Cabasse Riga - רמקולים כדוריים במבחן

נמר לוי
03-03-2010 21:00

Cabasse Riga - זוג רמקולים כדוריים, יחודיים בצורתם, מבקשים סאב וופר שיבוא לעזרם ובתמורה מציגים בימת צליל ענקית, מהירות, פירוט וחוויה שונה. ביקורת.


רמקול, מה הוא מזכיר?


Cabasse Riga התגלה כאחד הרמקולים היחידים בעולם שהעלו בי חיוך ענק בשנייה בו הוא נחשף, מי שצפה בתוכנית הריאליטי "האח הגדול" בוודאי לא יוכל להתעלם מהדמיון שבין לוגו התוכנית בדמות העין לבין צורת הרמקול הזה. באותה המידה, הוא עלול להזכיר צורתו של חייזר או במילים אחרות, זהו רמקול אשר עיצובו יכול להעלות אסוציאציות רבות בדמיונו של המתבונן.

זוג רמקולים זה התארח אצלי למשך של שלושה שבועות (אסביר מדוע בהמשך), בעבר, כאשר שהו אצלי רמקולים מדגמים שונים לכל אורח שהגיע לביתי היתה דעה על העיצוב, האחד אמר "יפה", השני אמר "נחמד", היו גם כאלה שמצאו את הדיירים מכוערים והיו גם כאלה שהתעלמו לחלוטין מנוכחות הרמקול. במקרה של ה- Cabasse Rigaכל מי שנכנס אל ביתי התמקד מיד ברמקול, חייך ואמר "וואלה, מדליק הדבר הזה. מה זה, רמקול!!!???"

אפילו זוגתי התפעלה ממראהו, כן, היא שבדרך כלל אינה מייחסת חשיבות כלשהיא לציוד שנכנס ויוצא מפתח הדלת. כנראה שהרמקול הזה מצליח למשוך תשומת לב מורגשת בהשוואה לאחרים, יפים ככל שיהיו המתחרים, הרמקול הזה מיוחד בכל קנה מידה עיצובי.

רמקולים Cabasse Riga

כדור

אז כן, מדובר ברמקול לוויני מבית CABASSE, הוא שייך לסדרת העילית של החברה הנקראת ארטיס, עונה לשם RIGA ומהווה את דגם הכניסה לסדרה הגבוהה ביותר של החברה. הרמקול מעוצב ככדור שעשוי משילוב של סגסוגות שונות, הסרת הגריל חושפת יחידת 8 אינטש ייחודית ומיוחדת שניראת כמו רמקול שהרכיבו אותו הפוך. כלומר: ה"טוסיק" של הרמקול בולט החוצה. תיבת היחידה עשויה חומרים המשלבים בניה בתצורת חלת דבש + סגסוגות סודיות.


במרכזו של ה- Riga, ניתן לראות יחידת טוויטר בקוטר של אינטש אחד, גם היא מיוצרת ע"י קבאס. בחלקו התחתון של הרמקול ניתן לראות את הפורט שנועד לרסן את היחידה.

הכדור מחובר לסטנד מרהיב ביופיו. מדובר בעמוד אלכסוני עליו תלוי הרמקול, בסיס הרמקול מעוצב בצורת דמעה אשר בקדמתו לוגו החברה ובחלקו האחורי הטרמינלים.

התדר הנמוך ביותר שמסוגל להשמיע רמקול זה, הינו 95 הרץ, מה שמחייב את המאזין לשלב לו יחידת בס, מכאן אני אחזור קצת אחורה ואסביר מדוע שהה אצלי החייזר למשך 3 שבועות.

יחידת סאב וופר נפרדת
יחידת בס נפרדת (סאב וופר) דורשת תשומת לב רבה, מיקום התיבה בחדר, חיתוכים ושילוב נכון (איזון) יחד עם יחידת הלווין. במקרה הזה החלטתי שהחיתוך הנכון ביותר בעבור החדר שלי הוא 100Hz ומטה. את העוצמה כיוונתי על פי האוזן.


