NAD 375BEE - מגבר גיבור במבחן

נמר לוי
26-02-2010 06:30

דגם ה- 375 BEE של NAD מציג יכולת הנעת רמקולים מרשימה בהחלט, עם אופי צליל חם ובס מלא שמתאים בעיקר לסוגי מוזיקה מסויימים, בדקנו אותו לעומקו. ביקורת.


החברה

להבדיל מיצרניות רבות בתעשיית האודיו, חברת NAD נוצרה ממש מתוך לקוחותיה. היא נכנסה בשנת 1972 לשוק כחברה שנוסדה על ידי קבוצה של יצרנים, מפיצים ומאזינים שהקימו מיזם משותף.
 
NAD נתפסת בארץ כיצרנית מוצרים איכותיים ומוכרת ככזו גם בקרב אלה שאינם בקיאים בתחום האודיו היי אנד. NAD מעולם לא יצרו מוצרים אולטרא יקרים, אך היצרן הרוויח לעצמו שם של מותג איכותי.
אני נחשפתי אל השם NAD עוד בתקופת התיכון. מושא החלום שלי (אז) היה מגבר סטריאו של נאד והנפש חלמה על השם הנוצץ שיתנוסס בחדרי.

עיצוב מוצרי החברה שומר על עקביות במהלך השנים, העיצוב האופיני הביא את המותג למצב בו שגם אם לא יתנוסס לוגו החברה על המכשיר, מיד תזהו כי מדובר במוצר שלהם.
NAD מבחינתי מהווה את ה- "וולוו" של עולם ה- Hi-Fi, חזק איכותי אך האם גם לעיתים מפגין אופי שמרני מדי?

עובדות על NAD 375 BEE

טופולוגיה: טרנזיסטור.
הספק: 150W x 2 ב-8 ו-4 אוהם. ומסוגל לספק 500 וואט  ב-2 אוהם במצב "מגושר" (Bridge).
משקל: 18 קילוגרמים.
כניסות: 7 Line inputs כולל שתי כניסות Tape in וגם Main In, חיבור RS232 (לבית חכם) + IR.
יציאות: 2XTape Out, 2X Pre Out, יציאה לשני זוגות רמקולים.
היענות תדר: ± 0.1 dB (20 Hz - 20 kHz)
יחס אות לרעש: 102 dB

מבט בוחן

ה- 375 BEE הינו מגבר גדול עם מראה מרשים וחזות ששומרת על אותו עיצוב מוכר של מגברי החברה מזה שנים רבות, בצירוף נגיעות מודרניות.
רשימת החיבורים בצידו האחורי הינה ארוכה - NAD תמיד היו נדיבים בענין הזה.
מבט בחלקו האחורי של המגבר, חושף (משמאל לימין) כפתור הדלקה ראשי, כניסת חשמל על ידי כבל "קומקום", חיבורים לשני זוגות רמקולים A ו-B שניתן לברור את הפעלתן על ידי כפתור הנמצא בקדמת המגבר. ניתן לקצר את החיבור בין הזוגות (BRIDGE) ולהפוך אותו למגבר מונו המספק לא פחות מ-300 וואט ב-8 אוהם. שתי יציאות PRE OUT שבאחת מהן (PREOUT 2) ניתן לבחור את עוצמת האות בעזרת בורר שנמצא בסמוך ליציאה.

NAD 375 BEE


בנוסף, ישנן כניסות שונות בתצורת RCA + כניסות MONITOR המשמשות להקלטה, מעל כניסות ה-RCA ניתן למצוא מקום יעודי עבור יחידת פונו סטייג' (שמגיעה כתוספת) וחיבור הארקה לזרוע + הפתעה נעימה, ניתן לבחור בין דרגת הגברה MM ל-MC מה שמאפשר לשדך למגבר המשולב הזה כל ראש פטיפון קיים.

האזנה

הבחינה נפתחת ביחד עם אחת מהזמרות המוערכות ביותר כיום. מוסיקה ווקאלית דורשת מהמגבר לגלות מקסימום טבעיות ומיקרו דנמיות. ההקלטה המעולה שנשמע היא של EMMA KIRKBY בהוצאת BIS-SACD, זהו תקליטור שנקראMUSIQUE AND SWEET POETRIE .

