קודאק Zi8 - מצלמת וידאו כיס HD במבחן

ליאור קורן
15-02-2010 14:00

ה- Zi8 של Kodak הינה מצלמת וידאו קטנה שמצלמת וידאו ברזולוציית 1080p, עם תוספות חיוניות כגון כניסת מיקרופון חיצוני ואיכות תמונה טובה. ביקורת.


קודאק, שזנחה לא מכבר את סרט הצילום ה"אנלוגי", משווקת מזה מספר שנים מצלמות סטילס דיגיטליות.

הפעם, קופצת החברה על עגלת הוידאו דווקא ומנסה להכניס לכיס שלנו את דגם Zi8 - מצלמת וידאו קומפקטית ברזולוציית Full HD.

לפני כ-10 ימים, פרסמנו סקירת ביקורת על סמסונג U10 שמהווה את אחת מהמתחרות הישירות של הקודאק, תהיה זו הזדמנות מצויינת לבחון את ה- Zi8 ולהשוות אותה גם ל- U10.

עיצוב - טלפון או מצלמה?

ה- Zi8 הינה גדולה פיזית מהסמסונג, מעוצבת באופן פחות אלגנטי ומזכירה במראה שלה טלפון סלולרי גדול (מלבד המקלדת), הכולל מסך LCD מלבני.
פינות גוף המצלמה עוגלו בכדי שיהיו נוחות להחזקה ביד ורוב החיבורים בדפנות מוסתרים מאחורי מכסי גומי.
עדשת המצלמה בולטת מעט מעל קו הגוף ואם תצרפו לכך את הגודל הכללי שקצת יותר גדול מה- U10, תגלו שהתואר "מצלמת כיס" פחות מתאים במקרה הזה, אם כי בכל תיק קטן ימצא מספיק מקום לאחסון ה- Zi8.

כניסת מיקרופון חיצוני
באופן יחסי למצלמה בתקציב שלה, כוללת הקודאק מגוון מכובדת של כניסות ויציאות אודיו / וידאו.
דופן שמאל כוללת כניסה שנדיר למצוא אותה גם בדגמי מצלמות וידאו יקרים בהרבה: מיקרופון חיצוני שמאפשר להשיג תוצאות משופרות בהחלט בהשוואה למיקרופון פנימי ממוצע.

מי שיבקש לחבר את המצלמה אל מסך טלויזיה (LCD או פלזמה) ימצא יציאת מיני HDMI וגם AV עם מתאם (ליד כניסת מתח למטען), לזכות קודאק נציין כי בחבילה נמצא כבלים מתאימים (כולל HDMI), גם זה אינו מחזה נפוץ במיוחד.

דופן ימין כוללת חריץ לכרטיסי SDHC
עם מכסה גומי שמקנה תחושה שאם ימשכו אותו חזק מדי הוא יתלש ממקומו, מלבד זה, כוללת המצלמה גם זיכרון פנימי בגודל 128MB, שיכול לבוא לעזרה במקרה הצורך.
משיכה בפינה ימנית תחתונה תשלוף החוצה מחבר USB סטנדרטי שמאפשר שימוש בכבל USB רגיל בחיבור למחשב והעברת קבצים.

בנוסף,
בצד תחתון של המצלמה נמצא חיבור הברגה עבור חצובה וגם מתאם עבור שרוך נשיאה.
בצד הנגדי - העליון, ממוקם לחצן המאפשר מעבר בין מצב פוקוס נוף או מאקרו.
מכסה הגב מסתיר סוללה נשלפת שניתן להחליפה בעת הצורך.


בנוסף, בצד תחתון של המצלמה נמצא חיבור הברגה עבור חצובה וגם מתאם עבור שרוך נשיאה.
בצד הנגדי - העליון, ממוקם לחצן המאפשר מעבר בין מצב פוקוס נוף או מאקרו.
מכסה הגב מסתיר סוללה נשלפת שניתן להחליפה בעת הצורך.


