מגבר משולב EDGE i3 - ביקורת על Hi-End למתחילים

נמר לוי
22-02-2010 21:00

המגבר המשולב i3 של חברת EDGE מפגין אופי קליל, מהיר ומדויק, שלא צובע את הצליל או מוסיף לו פירוש אישי משל עצמו, בדקנו עם מגוון סגנונות מוזיקה. ביקורת.


החברה

Edge הוקמה בשנת 1987 וכבר מהתחלה, מיתגה עצמה כיצרנית עם קו מוצרים גבוה.
לחברה זו ישנם מוצרים רבים במנעד מחירים רחב, המתחיל בכמה אלפי שקלים ומגיע לעד מאות אלפים עבור זוג מגברים מונו בלוקים.

המגבר היקר ביותר של החברה נקרא NL Reference monoblock amps והוא נחשב לאחד מהמגברים היקרים ביותר בעולם, מחירו עומד על 140,800 דולר (במילים: מאה ארבעים ושמנה מאוד אלף דולר) שבעברית של היום זה יוצא 535,040 ₪ בלבד ב-12 תשלומים ללא ריבית והצמדה.

כאמור, מדובר ביצרנית שהצליחה לעגן עצמה בעולם האודיו כיצרנית שמייצרת מוצרים אולטרה היי אנד עבור העשירון העליון וגם עבור Hi-End ברמה פחות שמיימית עבור "אמידים בלבד".
EDGE, לצערי, אינה מציעה ליין מוצרים עשיר עבור האודיופיל המתחיל וחוץ מהמוצר הנבחן לא תמצאו יותר מידי מוצרי חברה בטווח מחיר הזה.

בכתבה זו, נבחן מגבר משולב המשויך לרמת הכניסה של EDGE, זהו ה- i3 Integrated Amplifier.

EDGE i3 Integrated Amplifier

עובדות על המוצר

ארץ יצור: ארצות הברית
טופולוגיה - טרנזיסטור
הספק: 100 וואט ב-8 אוהם, 190 וואט ב-4 אוהם.
דמפינג פקטור: 102
יחס אות לרעש: 101dB
אחוזי עיוות: 0.015%
היענות תדר: 20Hz to 100kHz
משקל: 8 קילוגרם.

מדובר במגבר משולב קל משקל יחסית המגיע בגימור שחור, בורר העוצמה הדיגיטלי בולט בחזית בצבעו הכסוף ומופעל על ידי סיבוב, בצידו השמאלי מצוי צג מידע כחול שמראה נתונים כגון ערך הווליום, כניסה פעילה ועוד. בצידו הימני ניתן למצוא את בוררי הכניסות השונות + כניסת פונו אין שאינה פעילה, למרות שהשאירו את הכפתור הייעודי וכניסות ה-RCA מאחור.

בחלקו האחורי של ה- i3, ניתן למצוא את יציאות הרמקולים (הטרמינל מזכיר במראהו את WBT אך אין תיעוד לכך), יציאתPRE-OUT  וכניסות שונות למכשירים שונים מלבד פטיפון.

יש לציין כי מצאתי את איכות הבניה בדגמי היוקרה טובה משמעותית בהשוואה לזולים יותר. שלא תבינו אותי לא נכון, איכות הבניה במגבר הנסקר טובה, אבל מכיוון שאני מכיר את הסדרות הגבוהות יותר אני סבור ובטוח שהיה ניתן להגיע לרמות גימור טובות מזו גם בסדרה הזו. או במילים אחרות הפער גדול מידי.

EDGE i3 Integrated Amplifier

האזנה

dj tiestoהחלטתי לפתוח דווקא בסגנון אלקטרוני קל. Dj Tiesto - In my memory שהוא קטע הנושא מהתקליט שנקרא כמובן In my memory - אחד הקטעים שהקדימו את זמנם בתחום מוסיקת המועדונים. הוא מתחיל בסינטיסייזר שמנגן את ה-INTRO של השיר וכיאה למוסיקת מועדונים הקצב נכנס במכה פתאומית, הדינמיות מעולה, ה- i3 לא מתקשה להעביר תחושה של כוח ומצליח להיות מספיק תוקפני. קולה של הסולנית מצטרף מהמרכז והוא משולב באפקט מיוחד שמשחק עם עוצמת הקול (מוריד ומעלה) במהירות של פי 2 ממהירות הקצב, זה אומר שקולה של הסולנית מתפרץ פעמיים בין מכת תוף אחת לשנייה, גם כאן הוא בהחלט מצליח להעביר את קולה באופן מרשים בהחלט והוא אינו "נבלע" מבעד לשאר הצלילים.