חיבור יחידת הבס אינו מתבצע בבדרך המקובלת (דרך יציאות ה-PREOUT) אלא בעזרת חיבור כבלים המתבצע מהמגבר ליחידת הבס ומיחידת הבס לרמקולים. זו הדרך הנכונה ביותר לחבר את יחידת הבס הנפרדת לרמקולים הללו. אציין כי ניתן בהחלט לחבר אחרת במידה והבס אינו משודך אליהם.

יחידת הבס האקטיבית (מגבר מובנה) גם היא של קבאס מדגם Santorin 25 בעלת יחידה אחת של 10 אינטש שמנגנת כלפי מטה כאשר היחידה יושבת בתוך כלוב שמצדדיו קשתות שדרכן ניתן לראות את היחידה. מדובר ביחידת בס מרשימה ביופייה בצבע שחור בגימור מבריק.

בחלקו האחורי של ה- סאב וופר נמצא המגבר הפנימי ואליו מחוברים שני בוררים וכפתור הדלקה. הבוררים אחראים של שתי פעולות. פעולה ראשונה היא חיתוך התדר והבורר השני אחראי על העוצמה. הזנת החשמל מתבצעת על ידי כבל קומקום כיאה לציוד איכותי החלפת הכבל לאיכותי יותר מזה שבקופסא משפרת פלאים את התוצאה.
שיפור זה מתבטא במהירות, דיוק, דינמיות ורזולוציה. מומלץ בחום לרכוש יחד עם יחידת הסאב כבל חשמל איכותי.
המקפידים ישדכו לסט הנ"ל שתי יחידות בס אך לצורך המבחן הסתפקתי ביחידת בס אחת.

Sub Woofer

הכנות

על מנת לשלב יחידת סאב יחד עם רמקול לווין דרושה תשומת לב רבה. זה מתחיל במיקום יחידת הבס בחלל החדר, ממשיך בבחירת הדר שבו תתחיל יחידת הבס לנגן ומסתיים בעוצמה הווליום הנכונה ביחס לעוצמה של הלווין. המטרה הסופית היא שלא יורגש שיש יחידת סאב נפרדת והמערכת תנגן כמקשה אחת.

מכיוון שהיצרן מציין כי זוג רמקולים זה יורד בתדריו עד 95Hz בדיוק של אפס dB אני לוקח בחשבון כי הרמקול יורד בפועל נמוך יותר בתנאי החדר. את יחידת הבס מיקמתי בין שני הרמקולים שזה בעצם לפני מעמד הציוד שלי. המיקום הזה (לאחר בדיקות ומיקומים שונים) התברר כנכון ביותר עבור הבדיקה. תדר החיתוך הנכון ביותר והמאוזן ביותר ביחס לרמקול הוא 100Hz. את חוגת עוצמת הווליום מיקמתי ב-"שעה 4". כלומר, על קצת יותר מרבע עוצמה.

הערות
כיוון התדר והעוצמה משתנה בין חדר לחדר, רצוי ואף מומלץ לנסות עוד כמה אופציות מיקום ואיזון על מנת להגיע לתוצאה הרצויה, המיקום, בחירת נקודת החיתוך והעוצמה מתאימים לחלל החדר הספציפי בעת הבדיקה.

מבחן האזנה

אני מתחיל בסקירה עם מוסיקה יוונית מדהימה של הזמרת eleftheria arvanitaki מתוך התקליט meno ektos.כבר בצליל הראשון מתגלה האווריריות. הרמקול מתגלה כמפורט ומאוד חושפני. יחידת המיד מלאה, בריאה ובעלת משקל מרשים ביותר. הרמקול מאוזן באופן מרשים, מהיר כברק וטבעי ביותר. מכיוון שמדובר ברמקול שמנגן גם לצדדים הבמה מצליחה לצאת מגבולות הרמקול ומתגלה כענקית.
קולה של eleftheria arvanitaki מהפנט אותי מבעד לרמקולים הללו.