KODAK ZI8

תפעול והגדרות

מתחת לצג ה- LCD, מצוי ג'ויסטיק עם ראש אדום, ניתן להזיזו לארבעה כיוונים, בזמן צילום וידאו, כיווני מעלה מטה משנים את ערכי הזום הדיגיטלי ואילו הזזה ימינה שמאלה מעבירה בין מצבי צילום ורזולוציות.
בכל צד של ג'ויסטיק זה, מצויים שני לחצנים כסופים, בשמאל ממוקמים לחצני כניסה להגדרות + מחיקת קבצים ובימין מעבר למצב צילום וידאו או צפיה בקבצים.

הסידור פשוט ונוח לתפעול.

תפריט הגדרות המצלמה מאפשר לשלוט על הפרמטרים הבאים:
שעה ותאריך, חיבור PAL או NTSC לטלויזיה, בהירות צג LCD, הפעלה או השתקה של רמקול, שליטה על רגישות מיקרופון, הפעלת מנגנון יצוב רעידות דיגיטלי, מנגנון זיהוי פרצופים, פירמוט כרטיס SD, מידע על גרסה.

KODAK ZI8

צילום וידאו

בכל הדלקה של המצלמה, מופיע לזמן קצר תפריט המאפשר לעבור בין רזולוציות צילום וידאו או לבחור במצב צילום סטילס.

זמני צילום, כרטיס 4GB

1080/30p – זמן 42 דקות.
720/60p – זמן 42 דקות.
720/30p – זמן 64 דקות.
WVGA - 848X480 - זמן 102 דקות.

קבצי הוידאו נשמרים בפורמט H.264 עם סיומת MOV.

איכות צילום


קבצי הוידאו צולמו במקור באיכות 1080/30p והועלו אל יוטיוב כ- 720p.

א. צילומי חוץ: התוצאה בצילומים מסוג זה הינה טובה בדרך כלל עם ה- Zi8, התמונה חדה, הצבעים נראים חיים למדי עם עצים בירוק חזק ושמיים כחולים, בקטע הראשון, התבצעה חשיפה (מדידת אור) טובה וגם השמיים (לקראת סוף קטע זה) אינם מוצגים בלבן שרוף אלא בכחול.

מצב 1080/30p מציע את הרזולוציה הגבוהה ביותר, בקצב של 30 פריימים לשניה ומראה מעט קולנועי, מעבר לרזולוציה נמוכה יותר של 1280X720 מאפשר לצלם להשאר על קצב 30p או להכפיל אותו אל 60p מה שיחליק מאוד את התנועות בתמונה לעין.

כדאי לדעת כי שינוי רזולוצית הצילום משפיע גם על זוית התמונה הנתפסת, במצב 1080p, מדובר על זוית הכיסוי הצרה ביותר – 61 מ"מ במונחי פילם (35 מ"מ), אם תבחרו לרדת ברזולוציה, תרוויחו זוית כיסוי יותר רחבה של 46 מ"מ.

KODAK ZI8


ב. זום דיגיטלי בלבד: גודל גוף המצלמה הקטן, מגביל גם את העדשה המצורפת וגם ב- Zi8 לא תמצאו מנגנון זום אופטי (בדומה לדגמים מקבילים בשוק).
מה שנותר לצלם הוא להשתמש בעת הצורך במנגנון זום דיגיטלי, לפחות, מול ה- U10 המתחרה, הוא פעיל גם במצב 1080p. שתי מגבלות מציב מנגנון זה: 1) שינוי הזום נעשה במדרגות גדולות ולא ניתן לבצע זום באופן איטי וחלק 2) היות ומדובר על אלגוריתם מתמטי שמנסה להגדיל את הזום באופן מלאכותי ולא ע"י עדשה, מורגשת ירידה באיכות התמונה ככל שבוחרים במצב זום גדול יותר, במצבים הראשונים התוצאה סבילה למדי, אולם בערכי הזום הגדולים (עד למקסימום X4) ניכרת הפיקסליזציה לעין.