כבר מהצלילים הראשונים מורגש כי מדובר כאן במגבר בעל צליל חם, אולי חם מידי. קולה של הסולנית ממוקם במרכז הבמה והפוקוס מעולה, הכלים סביבה ומאחוריה ממוקמים באופן ברור אך משהו קצת חסר. כלי הקשת העתיקים אינם מפורטים מספיק, חסרה לי התחושה של שערות הקשת חולשות על המיתר. קולה של אמה אינו חלק כפי שהוא אמור להישמע וחסרה לי מעט אווריריות. הצליל מרגיש מעט מקומפרס במיוחד בתחום הגבוה.

גבוהים: התחום הגבוה של ה-NAD  חם ומלא אך חסר מעט בפירוט, ישנה תחושה שהוא אינו "עולה" ממש גבוה וזה מקור ה"חמימות" שבו. יש לציין שלמרות החוסר המועט בפרטים בתחום הגבוה מדובר בצליל מאוזן ביחס לשאר התדרים.

NAD 375 BEE

מרביץ באלקטרוני

מכאן אני ממשיך לסגנון האלקטרוני, באופן עקבי אני משתמש ב- venetian snares בתקליט hospitality.


Venetianה- NAD 375 BEE מניע את רמקולים  בזלזול מוחלט כאילו הם לא ממש שם, הוא מתגלה כמהיר יחסית והתחום הגבוה שמקודם - במוסיקה וואקלית הרגיש מעט מאחור מביא למוסיקה הזו יתרון. ניתן להגביר עוצמה מבלי שהוא יגלה אפילו שמץ של חריפות. המגבר נשמע נעים למרות שהוא לא מהיר ברמה שמביאה את הלסת שלי לרצפה ולא ממש דינמי אך לעומת זאת הוא בהחלט חמים, עוטף ומציג את כל המחמאות הרומנטיות שקיימות בסגנון המוסיקה הזה.

מה שמאוד הרשים אותי היא עצם העובדה שה- NAD מצליח לייצר בס מאוד עמוק אך עדיין הדוק בסגנון המוסיקה הזה. הוא הזכיר לי לפרקים מגבר מנורתי חזק. מגבר כזה משודך לרמקול ניטרלי מהיר ואימתני מסדר למאזין יופי של תוצאה בסגנון המוסיקה הזה.

לא פוחד מרמקולים
אבל, מגבר חזק שכמותו לא ממש נבהל מרמקולים בעלי עכבה ממוצעת כמו ה-ASW שחוברו אליו, לכן, החלטתי בקטע הזה לבחון אותו על הרמקולים האישיים AURUM CANTUS – HARMINY שנחשבים לקשים להנעה. ואכן גיליתי כי מדובר במגבר שמצליח להניע גם את הקשים שבקשים, הוא התנהג בדיוק כפי שהתנהג עם ה-ASW והמעבר בין הרמקולים לא ממש "הזיז" לו.


אבל, לכוח הזה יש גם כנראה פשרות במקרה הזה. אמנם, הפרדת הצליל התגלתה כטובה, אך רמקול איכותי ויקר יחשוף את האופי המעט מתכתי שמציג ה- NAD בתחום התדרים הגבוה, במיוחד אם מדובר בטוויטרים חושפניים כדוגמת ריבונים. אני בהחלט חושש כי רמקול חושפני מידי, יציג את המגבר כפחות מוצלח, יחד עם זאת אני בהחלט לוקח בחשבון שאדם שרוכש את המגבר הזה ירכוש אותו בשילוב רמקולים עממיים יותר וחושפניים פחות. אי לכך אני מסיר דאגה מליבי.

בס: נשמע עמוק מאוד בתחום הנמוך וחזק באופן בלתי רגיל. בקטעים מהירים הוא מתגלה הדוק וברור מאוד. ישנה תחושה כי הוא מעט "צובע" את התחום התחתון, זה אומנם נחשב כ"לא מקובל" בקרב חובבי האודיו הוותיקים אך הצבע הזה שהוא מכניס בתחום הנמוך מוסיף המון לחוויה עצמה למרות שהוא מרחיק אותנו מה"מקור".