יחידת הבס הנפרדת מתגלה כמהירה ומדויקת מאוד, השילוב בניהם מרשים. מי שאינו מודע לקיומו של הסאב, לא יחשוב כי קיימת יחידת בס נפרדת, האיזון הטונאלי המרשים מהווה עדות חיה לכך. החיתוך והמיקומים נבחרו לאחר נסיונות רבים ומבוקרים ולכן לא אתייחס ליחידת הבס באופן ספציפי בהמשך הסקירה אלא לתוצאה הכללית של הסט.

צהוב אלקטרוני

yelloממשיך כרגיל עם מוסיקה אלקטרונית שאני מכיר היטב על סטים שונים.

yello בתקליט המדהים שלה שנקרא Essential ברצועה מספר 3 שנקראת Drive/Driven . הוא הקטע האלקטרוני הראשון שאני מחליט לבחון איתו. הרמקול מהיר, חברים, מהיר ביותר. היחידה הזו מצליחה להעביר את הצלילים הקטנים שביצירה בכוח ובעקביות מעוררת כבוד, המצילות המסונתזות נשמעות ברורות, מופרדות ויחד עם זאת מאוד אווריריות ונעימות לאוזן, הצליל אינו בהיר, אינו כהה, אינו רגוע ואינו עצבני. זה נשמע בדיוק במינון הנכון, ממש כמו ארוחה טובה שלא צריך להוסיף לה שום תבלין.

קולם של הסולנים בוקע מהמרכז ויחד עם בימת הצליל המרשימה, הגדולה, הרחבה והעמוקה אני עוצם את עיני ונסחף לצלילים. פשוט תענוג.

ממשיך עם עוד אלקטרוני, פחות רגוע או בעצם אלים במיוחד. venetian snares הוא האמן ו- hospitality הוא שם התקליט. קטע מספר 1 פותח את הסקירה והוא אולי ה"אלים" ביותר בכל התקליט.
אני לא אספר במפורט מה קורה בקטע אבל אספר לכם שהרמקול הזה מנגן את הסגנון האלקטרוני באופן המרשים ביותר שניתן למצוא בסוג מוזיקה זה. מלא כח, עם מהירות אדירה, הרבה נוכחות ובכל עוצמה שתבחרו.

רוק תיאטרלי

רמקולים Cabasse Rigaנשארים באלימות המוסיקלית ועוברים לרוק כבד, dream theater בתקליט המדהים scenes from a memory שמתחיל רגוע ברצועה הראשונה והופך לאגרסיבי ברצועה השנייה. הרמקול מגלה פיצול אישיות מרהיב, הוא מצליח להיות מנומס כשלא מעצבנים אותו והופך ללוחם עז עשוי ללא חת כשמנסים לאתגר אותו. הגיטרה החשמלית מלאה נשמעת מצוין, היא אינה בורחת אחורה מבעד לשאר הכלים ומראה שהיא שם, עם הרבה נוכחות ואנרגיה. התופים נשמעים נהדר, ניתן לפרק ממש את המכות אחת

מהשניה באופן ברור ומוחשי. קולו של הסולן בוקע מהמרכז בפוקוס מושלם. הפרטים, הדינמיות והאנרגטיות יחד עם איזון טונאלי מעולה הופכים את הרמקול הזה למנצח אמיתי במוסיקה תובענית.

את הקטע הזה שמעתי על עשרות מוצרים, מעולם לא חשבתי שרמקול שמגיע במראה "עדין" כל כך יבהיל אותי כפי שזה הצליח. יש בו משהו מאוד מרשים ו"נכון" כשמדובר במוסיקה אלקטרונית, משהו מאוד שולט ומאוד אמיתי למרות שבמוסיקה הזו יש הכל חוץ ממציאות. זו אחת התוצאות הטובות ביותר שעברו בביתי בכל הנוגע לסיגנון האלקטרוני והרוק הכבד.