המשכתי עם משהו קטלני יותר והרבה פחות "רומנטי" מתקליטור אלקטרוני טהור שנקרא venetian snares hospitality בקטע מספר 3. כאן התחושה כי המהירות והדינמיות מעט הולכת לאיבוד, התחום הנמוך מרגיש מעט רזה אך מדויק מאוד, הצליל הפך למעט מתכתי והאנרגיה שקבלתי ב IN MY MEMORY-TIESTO הלכה בקטע הזה לאיבוד. מוסיקה אלקטרונית קשה מהסוג הזה היא בהחלט לא בשבילו.

בס: הוא מדויק ביותר אך מעביר למאזין תחושה מעט רזה, לא חשתי שהוא יורד פחות נמוך מאחרים אך יש כאן פחות דומיננטיות וגם לא "תוקפנות".

המוזיקה של אבי

מוסיקת ג'אז מקסימה מבית היוצר של הישראלי המוכשר אבי ליבוביץ'. מדובר במוסיקת פאנקי ג'אז אנרגטית שמוקלטת באיכות מעולה, ניתן לחוש מיד שמדובר במגבר מאוד שקוף באופיו שאינו מדגיש דבר, אולי אפילו חסר מעט נמוכים אבל בסך הכל מאוד נטרלי. כלי הנשיפה נשמעים נהדר, ניתן לשמוע את הוויברציות של האוויר יחד עם הצליל, המגבר מציג תוצאה מאוד מאוזנת, מאוד טבעית וללא צבע. התחום הגבוה אינו מציק באוזן ומרגיש מלא ומפורט להפליא. התחום הנמוך קצת קל משקל אך מוגדר וברור מאוד. בימת הצליל רחבה מאוד אך לא עמוקה במיוחד, תמונת הסטריאו מרשימה בהחלט וניתן בלי בעיה למקם את הכלים במרחב הבמה אם כי היא עדיין סובלת מחוסר עומק מסוים.

בקטעים מתפרצים המגבר מצליח לשלוט על הרמקול ברמה טובה מאוד אך עדיין לא מושלמת. חסר טיפה כח שיביא את התוצאה לדינמית יותר, ו"כוחנית" יותר. בסך הכל אני מאוד מרוצה מהתוצאה שהמגבר הזה הציג בקטע הזה, למרות כמה חסרונות שנרשמו התוצאה בהחלט מוסיקלית ונעימה מאוד.

גבוהים: מפורטים לעילא, הכול יוצא החוצה. התחום הגבוה אינו סלחן כלל. מהמשפט הזה עלולים להבין שהוא "בהיר" אך לא כך המצב, למרות הפירוט המרשים והמהירות מדובר בתדרים גבוהים ופתוחים ללא שמץ של חריפות.

Vivaldi ביצירה 4 עונות

Vivaldiבדומה לקטעים הקודמים, מוסיקה אקוסטית מחמיאה מאוד למגבר, ניתן לחוש את שערות הקשת נעות על המיתרים, "לפרק" את הכלים ולהתמקד באחד מהם מבעד לשאר בקלילות רבה מה שמעיד על הפרדת כלים מרשימה, חסרו לי קצת "ביצים" בתחום התדרים הנמוך אך לא ברמה שתפריע לי להנות מהצליל.
 
בקטעים מתפרצים נשאר ה-i3 מאוזן ומגלה דינמיות טובה מאוד. יש משהו מאוד נקי בצלילו של מגבר הזה, הניקיון הזה ממכר במיוחד. התוצאה במוסיקה סימפונית בהחלט טובה, אפילו טובה מאוד. הטבעיות, הניטרליות, הניקיון והדינמיות בהחלט ממסכים על הבס ה"רזה" שבוקע ממנו.

מיד: אוורירי, טבעי ומאוד מאוד מהיר, הפרדת הצליל בתחום האמצע מרשימה בהחלט.

