מסך הוא לא רק טלויזיה - מרכז הבידור הביתי

ליאור קורן
12-03-2010 09:30

המסך בסלון מפסיק לשמש רק כ- טלויזיה והופך להיות מרכז הבידור הביתי עבור גלישה באינטרנט, צפיה בכל קבצי המדיה בעזרת סטרימר פנימי ועוד יכולות רבות, עליהן לא חשבנו בעבר.


הרגל של עשרות שנים, לימד אותנו להאמין כי מכשירי הטלויזיה שנמצאים בסלון של כל אחד מאיתנו, מתאימים למטרה אחת ויחידה: לצפיה בשידורי שמועברים אל ביתנו דרך אנטנה, כבלים או לווין.

לא עוד, הטלויזיות החדשות, הפכו בשנים האחרונות למכשירים מתוחכמים בהרבה ביחס לעבר ועתה הם מסוגלים להציע לנו יכולות שיחליפו בעתיד תפקידים של מכשירים אחרים, כגון וידאו טייפ, סטרימרים ואף את המחשב הביתי.

אינטרנט בטלויזיה

 
יותר מרבע של סך כל הטלויזיות שנרכשו בחודש ינואר בארה"ב, חוברו לאינטרנט בדרך זו או אחרת, זאת לפי סקר שערכה חברת המחקר iSuppli, חלקן חוברו דרך מקורות חיצוניים כגון סטרימר / קונסולת משחקים, אבל רוב המסכים "המחוברים" הגיעו כבר עם התקן פנימי תואם.
נראה שהצפיה בתכני וידאו (דרך טלויזיות) מאתרים כמו יוטיוב עולה בהתמדה ,
מושג חדש נולד בעולם המסכים: Internet Evolution TV או בקיצור IETV.

זה התחיל כפרוייקט של אינטל ו- Yahoo! שהציגו בשנה שעברה מיזם משותף המכונה Widgtes, אלו הם ווידג'טים (ישומונים) שמופיעים כטור בצד התמונה ומעבירים בזמן אמת דיווחים ומידע ממספר מקורות ואתרי אינטרנט.

אתרי אינטרנט כמו יוטיוב, פיקאסה, טוויטר, VUDU מופיעים יותר ויותר מעל גבי מסכי טלויזיה חדישים.

חיבור הרשת מתבצע דרך כבל, חלק מהמסכים כוללים גם
חיבור WIFI כסטנדרט (כמו בסדרות היקרות של פיליפס וסמסונג), בדגמים אחרים ניתן לחבר מתאם אלחוטי דרך USB.

Internet TV

ספריית וידאו במסך
יצרני טלויזיות רבים, חתמו בארה"ב על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Netflix, מה שיאפשר ללקוחות להזמין סרטים לצפיה באופן קל ופשוט.
זהו מהלך שמשנה באופן מהותי את אופן צריכת המדיה בבית, לא עוד נסיעה או הליכה לסניף הקרוב של ספריית הוידאו, יותר מזה, ניתן לראות כאן גם התחלה של איום על גופי השידור המרכזיים, כאשר שירות הזמנת סרטים שכזה, עוקף למעשה דרך האינטרנט שירותי VOD של חברות כבלים או לווין.

אפליקציות לטלוויזיות

סמסונג הם הראשונים שהכריזו על חנות אפליקציות לטלויזיות.
בראיה לאחור, מדובר על צעד הגיוני לחלוטין: אם לטלפונים סלולריים, בעלי מסכים קטנים כל כך יש אינספור אפליקציות, אז מדוע שלא יפותחו כאלו גם עבור מסכי הענק שטומנים בחובם פוטנציאל כל כך גדול? אכן שאלה טובה.

קונספט האפליקציות טומן בחובו פוטנציאל ענק: ניתן יהיה להפעיל משחק בטלפון הסלולרי ואח"כ נעביר אותו אל המסך הגדול בסלון ונמשיך לשחק מאותה הנקודה.
כל צופה יקבל מסך כניסה אישי משלו, עם רשימה של ערוצים ואתרים מועדפים ועוד. ניתן יהיה לארגן מקבץ מתכונים מועדפים (לטלויזיות הממוקמות במטבח), משחקי פלאש ועוד דברים רבים וטובים.