ילדותי השניה

מתי כספינרגעים שוב עם מתי כספי בשירו המקסים ילדותי השניה. זה מתחיל באורגן מעודן שמרחף בחלקה העליון של הבמה, קולו של מתי כספי מגיח מהמרכז בגובה הנכון עם המון נוכחות ועומק, מצדדיו ומאחוריו נמצאים הנגנים וממש ניתן לדמיין אותם מופיעים מולי. הצליל עמוק, נכון ומה שמאוד מפתיע אותי הם הרוגע והזרימה של המוסיקה, מאוד שליו, מאוד עוטף ומאוד רומנטי. כתבתי קודם על פיצול אישיות נכון? זו עוד אחת מהדוגמאות המוחשיות של התופעה. במוסיקה קלה הרמקול הופך לעדין ומעודן, תענוג!



קול נשי

קול נשי כמו של maria jonas לא ניתן למצוא אצל כל אחת, הוא אחת המועדפות עלי בכל הקשור למוסיקה ווקאלית קלאסית טובה. Antonia Bembo Produzioni Armoniche הוא שם התקליט.
Maria Jonasכאן אני מגלה חיסרון קטן, הצליל מעט יבש, חסרים לי מעט תבלינים בצליל. אני אלך רחוק ואצהיר שהרמקול הזה מנגן "נכון מידי". הבמה מרשימה, עמוקה וברורה. הצליל מאוד מפורט והאיזון הטונאלי מרשים בהחלט. הפרדת הצליל מהטובות ששמעתי אבל מה עם קצת לב, נשמה או רחמנן ליצלן צבע!
הגברת מנורות יכולה בהחלט לפתור ענין זה אך עלולה לגרוע מהדיוק והמהירות במוסיקה אלקטרונית. אני לוקח סיכון ואומר. עם טרנזיסטור התוצאה טובה מאוד, מעולה אפילו אבל יבשה. מנורות יביאו אותו לאיזון בסיגנון הזה ויכניסו את התיבולים הנכונים לצליל ואז קיבלתם יופי של הופעה בבית.

Mozartבמוסיקה קלאסית כמו antonio Vivaldi ביצירה the four seasons  בהוצאה של BIS חשתי גם במעט יובש אך לא ברמה של קול אישה, כאן הפרדת הצליל טובה מאוד, האיזון הטונאלי מושלם, הפרטים בוקעים ממנו בקלות יתרה והתוצאה בהחלט מרשימה, מנורות לדעתי יציגו תוצאה טובה יותר.
בקטעים מתפרצים הרמקול מתגלה כמאוד דינמי ומאוזן, מאוד אורירי ומפורט ללא שמץ של חריפות.

ביצירות אחרות כמו  Mozart ביצירה מספר 40 בהוצאה של NAXOS, היצירה הספציפית הזו הוקלטה בשנת 1988 באולם הקונצרטים של סלובקיה. המנצח הוא  barry wordsworth תחושת היובש כמעט ולא מורגשת. זה מלמד אותי שהרמקול מאוד חושפני וממש לא סלחן. הקלטה מעט יבשה או כל חיסרון אחר יוצג באופן שקוף על הרמקול.

נקודות ציון

עוצמה
אל תתנו למראה המעוצב במיוחד והשברירי להטעות אתכם. כל עוצמה שרק תבחרו תנוגן כאן בביטחון מבלי לפחד, ה- Cabasse Riga מסוגל לנגן בעוצמה רבה בהרבה ממה שיחידת הבס הנפרדת הצליחה לספוג.

מיקומים
הרמקול "יורה" לכל הכיוונים, אין לו תיבה שעלולה לסבול מקרבה לקיר אחורי או צדדי אך יש לקחת בחשבון שקיר צדדי "יקפיץ" את הצליל אליכם בחזרה. המיקום האולטימטיבי והמומלץ הינו בקו מקביל עם הקיר, ללא הטיות כלל. בזכות המבנה המיוחד שלו ה-"ריגה" כבר יסדר לכם יופי של במה ותמונת סטריאו.

