כונן Blu-ray למחשב מדיה סנטר - סמסונג SH-B083, ביקורת

ליאור קורן
25-02-2010 06:45

כונן ה- BD של סמסונג, יכול להוות פתרון מתאים עבור מחשבי HTPC, למטרת ניגון כותרי Blu-ray, סרטי DVD וגם תקליטורי מוזיקה CD, בדקנו אותו במגוון פורמטים. ביקורת.


פורמט ה- Blu-ray החדש יחסית, לא הצליח לתפוס עדיין נתח שוק גדול בישראל ואף בעולם, נכון להיום, רובם של הרוכשים משתייך לקבוצת ה- "מאמצים המוקדמים" של טכנולוגיות אודיו / וידאו חדישות.
מי שמבקש לרכוש נגן Blu-ray לסלון, יאלץ להוציא לרוב סכום של כ- 2,000 ש"ח ומעלה עבור נגנים ממותגים ידועים (למעט מכשירים שניתן לרכוש בדיוטי פרי).

חובבי תחום ה- קולנוע ביתי שהתקינו כבר בסלונם מחשב מדיה סנטר (HTPC), יוכלו להוסיף תמיכה בניגון מדיום ה- Blu-ray בעלות קטנה יותר (בתנאי ששאר חומרת המחשב תומכת בכך).

אחד מהנציגים (הלא רבים בתחום זה, יש לציין), הינו כונן BD-ROM של סמסונג, מדגם SH-B083, זהו כונן "Combo" שמסוגל לנגן תקליטורי Blu-ray (ללא יכולת צריבה) וגם לצרוב דיסקים מסוג DVD או CD.

מה באריזה?

כונן הבלוריי, מגיע עם כבל SATA אדום, ארבעה ברגים להתקנה, שתי חוברות קטנות ודיסק הכולל חבילת תוכנות מגוונת. 

עבור אלו המקפידים לבדוק את גרסת הקושחה של המכשיר, מציעה סמסונג את תוכנת Firmware LiveUpdate המאפשרת עדכון גרסת קושחה באופן אוטומטי מהאינטרנט, מה שמייעל ומקל על התהליך וגם מצמצם אפשרות לתקלות בזמן השדרוג, מה שהיה גורם בעבר להשבתת מספר לא קטן של מכשירים.

גרסת הקושחה איתה בוצעה הבדיקה הינה:
Samsung DVDWBD SH-B083A SB00 SB.

עיצוב
כיאה לכונן שרבים סיכויו להיות מוצג בסלון, גימור החזית הינו אלגנטי יותר במראהו בהשוואה לכונן מחשב ממוצע, פני הכונן שחורים, חזית מגירת הדיסקים מתפקדת למעשה כמראה קטנה.
את המראה, משלים צבעו הכחול זוהר של לחצן ה- Eject, המצוי בצד ימין.

Samsung Combo BD Player DVD / CD Burner

ניגון / קריאת Blu-ray

את סדרת המדידות, נתחיל בבדיקת מהירות הקריאה של כותרי Blu-ray.

Samsung Blu-ray

ניתן לראות כי מהירות העברת המידע הגבוהה ביותר שנמדדה (Burst Rate) עומדת על 99.6 MB/s ומהירות קריאה מקסימלית של X8.25, מה שתואם למדי להצהרות היצרן.
קצב הקריאה הינו מהיר בהרבה מעל הרף העליון של קצב העברת הנתונים בסרט בלוריי ממוצע ולכן לא נראה כי צפויות אי אלו בעיות בתחום זה.


צריבת DVD

המטלה השניה, בה ימדד כונן זה, הינה צריבת דיסק DVD.

Samsung DVD

צריבת דיסק DVD התבצעה במהירות ממוצעת של X11.39 עד למקסימום של X15.98, השוונו את תוצאות המדידה לדגם ותיק למדי של NEC - צורב ה- NEC 3502 שהפגין ביצועים נמוכים יותר בהשוואה לסמסונג, עם מהירות ממוצעת של X10.65 וסופית של X3.74. הגרף אותו הציג כונן ה NEC, היה הרבה פחות "יפה" מזה של הסמסונג, עם קפיצות רבות בדרך.

Samsung Combo BD Player DVD / CD Burner


קריאת תקליטורי מוזיקה - CD

במבחני קריאת דיסק מסוג CD, הציג כונן ה- Samsung ביצועים טובים, עם מהירויות מעבר בין קטעים, חיפוש רנדומלי וזריזות משופרת ביחס ל- NEC.


סמסונג SH-B083

Samsung CD


כונן NEC 3520A

NEC CD

תוכנות מצורפות

אם ברצונכם לנגן סרט Blu-ray, חיבור הכונן למחשב לבדו לא יפיק את התוצאה הנדרשת: מערכת ההפעלה תעלה על הצג הודעה כי סוג הקבצים אינו נתמך או הדיסק אינו מזוהה כלל במערכת.
לצורף כך, יש להתקין תוכנת נגן מתאימה, שתדע כיצד לגשת אל מערכת הקבצים שעל דיסק הבלוריי ולפענח את פורמטי האודיו / וידאו (התובעניים למדי עבור מחשבים ישנים).