Gallery

סטרימר בתוך מסך

בשנים האחרונות, החלו להופיע בשוק, נגני מדיה מסוג חדש, אלו הם הסטרימרים, שמסוגלים לנגן כמעט כל פורמט וידאו / אודיו / תמונות עדכני, הם למעשה מהווים את האיום הגדול ביותר על תחום נגני ה- Blu-ray החדשים, אולם, גם מעל ראשם מרחפת סכנת תחרות חדשה:
רכיבי סטרימר כוללים לא יותר מאשר לוח אם קטן + מארז ויציאות שונות, קוטנו עלול להוות גם את נקודת החולשה שלו היות ובתהליך שהוא פשוט יחסית לעבר, ניתן להטמיע רכיבים אלו בתוך מסך טלויזיה, גם אם הוא דק מאוד (ראו למשל את סדרות LED LCD האחרונות של סמסונג, שם מוטמע סטרימר בתוך מסך בעובי 3 ס"מ בלבד).
החברה הראשונה שהציעה יכולת ניגון קבצי מדיה, היתה LG, שכבר לפני מספר שנים, הציגה מחבר USB בטלויזיות מתוצרתה, ואפשרה לנגן קבצי DivX בתוספת תמיכה בכתוביות עברית, מלבד זאת, ניתן היה גם להציג תמונות ולנגן קבצי אודיו MP3, אולם, מאז, הצטרפו לענין פורמטים חדשים של קבצי וידאו והגיע בהחלט הזמן להוסיף גם תמיכה בהם (במיוחד לגבי קבצי וידאו HD).

גם המונח DLNA מתחיל להופיע ביותר ויותר מפרטים של דגמי מסכים חדשים.
DLNA הוא פרוטוקול, המאפשר למכשירים שונים לתקשר בינהם דרך רשת ולמשוך קבצי מדיה האחד מהשני, זאת בכדי לנגן אותם.
מסך הטלויזיה יכול למשוך קבצי וידאו / אודיו / תמונות שמאוחסנים על גבי מחשבים אחרים ברשת או אף על גבי טלפונים סלולריים, מצלמות וידאו או מכשירים נוספים שתומכים ב- DLNA.

נכון להיום, אנו רואים תמיכה ב- DLNA אצל יצרנים כמו פיליפס (בסדרות הביניים והיקרות), טושיבה (סדרות ה- LED היקרות), סמסונג (סדרות LED וגם LCD / פלזמה יקרות) וגם סוני בחלק מהדגמים.


סטרימר בתוך מסך

מה עם MKV

MKV הוא פורמט פופולרי הנמצא בשימושם של מורידי קבצי וידאו באיכות HD מהאינטרנט, למעשה, אפשר להגדירו כ- "MP3 של עולם הוידאו" וסרטי Blu-ray רבים מוצאים עצמם נדחסים לקובץ ששוקל רבע מהסרט המקורי, כך שקל ומהיר יותר להורידו מהאינטרנט (עם ויתור מסויים על איכות התמונה וקול, ברמה כזו שאינה רלוונטית לרוב האוכלוסיה).

מטבע הדברים, חברות כמו סוני למשל, שהובילה את מחנה ה- Blu-ray, אינה מוכנה לירות לעצמה ברגל ולתת יד למורידי הקבצים ולכן היא וגם רוב יצרני טלויזיות אחרים, אינם מציעים תמיכה בפורמט זה, אבל, חברת סמסונג, הרגישה כנראה בשנה שעברה מספיק בטוחה בעצמה בכדי להיות הראשונה שאפשרה למשתמשים לנגן קבצי MKV מעל מסך הטלויזיה, זאת בסדרות הגבוהות של LED בעיקר, התמיכה לא היתה מושלמת, לא כל הקבצים נוגנו בהצלחה, אבל השנה, מבטיחה סמסונג לשפר את הענין.


סטרימר LCD


ניגון תכנים דרך USB או כרטיסי זיכרון

ניגון תכנים יכול להתבצע גם דרך חיבור USB, שכאמור מתחיל להופיע בדמי מסכים רבים, בד"כ במסכים הזולים, ניתן לנגן דרכו קבצי אודיו MP3 ולהציג תמונות, כאשר תמיכה בניגון קבצי וידאו מגיעה בדגמים היקרים יותר.