עם מה להגביר
מנורות יביאו את הרמקולים הללו לתוצאה מעודנת וחמימה, טרנזיסטור יביא לתוצאה דינמית עם מיד בס החלטי ופירוט מרומם נפש.

מדובר בדגם נציל מאוד. ניתן להגביר אותו גם עם מגברי מנורות צנועי וואטים של 30 וואט, פחות מזה כבר לא יהיה מספק.

שידוך סאב
ראשית אבהיר כי נכון יותר כאן להשתמש בשתי יחידות סאב ולא אחת (כפי שהשתמשנו בה בסקירה).
מוכרח שתהיה חפיפה בין הרמקולים לבין יחידת הבס והיא (היחידה) מוכרחה להיות מהירה ודינמית לפחות כמוהם.
במידה ויחידת הבס אינה מספיק מהירה זה יתבטא בכך שהבס יאחר והאיזון הטונאלי יפגע באופן דרמטי. ההתרשמות שלי מיחידת הבס של קבאס הינה חיובית מאוד, השידוך בניהם נפלא. לדעתי, גם יחידות סאב של REL או Sunfire שוות בדיקת התאמה לסטאפ מבחינת מאפייני הצליל שלהן.
 
רמקולים Cabasse Riga

סיכום

זוהי אחת מחוויות ההאזנה היותר מעניינות שנתקלתי בהן, זו אחת הפעמים הראשונות בה חשתי מוסיקה מרחפת בחדר, ללא תחושת תיבה, בלי רזוננס ועם שקט מופתי ודיוק היסטרי. המהירות והמידיות של הרמקול הזה מהווים אחת התכונות הבולטות שלו. כל רחש ישמע דרכו באופן בולט ומוחצן. גם הוא, כיאה לרמקול שקוף ונטרלי אינו סלחן בבחירת הגברה.

לטעמי מדובר באחד מהרמקולים בעלי המיד המהיר והדינמי ביותר שניתן לשמוע בטווח המחיר הזה. הוא מזכיר מאוד  יחידתמיד אלקטרוסטטי או ריבון אך ההבדלים בניהם דרמטיים. אפרט.

להבדיל מאלקטרוסטטי או ריבון הקבאס ריגה מסוגל לנגן בקול רם, הוא קטן ואסטטי מהם, קל יותר להנעה והוא ללא ספק ידידותי יותר לשוני בין חדרים ולמיקומים.

יחידת הסאב גם כן מרשימה בהחלט. מדובר ביחידת סאב אשר מציגה בס מהיר, מדויק, החלטי, עמוק והדוק. היא מצליחה לשמור על קצב נכון יחד עם יחידת הרמקול ("הלווין") המהירה במיוחד, ללא שמץ של איחור או מאמץ.

יחידת הסאב הזו יכולה לנגן בסלונים ממוצעים ובסלונים גדולים במיוחד, היא ללא ספק יכולה לשנות את אופייה בהתאם לחדר ולרמקול. בהתאם לכיוונים מאחור ניתן להגיע לבס מעודן ומאופק וכיוון אחר יביא את התוצאה להיות תוקפנית חזקה ואימתנית במיוחד.

שורה תחתונה
מדובר בסט רמקולים לא זול, אבל יש לי תחושה עזה מאוד שכל מי שיאזין לסט הזה של קבאס, עלול להתאהב בו על כלות הנשמה ומה שיפריד בינו לבין רכישה יהיה אולי העיצוב הלא שיגרתי או המחיר.
חברים, מדובר בסט מעולה שיכול לענג את המאזין בשנים רבות של מוסיקה טובה. מומלץ בחום!
 
עלות של זוג רמקולים Cabasse Riga + יחידת סאב וופר Santorin 25: מחיר 45,000 ש"ח (ללא מעמדים).
שירות ואחריות: אחוזת הסטריאו
מעבר לתגובות בפורום