עם לקוחות אחרים על עותקים בודדים של סרטים נחשקים וגם להלחץ אח"כ ("חייבים לצפות בזה היום כי אם נאחר בהחזרה נחטוף קנס").
כיום, כל מה שנצרך הלקוח לעשות הוא לבצע שיטוט מהיר בתפריטי ה- VOD של HOT או YES, או באינטרנט באתרים המתאימים, בחירה בסרט הרצוי והורדה שלו, תושבי ארה"ב יכולים היום להנות ממספר שירותי הורדת תכנים חוקיים דרך חיבור האינטרנט בטלויזיה (NEFLIX למשל) ולבטל לגמרי את התלות בספריות וידאו פיזיות. לא פלא כי אתמול נמסר כי רשת בלוקבסטר האמריקנית נמצאת בדרך לפשיטת רגל, שוב (לאחר הכרזה קודמת בשנה שעברה).

אז מי מנצח בתחרות?

לפני מספר שנים, נראה היה שסופם של בתי הקולנוע המסורתיים הולך ומתקרב, זה אכן קרה, כי אכן בתי קולנוע "שכונתיים" נעלמו ברובם, אולם הם הוחלפו לא רק ע"י מערכות קולנוע ביתי, אלא גם ע"י מתחמים חדשים של בתי קולנוע.
כלומר, הקולנוע הגדול שינה את אופיו, עתה הוא נאלץ להציע הרבה יותר מול המתחרה הביתי, החל משיפור תנאי ההקרנה באולמות וכלה בהשקעה רבה בעטיפה, שמנסה להביא אפקט שקשה להכניסו אל הבית.

אז, מה אתכם, האם אתם בעד להשקיע במערכת קולנוע ביתי איכותית או שתעדיפו לצאת אל בית הקולנוע תכופות?

מעבר לתגובות בפורום