ג. בסיטואציות צילום בתנאי תאורה חלשים, התוצאה של ה- Kodak Zi8 היתה טובה יותר מאשר ה- U10, עם פחות גרעיניות בתמונה ואיכות סבירה ביחס לגודל החיישן הקטןץ

ד. הקודאק כוללת גם מנגנון איזון רעידות דיגיטלי, שבד"כ אינו מתגלה כיעיל וכך גם כאן, שוב מתגלה לעין תופעת ה-"ג'לי" (Rolling Shutter) שמצויה בחיישנים מסוג CMOS ולכן לא מומלץ לצילומי אקשן מהירים.

צילום סטילס

בתנאי חוץ ונוף, התוצאות הינן משביעות רצון בד"כ, עם תמונה מחודדת וצבעים צבעוניים במידה, ברזולוציית 3072X1728 כלומר - 5.3 מגה פיקסל, ביחס תמונה רחב יותר מאשר מקובל במצלמות סטילס "רגילות".
זמן התגובה ללחיצה על לחצן הצילום הינו מהיר מאוד - Shutter Lug מזערי.

house

מטושטש בבית
בתנאי תאורת בית, האיכות יורדת וגם מספר התמונות המטושטשות עולה באופן מורגש.

הרגישות לאור של Zi8 טובה יותר מהמתחרה בזכות עדשה קבועה F2.8 6.34mm שמכניסה יותר אור לחיישן, אך, מצד שני, יש בעיה מסוימת עם צילומים ממרחק קצר יחסית.
בראש גוף המצלמה מצוי בורר מצבים שמעביר בין מצב מאקרו לצילום נוף (רלוונטי עבור סטילס וגם וידאו), זה לא ממש מצב מאקרו אמיתי אלא כזה שמאפשר לצלם ממרחק של כ- 12 ס"מ מהאובייקט.
מה שקורה בפועל הוא שנוצר טווח ביניים של מספר עשרות ס"מ בין מרחק מטר ועד לכ- 15 ס"מ בו המצלמה לא ממש יכולה לפקס בין שני המצבים, מה שמצריך את הצלם להתרחק ממושא הצילום, להתקרב מאוד או להסתפק בתמונות מטושטשות.

DOG

חיבור למחשב
בחיבור ראשוני למחשב, עולה אופציה של התקנת תוכנת Arcsoft Media Impression שמאפשרת עיבוד תמונות והעלאה של סרטים או תמונות לאתרי אינטרנט- FACEBOOK או יוטיוב.
מי שאינו מעוניין בהתקנת התוכנה, יוכל להעביר את הקבצים דרך כבל ה- USB באופן פשוט ולערוך אותם בתוכנה אחרת.

סיכום

ה- Zi8 של קודאק הינה מצלמת כיס (למרות שהיא גדולה מעט עבור כיס המכנס), העיצוב שמרני למדי והיא אינה משדרת מסר "Cool" כמו ה- U10 המתחרה, אולם בפרמטר החשוב של איכות תמונה היא בהחלט מספקת תמורה בצילומי חוץ שהם נעימים לעין, חדים למדי ועם צבעים רוויים במידה.
גם בתוך הבית, איכות התמונה בצילומי וידאו הינה סבירה בהחלט, בתאורת פנים, אם כי צילומי סטילס פחות מלהיבים בגלל נושא הפוקוס.

מלבד זאת, התפעול הכללי פשוט למדי, יש תוספות חשובות כגון חיבור מיקרופון חיצוני או מחבר לחצובה, תגובות המצלמה מהירות ובשורה התחתונה, בפחות מאלף שקלים, מדובר בגאדג'ט וידאו מעניין ואף שימושי.


ציון:
מחיר: 999 ש"ח
אחריות: באג

בעד: איכות צילומי חוץ בוידאו 1080p, תגובות זריזות, כניסה למיקרופון חיצוני.

נגד: אין זום אופטי, מנגנון פוקוס לא אידאלי.

מה במארז
מטען, כבל מיני HDMI אל HDMI, קומפוזיט, שרוך נשיאה, חוברת הפעלה.
מידות המצלמה: רוחב 6.09 ס"מ, אורך 11.43 ס"מ, עומק 2.28 ס"מ
משקל: 110 גרם.
מעבר לתגובות בפורום