חלק מהמסכים (כגון פלזמות פנסוניק) כוללים גם חריץ לכרטיסי זיכרון מסוג SD, המאפשר לצפות בסרטי וידאו שצולמו על מצלמת ה- HD האישית.

שיחות וידאו
חברות LG, סמסונג, טושיבה וגם פנסוניק, הציגו יכולת ביצוע שיחות וידאו בעזרת אפליקציית Skype, זה מחייב רכישת מצלמת וידאו שמותקנת בחלקו העליון של המסך וחיבור אינטרנט, לאחר מכן, אתם כבר מסוגלים לדבר ולצפות בחברי המשפחה ושאר חברים דרך המסך הגדול.
בדורות הבאים, יכולת זו תוטמע באופן טבעי בדגמים רבים.

SKYPE TV


מכשיר הקלטה
המסך הסלוני יחליף גם את מכשיר ההקלטה (וידאוטייפ / צורב DVD) הקיים ויוסיף עליו יכולות חדשות, מעבד ה- CELL TV של טושיבה, מאפשר להקליט שמונה ערוצי טלויזיה במקביל, כמו גם תכנים באיכות Full HD, ממצלמות וידאו ומכשירים סלולריים.
מסכי פנסוניק החדשים, יאפשרו גם הקלטה אל כונן קשיח חיצוני המחובר למסך דרך כבל USB.

מסך, עם מחשב
בעבר, יצא לנו לבדוק דגמי מסכים בודדים שכללו מחשב שלם בתוך הטלויזיה, סטיב באלמר, באירוע פתיחת תערוכת CES התכוון להציג שניים כאלו על הבמה, אך הם נשרפו דקות לפני פתיחת האירוע בגלל קצר חשמלי...
לישראל, בימים אלו, הגיע לארץ קו חדש של מסכי HAIER שמאפשר להחליף בו כרטיסי הרחבה שונים, אחד מהם הופך את הטלויזיה למחשב לכל דבר וכרטיסים אחרים, הופכים את הטלויזיה לקונסולת משחקים.
לשימושים עבורם אנו מציבים מחשב HTPC בסלון, כגון ניגון קבצי מדיה, אינטרנט והקלטות, ניתן יהיה בהחלט להטמיע יכולות אלו בתוך גוף הטלויזיה עצמו ולוותר על המחשב המסורבל.

סיכום

כבר מהיום, המסך בסלון יוכל לשמש אתכם לגלישה באינטרנט, לצפיה והאזנה לכל תכני המדיה בבית (וידאו, תמונות, שירים), משחקים, תקשורת עם המשפחה והחברים והכל ללא צורך בשימוש בכל מכשיר או נגן חיצוני.
במקומות אחרים בעולם, אין יותר צורך בלהגיע פיזית אל ספריות וידאו, הכל נעשה בלחיצה מהשלט, זה יגיע גם לישראל ולא בעתיד הרחוק.

תוכלו להתעדכן על מזג האויר, מצב המניות בבורסה, לקרוא חדשות אחרונות, להקליט שידורים, לדבר בטלפון וידאו עם החברים, כל זאת מבלי לקום מהכורסא.

המצב בישראל
כרגע, הגלישה באינטרנט מוגבלת לרק מספר אתרים בינלאומיים, אין ספק שבשלב כלשהוא יצטרכו יבואניות המסכים בישראל לספק פיתרון בדמות תמיכה עברית מלאה ופתיחת גלישה לאתרי תוכן ישראליים.
תמיכה בשפה העברית מבחינת ממשק וכתוביות הינה קריטית לענין זה, הראשונה היתה LG שהציגה תפריטים בעברית ותמיכה בכתוביות SRT של סרטי DivX, אח"כ חברת סמסונג לקחה את זה צעד נוסף קדימה, בהציעה תרגום עברי לקבצי MKV (עבד באופן חלקי בתחילה ועתה משתפר בדגמים החדשים).

בשנים הקרובות, אופי השימוש שלנו במכשירי הטלויזיה הביתיים ישתנה לגמרי, והמכשיר הזה, יפסיק לשמש רק כטלויזיה ויהפוך למרכז הבידור הביתי, לכל המשפחה.

מעבר לתגובות בפורום