ערכת CyberLink
עם הכונן, צרפה סמסונג קבוצת תוכנות של חברת CyberLink, ראשית, רצוי לבדוק את המחשב בעזרת
BD Advisor שמאפשרת לבחון את החומרה המותקנת עבור תאימות לניגון פורמט הבלוריי.
בין שאר התוכנות, ניתן למצוא תוכנת צריבה InstantBurn שמאפשרת גרירת קבצים אל CD או DVD וצריבתם, תוכנת יצירת דיסקים Power2Go או הפקת דיסקי DVD / CD בתוכנת PowerProducer, תוכנת מדיה סרבר MediaShow שמאפשרת לארגן את קבצי המדיה שעל המחשב, לצרוב או לחלוק אותם דרך האינטרנט.

Power  DVD
התוכנה החשובה בחבילה בעבור מי שרוצה לצפות בסרטי Blu-ray היא PowerDVD הותיקה.
בדיסק שצורף למכשיר הנבדק, הגיעה גרסת PowerDVD 7.3 במהדורת OEM (פועלת רק עם כונן זה).

חשוב לדעת מראש, בענין
הגנת העתקה HDCP, כרטיס המסך וגם צג המחשב חייבים להיות תואמים לרישיון זה, אחרת ניגון הסרט יעצר לאחר מספר שניות בצירוף הודעת שגיאה ובזאת תסתיים החוויה.

איזורים
הכונן הגיע כשהוא מוגדר כ- ZONE 2 ב- DVD ו- ZONE B ב-Blu-ray, ניתן לעבור 5 פעמים בין אזורים שונים ולאחר מכן ינעל הכונן על איזור יחיד (האחרון שהוגדר).

כאן מציגים כונני מחשב Blu-ray יתרון על אחיהם הסלוניים: בניגוד לנגנים אלו שמגיעים ברובם נעולים לאזור ספציפי (נכון להיום, רק בחלק קטן מהדגמים ניתן לבצע החלפת שבב במעבדה ולפתוח מגבלה זו), את כונן המחשב ניתן לשחרר בקלות יחסית ע"י התקנת תוכנה מתאימה, זה אולי לא הכי חוקי במדינות מסויימות או כשר (למרות שחברת Any DVD פועלת כחברה לגיטימית), אבל מהווה פיתרון קל ופשוט בהרבה בהשוואה לפתיחת אזורים בנגן סלוני.

סיכום

דגם ה- SH-B083 של סמסונג, יכול להוות פיתרון ראוי עבור ניגון כותרי Blu-ray במחשבי מדיה סנטר כשהם מחוברים למסך טלויזיה מסוג LCD או פלזמה, לחילופין, גם צפיה בצג מחשב ברזולוציה גבוהה תעביר את חווית ה- HD מקרוב.
למרות שמחירי תקליטורי BD המיועדים לצריבה הינם יקרים מאוד כיום, מצער לראות כי דגם זה אינו מאפשר לצרוב תקליטורים כאלו שיכולים להכיל עד 50GB של מידע - פי חמש ויותר בהשוואה לדיסק DVD.

נסיונות לקרוא סרטי בלוריי מכונן המחשב, דרך הרשת לסטרימרים כמו xtreamer, פופקורן A-110 או HDX לא צלחו, זאת לעומת בדיקת דיסקי DVD / CD עם קבצי תמונה / אודיו או וידאו בודדים שעברה דווקא בהצלחה.

שימוש בכונן זה עבור מחשב קולנוע ביתי סלוני, יכול להתאים, בזכות עיצוב חזית המכשיר, ההפעלה השקטה בדרך כלל (למעט מספר דיסקי DVD שהרעישו בנקודות מסוימות) והתמיכה בפורמטי DVD ו- CD שיחסכו את הצורך בהתקנת כונן נוסף.

אם ברצונכם להפוך את המחשב לנגן בלוריי לכל דבר, קחו בחשבון שיש לצרף לחבילה גם כרטיס מסך מודרני הכולל פענוח וידאו H.264 / VC-1 בחומרה (או לחילופין, מעבד חזק), בנוסף, אם ברצונכם להנות מפסקולי ה- Blu-ray החדשים בפורמטים Dolby TrueHD / DTS Master Audio, יש לוודא כי כרטיס המסך מסוגל להעביר אותם דרך יציאת ה- HDMI, או שתצטרכו לרכוש כרטיס קול 1.3 HDMI בנפרד.

ציון:

מחיר: 699 ש"ח

אחריות: קבוצת חיון


בעד: ביצועים, תמיכה בפורמטי דיסקים שונים, מגיע עם חבילת תוכנות יעילה.
נגד: לא צורב בפורמט BD.

מפרט - Samsung SH-B083 Review

סוג: כונן פנימי
חיבור: SATA
מנגן דיסקים: CD, DVD, BD - Blu-ray
צורב דיסקים: CD / DVD
מידות: רוחב 148 מ"מ, גובה 42 מ"מ, עומק 184 מ"מ

סוגי דיסקים נתמכים:

Samsung Combo BD Player DVD / CD Burner

מעבר לתגובות בפורום