אני ממשיך בתזמורת סימפונית, Mozart ביצירה מספר 40 בהוצאה של NAXOS, היצירה הספציפית הזו הוקלטה בשנת 1988 באולם הקונצרטים של סלובקיה. המנצח הוא  barry wordsworth.
הכינורות במקרה הזה, אינם מרשימים בטבעיותם אך הפרדת הכלים טובה, התחום הנמוך אינו ברור במיוחד והכלים המסתובבים בטווח הזה אינם מופרדים באופן מספק, אני מוצא שהמגבר אינו מצליח להציג גוון צליל טבעי במידה שתרתק אותי, הבמה טובה, לא ממש עמוקה ולא רחבה במיוחד, אך תמונת הסטריאו טובה.

מיד: הפרדת הכלים במוסיקה קלאסית אינה מהמרשימות במיוחד, תחום האמצע מעט מתכתי לטעמי, הייתי שמח לעוד נופך של טבעיות.

בבדיקה עם מוסיקה של bebo & cigala בתקליט lagrimas negras fronta, בקטע שנפתח עם פסנתר חסר לי "גוף" של כלי הנגינה והתחום הגבוה במצילות היה מתכתי ולא טבעי. קולו של הסולן נשמע טוב אך לא טוב מאוד. הוא לא "יוצא החוצה" באופן משכנע.

NAD 375 BEE

נקודות ציון

שלט רחוק
נוח מאוד, עם ארגונומיה מעולה. ניתן ללמוד אותו תוך דקות אחדות ולהגיע לשימוש עיוור, עוצמת הקליטה מעולה וניתן להשתמש בו גם עבור שאר המוצרים של NAD.

מיקומים
ה- NAD 375BEE נוטה להתחמם בהחלט, מוכרחים להשאיר לו אוויר לנשימה.

התאמה
NAD 375 BEE Remote Controlמגבר משולב זה דוחף בהחלט רמקולים מדגמים רבים בטווח המחיר שלו ויותר. הוא כוחני וגיבור בהחלט. אני ממליץ לשדך לו רמקול יחסית סלחן (פחות שקוף) בכדי להסתיר את חסרונותיו. בנוסף, מכיוון שמדובר במגבר בעל גוון צליל חם (אפשר להגיד אפילו "כהה") רצוי ומומלץ לשדך לו רמקול שישלים אותו, כאלו שנוטים לצד ה"בהיר" יותר. איתם הוא ישמע הכי מאוזן שאפשר.

שיכוך
כמה שיותר, כך יותר טוב, על מעמד ה-"Pagoda Signature" שלי הוא נשמע במיטבו, במידה ואין מעמד מדופלם ברשותכם רצוי בהחלט לשכך אותו בעזרת ספייקים, פלטות שונות או כל אביזר מתאים אחר.

סיכום

אין ספק כי נתקלנו כאן במגבר "גיבור". הוא החזק שבחבורה, זה שקוראים לו כאשר אין ברירה והתקציב אינו מאפשר יקרים ממנו. הוא מחזיק בידו כל רמקול (גם מדגמים תובעניים במיוחד) בזלזול.

מצד שני, הוא אינו מצליח ליצר צליל טבעי באופן משכנע ורמת הפירוט לא תמיד מגיעה לרמה הגבוהה ביותר. אופיו חם, חם מאוד, בחיבור עם רמקולים מהמשפחה הבהירה, מגבר ה- NAD 375 BEE ינגן כהלכה וייסב הנאה מרובה למאזין, אך שילוב עם רמקולים חמים באופיים עלול להיות בעייתי.

אז אם התקציב דל והרמקול מבקש עוד כוח אין ספק שהמגבר הזה מהווה פיתרון טוב, יותר עבור חובבי האלקטרוני והפופ שמחפשים עוצמה והרבה, פחות עבור חובבי הג'אז והקלאסי.

מחיר: 8,990 ₪
אחריות: טופ אודיו

מערכת הבדיקה:

רמקולים – ASW GENIUS 300
נגן דיגיטלי – ORIGINAL 2008 MK2
פטיפון – RPM 1
כבלים אינטרקונקט - acoustic zen wow
כבלים רמקול - acoustic zen hologram

מעבר לתגובות בפורום