EDGE i3 Integrated Amplifier שלט רחוק


נקודות חשובות

שלט
נוח, ארגונומי והקליטה מדהימה, פשוט תלחצו על הפעולה הנדרשת ואפילו תוותרו על כוונת מדויקת לכיוון המגבר. לוחצים והפקודה מתבצעת.

חום ומיקומים
ה- i3 הינו די מפונק, הוא יעדיף להתמקם על גבי ספייקים (עוקצנים), הוא אינו מתחמם כמעט, ניתן להניח אותו בין מדפים עם רווח מחייה של סנטימטרים בודדים מעליו ומצדדיו.

מתי להתחיל בהאזנה?
מרגע ההדלקה ניתן כבר בהחלט להתחיל בהאזנה. הוא נשמע במיטבו מרגע ההדלקה, אין שום סיבה להמתין עד שיתחמם.

כח
הוא לא מפלצת כח, הוא לא מת על אתגרים כדוגמת רמקולים קשים (הרמקולים האישיים שלי לשעבר).

שיכוך
כנראה שצורת הבניה תחסוך לכם השקעה בשיכוך למרות שכאשר הוא משוכך (ספייקים, פלטות) הוא נשמע קצת יותר טוב. הוא בהחלט יעדיף שיכוך מינימלי אך גם בלעדיו הוא יחיה בשלום עם בעל הבית.

השיכוך המתאים לו ביותר הוא שיכוך מהמשפחה הרכה (שעם, גומי) שממלא את התחום הנמוך המעט לוקה בחסר שלו. שיכוך רך ישפר את התוצאה באופן דרמטי.

EDGE i3 Integrated Amplifier

סיכום

ה- EDGE i3 הינו מגבר קל משקל, עלול להראות צנום על יד מגברים במחיר דומה אך בפועל הוא מצטיין במספר פרמטרים חשובים. הוא בעל גוון צליל ניטרלי וטבעי מאוד, אינו מדגיש דבר או מחסיר דבר או במילים אחרות הוא "לא צובע", מה שאולי חובבים מסוימים יפרשו כצליל "יבש" וחסר חיים עבורם.
התחום הנמוך שלו מדויק מאוד ופאנצ'י מה שיגרום לחובבים לחשוב שהוא רזה, למעשה "חיסרון" זה הופך ליתרון כאשר הרמקול שאליו המגבר משודך הוא צבוע, בומי ולא מאוזן בתדרים הנמוכים. ישנו סיכוי יותר מסביר שהמגבר הזה יביא את הרמקול לתוצאה ראויה.

כמו בכל מוצר נבחן, גם כאן התגלו מספר חסרונות. החסרון הראשון הוא הבמה המעט שטוחה של המגבר ותמונת הסטריאו (אימג') שהיתה מאוד ברורה אך קטנה מידי לטעמי. גם כאשר מיקמתי את הרמקולים במיקומים שונים גיליתי שהבעיה נובעת מאופיו של המגבר ולא מהרמקול עצמו.

בנוסף, היה לי מעט מוזר לגלות שה-190 וואט שלו המוצהרים ב-4 אוהם לא הצליחו להניע כמו שצריך את הארום קנטוס שלי לשעבר (שהם אכן רמקולים קשים להנעה בכל קנה מידה). בגלל שעברו כאן מספר מגברים עם נתונים דומים שכן הצליחו איתם, אני נוטה להפיל את האשמה על נתון אחר – יכולת אספקת זרם, לצערי לא הצלחתי למצוא ברשת את הנתון הזה.

לעומת זאת, מגבר זה יעשה קסמים עם רמקולים נצילים או ממוצעים, הוא יכול להוות תשובה ראויה למי שמחפש מגבר ניטרלי, חסר מנורות וצורך בטיפול שוטף, שאינו מתחמם כמעט ושמגיע מיצרנית מכובדת. שווה להקשיב לו.

מחיר: 9,900 ₪
אחריות ושירות: מאסטרו אודיו


מערכת הבדיקה

רמקולים – ASW GENIUS 300
נגן דיגיטלי – ORIGINAL 2008 MK2
פטיפון – RPM 1
כבלים אינטרקונקט - acoustic zen wow
כבלים רמקול - acoustic zen hologram
מעבר לתגובות בפורום